JazzFestBrno: Lizz Wright, Pat Metheny nebo Avishai Cohen

JazzFestBrno: Lizz Wright, Pat Metheny nebo Avishai Cohen

Mezinárodní festival JazzFestBrno představil první jména účinkujících z nastávajícího 19. ročníku. Festival začne 15. března 2020 koncertem Joshua Redman Quartet. Dále vystoupí například dvacetinásobný držitel Grammy Pat Metheny, zpěvačka Lizz Wright s filharmonií nebo basista Avishai Cohen. Ten se po mnoha letech, a v Brně poprvé, představí v triu, se kterým v roce 2008 natočil své přelomové album Gently Disturbed. Dále na festival zavítají Joshua Redman, Bill Frisell a Chris Potter.

JazzFestBrno 2020 zahájí 15. března v Sono Centru Joshua Redman Quartet. Saxofonista a skladatel Joshua Redman vystoupí se svým kvartetem, který mu v devadesátých letech vydobyl slávu. „Ke znakům, díky nimž tuhle neuvěřitelně sehranou kapelu okamžitě rozpoznáte, patří neopakovatelná a neodolatelná barva zvuku Redmanova saxofonu, nespoutané bubnování Grega Hutchinsona, oduševnělý a zemitý kontrabas Reubena Rogerse a klavírní ekvilibristika i empatické doprovody Aarona Goldberga,“ říká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka. Kvarteto má na kontě čerstvou desku Come What May, jež volně navazuje na zlatou éru kapely s Beyond a Passage of Time.

„Ročník 2020 nabídne mix festivalových premiér i návratů. Poprvé přivítáme Lizz Wright, Joshuu Redmana a Billa Frisella. Při tvorbě programu se nám i po devatenácti letech daří se neopakovat. I v roce 2020 to potvrdí koncerty navrátilců Pata Methenyho, Avishaie Cohena a Chrise Pottera, které festivalovým návštěvníkům představíme ve zcela odlišných kontextech,“ dodává Spilka. Pat Metheny se na festival vrátí po osmi letech, kdy v Brně vystoupil se svým Unity Band. Tentokrát se představí v komornější tříčlenné sestavě Side-Eye v Sono Centru. Basista a zpěvák Avishai Cohen je častým hostem brněnského JazzFestu a zároveň dokonalou ukázkou, že žánrové hranice jsou dnes už dávno překonaným pojmem. Tentokrát se však na festival vypraví v té nejryzejší jazzové podobě a ve sváteční sestavě. V jeho triu s ním zahrají pianista Shai Maestro a bubeník Mark Guiliana, se kterými nahrál své přelomové album Gently Disturbed. Po třech letech se do Brna vrátí také saxofonista Chris Potter, jehož trio rozšíří kytarista Bill Frisell. Společný koncert Chrise Pottera a Billa Frisella proběhne 24. března v Sono Centru, za zády budou mít podpůrný tandem v podobě pianisty Craiga Taborna a bubeníka Erica Harlanda

Avishai Cohen se do Brna pravidelně vrací s projekty nejrůznějšího ražení. Nejautentičtější ale zůstává v komorním jazzovém triu. Letos přijíždí se sestavou, která je považována za tu historicky nejsilnější. Po jeho boku zahrají bubeník Mark Guiliana a pianista Shai Maestro. Avishai Cohen si v Brně za posledních patnáct let dokázal získat srdce mnoha fanoušků svými koncerty pohybujícími se žánrově na rozmanitém půdorysu, od symfonického projektu až po pop-jazzovou sestavu 1970. Mezi jazzovou elitu ale původně prorazil právě v triové sestavě. S Guilianou a Maestrem natočili v roce 2008 nahrávku Gently Disturbed. S tímto obsazením a repertoárem se Avishai nyní do Brna vrací. Inovátor Mark Guiliana za bicími a fenomenální Shai Maestro u klavíru nám znovu připomenou, o čem vlastně je hudba Avishaie Cohena – o fantastickém zvuku, precizní souhře, komplikovaných, ale vzrušujících polyrytmech a groovech, romantické náladě kompozic, individuální virtuozitě plně využité pro potřeby celku. Přesně takové je trio Gently Disturbed, jež se schází pouze ve výjimečných případech a v Brně si odbude premiéru. Důvodem je tentokrát nejen brněnský koncert, ale i Cohenovy padesátiny, ke kterým mu management nadělil unikátní sérii 50-50-50: padesát koncertů v padesáti zemích všech kontinentů. A ten jediný v Česku právě na festivalu JazzFestBrno.

Hlavní část festivalu zakončí 3. května v Janáčkově divadle brněnská premiéra Lizz Wright. Wright na jazzovou scénu vplula s espritem sobě vlastním už na začátku tisíciletí, kdy nahrála dodnes obdivovaný debut Salt. Od té doby spatřilo světlo světa ještě dalších pět ceněných alb. S rostoucím podílem autorské tvorby se postupně stále více odhaluje umělecká pravdivost Lizz Wright a prohlubuje její nenapodobitelná schopnost namíchat originální barvu z hudební palety, na které je místo pro gospel, folk, jazz, pop i blues. Wright vystoupí společně s Filharmonií Brno a rytmickou sekcí Baroš-Dorůžka-Šoltis.

9. června hostí Sono Centrum koncert Pata Methenyho. Tento kytarista a skladatel je nejvíce spojován s populární Pat Metheny Group. Hudební současnost dvacetinásobného držitele Grammy se však zrcadlí především v projektu Side-Eye, který po kapelníkově boku představuje vynikající hudebníky z nastupující generace. Metheny v ní dává prostor klávesistovi Jamesi Franciesovi a bubeníkovi Marcusi Gilmoreovi. Methenyho podpora mladších kolegů je už legendární, vrací tak přízeň, které se mu od starší generace dostávalo v jeho mládí.

Kompletní program 19. ročníku pořadatelé zveřejní v lednu.

JAZZFESTBRNO 2020:

Začátky koncertů vždy v 19:30

15. března Sono Centrum

Joshua Redman Quartet (US)

24. března, Sono Centrum

Chris Potter Trio & Bill Frisell (US)

25. dubna, Bobycentrum

Avishai Cohen: Gently Disturbed (IL/US)

3. června, Janáčkovo divadlo

Lizz Wright & Filharmonie Brno (CZ, SK, US)

9. června, Sono Centrum

Pat Metheny: Side-Eye (US)

Lizz Wright/ foto Jesse Kitt

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Brněnská skupina Ateliér na sebe poprvé upozornila v roce 2015 sedmipísňovou nahrávkou Půlcédé. První plnohodnotné CD natočila na jaře 2019 ve studiu Indies ve spolupráci s mistrem zvuku Dušanem Součkem. Album vyšlo pod názvem Kalevalavíce

Novinka mezinárodní skupiny Korjen je jednou z nejúspěšnějších letošních nahrávek z distribuce společnosti Indies Scope. Album Sabur vyšlo v polovině září 2019 a hned na začátku října zabodovalo na 15. místě v prestižní hitparádě World Music Charts Europe, kterou sestavuje 43 rozhlasových publicistů z celé Evropy.  více

K víkendovým oslavám a vzpomínkovým akcím se ve svátečním Brně připojila také Filharmonie Brno, a to s okázalostí hodnou této klíčové kulturní instituce. U příležitosti oslav 30 let demokratického státu bylo vybráno oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka, které je už svým obsazením jakoby předurčeno k provedení při významných příležitostech. Jeho zkrácenou verzi včera v chrámu sv. Petra a Pavla nabídla Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese, sbory Vox Iuvenalis, Smíšený sbor Kantiléna a Pěvecký sbor Masarykovy univerzity pod vedením sbormistra Jana Ocetka. V pěti sólových rolích se představili Pavla Vykopalová (soprán), Jana Sýkorová (alt), Michal Lehotský (tenor), Martin Šrejma (tenor) a velikán české pěvecké školy Richard Novák (bas).   více

V brněnském Besedním domě bylo včera nebývale rušno. Zcela vyprodaný sál (a to včetně míst ke stání) dal tušit, že první abonentní koncert Filharmonie Brno z řady Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ patří k jedněm z nejdůležitějších večerů celé sezóny. Dramaturgie proti sobě postavila dva zcela opačné póly – českými i zahraničními posluchači milovaného Antonína Dvořáka, představitele vybroušené formy a melodické svěžesti, která učarovala i Johannesu Brahmsovi, a současnou americkou skladatelku, improvizátorku, zpěvačku, spisovatelku a režisérku Laurie Anderson, která pátrá po nových zvukových možnostech a proslula svými multimediálními projekty. Velkým lákadlem byla i účast samotné skladatelky. Laurie Anderson se však premiéry svého nově přepracovaného díla Amelia zúčastnila jako houslistka, zpěvačka a vypravěčka, když stanula na pódiu společně s orchestrem Filharmonie Brno, violoncellistou Rubinem Kodhelim a dirigentem Dennisem Russellem Daviesem. Ačkoliv by se dramaturgie večera – jak ostatně přiznává i programový text – dala trochu vratce podepřít „americkou“ berličkou, tím skutečně zásadním hudebním prvkem byl kontrast.  více

Smutnou náhodou se brněnský básník a prozaik Jan Skácel nedožil sametové revoluce – zemřel 7. listopadu 1989 v sedmašedesáti letech, deset dní před začátkem velkých společenských i politických změn. Jeho pohřeb v obřadní síni hřbitova v Brně-Židenicích byl tehdy sám o sobě tichou manifestací proti režimu, který Skácelovi, člověku přísně apolitickému, neustále komplikoval život i práci. Na den přesně po třiceti letech si výročí Skácelova úmrtí připomnělo zcela zaplněné hlediště Divadla Husa na provázku vzpomínkovým večerem (D)obrovský Skácel, který byl naplněný hudbou i mluveným slovem.  více