Jeden koncert, dva dirigenti

27. březen 2018, 2:00

Jeden koncert, dva dirigenti

Dvojice mladých dirigentů z Hudební fakulty JAMU se představí při společném orchestrálním koncertu v Besedním domě. Jiří Najvar a Jiří Habart, studenti dirigování, povedou bezmála šedesát hráčů Moravské filharmonie Olomouc. Pod jejich vedením zazní skladby Petra Iljiče Čajkovského, Francise Poulenca a Jana Václava Hugo Voříška.

Program oba mladí umělci sestavovali spolu s jejich společným pedagogem Jakubem Kleckerem. Celý večer otevře slavná předehra z Čajkovského baletu Romeo a Julie, kterou povede Jiří Habart. „Mám možnost vést symfonické obsazení orchestru se šesti desítkami hráčů, a tudíž jsem sáhnul po nejznámější Čajkovského předehře, v níž zazní i málo slýchané nástroje jako harfa, činely, velký buben. Pro publikum bude tato hudba příjemně stráveným časem, ostatně v ní uslyší jednu z nejslavnějších melodií na téma lásky v celé ruské hudbě vůbec,“ říká Habart.

Po romantickém úvodu přijde na program Poulencův koncert pro klavír a orchestr, v němž se vedle dirigenta Najvara představí v sólistickém vystoupení také pianista Roman Czepa z pražské HAMU. „S olomouckým orchestrem se setkávám již po několikáté. Nejdříve jsem ho poznal jako skladatel, když mi MFO premiérovala dvě moje absolventské skladby – Rapsodii pro trombon, varhany a orchestr a Soundscape pro symfonický orchestr. Se stejným tělesem jsem také debutoval minulý rok na Mezinárodním hudebním festivalu Petra Dvorského minulý rok, kde jsem s Českým filharmonickým sborem Brno uvedl Mozartovo Requiem d-moll,“ dodal Najvar. Po přestávce oddiriguje ještě Voříškovu symfonii D-dur, kterou provede vůbec poprvé, stejně jako Poulencův Klavírní koncert.

Koncert je ohlášený na Zelený čtvrtek 29. března v 19:00 v Besedním domě.

Foto archiv JAMU

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Slibně se rozvíjející současná česká jazzová scéna, k níž patří skvěle fungující festivaly i dvě vysoké školy s výukou jazzu (v Brně a v Praze), vytváří zázemí nejen pro malé soubory, ale také pro velké orchestry. V Praze funguje vynikající Concept Art Orchestra, který se pod vedením trumpetistky Štěpánky Balcarové zaměřuje na tvorbu současných českých autotů střední a mladší generace (tzv. Pražská šestka). V Brně B-Side Band v čele s trumpetistou Josefem Buchtou vyprodává velké sály a hraje na velkých festivalech, spolupracuje s populárním Vojtěchem Dykem, ale nerezignoval ani na původní jazzový repertoár a také spolupracuje se zahraničními hvězdami formátu Kurta Ellinga. Další brněnský big band, Cotatcha Orchestra, pod vedením (také trumpetisty) Jiřího Kotači, se zatím takovými velkými úspěchy chlubit nemůže. Přesto se těleso, které vzniklo ze studentů a pedagogů jazzové katedry na JAMU, dravě a zdravě na naší scéně dere kupředu a vzhledem k tomu, jak kvalitní hudebníky má ve svém středu, jsem přesvědčen, že jeho místo na scéně bude za pár let nepřehlédnutelné.  více

Předposlední koncert brněnského hudebního festivalu Expozice nové hudby nesl název Příběh utrpení a naděje a postavil vedle sebe ve středu 17. října hudbu skladatelů Fausta Romitelliho a Francesca Filideie a výběr z poezie básníka, překladatele a esejisty Jana Zahradníčka. Vzhledem k tématu večera se hudební produkce odehrála v kapli bývalé brněnské káznice. Příznačně (i přízračně) zvolený podnázev koncertu Dům strach vycházel ze stejnojmenné Zahradníčkovy básnické sbírky. O uměleckou recitaci se postaral Otakar Blaha, díla obou skladatelů pak provedlo hudební těleso Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra. Koncert/představení režíroval Radim Nejedlý.  více

Jubilejní 25. ročník olomouckého Podzimního festivalu duchovní hudby se blíží ke konci. Před závěrečným Verdiho Requiem přehlídka ještě včera nabídla koncert brněnského komorního sboru Ensemble Versus pod vedením Vladimíra Maňase a souboru renesančních dechových nástrojů s doprovodem continua Capella Ornamentata pod uměleckým vedením jeho zakladatele Richarda Šedy v olomouckém kostele Zvěstování Páně. Obě tělesa se věnují převážně interpretaci duchovní hudby 16. a 17. století a podílela se na mnoha jiných společných projektech. V roce 2017 vzniklo z této spolupráce CD věnované dílu pozdně renesančního skladatele Nicolause Zangia, jehož skladby na nedělním koncertu též zazněly.  více

Festival Expozice nové hudby konfrontuje již jedenatřicet let brněnské posluchače se soudobou českou i zahraniční tvorbou. Za tuto dobu si festivalové koncerty dokázaly získat oddané publikum toužící zažít netradiční hudební díla a experimenty na vlastní kůži. Podzimní část nového ročníku včera zahájil vokální cyklus Canti del Capricorno italského skladatele Giacinta Scelsiho v sólovém provedení sopranistky Lore Lixenberg.  více

Milovníci jazzu i artificiální hudby si včera večer přišli na své. Filharmonie Brno zahájila koncertem v Besedním domě již pátou sezónu abonentní řady s názvem Jazz & World Music. Brněnští filharmonici společně s hudebním tělesem Matúš Jakabčic Quintet interpretovali světové skladby – nejen jazzové – v aranžmá vedoucího souboru Matúše Jakabčice. Koncert řídil dirigent a skladatel Pavel Šnajdr.  více