JazzFestBrno: Lizz Wright, Pat Metheny nebo Avishai Cohen

JazzFestBrno: Lizz Wright, Pat Metheny nebo Avishai Cohen

Mezinárodní festival JazzFestBrno představil první jména účinkujících z nastávajícího 19. ročníku. Festival začne 15. března 2020 koncertem Joshua Redman Quartet. Dále vystoupí například dvacetinásobný držitel Grammy Pat Metheny, zpěvačka Lizz Wright s filharmonií nebo basista Avishai Cohen. Ten se po mnoha letech, a v Brně poprvé, představí v triu, se kterým v roce 2008 natočil své přelomové album Gently Disturbed. Dále na festival zavítají Joshua Redman, Bill Frisell a Chris Potter.

JazzFestBrno 2020 zahájí 15. března v Sono Centru Joshua Redman Quartet. Saxofonista a skladatel Joshua Redman vystoupí se svým kvartetem, který mu v devadesátých letech vydobyl slávu. „Ke znakům, díky nimž tuhle neuvěřitelně sehranou kapelu okamžitě rozpoznáte, patří neopakovatelná a neodolatelná barva zvuku Redmanova saxofonu, nespoutané bubnování Grega Hutchinsona, oduševnělý a zemitý kontrabas Reubena Rogerse a klavírní ekvilibristika i empatické doprovody Aarona Goldberga,“ říká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka. Kvarteto má na kontě čerstvou desku Come What May, jež volně navazuje na zlatou éru kapely s Beyond a Passage of Time.

„Ročník 2020 nabídne mix festivalových premiér i návratů. Poprvé přivítáme Lizz Wright, Joshuu Redmana a Billa Frisella. Při tvorbě programu se nám i po devatenácti letech daří se neopakovat. I v roce 2020 to potvrdí koncerty navrátilců Pata Methenyho, Avishaie Cohena a Chrise Pottera, které festivalovým návštěvníkům představíme ve zcela odlišných kontextech,“ dodává Spilka. Pat Metheny se na festival vrátí po osmi letech, kdy v Brně vystoupil se svým Unity Band. Tentokrát se představí v komornější tříčlenné sestavě Side-Eye v Sono Centru. Basista a zpěvák Avishai Cohen je častým hostem brněnského JazzFestu a zároveň dokonalou ukázkou, že žánrové hranice jsou dnes už dávno překonaným pojmem. Tentokrát se však na festival vypraví v té nejryzejší jazzové podobě a ve sváteční sestavě. V jeho triu s ním zahrají pianista Shai Maestro a bubeník Mark Guiliana, se kterými nahrál své přelomové album Gently Disturbed. Po třech letech se do Brna vrátí také saxofonista Chris Potter, jehož trio rozšíří kytarista Bill Frisell. Společný koncert Chrise Pottera a Billa Frisella proběhne 24. března v Sono Centru, za zády budou mít podpůrný tandem v podobě pianisty Craiga Taborna a bubeníka Erica Harlanda

Avishai Cohen se do Brna pravidelně vrací s projekty nejrůznějšího ražení. Nejautentičtější ale zůstává v komorním jazzovém triu. Letos přijíždí se sestavou, která je považována za tu historicky nejsilnější. Po jeho boku zahrají bubeník Mark Guiliana a pianista Shai Maestro. Avishai Cohen si v Brně za posledních patnáct let dokázal získat srdce mnoha fanoušků svými koncerty pohybujícími se žánrově na rozmanitém půdorysu, od symfonického projektu až po pop-jazzovou sestavu 1970. Mezi jazzovou elitu ale původně prorazil právě v triové sestavě. S Guilianou a Maestrem natočili v roce 2008 nahrávku Gently Disturbed. S tímto obsazením a repertoárem se Avishai nyní do Brna vrací. Inovátor Mark Guiliana za bicími a fenomenální Shai Maestro u klavíru nám znovu připomenou, o čem vlastně je hudba Avishaie Cohena – o fantastickém zvuku, precizní souhře, komplikovaných, ale vzrušujících polyrytmech a groovech, romantické náladě kompozic, individuální virtuozitě plně využité pro potřeby celku. Přesně takové je trio Gently Disturbed, jež se schází pouze ve výjimečných případech a v Brně si odbude premiéru. Důvodem je tentokrát nejen brněnský koncert, ale i Cohenovy padesátiny, ke kterým mu management nadělil unikátní sérii 50-50-50: padesát koncertů v padesáti zemích všech kontinentů. A ten jediný v Česku právě na festivalu JazzFestBrno.

Hlavní část festivalu zakončí 3. května v Janáčkově divadle brněnská premiéra Lizz Wright. Wright na jazzovou scénu vplula s espritem sobě vlastním už na začátku tisíciletí, kdy nahrála dodnes obdivovaný debut Salt. Od té doby spatřilo světlo světa ještě dalších pět ceněných alb. S rostoucím podílem autorské tvorby se postupně stále více odhaluje umělecká pravdivost Lizz Wright a prohlubuje její nenapodobitelná schopnost namíchat originální barvu z hudební palety, na které je místo pro gospel, folk, jazz, pop i blues. Wright vystoupí společně s Filharmonií Brno a rytmickou sekcí Baroš-Dorůžka-Šoltis.

9. června hostí Sono Centrum koncert Pata Methenyho. Tento kytarista a skladatel je nejvíce spojován s populární Pat Metheny Group. Hudební současnost dvacetinásobného držitele Grammy se však zrcadlí především v projektu Side-Eye, který po kapelníkově boku představuje vynikající hudebníky z nastupující generace. Metheny v ní dává prostor klávesistovi Jamesi Franciesovi a bubeníkovi Marcusi Gilmoreovi. Methenyho podpora mladších kolegů je už legendární, vrací tak přízeň, které se mu od starší generace dostávalo v jeho mládí.

Kompletní program 19. ročníku pořadatelé zveřejní v lednu.

JAZZFESTBRNO 2020:

Začátky koncertů vždy v 19:30

15. března Sono Centrum

Joshua Redman Quartet (US)

24. března, Sono Centrum

Chris Potter Trio & Bill Frisell (US)

25. dubna, Bobycentrum

Avishai Cohen: Gently Disturbed (IL/US)

3. června, Janáčkovo divadlo

Lizz Wright & Filharmonie Brno (CZ, SK, US)

9. června, Sono Centrum

Pat Metheny: Side-Eye (US)

Lizz Wright/ foto Jesse Kitt

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější