Maraton hudby Brno posílá „Pozdrav z kuchyně“ do domovů pro seniory

Maraton hudby Brno posílá „Pozdrav z kuchyně“ do domovů pro seniory

Festival Maraton hudby Brno reaguje na koronavirovou krizi „Pozdravem z kuchyně“, který potěší obyvatele domovů seniorů a také podpoří hudebníky v této nelehké době. Hudebníci hrají přímo před domovy, kde si je mohou jejich obyvatelé bezpečně poslechnout.

„Situace v Itálii, kde lidé v domácí karanténě spontánně hrají a zpívají na svých balkonech, ukazuje, že někdy stačí málo a jinak smutné místo se může radikálně proměnit. Těžko můžeme chtít, aby nemocní senioři, nebo už tak přetížený personál hrál a zpíval společně na balkonech, ale tento princip mě inspiroval k myšlence situaci otočit a seniorům na balkonech a v oknech hrát přímo před domem.“ vysvětluje Kateřina Šedá.

Návrh akce vychází ze současné situace, kdy Česká republika bojuje v nouzovém stavu s epidemií nemoci COVID-19. Nejohroženější skupinou jsou od počátku senioři od 65 let, tudíž nejvíce rizikovými místy jsou domovy seniorů kdekoli na světě. Právě tam se senioři ocitají nejen v izolaci od svých rodin, ale současně od svých kamarádů přímo v domovech. „Festival Maraton hudby Brno je událostí, která přináší unikátní hudební projekty šité městu Brnu na míru. A nejinak je tomu i v těchto dnech,“ říká ředitel festivalu David Dittrich. Pořadatelé přichází s prologem festivalu, který směřuje pomoc dvojím směrem – k seniorům a hudebníkům. Brněnská umělkyně Kateřina Šedá, autorka myšlenky festivalových koncertů v pouličních pokojích, přišla totiž s nápadem „Pozdravu z kuchyně“ pro obyvatele brněnských domovů seniorů.

Maraton hudby 2020 plánuje, pokud to situace umožní, letos v srpnu (13. -18. srpna) umístit v ulicích města Brna šest pouličních pokojů. V ložnici, obýváku, koupelně, kuchyni, dětském pokoji a špajzu pak bude probíhat tzv. Bezuliční busking – vystoupení pouličních muzikantů různých žánrů. Jeden z těchto pokojů nyní v režii Kateřiny Šedé, která je autorkou myšlenky festivalového muzicírování v pouličních pokojích, vyjíždí na turné k vybraným brněnským domovům seniorů. Ozvučená kuchyň v plenéru navodí nejen pocit otevřeného domova, ale současně bude podiem, kde se budou střídat domluvení hudebníci takovým způsobem, aby se nepotkala větší skupina lidí a nedošlo k žádnému riziku. Za své vystoupení dostanou díky spolupráci s Brnem městem hudby UNESCO honorář, takže projekt pomůže i jim v době, kdy jsou díky koronavirové krizi bez příjmů.

Akce probíhá tento týden ve vybraných domovech seniorů, každý den patří jednomu domovu, pro který odehrají muzikanti dva koncerty. Podpořilo ji i Statutární město Brno, která výrazně pomohlo například s dodržením všech potřebných bezpečnostních opatření. „Živou zkušenost nemůže nikdy nahradit sebelepší technologie, proto jsme rádi podpořili projekt nabízející seniorům zážitek, který je teď pro ně nedostupný a současně jim přinese radost a hlavně pocit, že na to nejsou sami,“ popisuje důvody podpory projektu radní pro kulturu města Brna Marek Fišer.

Pozdrav z kuchyně probíhá od 27. dubna do 3. května 2020.

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější