Maďarský pianista Alex Szilasi a zlatý klavír

Maďarský pianista Alex Szilasi a zlatý klavír

Alex Szilasi, sopranistka Yvette Mondok a Wrocławska Orkiestra Barokowa na společném koncertě v Besedním domě. V rámci programu zazní i jeden z Chopinových klavírních koncertů, provedený na dobový zlatý klavír značky Pleyel.

Expert na historické provádění Chopinova odkazu Alex Szilasi objevil v roce 2005 ve skladu budapešťského Muzea užitého umění jeden ze tří světových unikátů – zlatý klavír.  Historie tohoto zdobeného nástroje sahá do konce 19. století, kdy si nástroj objednal polský šlechtic Jan Stanisław Zamoyski. Kromě nezvyklého zdobení klavír disponuje perfektním zvukem, často označovaným za „salónní“. Manažerka polského orchestru Olga Jankowska o tomto nástroji řekla: „Dnešní pokusy o oživení právě takové barvy klavírního zvuku v Chopinových koncertech vyžadují odpovídající komorní orchestr. Této náročné role se ujal náš orchestr, Wrocławska Orkiestra Barokowa, který je znám svým lahodným zvukem plným jemných fines. Na koncertě zazní také Chopinovy písně v provedení maďarské sopranistky Yvette Mondok“

Kromě děl Fryderyka Chopina zazní skladby Ludwiga van Beethovena a Gioacchina Rossiniho. Koncert v Besedním domě se uskuteční 10. listopadu od 19:30.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější