Konec 61. sezony. S Filharmonií Brno vystoupí Polina Osetinskaja a Matthew Barley

4. květen 2017, 4:00

Konec 61. sezony. S Filharmonií Brno vystoupí Polina Osetinskaja a Matthew Barley

Blíží se konec sezony a Filharmonie Brno představí už pouze dva abonentní programy. Nejprveto budou Pohledy do minulosti s někdejším zázračným dítětem Polinou Osetinskou, poté Sólista sezony s britskou klasikou, v němž vystoupí letošní sólista sezony Matthew Barley.

Hostem prvního abonentního programu je ruská klavíristka Polina Osetinskaja. Spolu s Maximem Vengerovem, Vadimem Repinem a Jevgenijem Kisinem patřila k takzvaným zázračným dětem – nejvýraznějším talentům někdejšího Sovětského svazu v období perestrojky. Na rozdíl od svých kolegů neměla profesionální učitele, vedl ji despotický otec, který ani neuměl noty. Ve čtrnácti letech před ním utekla z domu, z Moskvy do Petrohradu, kde se jí ujala pedagožka Marina Volfová. Pod jejím vedením se nejen učila, ale především přeučovala špatné návyky. Osetinskaja se představí v první polovině večera s Bachovým Klavírním koncertem č. 5 f moll a s Koncertem pro klavír a smyčce f moll Alfreda Schnittkeho. V druhé půli večera zazní Náhrobek Couperinův Maurice Ravela a Pulcinella Igora Stravinského. Tyto dvě suity a Schnittkeho koncert spojuje inspirace v minulosti, jedná se o skladby tvůrců evropské moderny inspirované hudbou barokních století. Taktovky se ujme teprve třiadvacetiletý Venezuelan Ilyich Rivas, který má navzdory svému mládí bohaté zkušenosti s vedením orchestrů po celém světě. Koncert proběhne dnes, tedy 4. května, a v pátek 5. května od 19:30 v Besedním domě.

O týden později v Besedním domě uzavře filharmonickou sezonu její rezidenční sólista Matthew Barley. Na programu je magický kánon pro smyčcový orchestr a zvony Estonce Arvo Pärta, věnovaný památce Benjamina Brittena, dále zazní Violoncellový koncert e moll op. 58 Edwarda Elgara, tedy stěžejní dílo violoncellového romantického repertoáru, a Beethovenova energická druhá symfonie. Koncert řídí Brit Alexander Joel. Koncerty proběhnou 10., 11. a 12. května od 19:30 v Besedním domě.

Filharmonie Brno/ foto Jiří Jelínek

Festival Beseda u Bigbítu (BuB) letos zažije rovné čtvrtstoletí a k půlkulatému výročí si letos nadělil malý warm-up v podobě koncertního večeru v Kabinetu múz nazvaného Beseda night. Letošní tasovskou přehlídku tak předznamenala a celý večer také uvedla šumpersko-brněnská formace Acute Dose. Loňský vítr přivála skupina Please the trees a skladatel a DJ Václav Čásenský aka Atrey.  více

„Květy jsou dnes hodně rocková a kytarová skupina. Chtěl jsem něco jiného,“ vysvětloval Martin Kyšperský, proč se rozhodl své loňské sólové album Vlakem pojmout ve stylu elektronické hudby. Když jsem nyní poslouchal nové Květy – album se zvláštně poetickým názvem Komik do půl osmé –, okamžitě jsem nabyl dojmu, že Martinova zkušenost s povedenou sólovou deskou skupinu zpětně ovlivnila. Nikdy předtím nebyly na albu Květů elektronické zvuky tak dominantní jako v případě „Komika“. A nemyslím, že by šlo pouze o zásluhy nového člena skupiny, klávesisty Ondřeje Kyase. Vždyť i Kyšperský má na obalu alba uvedeny kromě kytar syntezátory, elektronické smyčky a klávesy a Aleš Pilgr vedle akustických bicích, vibrafonu nebo tympánů hraje i na elektronické pady.  více

Pokud pomineme teprve nadcházející zářijový bonusový koncert Diany Krall, neukončil letošní festival Jazzfest nikdo menší než Chick Corea se svým hvězdným triem. Spolu s Brianem Bladem a Eddie Gomezem udělali za letošním ročníkem luxusní americkou tečku.  více

Vydařený čtvrteční koncert Filharmonie Brno v Besedním domě musel potěšit opravdu každého, posluchače rozličného věku i vkus. A nadšení bylo v sále cítit, i přesto, že se na klavír hrálo i celou šíří předloktí.  více

Brněnská zpěvačka a autorka Jana Jun Šrámková tvrdí, že název jejího nového alba Ve vlasech nesouvisí s její profesí kadeřnice. A je pravda, že více než s nůžkami nebo kulmou si vlasy v tomto případě spojuji s větrem, který je profoukává a který do nich foukal už na Janině předchozím albu Nahá. V textech na nové desce však namísto větru jako důležitá konstanta figuruje voda. V jednotlivých písních se objevují peřeje, pádla, lodě i oceán. Ale ani to není nejpodstatnější informace. Jakkoli jsou v Janiných skladbách slova důležitá, pokračuje nové album v linii, kterou načrtly předchozí desky Intimně (2010) a Nahá (2014). Nad příběhem stojí pocit, kresba slabikami, mlhavá scenérie, načrtnutá hlasem a domalovaná dalšími nástroji.  více