Klavíristé a varhaníci z celého světa změří v Brně své síly

Klavíristé a varhaníci z celého světa změří v Brně své síly

I letos pořádá Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění (HF JAMU) prestižní Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka v Brně. Mladí hudebníci se představí ve hře na klavír a varhany již na 28. ročníku této soutěže. Finálová kola v oboru varhany se uskuteční v kostele Nanebevzetí Panny Marie a v Besedním domě v oboru klavír za doprovodu orchestru Czech Virtuosi pod vedením dirigenta Stanislava Vavřínka.

Mezinárodní interpretační soutěž, jež nese jméno skladatele Leoše Janáčka, má za cíl vyhledávat mladé talentované umělce. Do Brna se sjíždějí interpreti do 35 let z celého světa, kteří jsou hodnoceni mezinárodní porotou. V pětiletých cyklech se pravidelně střídají obory smyčcové kvarteto, housle, violoncello, kontrabas, flétna, klarinet, lesní roh, tuba a letošní klavír a varhany.

Svůj talent se rozhodlo předvést svým přihlášením do soutěže 24 varhaníků z ČR, Slovenska, Polska, Francie, Chorvatska či Korejské republiky. Z výběrového kola, které se uskutečnilo poprvé za dobu konání soutěže, postoupilo v oboru klavír 20 soutěžících z ČR, Slovenska, Německa, Rumunska, Japonska, Ukrajiny, Korejské republiky a Ruska.

„Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka je setkání mladých talentů z celého světa, které oživuje odkaz skutečného hrdiny: Leoš Janáček je dnes nejhranějším operním skladatelem na světě, přitom musel ustát předsudky konkurentů ve své době. Soutěž motivuje letos klavíristy a varhaníky, aby stejně jako Janáček byli hrdi na svůj talent a přijali nelehkou výzvu – hrát před mezinárodním panelem, který výkony hodnotí. Můžeme se těšit na mladistvé interpretační přístupy k repertoáru dvou letošních kategorií: klavír a varhany. Zajímavostí bude kromě finálního koncertu v Besedním domě i možnost slyšet velké Mathisové varhany
v jezuitském kostele Nanebevzetí Panny Marie
,“ zve děkanka HF JAMU prof. Barbara Maria Willi, Ph.D.

Porotě pro soutěžící z oboru klavír bude předsedat prof. Håkon Austbø z Norska, předsednictví poroty pro varhany se ujal prof. Johannes Ebenbauer z Rakouska. Vítězové soutěže k titulu laureáta získají také tradiční finanční ocenění sto tisíc korun českých (1. cena), sedmdesát tisíc korun českých, (2. cena) a čtyřicet tisíc korun českých (3. cena). Vítěz oboru klavír se může také těšit na vlastní koncertní matiné v rámci Festivalu Janáček Brno 2022 a vítěz oboru varhany získá možnost vystoupit na koncertech v rámci Brněnského varhanního festivalu 2023 a Festivalu Za poklady Broumovska 2023.

Věřím, že i letošní ročník soutěže nabídne nevšední hudební zážitek. Mladým umělcům přeji co nejméně trémy, a naopak trochu adrenalinu, bez kterého se kvalitní výkon neobejde. Těší mě vzrůstající ohlas soutěže, kdy se pódium v moravské metropoli ve spojení se skladatelem Leošem Janáčkem stává takovým lákadlem pro hudebníky ze všech koutů světa. Proto Jihomoravský kraj rád toto klání podpořil dvěma miliony korun poskytnutými na celý pětiletý cyklus soutěže,“ uvedl hejtmanův náměstek pro oblast kultury a památkové péče Mgr. František Lukl, MPA.

Soutěž se v každém oboru koná ve třech kolech, která jsou zdarma přístupná veřejnosti. První kolo v oboru varhany se uskuteční v termínech 12.–13. 9. 2022 ve Varhanním sále HF JAMU, druhé kolo proběhne 15. 9. 2022 a závěrečné 17. 9. 2022 od 14.00 hod., obě v prostorách jezuitského kostela Nanebevzetí Panny Marie.

Klavíristy čeká první kolo v termínu 13.–14. 9. a následně druhé ve dnech 15.–16. 9. v Koncertním sále HF JAMU. Závěrečné třetí kolo oboru klavír se uskuteční v neděli 18. 9.
od 14.00 hod.
v Besedním domě ve spolupráci s orchestrem Czech Virtuosi pod taktovkou Stanislava Vavřínka.

HF JAMU/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější