Maraton hudby Brno posílá „Pozdrav z kuchyně“ do domovů pro seniory

Maraton hudby Brno posílá „Pozdrav z kuchyně“ do domovů pro seniory

Festival Maraton hudby Brno reaguje na koronavirovou krizi „Pozdravem z kuchyně“, který potěší obyvatele domovů seniorů a také podpoří hudebníky v této nelehké době. Hudebníci hrají přímo před domovy, kde si je mohou jejich obyvatelé bezpečně poslechnout.

„Situace v Itálii, kde lidé v domácí karanténě spontánně hrají a zpívají na svých balkonech, ukazuje, že někdy stačí málo a jinak smutné místo se může radikálně proměnit. Těžko můžeme chtít, aby nemocní senioři, nebo už tak přetížený personál hrál a zpíval společně na balkonech, ale tento princip mě inspiroval k myšlence situaci otočit a seniorům na balkonech a v oknech hrát přímo před domem.“ vysvětluje Kateřina Šedá.

Návrh akce vychází ze současné situace, kdy Česká republika bojuje v nouzovém stavu s epidemií nemoci COVID-19. Nejohroženější skupinou jsou od počátku senioři od 65 let, tudíž nejvíce rizikovými místy jsou domovy seniorů kdekoli na světě. Právě tam se senioři ocitají nejen v izolaci od svých rodin, ale současně od svých kamarádů přímo v domovech. „Festival Maraton hudby Brno je událostí, která přináší unikátní hudební projekty šité městu Brnu na míru. A nejinak je tomu i v těchto dnech,“ říká ředitel festivalu David Dittrich. Pořadatelé přichází s prologem festivalu, který směřuje pomoc dvojím směrem – k seniorům a hudebníkům. Brněnská umělkyně Kateřina Šedá, autorka myšlenky festivalových koncertů v pouličních pokojích, přišla totiž s nápadem „Pozdravu z kuchyně“ pro obyvatele brněnských domovů seniorů.

Maraton hudby 2020 plánuje, pokud to situace umožní, letos v srpnu (13. -18. srpna) umístit v ulicích města Brna šest pouličních pokojů. V ložnici, obýváku, koupelně, kuchyni, dětském pokoji a špajzu pak bude probíhat tzv. Bezuliční busking – vystoupení pouličních muzikantů různých žánrů. Jeden z těchto pokojů nyní v režii Kateřiny Šedé, která je autorkou myšlenky festivalového muzicírování v pouličních pokojích, vyjíždí na turné k vybraným brněnským domovům seniorů. Ozvučená kuchyň v plenéru navodí nejen pocit otevřeného domova, ale současně bude podiem, kde se budou střídat domluvení hudebníci takovým způsobem, aby se nepotkala větší skupina lidí a nedošlo k žádnému riziku. Za své vystoupení dostanou díky spolupráci s Brnem městem hudby UNESCO honorář, takže projekt pomůže i jim v době, kdy jsou díky koronavirové krizi bez příjmů.

Akce probíhá tento týden ve vybraných domovech seniorů, každý den patří jednomu domovu, pro který odehrají muzikanti dva koncerty. Podpořilo ji i Statutární město Brno, která výrazně pomohlo například s dodržením všech potřebných bezpečnostních opatření. „Živou zkušenost nemůže nikdy nahradit sebelepší technologie, proto jsme rádi podpořili projekt nabízející seniorům zážitek, který je teď pro ně nedostupný a současně jim přinese radost a hlavně pocit, že na to nejsou sami,“ popisuje důvody podpory projektu radní pro kulturu města Brna Marek Fišer.

Pozdrav z kuchyně probíhá od 27. dubna do 3. května 2020.

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Ten, koho na předchozím albu brněnské skupiny Budoár Staré dámy (Sůl, 2017) zaujala úvodní výrazná píseň se surrealistickým textem Z ježatých hor, může zajásat. Před třemi lety teprve počínající spolupráce se současným básníkem Luborem Kasalem nyní vyústila v celé album jeho zhudebněných textů. Písně na novince Kostřičky však spojuje ještě jeden charakteristický rukopis: produkce a aranžérský vklad multiinstrumentalisty Tomáše Vtípila.  více

Závěrečný koncert festivalu Janáček Brno 2020 sliboval velkolepé finále. Janáčkovo divadlo mělo hostit Bamberské symfoniky s jejich šéfdirigentem a brněnským rodákem Jakubem Hrůšou. Když se protivirová opatření rozjela naplno, zdálo se, že večer s díly Leoše Janáčka a Richarda Strausse bude muset být zrušen a konec festivalu vyšumí do ztracena. Bamberští symfonikové se však koncertu vzdát nechtěli, a tak společně s organizátory festivalu připravili živý stream nezměněného programu přímo z koncertní síně v Bamberku. V české premiéře zazněla Velká suita z opery Příhody lišky Bystroušky v dirigentově úpravě, druhou polovinou programu se stala Alpská symfonie Richarda Strausse.  více

Mezinárodní festival Janáček Brno 2020 včerejší maďarské představení opery Salome od Richarda Strausse promptně nahradil. Národní divadlo Brno namísto zrušeného hostování nabídlo koncertní program pod prostým názvem Orchestr Janáčkovy opery. Posluchači tak po dlouhé době mohli spatřit hráče, kteří za normálních okolností zůstávají skryti v orchestřišti. Kromě orchestru, který řídil dirigent Robert Kružík, vystoupili také houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekera. Program sestával příznačně pouze z děl Leoše Janáčka, a poněvadž původně plánovaná představení se již ve stále se zpřísňujícím karanténním prostředí nepodaří inscenovat, představoval večer na půdě Janáčkova divadla rozloučení s festivalem jako takovým. Posledním živým koncertem festivalu Janáček Brno 2020 je ještě dnešní vystoupení Filharmonie Brno v bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně.  více

Nedělní odpoledne se neslo ve znamení dalšího z koncertů festivalu Janáček Brno 2020. Prostor v Mozartově sále Reduty dostala hudba komorní v podání souboru Josef Suk Piano Quartet. Tento (rokem založení i věkovým složením) mladý ansámbl si pro návštěvu Brna přichystal skutečně krásný a rozmanitý program. S odpovídajícím nasazením jej také divákům představil.  více

Festival Janáček Brno 2020 patří mezi kulturní podniky, která současné i nastupující restrikce zasáhly nejvíce. Prestižní operní festival zažívá krušné časy. Než omezení zítra propuknou naplno, organizátorům se o víkendu ještě dvakrát podařilo uvést jednu z nejslavnějších oper Leoše Janáčka Její pastorkyňu. Festival původně plánovanou reprízu předsunul z pondělka na dnešek, aby se vyhnul vládním zákazům. Návštěvníci Janáčkova divadla si tak mohli užít operu, která stála u zrodu autorova celosvětového úspěchu, tentokrát v režii ředitele Národního divadla Brno Martina Glasera. Scénu navrhl Pavel Borák a kostýmy připravila Markéta Sládečková. V roli marnotratného a nestálého Števy vystoupil Richard Samek, jeho prchlivého nevlastního bratra a protivníka v lásce Lacu ztvárnil Peter Berger. Nešťastnou Jenůfu hrála a zpívala Pavla Vykopalová a její nevlastní matku, přísnou Kostelničku Karita Mattila. Představení řídil a nastudoval Marko Ivanović.  více