Jiří Slavík vydal nové album Nostalgia. Dnes ho představí v Brně

Jiří Slavík vydal nové album Nostalgia. Dnes ho představí v Brně

Držitel Ceny Anděl a uznávaný kontrabasista Jiří Slavík uvádí na scénu nové mezinárodní trio. Za bicí v něm usedne dvorní perkusista legendárního studia Abbey Road Paul Clarvis, třetím je Clarvisův dlouholetý souputník, přední anglický pianista Liam Noble. Trio Noble-Slavík-Clarvis vydalo album Nostalgia u vydavatelství Bivak Records festivalu JazzFestBrno, které dnes představí v brněnském klubu Cabaret des Péchés.

„Tato čistě akustická deska je asi tím nejjazzovějším počinem, jaký jsem kdy udělal. Pánové Noble a Clarvis jsou opravdovými mistry svého oboru s dovednostmi, které můžeme vídat čím dál vzácněji. Nastupující generace už totiž takhle nehraje. Výsledkem však není hudba jako ze staré konzervy, právě naopak. Jako byste vařili z kuchařky Magdaleny Dobromily Rettigové, ale zároveň jste neodolali pokušení ozvláštnit recept moderní kuchařskou technikou,“ říká Jiří Slavík.

Název desky Nostalgia i letmý pohled na seznam skladeb napovídá, že se jedná o návrat do minulosti. Kromě autorské hudby zní z nahrávky třeba aranžmá skladeb George Gershwina a Charlese Minguse nebo nečekané cover verze světoznámých písní It’s a Long Way To Tipperary či Škoda lásky. Trio sice hluboce vychází z azzové tradice a způsobů hraní z minulosti, ty však tvůrčím způsobem transformuje do současné podoby a zároveň tak poukazuje na možný budoucí vývoj tohoto žánru. Brněnský koncert s křtem alba proběhne dnes, tedy 26. března 2023 od 19:30 v Cabaretu des Péchés.

Společné nahrávky uznávaného tandemu Noble-Clarvis měly na Slavíka zásadní vliv už od dob, kdy je jako student londýnské Royal Academy of Music poznal. Noble a Clarvis, který byl vždy první volbou Leonarda Bernsteina při jeho britských turné, spolu hrají v různých formacích a velmi rádi se potkávají také v duu, aby s lehkostí, nadhledem a grácií společně proplouvali popovým, klasickým a jazzovým repertoárem. Oba hudebníci si vždy dokáží pohrávat s dynamikou a radovat se ze společného muzicírování.

Skladatel a multiinstrumentalista Jiří Slavík je autor všech aranžmá na albu Nostalgia. Studoval kompozici a kontrabas na Royal Academy of Music v Londýně a na konzervatoři svaté Cecílie v Římě. Po studiích se přestěhoval do Paříže, kde strávil sedm let jako muzikant na volné noze a pedagog. Po návratu zpět do České republiky začal vyučovat na jazzových katedrách HAMU a JAMU. Během své kariéry vystoupil na pěti kontinentech a jeho skladby byly vysílány na TV arte, České televizi či na vlnách rádií France Culture, BBC Radio 3 nebo Český rozhlas. Jeho autorská deska Mateřština získala v roce 2016 cenu Anděl v kategorii World Music. U vydavatelství Bivak Records předloni vydal desku Děti a rodiče s kapelou The Survivors. Nedávno zaujal také neotřelým hudebním zpracováním vánočních koled s VUS Ondráš na albu Cesta světla.

Nahrávka Nostalgia vychází jako CD, jehož obal zdobí, jak už je u vydavatelství Bivak Records zvykem, fotografie od Romana France. K zakoupení je nejen u vydavatelství Bivak Records, ale také u Animal Music a Supraphonu, a to jak ve fyzické, tak digitální podobě. Nostalgii si lze poslechnout také online prostřednictvím Spotify a dalších streamovacích služeb.

Foto archiv tria

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější