Květy nejen do herbáře. Leoš Janáček a folklor

3. prosinec 2014, 8:42

Květy nejen do herbáře. Leoš Janáček a folklor

V Národním divadle Brno bude představen program věnovaný inspiraci a zaujetí Leoše Janáčka lidovou hudbou, unikátním janáčkovským sběrům a úpravám lidových písní. 

Večer je složen z programu, který získal dvě ceny na letošním Mezinárodním folkloristickém festivalu ve Strážnici, a také z ukázek svérázného programu Horňáckých slavností ve Velké nad Veličkou, tedy z regionu, jehož si Janáček cenil nad jiné („Nejdůležitějším střediskem čistého slohu lidové hudby na Slovácku jest bez odporu městečko Velká. Místa podobné důležitosti nepoznal jsem dosud na Valašsku ani na Lašsku. Ve Velké bradatý Martin Zeman, slivovice a hudec Trn, gajdy, housle a cimbál – to byl můj ráj studentský! Tu asi chytily se kořínky Její pastorkyně...“).

Na koncertě vystoupí muziky a sólisté z Horňácka, Lašska, Březové, Strání, slovenské Terchové, kvartet Jiřího Pospíchala s Horňáckou cimbálovou muzikou Petra Mičky a zpěvačkou Veronikou Malatincovou.

Během večera bude mít 86 let po Janáčkově smrti světovou premiéru opomenutá kompozice lidové legendy Ach, šla Maria ráno do kostela, kterou Janáček zapsal na Hukvaldech na začátku devadesátých let 19. století. Později ji opatřil doprovodem na klávesový nástroj a současně její hudební motivy rozpracoval do nevelké kompozice, která zůstala zapomenuta v rukopise. V Brně bude mít premiéru v podání klavíristy Dušana Holého ml., působícího v Holandsku.

Mezi sólisty se objeví výrazné osobnosti lidové kultury jako Beata Bocek, Kateřina Gorčíková, Dušan Holý, Martin Hrbáč, Janíček Pavlík

Připravili: Jarmila Procházková, Jiří Plocek, Petr Mička a Břetislav Rychlík. Režie: Břetislav Rychlík. 3. prosince 2014 od 19.00 hod., Mahenovo divadlo

Foto Jiří Plocek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Jedním z důležitých výročí, které zohledňovala dramaturgie letošního Mezinárodního folklorního festivalu ve Strážnici, bylo 160. výročí narození hudebního skladatele Leoše Janáčka. Bylo těch výročí vlastně více – ještě 90 let Českého rozhlasu Brno a Rok české hudby – a všechna spolu jaksi souvisela. Programová rada se jim tedy rozhodla věnovat jeden z pořadů. Postupně se ustavilo trio autorů – muzikoložka Jarmila Procházková, já sám a nakonec k nám přibyl režisér Břetislav Rychlíkvíce

Každá z patnácti skladeb, včetně úvodní titulní miniatury, motta celého alba, obstojí i sama o sobě. Každá ta píseň nás jako posluchače může obohatit, aniž bychom nutně museli znát ty ostatní. Celek je však i v tomto případě víc než pouhý součet jednotlivých částí.  více

Se serverem Město hudby začíná spolupracovat Jiří Plocek. Hrál na mandolínu s Poutníky i se svojí kapelou Teagrass, naposledy natočil album Písňobraní s Jitkou Šuranskou. Působí jako hudební redaktor a dramaturg v Českém rozhlasu Brno, stojí v čele družstva Kulturních novin. Mluvili jsme o všem možném, ale vlastně jsme pořád kroužili kolem jednoho bodu: jak se biochemik dostal k hudbě a hlavně jak skrze ni objevuje sebe sama.  více


O albu Folk Swings brněnského B-Side Bandu se na sociálních sítích živě diskutuje. Může si big band dovolit hrát „posvátné“ písně českého folku? A co když s ním tyto skladby zpívají přímo jejich autoři jako Jaromír Nohavica, Vlasta Redl nebo Slávek Janoušek? Jenže zatímco oni snad mohli do úprav mluvit, Karel Kryl, Zuzana Navarová nebo Wabi Ryvola úpravy svých písní už okomentovat nemohli… O tom, jak album vznikalo, proč zní Ryvolova Tereza jako kubánský tanec, proč Radek Pastrňák na albu zpívá neznámou píseň a nikoli Františka a proč je Podvod Honzy Nedvěda instrumentální, jsme hovořili s členy orchestru Petrem Kovaříkem a Pavlem Zlámalem. Právě oni totiž pro toto album vytvořili nové aranžmá známých i méně známých folkových písní.  více

Tiché lodi není kapela, ale projekt v Brně žijícího kytaristy a písničkáře Reného Müllera. Zatímco své předchozí album Časy vody (2015) nahrál ještě ve dvojici s Romanem Cipískem Cermanem, svým někdejším spoluhráčem z kapely Hynkovy zámky, na novince se Müller prezentuje úplně sám – jako autor hudby i textů, kytarista i zpěvák nebo – v jeho případě přesněji – vypravěč.  více

Brněnský písničkář s nejkratším vlastním jménem stál donedávna v čele bluesové kapely The Weathermakers. Vedl také efemerní trampské uskupení The Honzíci. To hlavní, čím přitahuje pozornost – vedle kytar a dalších nástrojů, které vyrábí pod značkou Red Bird – je však jeho sólová autorská tvorba. Po vyzrálém debutu Město (2018) se nyní přihlásil s novinkou Potom. V textech jde opět až na dřeň, své osobní problémy dokázal přetavit do nadčasových příběhů a mimořádných básnických obratů. A i když ve většině skladeb opustil bluesovou formu, svou esencí je nahrávka, na které se jako producent opět podílel Martin Kyšperský, bluesová až až.  více

Před nedávnem se v knihkupectvích objevila útlá kniha, na jejímž černobílém přebalu je fotografie hudebníka, redaktora, vydavatele a také jejího autora Jiřího Plocka. Poetický ale hlavně výstižný název Zápisky potulného lidopisce odkazuje nejen na jeho dráhu folklorního redaktora a muzikanta, ale přeneseně také poukazuje na jeho náturu.  více

Ten, koho na předchozím albu brněnské skupiny Budoár Staré dámy (Sůl, 2017) zaujala úvodní výrazná píseň se surrealistickým textem Z ježatých hor, může zajásat. Před třemi lety teprve počínající spolupráce se současným básníkem Luborem Kasalem nyní vyústila v celé album jeho zhudebněných textů. Písně na novince Kostřičky však spojuje ještě jeden charakteristický rukopis: produkce a aranžérský vklad multiinstrumentalisty Tomáše Vtípila.  více