Katowice – město hudby UNESCO mají své pevné místo na kulturní mapě Evropy

Katowice – město hudby UNESCO mají své pevné místo na kulturní mapě Evropy

Tým Brna – města hudby UNESCO se nedávno podílel na hodnocení výroční zprávy za dosavadní čtyřletou činnost dalších dvou členských měst – Kingstonu (Jamajka) a Katowic (Polsko). Městu Katowice, které nese titul kreativního města hudby UNESCO od roku 2015, se povedlo zapsat na kulturní mapu Evropy.

Katowice jsou součástí sítě kreativních měst UNESCO od roku 2015, pro místní obyvatele mají však ještě jeden poetický titul – město zahrad. Město, které se rozrůstalo díky těžařskému a ocelářskému průmyslu; nyní investuje do kultury a kreativity, s mottem "od těžkého průmyslu ke kreativním průmyslům". Katowice se svými 310 000 obyvateli přispívají každý rok ve výši 45 milionů eur formou dotací na podporu kreativní ekonomiky, především se zaměřením na obnovu kulturních prostor města věnovaných hudebním odvětvím. Díky tomu zní městem v průběhu roku hudba všech možných žánrů, od klasiky po rock, jazz, baroko, elektroniku, metal a rap.

Doposud byla možná katowická aglomerace vnímána jako industriální, zašedlá skrumáž domů a továren nebo jako místo odletu nízkonákladových aerolinek do světa. Nelze popřít průmyslovou minulost a vlastně i současnost tohoto města, které díky různým historickým dostavbám nemá jednotný styl a centrum jako takové. Nicméně, v posledních letech se město přetváří v kreativní a atraktivní centrum jižního Polska, které stojí za to navštívit a vydat se za hudbou, architekturou nebo průmyslovým dědictvím.

Katowice jsou významné historické město Horního Slezska v jižním Polsku, které leží na řekách Klodnica a Rawa. Jsou hlavním městem Slezského vojvodství a centrem Hornoslezské průmyslové aglomerace (Górnośląski Okręg Przemysłowy), čítající až 2,1 milionů obyvatel.

Místní magistrát se zavázal k dalšímu rozvoji kulturních a kreativních průmyslů jako hybatelů obnovy a udržitelnosti měst, zejména prostřednictvím pětiletého programu Kulturní zóny, který je dosud největší investicí do kulturní infrastruktury v Polsku. Hlavním úspěchem tohoto programu je postavení velkolepého sálu, resp. sídla Polského národního rozhlasového symfonického orchestru (NOSPR) a Slezského muzea historických důlních lokalit, sídlíciho v prostorách bývalé šachty v centru města. Budova NOSPR byla postavena v lokalitě bývalého uhelného dolu v Katowicích a je součástí Kulturní zóny, která poskytuje dokonalý příklad revitalizace postindustriálních oblastí pro kulturní účely. Vedle NOSPR stojí mimo jiné ikona Katowic – koncertní a sportovní hala "Spodek". Její název (spodek) znamená v polštině "podšálek" kvůli její podobnosti s létajícím talířem; je to dominantní vizuální orientační bod v krajině a symbol města.

"Symfonie" – koncertní sál Hudební akademie Karola Szymanowského, je rovněž skutečnou hudební a architektonickou perlou na katovické kulturní mapě. Od svého otevření v roce 2006 přilákala publikum na širokou škálu koncertů, představujících jak významné umělce a orchestry, tak i mladé talentované hudebníky, kteří stojí teprve na počátku své profesionální kariéry. Palác mládeže je místem určeným v Katowicích pro mládež. Mladí talentovaní lidé tam mohou rozvíjet své dovednosti a zájmy, a to jak v hudební oblasti, tak i v mnoha dalších. Toto centrum zájmové činnosti nabízí širokou škálu aktivit v oblasti hudby, divadla, tance a sportu.

Katowice jsou v Horním Slezsku považovány za centrum vzdělanosti. Tamní univerzita, Uniwersytet Śląski, letos slaví 50 let od založení. Katovice jsou také uznávány v celém Polsku jako centrum hudebního vzdělávání, maji i dlouhou tradici amatérských sborů a orchestrů. V krásném neogotickém sídle působí od roku 1929 Akademie Karola Szymanowského, která nabízí hudební vzdělání v mnoha oborech (dirigentství, skladba, hudební teorie, jazzová interpretace, instrumentální a vokální interpretace). Škola nedávno vybudovala sál, výjimečný svou akustikou a architekturou. Ve městě je dnes 30 hudebních klubů, 7 hudebních vydavatelství, 12 nahrávacích studií, 11 obchodů s hudbou a 24 koncertních sálů. Každoročně se v Katowicích koná 27 hudebních festivalů. Mezi největší patří:

OFF Festival: alternativní festival města, který v roce 2011 získal Evropskou cenu za nejlepší mediální festival;

Rawa Blues: největší indoorový bluesový festival na světě. V roce 2012 získal ocenění Keeping The Blues Alive. Díky němu jsou Katovice hlavním městem polského i evropského blues.

Tauron Nowa Muzyka: městský festival avantgardní, elektronické, jazzové a taneční hudby; trojnásobný vítěz Evropské festivalové ceny pro nejlepší malý festival;

Festival METALMANIA byl založen v roce 1986 a je největším festivalem svého druhu v naší části Evropy.

Velkou popularitu mají katovické jazzové festivaly, kterými jsou Katowice JazzArt Festival, Jazz Beyoned a Silesian Jazz Festival.

Milovníci klasické hudby jistě ocení Katowice Culture Nature Festival a Modern Music First Performance Festival (Festival premiér moderní hudby), který se koná v NOSPR. Město dále hostí tři mezinárodní soutěžní festivaly.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Nejčtenější