Magdalena Kožená získala nominaci na cenu Grammy

Magdalena Kožená získala nominaci na cenu Grammy

Nominace na letošní ceny Grammy vyhlásila Národní akademie hudebního umění a věd ve Spojených státech. V kategorii nejlepší klasické vokální sólo album získala nominaci i brněnská rodačka Magdalena Kožená.

Mezzosopranistka Magdalena Kožená získala nominaci za album s vokálními díly Claudia Monteverdiho, které vyšlo letos na jaře pod hlavičkou vydavatelství Deutsche Grammophon. Na albu se podílel také dirigent a cembalista Andrea Marcon, který vedl doprovázející hudební těleso La Cetra Barockorchester Basel. Spolu s Koženou je ve stejné kategorii nominována Sabine Devieilhe, Dorothea Röschmann, Anna Netrebko a Ian Bostridge. Vyhlášení 59. ročníku Grammy Awards je ohlášeno na 12. února 2017.

Starou italskou hudbu mám obecně ráda. S Andreou jsme již v roce 2009 nahráli úspěšné vivaldiovské CD. Mám-li však vybrat jediné jméno, nezaváhám ani na okamžik: mým favoritem je Claudio Monteverdi,“ říká Magdalena Kožená.

Vrcholem nominovaného CD je bezesporu Monteverdiho dramatická scéna Il combattimento di Tancredi e Clorinda (Souboj Tankreda s Klorindou), ve které všechny tři postavy díla, Klorindu, Tankreda i vypravěče, zpívá sama Magdalena. „S nápadem, abych zpívala všechny tři role, přišel Andrea Marcon již před několika lety. Při poslechu CD toto pojetí funguje dobře, ale koncertní provedení jen s jedním sólistou mi připadalo nepřehledné a jako stvořené pro scénické zpracování,“ přibližuje Magdalena, jak vznikla mimořádně úspěšná divadelní barokně-operní „one-woman show“, kterou režíroval Ondřej Havelka a která na evropských pódiích sklízela obrovský úspěch v rámci Magdaleniných Rezidencí 2016.

K výběru italského repertoáru na nominované CD renomovaná mezzosopranistka dále uvádí: „Itálie je jednou z mých nejoblíbenějších zemí. Samozřejmě obdivuji její úchvatnou kulturu i přírodu, ale tím nejsympatičtějším pro mě zůstává italský temperament, který je pochopitelně zřetelně cítit právě v hudbě. Je mi neobyčejně blízká italská schopnost upřímně se radovat i z drobných věcí, obrovská náklonnost k dětem, neutuchající potřeba lidského kontaktu, jejich veselé oslavy a svátky, které slaví na ulici s nejširšími rodinami… V Itálii mám řadu dobrých přátel, z nichž ten nejbližší, Andrea Marcon, se mnou nahrál toto CD.“

Foto © Esther Haase / Deutsche Grammophon

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Na svém aktuálním albu Monteverdi se Magdalena Kožená vrací k jedné z pěveckých i posluchačských jistot. K oblíbenému autorovi a několika populárním skladbám ale přidává poutavou dramaturgii a přinejmenším jeden výjimečný interpretační výkon. V dramatické scéně Souboj Tankreda s Klorindou zpívá všechny tři role sama.  více


Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější