Jubilejní 30. ročník Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka zná své laureáty

Jubilejní 30. ročník Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka zná své laureáty

Včerejší slavnostní vyhlášení výsledků uzavřelo 30. ročník prestižní Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka, která se letos konala v oborech flétna a klarinet. V letošním ročníku se do soutěže přihlásilo více než 130 mladých hudebníků z 29 zemí světa, kteří předvedli své umění před mezinárodními odbornými porotami složených z předních osobností hudebního světa.

Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka je jednou z nejvýznamnějších hudebních soutěží v České republice, pořádaná Hudební fakultou Janáčkovy akademie múzických umění. Soutěž podporuje mladé talenty a propaguje dílo jednoho z nejvýznamnějších českých skladatelů, Leoše Janáčka. Nejlepší čtyři soutěžící z obou kategorií pak vystoupili v rámci finálového kola společně s orchestry Czech Virtuosi pod vedením dirigenta Víta Spilky a orchestru Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou.

„Letošní 30. ročník Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka byl neobyčejně barevný, a to díky vysokému počtu soutěžících z celého světa, díky pestrosti dramaturgie, o kterou se starala mezinárodní skupina předních flétnistů a klarinetistů, a také díky skutečnosti, že tuto velkou soutěž realizuje mladistvý tým studentů Hudební produkce pod vedením projektové manažerky. Je vidět a slyšet, že za tím vším stojí láska, idealismus, trpělivost a touha po kráse a harmonii“,dodala děkanka Hudební fakulty JAMU, Barbara Maria Willi.

O vítězích rozhodovaly mezinárodní poroty. Oboru flétna předsedalprof. Philippe Bernold z pařížské Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse (Francie), předsednictví poroty pro klarinet přijalprof. Paolo Beltramini z Itálie působící na Hochschule für Musik v Luzernu (Švýcarsko).

V oboru flétna byly vyhlášeny následující výsledky. První cena nebyla letos udělena. Druhou cenu si odnesla Sofija Mihailovićze Srbska, která zároveň získala několik zvláštních cen. Mezi ně patří stříbrná flétnová hlavice věnovaná hlavním partnerem soutěže Powell Flutes, dále koncert na Mezinárodním hudebním festivalu Leoše Janáčka v roce 2025 a notový materiál od hudebního nakladatelství Bärenreiter Praha.

Třetí cenu získali dva účastníci, Yu-Hsuan Kuo z Tchaj-wanu a Takahiro Uchiyama z Japonska. Yu-Hsuan Kuo navíc obdržela cenu za nejlepší interpretaci skladby Bohuslava Martinů.

Čestné uznání třetího kola si odnesla Hanna Jantyik z Maďarska, která byla oceněna také zvláštní cenou v podobě příslušenství pro flétnu od partnera soutěže Jana Kubra. Čestné uznání z druhého kola získala Oliwia Wantulok z Polska.

Zvláštní cena pro nejlepšího českého účastníka byla udělena Mikuláši Balovi, který se může těšit na vystoupení v rámci akce Dny mladých interpretů v Brně v roce 2025.

První cenu v oboru klarinet získal Yan Maratka z České republiky/Francie. Kromě hlavní ceny obdržel také zvláštní ocenění – RC klarinet od hlavního partnera soutěže Buffet Crampon, notový materiál z produkce hudebního nakladatelství Bärenreiter Praha a notový materiál od Edition Janáček, Nadace Leoše Janáčka.

Druhou cenu si odnesla Gabriela Matoušková z České republiky. Jako zvláštní ocenění získala možnost vystoupit na akci Dny mladých interpretů, která se uskuteční v Brně v roce 2025. Dále jí byla udělena Cena Českého rozhlasu Brno, která zahrnuje bezplatnou studiovou nahrávku a prezentaci ve vysílání. Gabriela také obdržela notový materiál z produkce Edition Janáček, Nadace Leoše Janáčka.

Třetí cenu získal Aleš Tvrdík z České republiky, který rovněž obdržel zvláštní cenu v podobě notového materiálu z produkce Edition Janáček, Nadace Leoše Janáčka.

Čestné uznání za postup do třetího kola obdržel Paweł Libront z Polska. Cena za nejlepší interpretaci skladby Bohuslava Martinů byla udělena Alžbětě Baldové z České republiky. Čestné uznání za účast ve druhém kole bylo uděleno Tomeru Aglamazovi z Izraele.

Výherci soutěže k titulu laureáta získali tradiční finanční ocenění sto tisíc korun (1. cena), sedmdesát tisíc korun (2. cena) a čtyřicet tisíc korun českých (3. cena).

Štěpán Plucar

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Nejčtenější