Konektiv Night Vol. VII nabídne netradiční hudební spojení kultur a žánrů

Konektiv Night Vol. VII nabídne netradiční hudební spojení kultur a žánrů

Arabská loutna zahalená do hávu elektronických ploch nebo japonské koto v kontrastu s hutnými post-klubovými beaty. Zcela nová hudební vystoupení, při kterých se v rámci platformy Konektiv setkávají hudebníci rozličných kultur a žánrů, se představí 8. prosince 2024 v Centru experimentálního divadla ve spolupráci s performativní platformou Terén. Konektiv Nights je pravidelná série experimentálních hudebních večerů, které přinášejí premiéry nových koncertních vystoupení. V nich se prolínají nejen rozmanité hudební žánry, ale i kultury, z nichž jednotliví hudebníci pocházejí.

„Radikální spojení rozličných tvůrčích přístupů vybízí k hledání vzrušujících a nepředvídatelných výsledků a zároveň symbolizuje jednoznačné odmítnutí předsudků vůči cizincům a příslušníkům menšin," uvádí iniciátor projektu Pavel Kraus. Akce je ohlášena na 8. prosince 2024 od 19:30 v Centru experimentálního divadla (Sklepní scéna).

Na letošním, již sedmém, ročníku se představí ukrajinský hudebník Jurij Nikelsky, ovládající hru na působivou škálu etnických dechových nástrojů, ve spojení s kontemplativními i intenzivními ambientními vrstvami Jana Kašpara, vystupujícího pod pseudonymem Obelisk of Light. Tvůrčí zvědavost a hloubavé elektronické plochy se propojí ve spolupráci houslistky a hráčky na koto Anny Romanovské, stálé členky komorního orchestru Berg, a ruské zvukové umělkyně Rlung. Sakrální drony a vzletné vokály producentky timmi se protnou s lyrickými tóny oudu jordánsko-palestinského všestranného umělce a hudebníka Husama Abeda.

"Proces objevování umělců mě nutí vyhledávat nejen na alternativní hudební scéně, jejíž jsem součástí, ale i prohlubovat znalosti dalších rozmanitých hudebních světů a setkávat se s řadou talentovaných hudebníků a hudebnic, s nimiž bych se jinak pravděpodobně nesetkala. Je to způsob, jak vytvořit nové spolupráce a dát příležitost i novou prezentační platformu umělcům z různých kultur. Zároveň je to způsob, jak se vyjádřit proti nenávisti a především strachu, který bohužel v naší společnosti stále zesiluje“, říká kurátorka večera Ewelina Ai fen Vlček Chiu.

Konektiv Nights se každoročně konají již od roku 2018 a za tu dobu se na nich představilo téměř dvacet nových a jedinečných hudebních spojení. Mezi vystupujícími byli například skladatel a intermediální umělec Ian Mikyska ve spolupráci s tradičními mongolskými hudebníky ze skupiny Dunjingarav, Ema Brabcová z kapely Khoiba společně s experimentálním perkusistou Eliou Morettim původem z Itálie nebo kytarový virtuóz Tomáš Niesner a hráčka na jakutský chomus Aldana Duoraan.

Jurij Nikelsky/ foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Nejčtenější