Kamenné mantry pod mamutem: Koncert Brno Cotemporary Orchestra v Anthroposu

Kamenné mantry pod mamutem: Koncert Brno Cotemporary Orchestra v Anthroposu

Brno Cotemporary Orchestra opět vystoupí v netradičním prostoru. Tentokrát zahrají pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra v brněnském Anthroposu. Představí zde spektakulární kompozice italského skladatele Fausta Romitelliho, postmoderně koncipovanou komorní kantátu Miloslava Ištvana, dílo Hodiny minulosti nedávno zesnulého litevského skladatele Broniuse Kutavičiuse a skladbu Michala Rataje, komponovanou přímo pro soubor BCO.

Naši předci a prapředci lovili mamuty nejen pro obživu. Z kostí si stavěli obydlí a z klů vyráběli nástroje a kultovní předměty. Mohutná zvířata vyobrazovali na jeskynních malbách a mnohde uctívali jako stvořitele Země. O tisíce let později vystupovali špičky mamutích klů z věčně zmrzlého permafrostu, díky čemuž dostali své jméno. Dnes při civilizačním oteplování vystupují před věky zmrzlí mamuti na povrch celí. Druhý koncert desáté slavnostní sezóny „We are the world“ věnujeme Anthroposu, kde zkoumají život a smrt našich předků a prapředků, jakož i koloběh vzniku a zániku civilizací“ vysvětluje dramaturg Viktor Pantůček. Koncert je ohlášený na pondělí 22. listopadu 2021 od 19:30 v Anthroposu.

Kompozice Amok/Koma z roku 2001 italského skladatele Fausta Romitelliho je postavena na střídání zběsilosti a kontemplace. Dvou krajních poloh lidského bytí. Kompozice Music from Nothing od Michala Rataje je hudební reminiscencí současné pandemické nicoty a je psána přímo pro BCO a Martina Opršála, který zahraje na marimbu. Soubor ji premiéroval v tomto roce na festivalu Ostravské dny nové hudby. V komorním oratoriu Já, Jákob Miloslava Ištvana na texty básníka Vítězslava Gardavského a bible se řeší odvěký spor duchovního (božského) a materiálního (materialistického) přístupu k životu. La sabbia del tempo (Písek času) z roku 1991 patří do rané fáze Romitelliho tvorby a je zde patrnější fascinace francouzským spekralismem. Tichá kompozice vyvolává pocit zastaveného času, kdy se rozhostí klid a mír, vše je tiché a prázdné, jenom ten písek v přesýpacích hodinách neustále propadává. Závěr koncertu bude patřit kompozici Hodiny minulosti, nedávno zesnulého litevského skladatele Broniuse Kutavičiuse.

Program koncertu:

Kamenní mantry – koncert pod mamutem

Fausto Romitelli - Amok Koma
Michal Rataj - Music from Nothing
Miloslav Ištvan – Já, Jákob
Fausto Romitelli - Písek času
Bronius Kutavičius - Hodiny minulosti 

Irena Troupová – soprán
Otakar Blaha – recitace
Martin Opršál - marimba
Brno Contemporary Orchestra - Pavel Šnajdr - dirigent

Foto FB souboru 

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Když přibližně před třemi lety hudební těleso Brno Contemporary Orchestra uvádělo v sále Konventu Milosrdných bratří šestivětý cyklus Má vlast vzniklý na objednávku orchestru a vycházející ze Smetanovy stejnojmenné symfonické básně, bylo tomu ke stému výročí vzniku naší republiky. Skladatelé Petr Kofroň, Marek Piaček, Miloš Štědroň, Pavel Zemek Novák, Miroslav Tóth a Daniel Forró si „rozebrali“ původní věty (v některých případech spíše tematické inspirace) Smetanovy Mé vlasti a pokusili se sdělit, jak tato hudba rezonuje u dnešních autorů. V říjnu 2021 vyšla pod hlavičkou Navona Records (NV6349) nahrávka „nové“ Mé vlasti šestice skladatelů a Brno Contemporary Orchestra (řídí Pavel Šnajdr) pod názvem My Country – A cycle of symphonic poems after Bedřich Smetanavíce

Dlouho odkládaná premiéra skladby The Basement Sketches (Sklepní skici) skladatele Michala Nejtka, jejíž provedení bylo plánováno už na loňský červen 2020 a která vznikla přímo na objednávku Filharmonie Brno, konečně zazněla ve čtvrtek 25. listopadu v sále Besedního domu. Spolu se Sklepními skicami zazněly i Variace na Haydnovo téma B dur op. 56a Johannese Brahmse a Violoncellový koncert op. 22 Samuela Barbera. Kromě hráčů brněnské filharmonie vystoupili také violoncellista Matt Haimovitz a klavíristka Nikol Bóková. Dramaturgický pestrý večer složený ze tří výrazně odlišných hudebních děl i dobových kontextů řídil šéfdirigent tělesa Dennis Russell Daviesvíce

V pořadí druhý koncert slavnostní desáté sezóny hudebního tělesa Brno Contemporary Orchestra nazvaný Kamenné mantry představil v pondělí 22. listopadu v brněnském pavilonu Anthropos skladby Fausta Romitelliho, Michala Rataje, Miloslava Ištvana a nedávno zesnulého (brněnským posluchačům dobře známého) litevského skladatele Bronia Kutavičiuse. Vedle samotného orchestru vystoupili také sopranistka Irena Troupová, hráč na marimbu Martin Opršál a recitátor Pavel Zajíc, který nahradil v programu původně uvedeného Otakara Blahu. Koncert pořádaný ve spolupráci s Moravským zemským muzeem řídil umělecký vedoucí tělesa Pavel Šnajdrvíce

Součástí Českého rozhlasu Brno je už téměř sedmdesát let také folklorní redakce. V rozhovoru s jejím současným dramaturgem, ale také cimbalistou a pedagogem Jaroslavem Kneislem se dozvíte, co se v nově zrekonstruované budově brněnského rozhlasu právě chystá. A dále vám kupříkladu prozradíme, proč by měl každý milovník lidové hudby ladit tuto stanici právě v listopadu.  více

Sváteční večer 28. října oslavila část brněnských folklorních nadšenců v honosném prostoru Mahenova divadla. Hned dvakrát po sobě zde stejným programem oslavil své půlkulaté čtyřicáté páté výročí Dětský národopisný soubor brněnský Valášek.  více

Nejčtenější