Katowice – město hudby UNESCO mají své pevné místo na kulturní mapě Evropy

Katowice – město hudby UNESCO mají své pevné místo na kulturní mapě Evropy

Tým Brna – města hudby UNESCO se nedávno podílel na hodnocení výroční zprávy za dosavadní čtyřletou činnost dalších dvou členských měst – Kingstonu (Jamajka) a Katowic (Polsko). Městu Katowice, které nese titul kreativního města hudby UNESCO od roku 2015, se povedlo zapsat na kulturní mapu Evropy.

Katowice jsou součástí sítě kreativních měst UNESCO od roku 2015, pro místní obyvatele mají však ještě jeden poetický titul – město zahrad. Město, které se rozrůstalo díky těžařskému a ocelářskému průmyslu; nyní investuje do kultury a kreativity, s mottem "od těžkého průmyslu ke kreativním průmyslům". Katowice se svými 310 000 obyvateli přispívají každý rok ve výši 45 milionů eur formou dotací na podporu kreativní ekonomiky, především se zaměřením na obnovu kulturních prostor města věnovaných hudebním odvětvím. Díky tomu zní městem v průběhu roku hudba všech možných žánrů, od klasiky po rock, jazz, baroko, elektroniku, metal a rap.

Doposud byla možná katowická aglomerace vnímána jako industriální, zašedlá skrumáž domů a továren nebo jako místo odletu nízkonákladových aerolinek do světa. Nelze popřít průmyslovou minulost a vlastně i současnost tohoto města, které díky různým historickým dostavbám nemá jednotný styl a centrum jako takové. Nicméně, v posledních letech se město přetváří v kreativní a atraktivní centrum jižního Polska, které stojí za to navštívit a vydat se za hudbou, architekturou nebo průmyslovým dědictvím.

Katowice jsou významné historické město Horního Slezska v jižním Polsku, které leží na řekách Klodnica a Rawa. Jsou hlavním městem Slezského vojvodství a centrem Hornoslezské průmyslové aglomerace (Górnośląski Okręg Przemysłowy), čítající až 2,1 milionů obyvatel.

Místní magistrát se zavázal k dalšímu rozvoji kulturních a kreativních průmyslů jako hybatelů obnovy a udržitelnosti měst, zejména prostřednictvím pětiletého programu Kulturní zóny, který je dosud největší investicí do kulturní infrastruktury v Polsku. Hlavním úspěchem tohoto programu je postavení velkolepého sálu, resp. sídla Polského národního rozhlasového symfonického orchestru (NOSPR) a Slezského muzea historických důlních lokalit, sídlíciho v prostorách bývalé šachty v centru města. Budova NOSPR byla postavena v lokalitě bývalého uhelného dolu v Katowicích a je součástí Kulturní zóny, která poskytuje dokonalý příklad revitalizace postindustriálních oblastí pro kulturní účely. Vedle NOSPR stojí mimo jiné ikona Katowic – koncertní a sportovní hala "Spodek". Její název (spodek) znamená v polštině "podšálek" kvůli její podobnosti s létajícím talířem; je to dominantní vizuální orientační bod v krajině a symbol města.

"Symfonie" – koncertní sál Hudební akademie Karola Szymanowského, je rovněž skutečnou hudební a architektonickou perlou na katovické kulturní mapě. Od svého otevření v roce 2006 přilákala publikum na širokou škálu koncertů, představujících jak významné umělce a orchestry, tak i mladé talentované hudebníky, kteří stojí teprve na počátku své profesionální kariéry. Palác mládeže je místem určeným v Katowicích pro mládež. Mladí talentovaní lidé tam mohou rozvíjet své dovednosti a zájmy, a to jak v hudební oblasti, tak i v mnoha dalších. Toto centrum zájmové činnosti nabízí širokou škálu aktivit v oblasti hudby, divadla, tance a sportu.

Katowice jsou v Horním Slezsku považovány za centrum vzdělanosti. Tamní univerzita, Uniwersytet Śląski, letos slaví 50 let od založení. Katovice jsou také uznávány v celém Polsku jako centrum hudebního vzdělávání, maji i dlouhou tradici amatérských sborů a orchestrů. V krásném neogotickém sídle působí od roku 1929 Akademie Karola Szymanowského, která nabízí hudební vzdělání v mnoha oborech (dirigentství, skladba, hudební teorie, jazzová interpretace, instrumentální a vokální interpretace). Škola nedávno vybudovala sál, výjimečný svou akustikou a architekturou. Ve městě je dnes 30 hudebních klubů, 7 hudebních vydavatelství, 12 nahrávacích studií, 11 obchodů s hudbou a 24 koncertních sálů. Každoročně se v Katowicích koná 27 hudebních festivalů. Mezi největší patří:

OFF Festival: alternativní festival města, který v roce 2011 získal Evropskou cenu za nejlepší mediální festival;

Rawa Blues: největší indoorový bluesový festival na světě. V roce 2012 získal ocenění Keeping The Blues Alive. Díky němu jsou Katovice hlavním městem polského i evropského blues.

Tauron Nowa Muzyka: městský festival avantgardní, elektronické, jazzové a taneční hudby; trojnásobný vítěz Evropské festivalové ceny pro nejlepší malý festival;

Festival METALMANIA byl založen v roce 1986 a je největším festivalem svého druhu v naší části Evropy.

Velkou popularitu mají katovické jazzové festivaly, kterými jsou Katowice JazzArt Festival, Jazz Beyoned a Silesian Jazz Festival.

Milovníci klasické hudby jistě ocení Katowice Culture Nature Festival a Modern Music First Performance Festival (Festival premiér moderní hudby), který se koná v NOSPR. Město dále hostí tři mezinárodní soutěžní festivaly.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Letošní 27. ročník festivalu Concentus Moraviae je po takřka měsíci plném hudby minulostí. Slavnostní závěrečný koncert v Kongresovém centru Zlín představil program složený z písní Ernesta Chaussona, Igora Stravinského, Johannese Brahmse, Richarda Strausse, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka. Jako sólistka vystoupila mezzosopranistka a patronka přehlídky Magdalena Kožená. Po jejím boku stanuli klavírista a dirigent Sir Simon Rattle, flétnista a rezidenční umělec tohoto ročníku Kaspar Zehnder, houslista Giovanni Guzzo, houstlistka Rahel Maria Rilling, violista Amihai Grosz, violoncellista Dávid Adorján a klarinetista Christopher Richards. Dvořákovy písně speciálně pro tento soubor zaranžoval anglický skladatel a dirigent Duncan Ward.  více

Letošní 27. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae pomalu spěje k velkému finále v podobě společného koncertu flétnisty a rezidenčního umělce Kaspara Zehndera, mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a jejího chotě, klavíristy a dirigenta Sira Simona Rattlea. Na jednom z posledních koncertů vrcholícího festivalu vystoupil v pátek 24. června společně s přáteli – Giovanni Guzzo (housle), Rahel Maria Rilling (housle), Amihai Grosz (viola), Dávid Adorján (violoncello), Wolfgang Klinser (klarinet) a Anaïs Gaudemard (harfa) – právě rezidenční umělec Kaspar Zehnder, který dramaturgii pátečního komorního koncertu v knihovně náměšťského zámku připravil.  více

Ostravská rodačka Nikol Bóková byla dlouho považována za jedinečný talent v oboru vážné hudby. V devíti letech si jako sólová klavíristka zahrála s Janáčkovou filharmonií a studium na konzervatoři a následně na JAMU bylo tedy samozřejmostí. Ale už během studií hudební klasiky se formoval a postupně projevovalo další její nadání a to kompoziční. Spolu se svým triem (Nikol Bóková-klavír, Martin Kocián-kontrabas, Michal Wierzgoń-bicí) nahrála v roce 2019 debutové autorské album Inner Place a ihned se prosadila mezi českou (a vlastně i evropskou) jazzovou elitu. Během covidu následovaly další dva projekty – Unravel (2020) pro stejnou jmenovanou sestavu a loňský Prometheus natočený s mimořádným nasazením v pozoruhodné studiové sestavě. Z ní a z několika následných koncertů (mimo jiné v rámci JazzFestu Brno vloni na podzim) vykrystalizovalo také zcela logické rozšíření jejího tria o univerzálního a empatického kytaristu Davida Dorůžku, Vznikl Nikol Bóková Quartet. V této sestavě se rodilo i nejnovější autorské album Elements, s nímž se pro Nikol a jejího partnera a spolutvůrce Jana Valu otevírá nová tvůrčí etapa.  více

Do prostor atria Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na ulici Arne Nováka zavítal 22. června soubor Ensemble Opera Diversa s programem Tance v zahradách, který navázal na loni započatou sérii projektů pod širým nebem. Jako sólisté vystoupili fagotista Pavel Horák a hráč na marimbu Martin Švec. Koncert řídil dirigent Patrik Červák, který před smyčcovým orchestrem Ensemble Opera Diversa stanul vůbec poprvé.  více

Opatství na starém Brně, kde až do své smrti působil Gregor Johann Mendel, skrývá za svými zdmi několik krásných zákoutí. Jedním z nich je i Rajský dvůr, do kterého se vchází nenápadným vchodem vedle Baziliky Nanebevzetí Panny Marie. Ve čtvrtek 16. června tento starobylý prostor s kamennými zdmi hostil úvodní koncert projektu Brno a jeho chrámy. Zahrála na něm Horňácká muzika Petra Mičky a jedinečným způsobem tuto akci zahájila.  více

Nejčtenější