Letní škola barokní hudby s Andreasem Schollem a Tamar Halperin

Letní škola barokní hudby s Andreasem Schollem a Tamar Halperin

Czech Ensemble Baroque opět pořádá Letní školu barokní hudby na zámku Holešov. Osmnáctý ročník nese téma Duchovní vs. světské v díle J. S. Bacha. Zváni jsou zpěváci a instrumentalisté, kteří již mají zkušenosti s interpretací staré hudby, i noví zájemci. Letošními lektory jsou kontraterorista Andreas Scholl a jeho manželka, cembalistka Tamar Halperin.

Zpěváci a instrumentalisté, kteří již mají zkušenosti s interpretací staré hudby, i noví zájemci – ti všichni jsou zváni na 18. ročník Letní školy barokní hudby, kterou od 7. do 16. srpna hostí zámek Holešov. Oblíbený a mladými umělci vyhledávaný mezinárodní hudební workshop, jehož pořadatelem je Czech Ensemble Baroque, je jedinečnou příležitostí získat cenné teoretické i praktické zkušenosti, intenzivně pracovat pod vedením prvotřídních lektorů z celé Evropy. Vrcholem budou tradičně tři velké společné závěrečné koncerty, na nichž zazní kantáty J. S. Bacha: Wachet auf, ruft uns die Stimme (BWV 140) a Tönet, ihr Pauken! (BWV 214). Přihlášky na Letní školu barokní hudby 2020 jsou k dispozici do 1. června na webu

Letní škola barokní hudby (LŠBH) se zájmu odborné i laické veřejnosti. Praktická výuka je rozšířena o řadu přednášek a podnětných rozhovorů o lidech a s lidmi pohybujícími se v oblasti staré hudby a její poučené interpretace. Vyučují se všechny umělecké kategorie podílející se na realizaci děl (sbor, sóla, ansámbly, varhanní pozitiv, cembalo, housle, hoboj, violoncello, flétna a další). Kromě toho, že frekventanti absolvují sólové hodiny u svých lektorů, je pro ně neocenitelnou zkušeností společný nácvik díla. Pokročilejší studenti mají kromě nastudování hlavní skladby svůj vlastní studijní plán, jehož výsledky mohou spolu se svými pedagogy prezentovat na dvou studentských koncertech, a především v interpretační soutěži o výstup s orchestrem a kontrakt s Hudebním festivalem Znojmo. „Letošní 18. ročník LŠBH je poctou Johannu Sebastianu Bachovi. Chce studentům a posluchačům přiblížit nejen známé dílo barokního velikána v rovině duchovní, ale ukázat, že Bach byl skutečným mistrem i v oblasti dramatického umění. Kantáta 214 je ukázkou toho, jak by to asi vypadalo, kdyby Bach napsal nějakou operu,“ popisuje zaměření letošního ročníku dirigent Roman Válek, který LŠBH v roce 2003 založil a dodnes se koná pod jeho supervizí.

Mezi lektory je jeden z nejžádanějších kontratenoristů – Andreas Scholl a jeho manželka, cembalistka Tamar Halperin, která na téma J. S. Bach obhájila dizertaci a získala doktorát na Juilliard School v New Yorku. Pro zájemce o studium u těchto lektorů bude otevřená „Masterclass“, do které budou vybrání na základě nahrávky jen ti nejlepší uchazeči. Mezinárodní tým lektorů,  dále tvoří Roman Válek (orchestrální třída), Anastasia Baraviera (violoncello), Luise Haugk (hoboj) a Dagmar Šašková (zpěv), Petr Zajíček a Josef Žák (barokní housle), Jakub Kydlíček a Michaela Koudelková (zobcová flétna), Tereza Válková (sbor) a další.

Komorní a kantátové koncerty v rámci Letní školy barokní hudby 2019:

Komorní a kantátové koncerty 2020:

  1. 8. 2020, 20:00 – Koncert lektorů, Zámek Holešov
  2. 8. 2020, 20:00 – 1. studentský koncert – Duchovní, Kostel sv. Anny Holešov
  3. 8. 2020, 20:00 – 2. studentský koncert – Zámecká noc, Zámek Holešov
  4. 8. 2020, 19:30 – Závěrečný koncert, Zámek Holešov
  5. 8. 2020, 19:00 – Závěrečný koncert, kostel sv. Petra a Pavla Kelč
  6. 8. 2020, 16:00 – Závěrečný koncert, Kroměříž skleník Květné zahrady

Všechny koncerty jsou přístupné veřejnosti. Předprodej vstupenek od 1. 8. 2020 v Městském informačním centru – nám. Dr. E. Beneše 17, Holešov, 573 395 344 nebo prostřednictvím SMSticket. Prodej také na místě hodinu před koncertem.

Andreas Scholl/ foto Patrick Walter

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější