Maraton hudby Brno: DJ Jon Hopkins, Cirk La putyka, busking i opera v bazénu

Multižánrový festival Maraton hudby Brno dnes zveřejnil část ze svého hlavního programu. Během čtyř festivalových dnů proběhne v centru města tradiční bezuliční busking, setkání flašinetářů, Nekonečné varhany u Jezuitů a Pianoštafeta v pasáži Alfa. Do Brna zavítá například DJ Jon Hopkins z Británie, tanečně cirkusová skupina Motionhouse a NoFit State nebo Cirk La Putyka. Místní scénu zastoupí třeba Hausopera se svým představením Poslední pólo, které proběhne přímo v lázeňském bazénu.

Brno se od úspěšného zápisu do Sítě kreativních měst UNESCO pyšní titulem „město hudby“. Cílem festivalu Maraton Hudby Brno, který letos vstupuje do čtvrtého ročníku, je na čtyři dny v roce proměnit centrum města v jednu velkou hudební scénu. Na Dominikánském náměstí bude stát velké pódium, na kterém se vystřídá mix žánrů od alternativy přes filmovou hudbu po rock a pop. Na na své si zde přijdou děti i dospělí. Odpočinková zóna s informativním stánkem festivalu bude stát na nádvoří Staré radnice. Již tradiční bezuliční busking Kateřiny Šedé letos v ulicích Brna rozestaví speciální „pokojíky“ pro pouliční muzikanty. Kromě buskingu se v programu opět objeví také flašinetáři, varhaníci u Jezuitů a pianisté v Alfa pasáži. Nebude chybět ani folklor. Letošní novinkou je folková a alternativní stage.

Soubor nového cirkusu Cirk La Putyka přiveze do Brna svoji inscenaci Isole, jejíž název vychází z italského termínu pro ostrov a zároveň odkazuje na báseň No Man Is an Island od Johna Donnea. Pod záštitou pražského festivalu Letní Letná se tak uskuteční brněnská premiéra tohoto představení. Netradičním místem pro kulturní zážitek budou tentokrát Lázně Rašínova. Site specific opera Poslední pólo je připravena na míru bazénu, ve kterém se bude odehrávat. Hudba Marka Ivanoviće se zde prolne s ladnými pohyby akvabel, nostalgické libreto Josefa Škarky v podání operních zpěváků vystupujících v plavkách zase potvrdí, že na první lásku se nezapomíná. Za touto jednoaktovou operou stojí spolek nadšenců – profesionálů Hausopera.

Z Británie míří do Brna také elektronický producent a DJ Jon Hopkins, známý například svou spoluprací s kapelou Coldplay. Synonymem Hopkinsovy vlastní tvorby je opojně organický zvuk a vytříbený smysl pro skládání mnohovrstevnatých kompozic. Jeho produkce je přehlídkou promyšleného vizionářství plného nakažlivé smyslovosti a fanoušky si nachází napříč žánry.

Co vznikne spojením tance a cirkusu ukáže představení BLOCK, které posouvá hranice obou forem umění. Umělci ze souborů Motionhouse a NoFit State postupně skládají dvacet rozměrných bloků do nekonečné palety tvarů a sestav, na kterých pak rozehrávají svou show o životě ve městě včetně všech jeho rozporů a výzev. Toto představení přináší Maraton ve spolupráci s festivalem Na prknech, dlažbě i trávě. Vstupné je zdarma.

Isole - Cirk La Putyka/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější