Lenka Dusilová s Cotatcha Orchestra vystoupí poprvé naživo v Brně

22. září 2022, 1:00

Lenka Dusilová s Cotatcha Orchestra vystoupí poprvé naživo v Brně

Zpěvačka a hudebnice Lenka Dusilová vystoupí vůbec poprvé naživo s big bandem Cotatcha Orchestra. Jejich společný koncert proběhne v Divadle Husa na provázku. Devítinásobná držitelka Ceny Anděl a šestnáctičlenné těleso pod vedením trumpetisty Jiřího Kotači představí v premiéře jak autorské novinky napsané přímo pro jejich společný projekt, tak i některé skladby z oceňovaného alba Bigbandová elektronika.

Cotatcha Orchestra je současný, velice svěží big band s velkou hráčskou erudicí, silným původním repertoárem a rádi koketují s elektronikou. Mají touhu překračovat klasický žánr a to je pro mě velmi přitažlivé,” říká na úvod Lenka Dusilová a pokračuje: „Spolupráce s nimi mi dává možnost spojit můj hlas a energii s krásnou barvou dechů a celým hudebním tělem big bandu. Bonusem je vložená důvěra, že můžu částečně být i u prvopočátku některých společných skladeb, které vznikly při společné live session s Jiřím Kotačou a Martinem Konvičkou v loňském roce. Jsem zvědavá, v jaké kompozice se některé hudební nápady a fráze promění a jak to celé bude ve výsledku znít. Nepochybuji, že to bude masakr.” Jiří Kotača rád komplimenty vrací: „Lenka patří k nejzajímavějším hudebnicím na české scéně. Moc se mi na ní líbí její žánrová otevřenost a to, že ´nezamrzla´ v jednom stylu, ale hudebně se neustále vyvíjí. Rád pracuji s tak inspirativními muzikanty.”

Na koncertě v Brně zazní nové skladby, které jsou výsledkem společné tvorby. Základní nápady pochází z jam session Lenky Dusilové, pianisty Martina Konvičky a trumpetisty a bandleadera Jiřího Kotači. Oba se pak postarali o dokončení kompozic a aranžmá pro celý orchestr. „Zazní několik čerstvých novinek, které vznikly přímo pro tento projekt a také některé skladby z desky Bigbandová elektronika. Mimo jiné i Billy's Pilgrimage, singl, v němž se s námi Lenka poprvé představila. Lenka bude především zpívat, ale taky trochu hrát na kytaru,” přibližuje unikátní vystoupení Jiří Kotača. Společný koncert je plánovaný na 9. října od 19:30 v Divadle Husa na provázku.

Big band Cotatcha Orchestra známý svými originálními projekty začal spolupráci s Lenkou Dusilovou na oceňovaném debutu Bigbandová elektronika, který získal nominaci na Cenu Anděl 2020 a vyhrál anketu Česká jazzová sklizeň. Nápad spolupracovat s Lenkou dostal Jiří Kotača v roce 2018, když čekal v jedné rižské kavárně na zkoušku s Euroradio Jazz Orchestra. „Baví mě překračovat žánry a chtěl jsem některý z projektů posunout trošku jinam mimo běžné škatulky jazzu. Přišlo mi, že Lenka má ráda podobnou hudbu a její hlas jsem si dobře dokázal představit v naší vlastní tvorbě, což se myslím potvrdilo už při první spolupráci. Chtěl jsem také do vlastní tvorby přidat zpěv, který tam dobře zapadne a to se myslím povedlo. Rádi si hrajeme se zvukem a elektronikou, to je také důležité pojítko,” vysvětluje Jiří Kotača důvody, proč se na Lenku Dusilovou obrátil. „Před třemi lety mě oslovil Jiří Kotača s tím, že má rád moji hudební energii a že by se mu líbilo propojit mě s hudebním světem Cotatcha Orchestra. Byla to pro mě hodně velká poklona. Je to velká výzva, jde o úžasné hudebníky se s svou vlastní vizí a pro mě je čest být malou součástí jejich plánu. Taková vzácná nabídka se neodmítá,” dodává Lenka Dusilová. Výsledkem prvního setkání se stalo hostování na albu Bigbandová elektronika ve skladbě Billy's Pilgrimage a hostování na natáčení koncertu pro Českou televizi. „A jelikož zase v zimě 2021 přišla korona, našli jsme čas na společnou jam session, z níž vznikly hudební nápady, které doteď rozvíjíme a píšeme z nich skladby,” dodává Jiří Kotača.

Foto Tomáš Škoda

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější