Jeden koncert, dva dirigenti

27. březen 2018, 2:00

Jeden koncert, dva dirigenti

Dvojice mladých dirigentů z Hudební fakulty JAMU se představí při společném orchestrálním koncertu v Besedním domě. Jiří Najvar a Jiří Habart, studenti dirigování, povedou bezmála šedesát hráčů Moravské filharmonie Olomouc. Pod jejich vedením zazní skladby Petra Iljiče Čajkovského, Francise Poulenca a Jana Václava Hugo Voříška.

Program oba mladí umělci sestavovali spolu s jejich společným pedagogem Jakubem Kleckerem. Celý večer otevře slavná předehra z Čajkovského baletu Romeo a Julie, kterou povede Jiří Habart. „Mám možnost vést symfonické obsazení orchestru se šesti desítkami hráčů, a tudíž jsem sáhnul po nejznámější Čajkovského předehře, v níž zazní i málo slýchané nástroje jako harfa, činely, velký buben. Pro publikum bude tato hudba příjemně stráveným časem, ostatně v ní uslyší jednu z nejslavnějších melodií na téma lásky v celé ruské hudbě vůbec,“ říká Habart.

Po romantickém úvodu přijde na program Poulencův koncert pro klavír a orchestr, v němž se vedle dirigenta Najvara představí v sólistickém vystoupení také pianista Roman Czepa z pražské HAMU. „S olomouckým orchestrem se setkávám již po několikáté. Nejdříve jsem ho poznal jako skladatel, když mi MFO premiérovala dvě moje absolventské skladby – Rapsodii pro trombon, varhany a orchestr a Soundscape pro symfonický orchestr. Se stejným tělesem jsem také debutoval minulý rok na Mezinárodním hudebním festivalu Petra Dvorského minulý rok, kde jsem s Českým filharmonickým sborem Brno uvedl Mozartovo Requiem d-moll,“ dodal Najvar. Po přestávce oddiriguje ještě Voříškovu symfonii D-dur, kterou provede vůbec poprvé, stejně jako Poulencův Klavírní koncert.

Koncert je ohlášený na Zelený čtvrtek 29. března v 19:00 v Besedním domě.

Foto archiv JAMU

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více