Maraton hudby Brno posílá „Pozdrav z kuchyně“ do domovů pro seniory

Maraton hudby Brno posílá „Pozdrav z kuchyně“ do domovů pro seniory

Festival Maraton hudby Brno reaguje na koronavirovou krizi „Pozdravem z kuchyně“, který potěší obyvatele domovů seniorů a také podpoří hudebníky v této nelehké době. Hudebníci hrají přímo před domovy, kde si je mohou jejich obyvatelé bezpečně poslechnout.

„Situace v Itálii, kde lidé v domácí karanténě spontánně hrají a zpívají na svých balkonech, ukazuje, že někdy stačí málo a jinak smutné místo se může radikálně proměnit. Těžko můžeme chtít, aby nemocní senioři, nebo už tak přetížený personál hrál a zpíval společně na balkonech, ale tento princip mě inspiroval k myšlence situaci otočit a seniorům na balkonech a v oknech hrát přímo před domem.“ vysvětluje Kateřina Šedá.

Návrh akce vychází ze současné situace, kdy Česká republika bojuje v nouzovém stavu s epidemií nemoci COVID-19. Nejohroženější skupinou jsou od počátku senioři od 65 let, tudíž nejvíce rizikovými místy jsou domovy seniorů kdekoli na světě. Právě tam se senioři ocitají nejen v izolaci od svých rodin, ale současně od svých kamarádů přímo v domovech. „Festival Maraton hudby Brno je událostí, která přináší unikátní hudební projekty šité městu Brnu na míru. A nejinak je tomu i v těchto dnech,“ říká ředitel festivalu David Dittrich. Pořadatelé přichází s prologem festivalu, který směřuje pomoc dvojím směrem – k seniorům a hudebníkům. Brněnská umělkyně Kateřina Šedá, autorka myšlenky festivalových koncertů v pouličních pokojích, přišla totiž s nápadem „Pozdravu z kuchyně“ pro obyvatele brněnských domovů seniorů.

Maraton hudby 2020 plánuje, pokud to situace umožní, letos v srpnu (13. -18. srpna) umístit v ulicích města Brna šest pouličních pokojů. V ložnici, obýváku, koupelně, kuchyni, dětském pokoji a špajzu pak bude probíhat tzv. Bezuliční busking – vystoupení pouličních muzikantů různých žánrů. Jeden z těchto pokojů nyní v režii Kateřiny Šedé, která je autorkou myšlenky festivalového muzicírování v pouličních pokojích, vyjíždí na turné k vybraným brněnským domovům seniorů. Ozvučená kuchyň v plenéru navodí nejen pocit otevřeného domova, ale současně bude podiem, kde se budou střídat domluvení hudebníci takovým způsobem, aby se nepotkala větší skupina lidí a nedošlo k žádnému riziku. Za své vystoupení dostanou díky spolupráci s Brnem městem hudby UNESCO honorář, takže projekt pomůže i jim v době, kdy jsou díky koronavirové krizi bez příjmů.

Akce probíhá tento týden ve vybraných domovech seniorů, každý den patří jednomu domovu, pro který odehrají muzikanti dva koncerty. Podpořilo ji i Statutární město Brno, která výrazně pomohlo například s dodržením všech potřebných bezpečnostních opatření. „Živou zkušenost nemůže nikdy nahradit sebelepší technologie, proto jsme rádi podpořili projekt nabízející seniorům zážitek, který je teď pro ně nedostupný a současně jim přinese radost a hlavně pocit, že na to nejsou sami,“ popisuje důvody podpory projektu radní pro kulturu města Brna Marek Fišer.

Pozdrav z kuchyně probíhá od 27. dubna do 3. května 2020.

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Opera je mnohými lidmi vcelku právem považována za jednu z nejvýše postavených forem artificiální tvorby. Není se ostatně čemu divit – nejenže v sobě snoubí hudbu i divadlo, ale pro mnohé skladatele představuje zvládnutí celého operního aparátu nejvyšší možnou kompoziční metu. Lze ale i pochopit, že někomu může operní tvorba připadat vzdálená a cizí, odtržená, přespříliš „vyumělkovaná“, zbytečně závažná a někdy snad až lartpourlartistická. Projekt Hausopera se snaží tuto strnulou krásu opery přenést do každodenního života a ušít operu konkrétnímu prostoru na míru. V říjnu 2018 tak zaznělo Poslední polo, první opera projektu, v lázních na Rašínově ulici a dnes – tedy ve dnech 17., 18. a 19. září – zavedly opery Věčná slečna bledá a Hra o Malinu posluchače do Zemanovy kavárny a cukrárny, dále do pasáže Alfa před Knihkupectví Michala Ženíška. Kostýmy u obou děl navrhla Zuzana Rusínová a scénografii Tomáš Rusín. Light design Věčné slečny bledé vytvořila Barbora JágrováPavla Beranová pak navrhla light design u Hry o Malinu. Oba tituly režíroval Jiří Nekvasilvíce

Violoncellovým recitálem zahájil Spolek přátel hudby při Filharmonii Brno koncertní sezónu 2021/2022. První abonentní večer představil v sále Besedního domu Baladu d moll op. 3 č. 1 a Serenádu A dur op. 3 č. 2 Josefa Suka, Pohádku Leoše Janáčka, Klid op. 68 č. 5 a Rondo op. 94 Antonína Dvořáka a Sonátu A dur Césara Francka. Skladby nastudovali violoncellistka Michaela Fukačová a klavírista David Mareček. Koncert byl součástí společného turné obou umělců s názvem Můj hudební domov pořádaného hudebního agenturou C.E.M.A. Kromě Brna tak program putuje také do Hradce Králové, Prahy a Karlových Varů. Dříve, než hudebníci nastoupili na pódium, přivítala posluchače předsedkyně Spolku přátel hudby a osobnost brněnského hudebního života Alena Veselá, doprovázena klarinetistou Filharmonie Brno Emilem Drápelou. Společně pokřtili Drápelovu novou publikaci Jak se žije v orchestru s podtitulem Nevážené fejetony o vážné hudběvíce

Českou premiéru broadwayského muzikálového hitu Pretty Woman včera zažili návštěvníci Městského divadla Brno. Inscenace v režii Stanislava Moši v tomto divadelním zpracování slavného filmového trháku zdůraznila jeho přednosti. Do přestávky se divák v tomto příběhu o novodobé Popelce ponejvíce královsky směje a baví, ve druhé půli je potom rýsovaná zejména jímavost a lyričnost celého titulu.  více

Dvě soboty po sobě měli návštěvníci festivalu Olomoucké barokní slavnosti možnost poslechnout si díla méně známých autorů, jejichž hudba nejenže v mnoha ohledech výrazně překonávala dobový standard, ale jejichž osudy byly s Olomoucí navíc úzce spjaty.  více

Divadelní provoz se zřejmě konečně vrací do starých kolejí. Baletní sekce Národního divadla Brno svoji sezónu zahájila  premiérou vzpomínkového titulu Stabat Mater, který měl v Mahenově divadle uctít a připomenout Pavla Šmoka. Jeden z nejvýznamnějších českých choreografů, který nejenže navrhnul množství nezapomenutelných a oceňovaných choreografií, ale také spoluutvářel českou baletní scénu jako takovou, se stal zdrojem inspirace řady současných umělců. Celý program sestával ze Zjasněné noci (Verklärte Nacht) Arnolda Schönberga, Tria g moll Bedřicha Smetany a první části oratoria Stabat Mater Antonína Dvořáka. Během večera se představili sólisté Kristýna KmentováUladzimir IvanouPetr HosBarbora BielkováSarah DadonovaPeter LerantKlaudia RadačovskáArthur Abram a sbor Baletu NdBvíce