Jevgenij Iršai oslaví jubileum společně s Milanem Paľou

Jevgenij Iršai oslaví jubileum společně s Milanem Paľou

Jevgenij Iršai je jedním z nejvýznamnějších slovenských skladatelů současnosti. V letošním roce slaví 70 let. Při této příležitosti proběhne v sále konventu Milosrdných bratří jeho společný koncert s Milanem Paľou. Během koncertu, který pořádá Ensemble Opera Diversa, zazní díla oslavence.

„Skladby pre sláčikové nástroje zaujímajú v mojej tvorbe dosť veľké miesto. Zvlášť skladby pre husle sólo, husle a klavír alebo husle a orchester. Sú na to dva dôležité dôvody. Jednak môj otec bol vynikajúci huslista a len kvôli osudu hral celý život iba v orchestri Mariinskeho Divadla v Sankt-Peterburgu. I keď si pamätám ako dieťa, že občas mal aj koncerty ako sólista. Druhý dôležitý dôvod je, že vôľou osudu na Slovensku som sa stretol a spriatelil s vynikajúcim huslistom a muzikantom Milanom Palom. Všetky moje skladby pre husle, ktoré som skomponoval na Slovensku, sú inšpirované osobnosťou Milana Palu. A som veľmi rád, že všetky tieto moje kompozície Milan aj premiérovo uviedol.“ říká Jevgenij Iršai. Slavnostní koncert je ohlášený na 19. října 2021 od 19:00 v sále Konventu Milosrdných bratří v Brně.

Jevgenij Markovič Iršai (*1951) pochází z ruské hudební rodiny. Sví první hudební studia absolvoval na Speciální hudební škole při Leningradské konzervatoři, dále vystudoval kompozici a hru na klavír na konzervatoři rovněž v rodném Leningradu. Na Leningradské a Petrohradské konzervatoři následně působil také jako pedagog hry na klavír a v té době rovněž koncertoval jako sólový klavírista. V devadesátých letech začínal na Slovensku jako korepetitor Státní opery v Banské Bystrici, v Bystrici dále vyučoval i na konzervatoři Jana Levoslava Belly a Katedře hudby na fakultě humanitních věd UMB. Od roku 2001 do současnosti působí na katedře kompozice a dirigování VŠMU v Bratislavě. Zejména v posledních letech komponuje na objednávku konkrétních interpretů ze Slovenska i zahraničí, kromě Milana Paľy jsou to například Aleksander Gabryš, Ondrej Olos, Zuzana Paulechová, Aleksander Chernušenko, Ladislav Fančovitz, Adriana Kučerová, Jan Kalinowski, Rastislav Štúr a mnoho dalších. Tvorba Jevgenije Iršaie se vyznačuje experimenty s tradičním zvukem, tempem, rytmem, harmonií i melodií, působí silou hudebního výrazu a vyskytují se v ní i prvky pravoslavné liturgické hudby. V závěru minulého století byl označen za příslušníka ruského „pozdního postkonzervatismu“, jeho skladatelskou práci však charakterizuje spíše citlivý výběr z evropské i ruské hudební tradice a přetváření hudebního materiálu vlastním originálním způsobem.

PROGRAM:

JEVGENIJ IRŠAI:

Sonáta pro Edwarda Griega pro housle a klavír

Sonáta no. 2 "Nenávist" pro housle a klavír

Sonáta no. 3 pro housle a klavír

Sonáta no. 4 "Who knows from which one of trash, from silence..." pro housle a klavír – PREMIÉRA

Milan Paľa/ foto Julian Veverica

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jevgenij Iršai: koncert s Milanem Paľou k životnímu jubileu autora

19.10.2021, 19:00 / Konvent Milosrdných bratří

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější