Katowice – město hudby UNESCO mají své pevné místo na kulturní mapě Evropy

Katowice – město hudby UNESCO mají své pevné místo na kulturní mapě Evropy

Tým Brna – města hudby UNESCO se nedávno podílel na hodnocení výroční zprávy za dosavadní čtyřletou činnost dalších dvou členských měst – Kingstonu (Jamajka) a Katowic (Polsko). Městu Katowice, které nese titul kreativního města hudby UNESCO od roku 2015, se povedlo zapsat na kulturní mapu Evropy.

Katowice jsou součástí sítě kreativních měst UNESCO od roku 2015, pro místní obyvatele mají však ještě jeden poetický titul – město zahrad. Město, které se rozrůstalo díky těžařskému a ocelářskému průmyslu; nyní investuje do kultury a kreativity, s mottem "od těžkého průmyslu ke kreativním průmyslům". Katowice se svými 310 000 obyvateli přispívají každý rok ve výši 45 milionů eur formou dotací na podporu kreativní ekonomiky, především se zaměřením na obnovu kulturních prostor města věnovaných hudebním odvětvím. Díky tomu zní městem v průběhu roku hudba všech možných žánrů, od klasiky po rock, jazz, baroko, elektroniku, metal a rap.

Doposud byla možná katowická aglomerace vnímána jako industriální, zašedlá skrumáž domů a továren nebo jako místo odletu nízkonákladových aerolinek do světa. Nelze popřít průmyslovou minulost a vlastně i současnost tohoto města, které díky různým historickým dostavbám nemá jednotný styl a centrum jako takové. Nicméně, v posledních letech se město přetváří v kreativní a atraktivní centrum jižního Polska, které stojí za to navštívit a vydat se za hudbou, architekturou nebo průmyslovým dědictvím.

Katowice jsou významné historické město Horního Slezska v jižním Polsku, které leží na řekách Klodnica a Rawa. Jsou hlavním městem Slezského vojvodství a centrem Hornoslezské průmyslové aglomerace (Górnośląski Okręg Przemysłowy), čítající až 2,1 milionů obyvatel.

Místní magistrát se zavázal k dalšímu rozvoji kulturních a kreativních průmyslů jako hybatelů obnovy a udržitelnosti měst, zejména prostřednictvím pětiletého programu Kulturní zóny, který je dosud největší investicí do kulturní infrastruktury v Polsku. Hlavním úspěchem tohoto programu je postavení velkolepého sálu, resp. sídla Polského národního rozhlasového symfonického orchestru (NOSPR) a Slezského muzea historických důlních lokalit, sídlíciho v prostorách bývalé šachty v centru města. Budova NOSPR byla postavena v lokalitě bývalého uhelného dolu v Katowicích a je součástí Kulturní zóny, která poskytuje dokonalý příklad revitalizace postindustriálních oblastí pro kulturní účely. Vedle NOSPR stojí mimo jiné ikona Katowic – koncertní a sportovní hala "Spodek". Její název (spodek) znamená v polštině "podšálek" kvůli její podobnosti s létajícím talířem; je to dominantní vizuální orientační bod v krajině a symbol města.

"Symfonie" – koncertní sál Hudební akademie Karola Szymanowského, je rovněž skutečnou hudební a architektonickou perlou na katovické kulturní mapě. Od svého otevření v roce 2006 přilákala publikum na širokou škálu koncertů, představujících jak významné umělce a orchestry, tak i mladé talentované hudebníky, kteří stojí teprve na počátku své profesionální kariéry. Palác mládeže je místem určeným v Katowicích pro mládež. Mladí talentovaní lidé tam mohou rozvíjet své dovednosti a zájmy, a to jak v hudební oblasti, tak i v mnoha dalších. Toto centrum zájmové činnosti nabízí širokou škálu aktivit v oblasti hudby, divadla, tance a sportu.

Katowice jsou v Horním Slezsku považovány za centrum vzdělanosti. Tamní univerzita, Uniwersytet Śląski, letos slaví 50 let od založení. Katovice jsou také uznávány v celém Polsku jako centrum hudebního vzdělávání, maji i dlouhou tradici amatérských sborů a orchestrů. V krásném neogotickém sídle působí od roku 1929 Akademie Karola Szymanowského, která nabízí hudební vzdělání v mnoha oborech (dirigentství, skladba, hudební teorie, jazzová interpretace, instrumentální a vokální interpretace). Škola nedávno vybudovala sál, výjimečný svou akustikou a architekturou. Ve městě je dnes 30 hudebních klubů, 7 hudebních vydavatelství, 12 nahrávacích studií, 11 obchodů s hudbou a 24 koncertních sálů. Každoročně se v Katowicích koná 27 hudebních festivalů. Mezi největší patří:

OFF Festival: alternativní festival města, který v roce 2011 získal Evropskou cenu za nejlepší mediální festival;

Rawa Blues: největší indoorový bluesový festival na světě. V roce 2012 získal ocenění Keeping The Blues Alive. Díky němu jsou Katovice hlavním městem polského i evropského blues.

Tauron Nowa Muzyka: městský festival avantgardní, elektronické, jazzové a taneční hudby; trojnásobný vítěz Evropské festivalové ceny pro nejlepší malý festival;

Festival METALMANIA byl založen v roce 1986 a je největším festivalem svého druhu v naší části Evropy.

Velkou popularitu mají katovické jazzové festivaly, kterými jsou Katowice JazzArt Festival, Jazz Beyoned a Silesian Jazz Festival.

Milovníci klasické hudby jistě ocení Katowice Culture Nature Festival a Modern Music First Performance Festival (Festival premiér moderní hudby), který se koná v NOSPR. Město dále hostí tři mezinárodní soutěžní festivaly.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V úterý 22. listopadu uplynulo 20 let od úmrtí významného muzikologa, pedagoga, redaktora a vedoucího Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity – profesora Jiřího Fukače (15. ledna 1936 – 22. listopadu 2002).  více

Pro zahájení své 11. koncertní sezony v sále Divadla Husa na provázku si hudební soubor Brno Contemporary Orchestra vybral tématiku Ticha – a to nejen jako akustického jevu, ale i stejnojmenné rodiny. Tímto oslím můstkem dramaturgie večera propojila nejen Eufemias mysterion – Tajemství ticha – Miloslava Kabeláče, ale i světovou premiéru písně Jany Vöröšové Bau mir ein Haus, jejíž námětem a inspirací se stala brněnská rodačka Anna Ticho. Na koncertě Inkluze ticha (21. listopadu) vystoupili jako sólisté sopranistka Irena Troupová a violoncellista Josef Klíč, orchestr řídil kmenový dirigent souboru Pavel Šnajdrvíce

Folklor sice ve své prapůvodní podobě patří na venkov, ale už od roku 1892, kdy Leoš Janáček zorganizoval známý Lidový koncert, ho mohou Brňané vídat i v honosných městských sálech. Stejně tomu bylo i 19. listopadu, kdy v Mahenově divadle oslavil své třicátiny slovenský folklorní soubor Púčik.  více

Dvě velké inscenace Janáčkových oper na letošní festival Janáček Brno přijely z ciziny, a to s kompletním ansámblem včetně orchestrů. V obou případech se orchestry představily i na samostatných koncertech. Oba večery byly interpretačně špičkové, ale také osobitě pojaté. Oba večery řídili přední světoví dirigenti střední generace, oba původem z Moravy.  více

Minulou středu měli návštěvníci mezinárodního festivalu Janáček Brno možnost shlédnout skladatelovu operu Káťa Kabanová v nastudování Národního divadla Praha. Následujícím operním představením, které se v rámci 8. ročníku přehlídky uskutečnilo, se v Janáčkově divadle stala opět Káťa Kabanová v interpretaci Grand Théâtre de Genève a v koprodukci s Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf Duisburg a souboru Orchestre de la Suisse Romande. Režie se chopila Tatjana Gürbaca, scénu navrhl Henrik Ahr, kostýmy připravila Barbara Drosihn a světelný design Stefan Bolliger. V titulní roli se představila Corinne Winters, jejího milého Borise Grigorjeviče ztvárnil Aleš Briscein, manžela Tichona Magnus Vigilius a jeho matku Kabanichu Elena Zhidkova. Role mladičké Varvary se ujala Ena Pongrac, učitele Váňy Kudrjáše Sam Furness a postavy kupce Dikoje Tomas Tomasson. Sbor vystoupil pod vedením Alana Woodbridge a hudebního nastudování, stejně jako samotného řízení, se chopil dirigent Tomáš Netopilvíce

Nejčtenější