Manon Lescaut se vrací do Janáčkova divadla po více než 50 letech

Manon Lescaut se vrací do Janáčkova divadla po více než 50 letech

Po více než 50 letech se do Janáčkova divadla vrací nová inscenace Pucciniho Manon Lescaut jako operní režijní debut Štěpána Pácla a v hudebním nastudování dirigenta Ondreje Olose.

Manon Lescaut byla nejen Pucciniho prvním velkým úspěchem, ale znamenala mnohem víc. Stála na počátku oper, jejichž ústředním bodem byly velké ženské postavy. Manon je žena, která dokáže okouzlit nejen muže 18. a 19. století. V letošním roce se stane první operní inscenací kmenového režiséra činohry NdB Štěpána Pácla, který dodává: „Puccini napsal velký, silný příběh dvou mladých lidí, ničím výjimečných lidí, ale lidí, kteří propadli nezměrné síle lásky. A stejně jako o nich je to příběh i o nás, i my – bez ohledu na věk a životní zkušenosti – propadáme bezhlavě tvořivé, a zároveň ničivé síle lásky. A vždy jde o to, kterou její část necháme převládnout.“

„Opera má slavné intermezzo, které svým způsobem sjednocuje tři základní motivy, a to je motiv touhy, který zazní v prvním dějství, potom motiv utrpení, který nás provází ve 4. dějství a motiv krátkého společného soužití Manon a des Grieux, který zazní v druhém dějství ve společném duetu. Tyto tři motivy jsou nosné pilíře příběhu z hudebního hlediska.“ upřesňuje dirigent Ondrej Olos, v jehož hudebním nastudování inscenace vzniká.

Nemalou roli hraje scéna Dragana Stojčevského, podle kterého se diváci můžou těšit na scénografii prolínající současný minimalistický přístup a odkaz na rokoko, které zde zastupují velké vějíře.

Manon v podání přední sólistky Janáčkovy opery NdB Jany Šrejma Kačírkové, nebo stálého hosta Lindy Ballové. Obsazení Renata des Grieux v podání Cenou Thálie ověnčeného Petera Bergera, nebo rodáka ze Lvova Mykhaila Malafii, který má za sebou velkou řadu úspěšných rolí na světových operních scénách. Jako Lescaut se představí sólista Jiří Brückler.

Vášnivá Manon by chtěla lásku mladého rytíře des Grieux i život v přepychu a bohatství, který jí může poskytnout jen starý bankéř Géronte. Opera vychází z původního francouzského milostného románu abbé Antoine‑Françoise Prévosta d’Exiles, jehož hrdinka se stala nesmrtelnou literární postavou a inspirovala spoustu umělců. Puccini nabídl svému publiku vášeň, zoufalství, ale i naději, která překoná i tragický konec hlavní hrdinky, protože láska přece nikdy neumírá. V Manon ukázal, že je výsostným dramatikem, který dokáže v hudbě zachytit lidské emoce jako málokterý skladatel. Premiéra je ohlášena na 7. února 2025 od 19:00 v Janáčkově divadle.

GIACOMO PUCCINI

MANON LESCAUT

OPERA O ČTYŘECH DĚJSTVÍCH, LIBRETO d. oLIVA A L. ILLICA 

HUDEBNÍ NASTUDOVÁNÍONDREJ OLOS

DIRIGENTIONDREJ OLOS / ROBERT KRUŽÍK

REŽIEŠTĚPÁN PÁCL

SCÉNADRAGAN STOJČEVSKI

KOSTÝMY LINDA BORÁROS

SVĚTELNÝ DESIGNPŘEMYSL JANDA

CHOREOGRAF ANDREA MILTNEROVÁ

DRAMATURGIEPATRICIE ČÁSTKOVÁ

SBORMISTR PAVEL KOŇÁREK

 

OBSAZENÍ:

MANON LESCAUTLINDA BALLOVÁ, JANA ŠREJMA KAČÍRKOVÁ

LESCAUT JIŘÍ BRÜCKLER

RENATO DES GRIEUX PETER BERGER, MYKHAILO MALAFII

GERONTE DI RAVOIR ZDENĚK PLECH

EDMONDO VÍT NOSEK

HOSPODSKÝ JOSEF ŠKARKA

TANEČNÍ MISTRPETR LEVÍČEK

ZPĚVÁK JITKA KLEČANSKÁ

LAMPÁŘPAVEL VALENTA

NÁMOŘNÍ KAPITÁN JOSEF ŠKARKA

SERŽANT Z KASÁREN DAVID NYKL

PARUKÁŘ (NĚMÁ ROLE) VÁCLAV FIALA

SBOR A ORCHESTR JANÁČKOVY OPERY NDB, TANEČNÍCI, KOMPARS

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Manon Lescaut

7.2.2025, 19:00 / Janáčkovo divadlo

„Manon je hrdinka, které věřím, a proto si nemůže nezískat srdce publika. Proč by o Manon nemohly vzniknout dvě opery? Žena jako Manon může mít více než jednoho milence. Massenet ji cítí jako Francouz, s pudrem a menuety. Já ji budu cítit jako Ital, se zoufalou vášní,“ prohlásil odhodlaně Puccini, když se mu jeho nakladatel snažil rozmluvit komponování opery na již zhudebněný námět. A dobře udělal, protože Manon Lescaut od svého uvedení v Turíně roku 1893 patří k jeho velkým úspěchům. Co slíbil, to dodržel a nabídl svému publiku vášeň, zoufalství a naději, která překoná i tragický konec hlavní hrdinky. Láska přece nikdy nezemře.

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

Nejčtenější