La Gioconda poprvé na českém jevišti. Uvede ji Janáčkova opera Brno

La Gioconda poprvé na českém jevišti. Uvede ji Janáčkova opera Brno

Národní divadlo Brno nastudovalo operu La Gioconda v režii Tomáše Pilaře a hudebním nastudování Jaroslava Kyzlinka. V titulní roli Giocondy vystoupí Csilla Boross nebo Iveta Jiříková, jako Laura Adorno Jana Hrochová nebo Veronika Hajnová-Fialová a Luciano Mastro nebo Sung Kyu Park coby Enzo Grimaldo.

La Gioconda je nejslavnější z desíti oper Amilcare Ponchielliho (1834-1886). Po inscenacích Polská krev a Carmen se s ní do Janáčkova divadla vrací režisér a scénograf Tomáš Pilař. Operu zasadil do karnevalových Benátek na přelomu 16. a 17. století. „V první řadě akcentuji motiv jakýchsi psychologických masek. Každá z postav vystupuje sama za sebe a zároveň vystupuje za někoho, za koho prostě v dané společnosti vystupovat musí. Právě charakter karnevalu s maskami fyzickými se prolíná s motivem těchto masek metaforických,“ říká Tomáš Pilař o svém režijním konceptu.

Typická benátská architektura se stala výraznou inspirací stylizované a proměnlivé scény Tomáše Pilaře i kostýmů Sylvy Zimuly Hanákové.

La Gioconda patří k hudebně velmi náročným dílům – je jednou z mála oper, která obsahuje hlavní role pro všech šest hlasových oborů (La Gioconda – soprán, Laura Adorno – mezzosoprán, La Cieca – alt, Enzo Grimaldo – tenor, Barnaba – baryton, Alvise Badoero – bas). V titulní roli Giocondy alternují Iveta Jiříková a maďarská sopranistka Csilla Boross, držitelka Green Room Award 2014, Ceny DIVA 2009 a Ceny Thálie 2009. Dalším vzácným hostem inscenace je jihokorejský tenorista Sung Kyu Park, který spolupracuje s předními operními domy, jako jsou neapolské San Carlo, Teatro Verdi v Terstu, Soul Art Centrum, Puccini Opera Festival Torre del Lago a další. Hudební nastudování je dílem dirigenta Jaroslava Kyzlinka.

Premiéra je ohlášena na 4. února 2017 od 19:00 v Janáčkově divadle.

La Gioconda/ foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

4. února uvede Janáčkova opera Národního divadla Brno poprvé ve své historii operu La Gioconda italského skladatele Amilcare Ponchielliho. S režisérem Tomášem Pilařem a dirigentem inscenace Jaroslavem Kyzlinkem ve videorozhovorech odkrýváme více z připravované operní inscenace. La Gioconda byla již při své premiéře v milánské La Scale v roce 1876 odměněna dvaceti oponami a v roce 1883 byla jedním z vybraných titulů první sezony Metropolitní opery v New Yorku. V titulní roli brněnské inscenace se představí maďarská sopranistka Csilla Boross a Iveta Jiříková, v roli Enza jihokorejský tenorista Sung Kyu Park a Luciano Mastro.  více

Po více než padesáti letech vrátilo Národní divadlo Brno na repertoár Pikovou dámu Petra Iljiče Čajkovského. Premiéra 17. února v Mahenově divadle v inscenaci Martina Glasera znamenala pro hudební divadlo ještě jeden návrat – po více než šedesáti letech se na brněnská prkna vrátila také Soňa Červená.  více

Hudbymilovní obyvatelé Brna si rádi připomínají návštěvu Wolfganga Amadea Mozarta ve města na přelomu let 1767-1768. Tématem třetího abonentního koncertu brněnských filharmoniků z cyklu Filharmonie doma I se však stala skladatelova návštěva Prahy. A nebylo tomu bezdůvodně. V profesionální dráze nejvýraznějšího představitele vídeňského klasicismu zaujímá Praha nezpochybnitelné místo. V souladu se zvoleným tématem pak dramaturgové vybrali důležité mezníky v autorově tvorbě, které právě s Prahou a Pražany souvisí. Orchestr Filharmonie Brno vedl Alexander Liebreich a na klavír hrál Saleem Ashkar.  více

Ve čtvrtek 8. února se v prostorách kavárny Era v Černých Polích konalo čtvrté a prozatím poslední pokračování cyklu Folklor a city, ojedinělého spojení osvětové aktivity a folklorní zábavy. Téma úvodní přednášky etnologa Martina Sítka bylo případně aktuální: masopustní tradice v České republice.  více

Tři mušketýři byli ve skutečnosti čtyři. Podobně i 3fo3 (čti „tři fotři“) jsou také čtyři. K zakládajícím členům skupiny Bombarďák Michalu Daleckému, Jiřímu Jelínkovi a Filipu Nebřenskému se jako d’Artagnan přidal Matěj Pospíšil. Jinak však zůstává vše při starém. Bombarďák – respektive textař Jiří Jelínek – promlouvá k dětem dynamickým jazykem plným módních i moderních výrazů. Na ploše velmi krátkých písní (průměrná stopáž pod dvě minuty) dokáže rozehrát vtipné příběhy plné slovních hříček i situačního humoru. Jedna píseň navazuje na druhou většinou v rychlém tempu, vedle zpěvu se zde poměrně často i mluví, stírá se zde tedy hranice mezi písní a divadelním skečem, ale vše dokonale zapadá do sebe.  více

V brněnském Konventu Milosrdných bratří proběhl v pátek 2. února úvodní koncert letošního festivalu iberoamerické kultury Ibérica. Flamencový zpěv vokalistky Rocio Márquez se v něm potkal s virtuózním pojetím hráče na violu da gamba Fahmi Alqhai.  více