Maraton hudby Brno: DJ Jon Hopkins, Cirk La putyka, busking i opera v bazénu

Multižánrový festival Maraton hudby Brno dnes zveřejnil část ze svého hlavního programu. Během čtyř festivalových dnů proběhne v centru města tradiční bezuliční busking, setkání flašinetářů, Nekonečné varhany u Jezuitů a Pianoštafeta v pasáži Alfa. Do Brna zavítá například DJ Jon Hopkins z Británie, tanečně cirkusová skupina Motionhouse a NoFit State nebo Cirk La Putyka. Místní scénu zastoupí třeba Hausopera se svým představením Poslední pólo, které proběhne přímo v lázeňském bazénu.

Brno se od úspěšného zápisu do Sítě kreativních měst UNESCO pyšní titulem „město hudby“. Cílem festivalu Maraton Hudby Brno, který letos vstupuje do čtvrtého ročníku, je na čtyři dny v roce proměnit centrum města v jednu velkou hudební scénu. Na Dominikánském náměstí bude stát velké pódium, na kterém se vystřídá mix žánrů od alternativy přes filmovou hudbu po rock a pop. Na na své si zde přijdou děti i dospělí. Odpočinková zóna s informativním stánkem festivalu bude stát na nádvoří Staré radnice. Již tradiční bezuliční busking Kateřiny Šedé letos v ulicích Brna rozestaví speciální „pokojíky“ pro pouliční muzikanty. Kromě buskingu se v programu opět objeví také flašinetáři, varhaníci u Jezuitů a pianisté v Alfa pasáži. Nebude chybět ani folklor. Letošní novinkou je folková a alternativní stage.

Soubor nového cirkusu Cirk La Putyka přiveze do Brna svoji inscenaci Isole, jejíž název vychází z italského termínu pro ostrov a zároveň odkazuje na báseň No Man Is an Island od Johna Donnea. Pod záštitou pražského festivalu Letní Letná se tak uskuteční brněnská premiéra tohoto představení. Netradičním místem pro kulturní zážitek budou tentokrát Lázně Rašínova. Site specific opera Poslední pólo je připravena na míru bazénu, ve kterém se bude odehrávat. Hudba Marka Ivanoviće se zde prolne s ladnými pohyby akvabel, nostalgické libreto Josefa Škarky v podání operních zpěváků vystupujících v plavkách zase potvrdí, že na první lásku se nezapomíná. Za touto jednoaktovou operou stojí spolek nadšenců – profesionálů Hausopera.

Z Británie míří do Brna také elektronický producent a DJ Jon Hopkins, známý například svou spoluprací s kapelou Coldplay. Synonymem Hopkinsovy vlastní tvorby je opojně organický zvuk a vytříbený smysl pro skládání mnohovrstevnatých kompozic. Jeho produkce je přehlídkou promyšleného vizionářství plného nakažlivé smyslovosti a fanoušky si nachází napříč žánry.

Co vznikne spojením tance a cirkusu ukáže představení BLOCK, které posouvá hranice obou forem umění. Umělci ze souborů Motionhouse a NoFit State postupně skládají dvacet rozměrných bloků do nekonečné palety tvarů a sestav, na kterých pak rozehrávají svou show o životě ve městě včetně všech jeho rozporů a výzev. Toto představení přináší Maraton ve spolupráci s festivalem Na prknech, dlažbě i trávě. Vstupné je zdarma.

Isole - Cirk La Putyka/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V brněnském Besedním domě bylo včera nebývale rušno. Zcela vyprodaný sál (a to včetně míst ke stání) dal tušit, že první abonentní koncert Filharmonie Brno z řady Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ patří k jedněm z nejdůležitějších večerů celé sezóny. Dramaturgie proti sobě postavila dva zcela opačné póly – českými i zahraničními posluchači milovaného Antonína Dvořáka, představitele vybroušené formy a melodické svěžesti, která učarovala i Johannesu Brahmsovi, a současnou americkou skladatelku, improvizátorku, zpěvačku, spisovatelku a režisérku Laurie Anderson, která pátrá po nových zvukových možnostech a proslula svými multimediálními projekty. Velkým lákadlem byla i účast samotné skladatelky. Laurie Anderson se však premiéry svého nově přepracovaného díla Amelia zúčastnila jako houslistka, zpěvačka a vypravěčka, když stanula na pódiu společně s orchestrem Filharmonie Brno, violoncellistou Rubinem Kodhelim a dirigentem Dennisem Russellem Daviesem. Ačkoliv by se dramaturgie večera – jak ostatně přiznává i programový text – dala trochu vratce podepřít „americkou“ berličkou, tím skutečně zásadním hudebním prvkem byl kontrast.  více

Smutnou náhodou se brněnský básník a prozaik Jan Skácel nedožil sametové revoluce – zemřel 7. listopadu 1989 v sedmašedesáti letech, deset dní před začátkem velkých společenských i politických změn. Jeho pohřeb v obřadní síni hřbitova v Brně-Židenicích byl tehdy sám o sobě tichou manifestací proti režimu, který Skácelovi, člověku přísně apolitickému, neustále komplikoval život i práci. Na den přesně po třiceti letech si výročí Skácelova úmrtí připomnělo zcela zaplněné hlediště Divadla Husa na provázku vzpomínkovým večerem (D)obrovský Skácel, který byl naplněný hudbou i mluveným slovem.  více

Big band Cotatcha Orchestra, složený ze špičkových hráčů nejen českých, ale i slovenských a rakouských, si postupně buduje zasloužené renomé na brněnské a potažmo české či středoevropské scéně. Rok po úspěšných koncertech s nizozemským dirigentem a trombonistou Iljou Reijngoudem nyní big band odhalil repertoár, který by měl být obsahem jeho debutového alba. Koncerty s názvem Bigbandová elektronika proběhly na začátku listopadu v Ostravě a v Brně.  více

Kulturní dům U lípy na ulici Charbulova vprostřed týdne hostil tradiční Folklorní taneční. Tato milá akce v režii brněnského Slováckého krúžku se konala již po třetí. V několika týdnech na ní přizvaní lektoři učili tance typické pro jejich region. Podtitul aktuálního třetího běhu tanečních zní Tance méně známé a neznámévíce

Potemnělým sálem Divadla na Orlí se v neděli nesly táhlé zvuky fléten doprovázené zurčením potůčků, šuměním větru a chřestěním kamenů – to vše nabídla česká premiéra multižánrového projektu Prorok větru podle stejnojmenné knihy Stefana Biavaschiho. Za projektem stojí flétnistka a hlavní iniciátorka celého díla Martina Komínková, režisérka Ema Pantano a Marta Carino, jejíž videoprojekce se snoubila se zvukovým záznamem Šimona Obdržálka předčítajícího z Biavaschiho knihy. Technickou podporu zajišťovali Radek Komínek a Petr Šplíchal, uměleckou supervizi Massimiliano Zanoni.  více