Konec 61. sezony. S Filharmonií Brno vystoupí Polina Osetinskaja a Matthew Barley

4. květen 2017, 4:00

Konec 61. sezony. S Filharmonií Brno vystoupí Polina Osetinskaja a Matthew Barley

Blíží se konec sezony a Filharmonie Brno představí už pouze dva abonentní programy. Nejprveto budou Pohledy do minulosti s někdejším zázračným dítětem Polinou Osetinskou, poté Sólista sezony s britskou klasikou, v němž vystoupí letošní sólista sezony Matthew Barley.

Hostem prvního abonentního programu je ruská klavíristka Polina Osetinskaja. Spolu s Maximem Vengerovem, Vadimem Repinem a Jevgenijem Kisinem patřila k takzvaným zázračným dětem – nejvýraznějším talentům někdejšího Sovětského svazu v období perestrojky. Na rozdíl od svých kolegů neměla profesionální učitele, vedl ji despotický otec, který ani neuměl noty. Ve čtrnácti letech před ním utekla z domu, z Moskvy do Petrohradu, kde se jí ujala pedagožka Marina Volfová. Pod jejím vedením se nejen učila, ale především přeučovala špatné návyky. Osetinskaja se představí v první polovině večera s Bachovým Klavírním koncertem č. 5 f moll a s Koncertem pro klavír a smyčce f moll Alfreda Schnittkeho. V druhé půli večera zazní Náhrobek Couperinův Maurice Ravela a Pulcinella Igora Stravinského. Tyto dvě suity a Schnittkeho koncert spojuje inspirace v minulosti, jedná se o skladby tvůrců evropské moderny inspirované hudbou barokních století. Taktovky se ujme teprve třiadvacetiletý Venezuelan Ilyich Rivas, který má navzdory svému mládí bohaté zkušenosti s vedením orchestrů po celém světě. Koncert proběhne dnes, tedy 4. května, a v pátek 5. května od 19:30 v Besedním domě.

O týden později v Besedním domě uzavře filharmonickou sezonu její rezidenční sólista Matthew Barley. Na programu je magický kánon pro smyčcový orchestr a zvony Estonce Arvo Pärta, věnovaný památce Benjamina Brittena, dále zazní Violoncellový koncert e moll op. 58 Edwarda Elgara, tedy stěžejní dílo violoncellového romantického repertoáru, a Beethovenova energická druhá symfonie. Koncert řídí Brit Alexander Joel. Koncerty proběhnou 10., 11. a 12. května od 19:30 v Besedním domě.

Filharmonie Brno/ foto Jiří Jelínek

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více