JazzFestBrno odhalil celý program: Kurt Rosenwinkel, Omar Hakim, Christian McBride Big Band a mnozí další

25. leden 2018, 11:11

JazzFestBrno odhalil celý program: Kurt Rosenwinkel, Omar Hakim, Christian McBride Big Band a mnozí další

Mezinárodní hudební festival JazzFestBrno odtajnil program 17. ročníku, který potrvá od 1. února do 10. května 2018. K již dříve oznámeným koncertům Wyntona Marsalise, Avishaie Cohena, Brada Mehldaua a Donnyho McCaslina přibyla další jazzová jména jako bigband Christiana McBridea, kytarista Kurt Rosenwinkel, bubeník Omar Hakim, pianista Kenny Barron nebo Vincent Peirani.

Během čtrnácti koncertních večerů zahrají přes dvě desítky umělců ze zahraničí i z jazzové místní scény. Tu zastupuje například  basista Miroslav Vitouš nebo o dvě generace mladší multiinstrumentalista Jiří Slavík, který se kromě vlastního projektu Mateřština, za nějž získal cenu Anděl, představí i v dalších dvou kapelách. Festival zahájí Wynton Marsalis, držitel devíti Grammy a Pulitzerovy ceny. V brněnském Boby Centru vystoupí s bigbandem Jazz at Lincoln Center Orchestra. Jarní část festivalu odstartuje saxofonista Donny McCaslin. Na začátku dubna vystoupí izraelský basista a zpěvák Avishai Cohen, který do Brna zavítá již počtvrté. „Avishai Cohen je sice v Brně stálicí, ale opět nás překvapí něčím novým. Tentokrát přijíždí s rozšířenou kapelou a albem 1970 vycházejícím z jazzových a etnických kořenů, ale kritiky označovaném jako „rafinovaný“ či „sofistikovaný“ pop. Projekt 1970 představuje Avishaie v doposud nejvíce extrovertní poloze,“ říká Vilém Spilka, umělecký ředitel a dramaturg festivalu.

Posluchači se dále mohou těšit na kytaristu Kurta Rosenwinkela, bubeníka Omara Hakima, pianistu Kennyho Barrona nebo Vincenta Peiraniho.

Festival potrvá od 1. února do 10. května 2018.

PROGRAM JAZZFESTBRNO 2018:

1. 2., 19:30

Bobycentrum

Jazz at Lincoln Center Orchestra with Wynton Marsalis (US)

18. 2., 19:30

Besední dům

Brad Mehldau (US)

15. 3., 19:30

Sono Centrum

Pavel Wlosok Trio & Rick Margitza (CZ, SK, US)
Donny McCaslin (US)

23. 3., 19:30

CED – Divadlo Husa na provázku

Vít Křišťan & Oskar Török & Jiří Slavík (CZ, SK)
Miroslav Vitouš & Emil Viklický (CZ)

24. 3., 19:30

CED – Divadlo Husa na provázku

Doug Hammond & Jiří Slavík (US, CZ)

Jiří Slavík & Marian Friedl & VUS Ondráš: Mateřština (CZ)

5. 4., 19:30

Bobycenturm

Avishai Cohen ´1970´ (IL)

CED – Divadlo Husa na provázku

Blue Shadows feat. James Harries (CZ, GB)

Tomáš Liška & Invisible World (CZ, RS, TR)

8. 4., 19:30

CED – Divadlo Husa na provázku

Radovan Tariška Quintet feat. Alex Sipiagin (SK, CZ, RU)

Lukáš Oravec Quartet feat. & Aaron Goldberg (SK, CZ, US)

15. 4., 19:30

CED – Divadlo Husa na provázku

Shalosh (IL)

Vincent Peirani Quintet (FR)

18. 4., 19:30

Sono Centrum

Gilad Hekselman Trio (IL, US)

Kurt Rosenwinkel ´Caipi´ (US, BR)

22. 4., 19:30

Sono Centrum

Lori A. Williams & Christian Havel Quartet (US, AT)

Omar Hakim & Rachel Z “OZ Experience” feat. Linley Marthe & Louis Winsberg (US, FR, MU)

25. 4., 20:30

Besední dům

Kenny Barron (US)

26. 4., 19:30

Divadlo na Orlí

Katedra jazzové interpretace JAMU (CZ, SK, BG)

10. 5., 19:30

Sono Centrum

Christian McBride Big Band (US)

Christian McBride/ foto Bianna Webber

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Devatenáctý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk zahájil ambiciózní projekt lotyšské akordeonistky Ksenije Sidorové uvádějící podmanivé a smyslné melodie Bizetovy opery Carmen v netradiční a populární či jazzovou hudbou ovlivněné interpretaci. Stěžejní část programu tvořily skladby z alba Carmen, které akordeonistka natočila a vydala jako svůj debut roku 2016. Na pódiu stanuli po boku Ksenije Sidorové také houslista Alejandro Loguercio, klavírista Claudio Constantini, kontrabasista Roberto Koch, kytarista Reentko Dirks a perkusista David Kuckhermann, v několika skladbách doprovodil hudebníky orchestr Filharmonie Brno pod vedením Marka Ivanoviće. Kromě upravených čísel z Bizetova díla zazněla také skladba Malagueña kubánského skladatele Ernesta Lecuony. Pojítko mezi jednotlivými hudebními čísly tvořily částečně improvizované sólové výstupy jednotlivých hudebníků. Přitažlivý program koncertu pod širým nebem tedy sliboval oslovit nejen milovníky vážné hudby, ale také posluchače, kteří jinak zařazují tento druh hudby do svého kulturního vyžití spíše sporadicky. Lákavý příslib uhrančivých melodií pod letní hvězdnou oblohou však narazil na zásadní nedostatek – kvalitu zvuku.  více

Během čtyř dnů nabídl Maraton hudby Brno na 150 koncertů v podání více než 500 účinkujících. Na festivalu se potkali místní umělci i hosté ze zahraničí. Jazzový večer v Sono centru zahájili brněnští Marek Kotača Trio, po kterých následoval Yaron Herman z Izraele a Kenny Garrett z USA, na pódiu na hradě Špilberk dostala publikum do varu domácí hip-hopová legenda Chaozz i crossoveroví a světoví Dog Eat Dog. O rockový večer na Flédě se postarali The Adicts z Anglie spolu s pražským uskupením The Fialky, v Sono centru zase holandští Physical Graffiti vzdali poctu skupině Led Zeppelin. Rocku byla v Brně spousta, v neděli večer vystoupili i britští alt-J.  více

Brněnská „all-stars“ sestava Pozdní sběr přichází po čtyřech letech s novým albem. Tentokrát nezdůrazňuje na obalu osobu svého zakladatele a kapelníka Jiřího Pařeza, který sice zůstává hlavním autorem i sólovým zpěvákem, ale album jako celek je ještě více než minulá deska Pohlednice z Paříže (2014) výsledkem spolupráce sehrané sestavy. V ní se sešli muzikanti jako Michael Vašíček, Emil Formánek, Jiří Meisner nebo David Velčovský, tedy hráči, v jejich životopisech najdeme položky jako Vlasta Redl & Každý den jinak, Kamelot nebo Druhá tráva. Velkou posilou a výrazným oživením sestavy od minulého alba je Radim Zenkl, špičkový mandolinista, působící ve Spojených státech a nyní opět i na Moravě. Vedle mandolíny na album přispěl i irskou flétnou, ale na albu najdeme i další zajímavé barvy – tubu v závěrečné písni Na pivu (v níž se mimochodem vystřídá rekordní počet zpěváků v historii skupiny), dechovou sekci v úvodním Amsterdamu nebo čtveřici lesních rohů ve Smířenívíce

12. srpna 2018 si připomeneme 90. výročí úmrtí skladatele Leoše Janáčka. Zemřel ve věku 74 let na vrcholu tvůrčích sil a jeho náhlá smrt všechny zaskočila. Koncem července 1928 odjel na letní pobyt do rodných Hukvald, kam za ním přijela Kamila Stösslová se synem Ottou. Vzal si s sebou opis partitury své poslední opery Z mrtvého domu, aby provedl korektury a doplňky, práci však nestihl dokončit. Ze silného nachlazení se rozvinul zápal plic, se kterým byl skladatel převezen do Kleinova sanatoria v blízké Ostravě. Zemřel v neděli 12. srpna 1928 v deset hodin dopoledne. Pohřeb se konal o tři dny později v Brně. Janáček je pochován na brněnském Ústředním hřbitově v tzv. čestném kruhu, autorem náhrobku je výtvarník Eduard Milén (tentýž, který navrhl scénu a kostýmy ke světové premiéře opery Příhody lišky Bystroušky).  více

Kdo jezdí do Náměště nad Oslavou na Folkové prázdniny pravidelně, dobře zná strukturu tohoto sympatického festivalu, která se ani letos od předchozích ročníků nelišila: úvodní sobotní koncert jedné kapely (letos Frigg z Finska), následovaný nadstandardním rautem na zámku pro sponzory a podporovatele festivalu, a dalších sedm dní nabitých nejen špičkovou hudbou z celého světa, ale také tvůrčími dílnami, odbornými i odlehčenými přednáškami a rozpravami, výstavami, tancem, společným zpíváním a formálním i neformálním setkáváním. To vše se každý rok točí kolem jednoho základního tématu, které letos bylo „O paměti“. Celých těch osm dnů se v Náměšti vzpomínalo, upamatovávalo, paměti bylo dokonce věnováno i dvoudenní odborné kolokvium v podkroví náměšťské nové radnice. A přitom se po večerech v zámeckém parku odehrávala svěží, naprosto současná hudební dobrodružství.  více