Maraton hudby Brno: DJ Jon Hopkins, Cirk La putyka, busking i opera v bazénu

Multižánrový festival Maraton hudby Brno dnes zveřejnil část ze svého hlavního programu. Během čtyř festivalových dnů proběhne v centru města tradiční bezuliční busking, setkání flašinetářů, Nekonečné varhany u Jezuitů a Pianoštafeta v pasáži Alfa. Do Brna zavítá například DJ Jon Hopkins z Británie, tanečně cirkusová skupina Motionhouse a NoFit State nebo Cirk La Putyka. Místní scénu zastoupí třeba Hausopera se svým představením Poslední pólo, které proběhne přímo v lázeňském bazénu.

Brno se od úspěšného zápisu do Sítě kreativních měst UNESCO pyšní titulem „město hudby“. Cílem festivalu Maraton Hudby Brno, který letos vstupuje do čtvrtého ročníku, je na čtyři dny v roce proměnit centrum města v jednu velkou hudební scénu. Na Dominikánském náměstí bude stát velké pódium, na kterém se vystřídá mix žánrů od alternativy přes filmovou hudbu po rock a pop. Na na své si zde přijdou děti i dospělí. Odpočinková zóna s informativním stánkem festivalu bude stát na nádvoří Staré radnice. Již tradiční bezuliční busking Kateřiny Šedé letos v ulicích Brna rozestaví speciální „pokojíky“ pro pouliční muzikanty. Kromě buskingu se v programu opět objeví také flašinetáři, varhaníci u Jezuitů a pianisté v Alfa pasáži. Nebude chybět ani folklor. Letošní novinkou je folková a alternativní stage.

Soubor nového cirkusu Cirk La Putyka přiveze do Brna svoji inscenaci Isole, jejíž název vychází z italského termínu pro ostrov a zároveň odkazuje na báseň No Man Is an Island od Johna Donnea. Pod záštitou pražského festivalu Letní Letná se tak uskuteční brněnská premiéra tohoto představení. Netradičním místem pro kulturní zážitek budou tentokrát Lázně Rašínova. Site specific opera Poslední pólo je připravena na míru bazénu, ve kterém se bude odehrávat. Hudba Marka Ivanoviće se zde prolne s ladnými pohyby akvabel, nostalgické libreto Josefa Škarky v podání operních zpěváků vystupujících v plavkách zase potvrdí, že na první lásku se nezapomíná. Za touto jednoaktovou operou stojí spolek nadšenců – profesionálů Hausopera.

Z Británie míří do Brna také elektronický producent a DJ Jon Hopkins, známý například svou spoluprací s kapelou Coldplay. Synonymem Hopkinsovy vlastní tvorby je opojně organický zvuk a vytříbený smysl pro skládání mnohovrstevnatých kompozic. Jeho produkce je přehlídkou promyšleného vizionářství plného nakažlivé smyslovosti a fanoušky si nachází napříč žánry.

Co vznikne spojením tance a cirkusu ukáže představení BLOCK, které posouvá hranice obou forem umění. Umělci ze souborů Motionhouse a NoFit State postupně skládají dvacet rozměrných bloků do nekonečné palety tvarů a sestav, na kterých pak rozehrávají svou show o životě ve městě včetně všech jeho rozporů a výzev. Toto představení přináší Maraton ve spolupráci s festivalem Na prknech, dlažbě i trávě. Vstupné je zdarma.

Isole - Cirk La Putyka/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Zpívajících violoncellistů z tuzemské hudební scény pár známe. Olina Nejezchlebu, který své první sólové album nahrál až v padesáti letech. Tara Fuki, což jsou dokonce dvě zpívající violoncellistky. Natalii Velšmídovou, která se svými úpravami lidových písní zazářila na konci milénia. Pavel Čadek je však mezi nimi jediným skutečným písničkářem v tom smyslu, že si sám píše písně a cello používá jako svůj hlavní (případně i jediný) doprovodný nástroj. Navíc díky klasické průpravě a minulosti v tvrdší cellové kapele The Eclipse umí s violoncellem pracovat neotřele a hlavně nefolkově, a tím pádem hraje jeho nástroj místy roli více než doprovodnou. I když by i pouze s cellem byla jeho debutová deska dostatečně pestrá, Pavel se rozhodl pracovat s košatějšími aranžemi a do studia přizval akordeonistu Ondřeje Zámečníka, hráče na cajón Jakuba Špiříka a pár dalších hostů v epizodních rolích.  více

Zpěvačka Lizz Wright se narodila v roce 1980 v rodině pastora. Od dětství měla blízko ke gospelové hudbě, zpívala ve sboru a později si zamilovala i další původně afromaerické hudební žánry včetně soulu, blues a jazzu. Zatímco v listopadu 2019 vystoupila v Šumperku na festivalu Blues Alive se svou vlastní kapelou, v Brně ji doprovodí Filharmonie Brno a trio pražských jazzmanů (David Dorůžka – kytara, Tomáš Baroš – kontrabas, Daniel Šoltis – bicí). Koncert se koná 3. května v Janáčkově divadle a je součástí festivalu JAZZFESTBRNO 2020.  více

V pátek 14. února se v brněnském Sono centru odehrál žánrově pestrý festival, který byl současně oslavou tří dekád činnosti tří vydavatelských větví, které si spojujeme s původním jednoduchým názvem Indies Records. V průběhu let se vydavatelství Indies Records rozdělilo na tři subjekty se třemi svébytnými edičními katalogy – Indies MG, Indies Scope a Indies Happy Trails, za nimiž stojí vydavatelské osobnosti Miloš Gruber, Milan Páleš a Jaromír Kratochvíl.  více

Evolet je umělecké jméno v Brně usazené slovenské písničkářky a vystudované psycholožky Evy Jurčákové. Její první veřejnou hudební aktivitou bylo trio Soundno, na které později navázala několika fázemi projektu, který si už říkal také Evolet. Bylo to nejprve duo s kytaristou Jurajem Serišem, poté krátce větší spíše příležitostné uskupení s výrazným ženským prvkem (vedle Evy v ní zpívaly Hana Voříšková a Hana Fatamorgana), až nakonec vznikla plnohodnotná kapela, v níž autorku písní doprovázejí tři zkušení brněnští hráči: Martin Kyšperský (zde především baskytara plus další nástroje), Antonín Koutný (kytara) a Jakub Kočička (bicí).  více

Osudová komedie, třetí díl hudební trilogie či fantasy muzikál. Těmito přívlastky vymezují inscenátoři nový autorský kus Ráj z dílny dvojice Zdenek Merta a Stanislav Moša. Jejich už deváté společné dílo na poli hudebního divadla mělo včera premiéru na velké scéně Městského divadla Brno. Výsledek budí rozpaky.  více