Konec 61. sezony. S Filharmonií Brno vystoupí Polina Osetinskaja a Matthew Barley

4. květen 2017, 4:00

Konec 61. sezony. S Filharmonií Brno vystoupí Polina Osetinskaja a Matthew Barley

Blíží se konec sezony a Filharmonie Brno představí už pouze dva abonentní programy. Nejprveto budou Pohledy do minulosti s někdejším zázračným dítětem Polinou Osetinskou, poté Sólista sezony s britskou klasikou, v němž vystoupí letošní sólista sezony Matthew Barley.

Hostem prvního abonentního programu je ruská klavíristka Polina Osetinskaja. Spolu s Maximem Vengerovem, Vadimem Repinem a Jevgenijem Kisinem patřila k takzvaným zázračným dětem – nejvýraznějším talentům někdejšího Sovětského svazu v období perestrojky. Na rozdíl od svých kolegů neměla profesionální učitele, vedl ji despotický otec, který ani neuměl noty. Ve čtrnácti letech před ním utekla z domu, z Moskvy do Petrohradu, kde se jí ujala pedagožka Marina Volfová. Pod jejím vedením se nejen učila, ale především přeučovala špatné návyky. Osetinskaja se představí v první polovině večera s Bachovým Klavírním koncertem č. 5 f moll a s Koncertem pro klavír a smyčce f moll Alfreda Schnittkeho. V druhé půli večera zazní Náhrobek Couperinův Maurice Ravela a Pulcinella Igora Stravinského. Tyto dvě suity a Schnittkeho koncert spojuje inspirace v minulosti, jedná se o skladby tvůrců evropské moderny inspirované hudbou barokních století. Taktovky se ujme teprve třiadvacetiletý Venezuelan Ilyich Rivas, který má navzdory svému mládí bohaté zkušenosti s vedením orchestrů po celém světě. Koncert proběhne dnes, tedy 4. května, a v pátek 5. května od 19:30 v Besedním domě.

O týden později v Besedním domě uzavře filharmonickou sezonu její rezidenční sólista Matthew Barley. Na programu je magický kánon pro smyčcový orchestr a zvony Estonce Arvo Pärta, věnovaný památce Benjamina Brittena, dále zazní Violoncellový koncert e moll op. 58 Edwarda Elgara, tedy stěžejní dílo violoncellového romantického repertoáru, a Beethovenova energická druhá symfonie. Koncert řídí Brit Alexander Joel. Koncerty proběhnou 10., 11. a 12. května od 19:30 v Besedním domě.

Filharmonie Brno/ foto Jiří Jelínek

Pokud patříte mezi příznivce a posluchače tzv. staré hudby, o hudebním tělese Czech Ensemble Baroque a jeho uměleckém vedoucím Romanu Válkovi jste již bezpochyby slyšeli. Ansámbl se věnuje historicky poučené interpretaci děl starších slohových období, převážně baroka a klasicismu. Hlavní devizou orchestru je pak uvádění velkých hudebně-dramatických útvarů. Mezi nedávné počiny patří například uměle vytvořené oratorium Příběh o Kristu sestavené z tematicky spojitých děl skladatele Heinricha Schütze. Velkou pozornost věnuje ansámbl také dílu Františka Xavera Richtera, jehož Requiem, Te Deum a pašijové oratorium Deposizione dalla croce di Gesu Cristo patří k zatím posledním nahrávkám orchestru.  více

Jednou za čas na koncertních programech objeví i skladby, které posluchači ještě nemohli ocenit. Ve většině případů tyto premiéry slouží především k okořenění jinak standardního repertoáru večera. Ať už se jedná o zbrusu nové hudební dílo nebo o novodobou premiéru, které předcházelo dlouhé badatelské úsilí v archivu, vše je povětšinou nasazeno po boku letitých klasik. Zazní-li tak například rekonstruovaná symfonie neznámého skladatele období klasicismu, je téměř jisté, že si k ní poslechneme určitě i Mozarta, Beethovena nebo Haydna. Program koncertu brněnského orchestru Ensemble Opera Diversa s houslovým virtuózem Milanem Paľou, kterým těleso zahájilo svůj koncertní cyklus Slovensko v Brně, však sestával pouze z premiér soudobé hudby.  více

Po více než padesáti letech vrátilo Národní divadlo Brno na repertoár Pikovou dámu Petra Iljiče Čajkovského. Premiéra 17. února v Mahenově divadle v inscenaci Martina Glasera znamenala pro hudební divadlo ještě jeden návrat – po více než šedesáti letech se na brněnská prkna vrátila také Soňa Červená.  více

Hudbymilovní obyvatelé Brna si rádi připomínají návštěvu Wolfganga Amadea Mozarta ve města na přelomu let 1767-1768. Tématem třetího abonentního koncertu brněnských filharmoniků z cyklu Filharmonie doma I se však stala skladatelova návštěva Prahy. A nebylo tomu bezdůvodně. V profesionální dráze nejvýraznějšího představitele vídeňského klasicismu zaujímá Praha nezpochybnitelné místo. V souladu se zvoleným tématem pak dramaturgové vybrali důležité mezníky v autorově tvorbě, které právě s Prahou a Pražany souvisí. Orchestr Filharmonie Brno vedl Alexander Liebreich a na klavír hrál Saleem Ashkar.  více

Ve čtvrtek 8. února se v prostorách kavárny Era v Černých Polích konalo čtvrté a prozatím poslední pokračování cyklu Folklor a city, ojedinělého spojení osvětové aktivity a folklorní zábavy. Téma úvodní přednášky etnologa Martina Sítka bylo případně aktuální: masopustní tradice v České republice.  více