Magdalena Kožená získala nominaci na cenu Grammy

Magdalena Kožená získala nominaci na cenu Grammy

Nominace na letošní ceny Grammy vyhlásila Národní akademie hudebního umění a věd ve Spojených státech. V kategorii nejlepší klasické vokální sólo album získala nominaci i brněnská rodačka Magdalena Kožená.

Mezzosopranistka Magdalena Kožená získala nominaci za album s vokálními díly Claudia Monteverdiho, které vyšlo letos na jaře pod hlavičkou vydavatelství Deutsche Grammophon. Na albu se podílel také dirigent a cembalista Andrea Marcon, který vedl doprovázející hudební těleso La Cetra Barockorchester Basel. Spolu s Koženou je ve stejné kategorii nominována Sabine Devieilhe, Dorothea Röschmann, Anna Netrebko a Ian Bostridge. Vyhlášení 59. ročníku Grammy Awards je ohlášeno na 12. února 2017.

Starou italskou hudbu mám obecně ráda. S Andreou jsme již v roce 2009 nahráli úspěšné vivaldiovské CD. Mám-li však vybrat jediné jméno, nezaváhám ani na okamžik: mým favoritem je Claudio Monteverdi,“ říká Magdalena Kožená.

Vrcholem nominovaného CD je bezesporu Monteverdiho dramatická scéna Il combattimento di Tancredi e Clorinda (Souboj Tankreda s Klorindou), ve které všechny tři postavy díla, Klorindu, Tankreda i vypravěče, zpívá sama Magdalena. „S nápadem, abych zpívala všechny tři role, přišel Andrea Marcon již před několika lety. Při poslechu CD toto pojetí funguje dobře, ale koncertní provedení jen s jedním sólistou mi připadalo nepřehledné a jako stvořené pro scénické zpracování,“ přibližuje Magdalena, jak vznikla mimořádně úspěšná divadelní barokně-operní „one-woman show“, kterou režíroval Ondřej Havelka a která na evropských pódiích sklízela obrovský úspěch v rámci Magdaleniných Rezidencí 2016.

K výběru italského repertoáru na nominované CD renomovaná mezzosopranistka dále uvádí: „Itálie je jednou z mých nejoblíbenějších zemí. Samozřejmě obdivuji její úchvatnou kulturu i přírodu, ale tím nejsympatičtějším pro mě zůstává italský temperament, který je pochopitelně zřetelně cítit právě v hudbě. Je mi neobyčejně blízká italská schopnost upřímně se radovat i z drobných věcí, obrovská náklonnost k dětem, neutuchající potřeba lidského kontaktu, jejich veselé oslavy a svátky, které slaví na ulici s nejširšími rodinami… V Itálii mám řadu dobrých přátel, z nichž ten nejbližší, Andrea Marcon, se mnou nahrál toto CD.“

Foto © Esther Haase / Deutsche Grammophon

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Na svém aktuálním albu Monteverdi se Magdalena Kožená vrací k jedné z pěveckých i posluchačských jistot. K oblíbenému autorovi a několika populárním skladbám ale přidává poutavou dramaturgii a přinejmenším jeden výjimečný interpretační výkon. V dramatické scéně Souboj Tankreda s Klorindou zpívá všechny tři role sama.  více


K víkendovým oslavám a vzpomínkovým akcím se ve svátečním Brně připojila také Filharmonie Brno, a to s okázalostí hodnou této klíčové kulturní instituce. U příležitosti oslav 30 let demokratického státu bylo vybráno oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka, které je už svým obsazením jakoby předurčeno k provedení při významných příležitostech. Jeho zkrácenou verzi včera v chrámu sv. Petra a Pavla nabídla Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese, sbory Vox Iuvenalis, Smíšený sbor Kantiléna a Pěvecký sbor Masarykovy univerzity pod vedením sbormistra Jana Ocetka. V pěti sólových rolích se představili Pavla Vykopalová (soprán), Jana Sýkorová (alt), Michal Lehotský (tenor), Martin Šrejma (tenor) a velikán české pěvecké školy Richard Novák (bas).   více

V brněnském Besedním domě bylo včera nebývale rušno. Zcela vyprodaný sál (a to včetně míst ke stání) dal tušit, že první abonentní koncert Filharmonie Brno z řady Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ patří k jedněm z nejdůležitějších večerů celé sezóny. Dramaturgie proti sobě postavila dva zcela opačné póly – českými i zahraničními posluchači milovaného Antonína Dvořáka, představitele vybroušené formy a melodické svěžesti, která učarovala i Johannesu Brahmsovi, a současnou americkou skladatelku, improvizátorku, zpěvačku, spisovatelku a režisérku Laurie Anderson, která pátrá po nových zvukových možnostech a proslula svými multimediálními projekty. Velkým lákadlem byla i účast samotné skladatelky. Laurie Anderson se však premiéry svého nově přepracovaného díla Amelia zúčastnila jako houslistka, zpěvačka a vypravěčka, když stanula na pódiu společně s orchestrem Filharmonie Brno, violoncellistou Rubinem Kodhelim a dirigentem Dennisem Russellem Daviesem. Ačkoliv by se dramaturgie večera – jak ostatně přiznává i programový text – dala trochu vratce podepřít „americkou“ berličkou, tím skutečně zásadním hudebním prvkem byl kontrast.  více

Smutnou náhodou se brněnský básník a prozaik Jan Skácel nedožil sametové revoluce – zemřel 7. listopadu 1989 v sedmašedesáti letech, deset dní před začátkem velkých společenských i politických změn. Jeho pohřeb v obřadní síni hřbitova v Brně-Židenicích byl tehdy sám o sobě tichou manifestací proti režimu, který Skácelovi, člověku přísně apolitickému, neustále komplikoval život i práci. Na den přesně po třiceti letech si výročí Skácelova úmrtí připomnělo zcela zaplněné hlediště Divadla Husa na provázku vzpomínkovým večerem (D)obrovský Skácel, který byl naplněný hudbou i mluveným slovem.  více

Big band Cotatcha Orchestra, složený ze špičkových hráčů nejen českých, ale i slovenských a rakouských, si postupně buduje zasloužené renomé na brněnské a potažmo české či středoevropské scéně. Rok po úspěšných koncertech s nizozemským dirigentem a trombonistou Iljou Reijngoudem nyní big band odhalil repertoár, který by měl být obsahem jeho debutového alba. Koncerty s názvem Bigbandová elektronika proběhly na začátku listopadu v Ostravě a v Brně.  více

Kulturní dům U lípy na ulici Charbulova vprostřed týdne hostil tradiční Folklorní taneční. Tato milá akce v režii brněnského Slováckého krúžku se konala již po třetí. V několika týdnech na ní přizvaní lektoři učili tance typické pro jejich region. Podtitul aktuálního třetího běhu tanečních zní Tance méně známé a neznámévíce