Konec streamu: Filharmonie Brno opět začíná hrát živě

Konec streamu: Filharmonie Brno opět začíná hrát živě

Besední dům ožívá a vracejí se do něj koncerty. Projekt s názvem Konec streamu. Hrajeme zase živě! nabídne od příštího úterý celkem osm koncertů ve čtyřech dnech. Každý den, od úterý do pátku, se uskuteční dva koncerty s totožným programem: jeden odpoledne a druhý večer. Všechny v komorním obsazení, bez dechových nástrojů a maximálně pro 130 posluchačů.

„Nabídka streamů a archivních koncertů byla v posledních týdnech neskutečná, člověk nevěděl, co si pustit dříve. Ale ukázala se při tom jedna věc: živý zážitek to nedokáže nahradit. Víme to mimo jiné z mnohých ohlasů našich posluchačů. Píší, že jim chybí živá hudba. Věřte, že stejně tak chybí nám všem, celému orchestru. Využili jsme proto možnosti vrátit se alespoň částečně k živému hraní, i když za netypických podmínek. Samozřejmě dbáme na dodržení všech nařízení, rozhodně nechceme ohrozit zdraví návštěvníků ani hudebníků,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Každý den, od úterý do pátku, se uskuteční dva koncerty s totožným programem: jeden v 15:30 a druhý v 18:00. V komorním obsazení, bez dechových nástrojů a maximálně pro 130 posluchačů. „Sál bude rozestavěný tak, abychom dodrželi povinné rozestupy. Po skončení koncertu vše vydezinfikujeme, sál vyvětráme a vzduch v něm vyčistíme ionizátorem,“ popsala mimořádná opatření Kučerová.

Celý projekt zahájí violoncellisté Filharmonie Brno s programem, který den předtím odehrají v 19.00 na střeše tržnice na Zelném trhu. Zazní skladby Vivaldiho, Mahlera nebo Rossiniho. V přibližně padesátiminutovém programu se představí devět hudebníků, v jedné skladbě je doprovodí i harfistka Dominika Svozilová. „Moc se těšíme, že si po dlouhé době společně zahrajeme. Sice dost netradičně, ale i tak je to pro nás velká radost,“ uvedl koncertní mistr Pavel Šabacký.

Ve středu se mohou posluchači těšit na vzácnou kombinaci harfy a kontrabasu. Manželské duo Ivana a Marek Švestkovi zahrají skladby od romantismu po současnost.  Ve čtvrtek je následují koncerty o poznání hlasitější - bicistické. „Některé skladby zahrajeme rozestavěni po obvodu sálu, jiné doplníme nahrávkami lidského hlasu,“ uvedl vedoucí filharmonických bicistů Lukáš Krejčí s tím, že se představí celkem šest účinkujících. Pátek patří smyčcovému kvartetu s odlehčeným repertoárem. Od Bacha přes Piazzollu po Beatles.

Série komorních koncertů startuje ve dny, kdy filharmonie zahajuje prodej svojí 65. koncertní sezony. Letos poprvé si posluchači mohou pořídit abonmá on-line, nemusí kvůli tomu chodit předprodeje do Besední ulice. „Věříme, že je to pohodlnější, navíc chceme vyjít vstříc těm, kteří se třeba ještě bojí vycházet ven. Další letošní novinkou je, že do 19. června nabízíme First minute slevy na koupi předplatného,“ zdůraznila Kučerová.

KONEC STREAMU. HRAJEME ZASE ŽIVĚ!   Filharmonie Brno komorně

26. 5. 2020, Besední dům 15:30 a 18:00 CELLISTÉ & HARFA

ANTONIO VIVALDI Koncert g moll pro dvě violoncella a orchestr (úprava pro 6 violoncell: David Geringas)

ALEXANDER GRAF  Domine Jesu

GUSTAV MAHLER  Adagietto ze Symfonie č. 5 cis moll

GIOACCHINO ROSSINI  Vilém Tell, předehra k opeře

Dominika Svozilová harfa

Pavel Šabacký, Michal Greco, Eva Koválová, Radan Vach, Rudolf Mrazík, Iveta Vacková, Pavlína Jelínková, Katarína Madariová, Lukáš Svoboda violoncella

27. 5. 2020, Besední dům 15:30 a 18:00 HARFA & KONTRABAS DUO

KOZABURO HIRAI  Nara-Yama (Píseň starého města Nara)
SERGEJ PROKOFJEV  Preludium C dur
GIOVANNI BOTTESINI  Elegie č. 1 D dur

ARVO PÄRT Spiegel im Spiegel

JAN F. FISCHER  Čtyři etudy pro sólovou harfu (výběr – č. 1 a 4)

FRANÇOIS RABBATH Exotický tanec
DEBORAH HENSON-CONANT Barokní flamenco

Ivana Švestková harfa

Marek Švestka kontrabas

28. 5. 2020, Besední dům 15:30 a 18:00 BICISTÉ PROJEKCE

LUKÁŠ KREJČÍ Opening pro 4 hráče na činely

NICOLAS MARTYNCIOW Impressions I, III pro malý buben a tom-tomy

ADRIANA HÖLSZKY Wirbelwind pro 4 hráče na bicí nástroje

CHRISTOS HATZIS Fertility Rites pro marimbu a pás

LUKÁŠ KREJČÍ Hudební imaginace pro hráče na bicí nástroje, videoprojekce: Narrative Landscape

Lukáš Krejčí, Radek Tomášek, Petr Hladík, Tomoe Sonoda, Maximilian Jopp, Radim Večeřa j.h. bicí nástroje

29. 5. 2020, Besední dům 15:30 a 18:00 SMYČCOVÉ KVARTETO

MARC-ANTOINE CHARPENTIER Prélude z Te Deum H. 146

JOHN WILLIAMS titulní melodie z filmu Schindlerův seznam

JOHANN SEBASTIAN BACH Badinerie ze Suity č. 2 h moll BWV 1067

JOHN LENNON / PAUL McCARTNEY (BEATLES) Yesterday

ASTOR PIAZZOLLA Libertango

LUDWIG van BEETHOVEN Pro Elišku

CARLOS GARDEL Por una cabezza, tango z filmu Vůně ženy

JOHANN PACHELBEL Kánon D dur 

ANTONÍN DVOŘÁK Humoreska č. 7 Ges dur op. 101

JOHN LENNON / PAUL McCARTNEY (BEATLES) Eleanor Rigby

JOHANN SEBASTIAN BACH Air ze Suity č. 3 D dur BWV 1068

GEORG FRIEDRICH HÄNDEL Variace g moll

ruská lidová Černé oči

BENNY ANDERSSON / BJÖRN ULVAEUS (ABBA)

Money, Money, Money

Marie Pšenicová housle

Jan Rybka housle

Petr Pšenica viola

Lukáš Svoboda violoncello

Vstupenky na květnové komorní koncerty jsou k dostání online nebo v předprodeji Filharmonie Brno a na místě půl hodiny před začátkem akce. Jednotná cena je 100 Kč bez možnosti slev, místa v sále ani na galerii nejsou číslovaná.

Lukáš Svoboda/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější