Majáky české kultury včera rozsvítily Brno

Aktuálně jsou zrušené veškeré kulturní akce. V reakci na tuto situaci se mnohé brněnské instituce připojily k iniciativě #kulturunezastavíš. Včera v půl osmé večer se proto rozsvítily reflektory a světla divadel a koncertních sálů po celé ČR.

K nynějšímu stavu kulturní scény uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová následující: „Hráli jsme do poslední chvíle, dojal nás potlesk vestoje po včerejším koncertu, kterým nás posluchači vyprovodili až do šaten. V práci pokračujeme a těšíme se, až se zase uvidíme a uslyšíme naživo, jsme připraveni.“. Stejně jako Besední dům – sídlo Filharmonie Brno, se v Brně rozsvítilo i Mahenovo divadlo, Divadlo Husa na provázku, divadlo Reduta, Městské divadlo Brno a další. Reflektory namířené k nebi a světla před budovami posloužily jako symbol sounáležitosti kulturních institucí a subjektů.

Stanislav Moša, ředitel Městského divadla Brno a předseda Asociace profesionálních divadel České republiky řekl: „Městské divadlo Brno vnímá závažnou situaci, která kolem nás dnes na celém světě panuje. Maják, který jsme v pondělí rozsvítili nad naším divadlem, však neznamená, že jsme přestali pracovat. Pilně zkoušíme inscenace, které, jak doufáme, a spolu s námi i naši diváci, brzy zažijí své premiéry. Vzhledem k tomu, že v období, kdy jsme mohli hrát, se uskutečnilo celkem 114 představení a neznáme nikoho z diváků, kdo by byl na nich infikován covidem-19, předpokládáme, že se do stejného režimu brzy vrátíme. Česká živá divadelní kultura nesmí být za žádných okolností poražena jakýmkoliv virem!“

foto FB Janáčkovy opery

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější