Konec 61. sezony. S Filharmonií Brno vystoupí Polina Osetinskaja a Matthew Barley

4. květen 2017, 4:00

Konec 61. sezony. S Filharmonií Brno vystoupí Polina Osetinskaja a Matthew Barley

Blíží se konec sezony a Filharmonie Brno představí už pouze dva abonentní programy. Nejprveto budou Pohledy do minulosti s někdejším zázračným dítětem Polinou Osetinskou, poté Sólista sezony s britskou klasikou, v němž vystoupí letošní sólista sezony Matthew Barley.

Hostem prvního abonentního programu je ruská klavíristka Polina Osetinskaja. Spolu s Maximem Vengerovem, Vadimem Repinem a Jevgenijem Kisinem patřila k takzvaným zázračným dětem – nejvýraznějším talentům někdejšího Sovětského svazu v období perestrojky. Na rozdíl od svých kolegů neměla profesionální učitele, vedl ji despotický otec, který ani neuměl noty. Ve čtrnácti letech před ním utekla z domu, z Moskvy do Petrohradu, kde se jí ujala pedagožka Marina Volfová. Pod jejím vedením se nejen učila, ale především přeučovala špatné návyky. Osetinskaja se představí v první polovině večera s Bachovým Klavírním koncertem č. 5 f moll a s Koncertem pro klavír a smyčce f moll Alfreda Schnittkeho. V druhé půli večera zazní Náhrobek Couperinův Maurice Ravela a Pulcinella Igora Stravinského. Tyto dvě suity a Schnittkeho koncert spojuje inspirace v minulosti, jedná se o skladby tvůrců evropské moderny inspirované hudbou barokních století. Taktovky se ujme teprve třiadvacetiletý Venezuelan Ilyich Rivas, který má navzdory svému mládí bohaté zkušenosti s vedením orchestrů po celém světě. Koncert proběhne dnes, tedy 4. května, a v pátek 5. května od 19:30 v Besedním domě.

O týden později v Besedním domě uzavře filharmonickou sezonu její rezidenční sólista Matthew Barley. Na programu je magický kánon pro smyčcový orchestr a zvony Estonce Arvo Pärta, věnovaný památce Benjamina Brittena, dále zazní Violoncellový koncert e moll op. 58 Edwarda Elgara, tedy stěžejní dílo violoncellového romantického repertoáru, a Beethovenova energická druhá symfonie. Koncert řídí Brit Alexander Joel. Koncerty proběhnou 10., 11. a 12. května od 19:30 v Besedním domě.

Filharmonie Brno/ foto Jiří Jelínek

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější