Konference o kritice v brněnském divadle Reduta

Konference s podtitulem Potřebnost a aktuální stav umělecké kritiky v médiích proběhne již tento týden v Brně. Projekt reaguje na upozaďování umělecké kritiky v českých médiích.

Program konference je dělen do čtyř bloků: Umělecká kritika v médiích, Kritika versus reklama, Marketingové a ekonomické dopady umělecké kritiky, Odpovědnost kritiky vůči umělcům a návštěvníkům kulturních akcí. Po každém předneseném tématu následují panelové diskuze. Po konferenci bude vydán sborník, který bude zaslán všem registrovaným účastníkům. Registrace je nutná, více informací najdete zde. Konference se uskuteční ve středu 12. října 2016 od 9:00 v Mozartově sále divadla Reduta.

V rámci konference se představí:

Prof. PhDr. Jindřiška Bártová

Vystudovala na brněnské univerzitě obory hudební věda a čeština. Působila jako tajemnice brněnské pobočky hudebně vědecké sekce Svazu československých skladatelů. Posléze se věnovalapedagogické dráze na brněnské konzervatoři. Od roku 1989 působí na Hudební fakultě JAMU jako vedoucí Katedry hudebních a humanitních věd.

Jana Soukopová

Spoluzakladatelka samizdatového Hosta a prvních nezávislých Moravských novin. Pracovala jako ředitelka nakladatelství Petrov (dnes Druhé město). Od roku 2007 je redaktorkou MF DNES specializující se na kulturu, rozhovory a historii Brna.   

​Prof. Ing. MgA. Ivo Medek Ph.D.

Vystudoval VUT a poté hudební kompozici na HF JAMU, kde vyučuje od r. 1990. Je autorem více než padesáti orchestrálních, komorních a elektroakustických skladeb. Zabývá i teoretickou prací, je autorem nebo spoluautorem celé řady textů, které vyšly buď samostatně nebo v odborných časopisech.

Mgr. Jan Špaček

Muzikolog a hudební kritik. Pravidelně přispívá do MF Dnes (externí recenzent), Harmonie, Hudebních rozhledů, Opus musicum. Zabývá se taktéž přípravou a realizací kulturních, hudebně-popularizačních pořadů, seminářů, přednášek a workshopů pro veřejnost.

doc. MgA. David Drozd Ph.D.  

Vystudoval Divadelní fakultu JAMU v Brně, obor divadelní dramaturgie. Publikuje recenze a eseje v odborném tisku, uplatňuje se i jako překladatel v oblasti současné anglické dramatiky. Založil internetový divadelní časopis YORICK. Vyučuje též na Ústavu divadelní vědy FF MU.

Mgr. Michaela Mojžíšová PhD.

Operní kritička a historička, působí jako vědecká pracovnice v Ústave divadelnej a filmovej vedy Slovenskej akadémie vied v Bratislave. Je hlavní redaktorkou vědeckého časopisu Slovenské divadlo, odbornou redaktorkou časopisu Hudobný život a členkou redakčního okruhu časopisu Svět a divadlo. Je členkou výboru Slovenského centra Asociácie divadelných kritikov a teoretikov (SC AICT).

Mgr. Luboš Mareček

V letech 1986-1991 absolvoval na FF MU studium historie a  českého jazyka a literatury. V roce 1992 začal pracovat jako kulturní redaktor v Brněnském večerníku, odkud přešel do Lidových novin, kde vedl moravskou kulturní rubriku. Poté přestoupil do deníku MF Dnes, kde v letech 1994-2011 pracoval jako vedoucí kulturní redaktor, divadelní kritik a publicista. V současnosti pracuje jako specialista pro vnější vztahy na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Stále píše divadelní recenze i publicistiku pro Lidové noviny, Divadelní noviny, rozhlasovou stanici ČRo Vltava, weby jako aktuálně či Brno město hudby.

Mgr. Emil Drápela

Sóloklarinetista Filharmonie Brno s pětatřicetiletou praxí orchestrálního hráče, sólisty a komorního hráče.  Absolvent Konzervatoře Brno a JAMU Brno sólově či komorně vystoupil ve třinácti evropských zemích a Japonsku, hostoval na významných hudebních festivalech, nahrál přes 200 titulů klarinetové literatury pro Český rozhlas. Má za sebou desítky premiér soudobé hudby. Je pravidelným autorem programových textů Českého spolku pro komorní hudbu při České filharmonii, rovněž píše hudební recenze, texty a fejetony pro internetový portál Opera Plus.cz

Mgr. Pavla Bergmannová

Vystudovala divadelní a filmovou vědu na FF UP v Olomouci, kde několik let působila jako odborná asistentka. V současnosti přednáší na Slezské univerzitě v Opavě. V letech 2006-2010 pracovala jako tisková mluvčí Moravského divadla Olomouc. Jako divadelní kritička pravidelně spolupracuje zejména s Divadelními novinami, Listy, Českým rozhlasem Vltava (pořady Mozaika, Slovo o divadle) a Českou televizí (Divadlo žije!).

Mgr. Bohuš Zoubek

Na konzervatoři a Janáčkově akademii múzických umění (JAMU) studoval obor lesní roh. Byl jedním ze zakladatelů divadla Husa na provázku, pro které komponoval scénickou hudbu. Působil pedagogicky na JAMU a jako vedoucí oboru lesní roh na brněnské konzervatoři. Byl inspirátorem cyklu Mezinárodních interpretačních soutěží při Mezinárodním hudebním festivalu "Moravský podzim".

Patrik Červák

Vystudoval Česko-anglické gymnázium s r.o. v Českých Budějovicích a Konzervatoř v Českých Budějovicích, obory klavír a klarinet. V současnosti studuje muzikologii na brněnském Ústavu hudební vědy. Působí jako redaktor internetového měsíčníku Musicologica a vystupuje na klavír jako sólista i jako člen sexteta.

Mgr. Eva Mikulášková

Interní doktorandka oboru hudební věda Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, kde působí i jako šéfredaktorka internetového měsíčníku MUSICOLOGICA. Od sezony 2015/2016 se stala dramaturgyní opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Podílí se na PR opery NDM, na výuce FUOU, spolupřipravuje Letní divadelní školu pro pedagogy, vytvořila projekt Operní sirény a spolupracuje na projektech NDM s Jaromírem Nohavicou.

PhDr. Helena Havlíková

Operní publicistka a specialistka na regulaci elektronických médií. V Českém rozhlasu – Vltava v Operním panoramatu Heleny Havlíkové každé pondělí glosuje aktuální operní dění. O opeře pravidelně píše pro Lidové noviny, časopisy Hudební rozhledy, Harmonie, Czech Music Quarterly ad. Je členkou Operní poroty Thálie.

Divadlo Reduta/ foto archiv

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější