JazzFestBrno na obrazovkách České televize. Vystoupí Ondřej Pivec, Robert Balzar s Danem Bártou a další

9. duben 2021, 1:00

JazzFestBrno na obrazovkách České televize. Vystoupí Ondřej Pivec, Robert Balzar s Danem Bártou a další

JazzFestBrno připravil ve spolupráci s Českou televizí sérii videokoncertů, které odvysílá ČT art. Během pěti večerů se na obrazovce vystřídají Ondřej Pivec, Robert Balzar s Danem Bártou, Cotatcha Orchestra s Lenkou Dusilovou, Jiří Levíček Trio a Vilém Spilka Quartet. Trio Jiřího Levíčka vystoupí v live streamu na Mezinárodní den jazzu.

Pořadatelé festivalu JazzFestBrno už brzy uvedou sérii koncertů na obrazovkách České televize a prostřednictvím streamu oslaví i Mezinárodní den jazzu. Tři koncerty, které festival natočil ve spolupráci s Českou televizí v jejím brněnském studiu, postupně představí novou kapelu varhaníka Ondřeje Pivce, dále trio Roberta Balzara s Danem Bártou a hostujícím trumpetistou Kornélem Feketem-Kovácsem a nakonec čerstvé držitele ceny za jazzovou nahrávku roku 2020 Cotatcha Orchestra společně s Lenkou Dusilovou. Tyto koncerty proběhnou na ČT art každou neděli, od 25. dubna. První červnovou neděli pak ČT art odvysílá ještě záznam vystoupení kapely Vilém Spilka Quartet, které natočila v Divadle Husa na provázku během loňského ročníku festivalu. Festival naváže i na tradici oslav Mezinárodního dne jazzu, který připadá na 30. dubna. V ten den odvysílá stream koncertu tria pianisty Jiřího Levíčka z Besedního domu.

Festival, který letos slaví své 20. výročí, se prostřednictvím videokoncertů snaží udržet kontakt s fanoušky. „Videokoncerty jsme natáčeli ve spolupráci s největšími profesionály v oboru a kombinace originální dramaturgie, scénografie a profesionálního štábu dala vzniknout záznamům té nejvyšší umělecké i technické kvality. V této sérii budeme pokračovat i poté, co nám situace dovolí pořádat tradiční koncerty pro publikum v sálech. Už nyní připravujeme několik dalších záznamů,“ plánuje umělecký ředitel festivalu JazzFestBrno Vilém Spilka.

Sérii na obrazovkách ČT art odstartuje 25. dubna držitel Grammy, několika Andělů, producent, skladatel, klávesista a hráč na Hammondovy varhany Ondřej Pivec. Brněnský rodák, který se ve světě proslavil především díky spolupráci s americkým zpěvákem Gregorym Porterem, žije dlouhodobě v New Yorku. Covidová krize mu však nečekaně přinesla prodloužený pobyt v Česku. Rozhodl se tak vytvořit zcela nový projekt Greatest Hits 4000 se skladatelem, producentem a hudebníkem kapely Chinaski, Janem Steinsdörferem; baskytaristou Honzou Jakubcem, který mimo jiné hudebně doprovází oblíbené televizní show (Star Dance, Super Star); a energickým, gospelem inspirovaným bubeníkem Filipem Ernstem. Vznikl tak osobitý a vášní nabitý projekt na rozhraní jazzu, funku, gospelu, hip-hopu a soulu – hudba, která staví na odkazu americké hudby 20. století, ale zároveň odráží zvuk současnosti. Záznam koncertu se bude ucházet i o úspěch na letošním Mezinárodním televizním festivalu Zlatá Praha.

První májovou neděli 2. května se diváci mohou těšit na jazzovou formaci Robert Balzar Trio. Zvuk instrumentálního tria tradičně doplní multižánrový zpěvák Dan Bárta. Spolu s nimi vystoupí host – modernista a sférický trumpetista Kornél Fekete-Kovács.

Brněnský bigband Cotatcha Orchestra získal za svůj debutový počin Bigbandová elektronika ocenění v anketě Českého rozhlasu Jazz za nejlepší nahrávku roku 2020. Právě repertoár z této desky si diváci ČT art vychutnají 9. května. „Bigbandová elektronika se vyvíjela několik let. Na začátku stál můj magisterský projekt postavený na interpretaci autorské hudby. Nejprve na čistě akustických skladbách různých autorů, postupem času začaly vznikat kusy kombinované s elektronikou. První takovou kompozicí byl Sardanapalm Martina Konvičky, který pracoval s ambientními zvuky nebo trapovými beaty. Pro mě přelomová skladba a proto jsem se rozhodl, že budeme dál pracovat na repertoáru v tomto duchu. Elektronika je to pro nás jakýsi sedmnáctý hráč,“ říká kapelník Jiří Kotača. Další barvu do pestré hudební palety tohoto progresivního bigbandu přidá hostující zpěvačka Lenka Dusilová.

Vilém Spilka Quartet, který sérii festivalových koncertů na České televizi 6. června zakončí, opírá svůj repertoár o jazzové úpravy písní Honzy Nedvěda z alba Podvod a o skladby inspirované dětmi a autismem z desky Čekání na Toma. Koncert natočený v Divadle Husa na provázku navíc vizuálně podkreslují tematické snímky od uznávaného fotografa Romana France.

Kromě televize bude znít jazz také ze sociálních sítí. Na Mezinárodní den jazzu, tedy 30. dubna, odstreamuje festival koncert tria pianisty Jiřího Levíčka z Besedního domu. Jeho nový projekt Stay in Tune stojí na vlastních kompozicích a originálních úpravách jazzových standardů. Výrazová jednota a prostor pro kolektivní improvizaci při zachování hlavního kurzu jsou základními rysy projevu tohoto seskupení. „Na Den jazzu natočíme v Besedním domě do záznamu také koncert kapel Post Noisy Pots a The Survivors. Zároveň dokončujeme zpracování záznamu tria Nikol Bókové, který jsme natočili na konci loňského roku v pavilonu Morava na brněnském výstavišti,“ odhaluje další plány Spilka.

JAZZFESTBRNO ON SCREEN:

25. 4. 2021, 22:05, ČT art: ONDŘEJ PIVEC PROJECT

30. 04. 2021, 20:00, Facebook a další sítě festivalu JazzFestBrno: LIVE STREAM MEZINÁRODNÍ DEN JAZZU: JIŘÍ LEVÍČEK TRIO  

02. 05. 2021, 22:05, ČT art: DAN BÁRTA & ROBERT BALZAR TRIO & KORNÉL FEKETE-KOVÁCS 

09. 05. 2021, 22:00, ČT art :COTATCHA ORCHESTRA & LENKA DUSILOVÁ 

06. 06. 2021, 22:00, ČT art: VILÉM SPILKA QUARTET

Dan Bárta/ foto archiv JFB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější