Maraton hudby Brno posílá „Pozdrav z kuchyně“ do domovů pro seniory

Maraton hudby Brno posílá „Pozdrav z kuchyně“ do domovů pro seniory

Festival Maraton hudby Brno reaguje na koronavirovou krizi „Pozdravem z kuchyně“, který potěší obyvatele domovů seniorů a také podpoří hudebníky v této nelehké době. Hudebníci hrají přímo před domovy, kde si je mohou jejich obyvatelé bezpečně poslechnout.

„Situace v Itálii, kde lidé v domácí karanténě spontánně hrají a zpívají na svých balkonech, ukazuje, že někdy stačí málo a jinak smutné místo se může radikálně proměnit. Těžko můžeme chtít, aby nemocní senioři, nebo už tak přetížený personál hrál a zpíval společně na balkonech, ale tento princip mě inspiroval k myšlence situaci otočit a seniorům na balkonech a v oknech hrát přímo před domem.“ vysvětluje Kateřina Šedá.

Návrh akce vychází ze současné situace, kdy Česká republika bojuje v nouzovém stavu s epidemií nemoci COVID-19. Nejohroženější skupinou jsou od počátku senioři od 65 let, tudíž nejvíce rizikovými místy jsou domovy seniorů kdekoli na světě. Právě tam se senioři ocitají nejen v izolaci od svých rodin, ale současně od svých kamarádů přímo v domovech. „Festival Maraton hudby Brno je událostí, která přináší unikátní hudební projekty šité městu Brnu na míru. A nejinak je tomu i v těchto dnech,“ říká ředitel festivalu David Dittrich. Pořadatelé přichází s prologem festivalu, který směřuje pomoc dvojím směrem – k seniorům a hudebníkům. Brněnská umělkyně Kateřina Šedá, autorka myšlenky festivalových koncertů v pouličních pokojích, přišla totiž s nápadem „Pozdravu z kuchyně“ pro obyvatele brněnských domovů seniorů.

Maraton hudby 2020 plánuje, pokud to situace umožní, letos v srpnu (13. -18. srpna) umístit v ulicích města Brna šest pouličních pokojů. V ložnici, obýváku, koupelně, kuchyni, dětském pokoji a špajzu pak bude probíhat tzv. Bezuliční busking – vystoupení pouličních muzikantů různých žánrů. Jeden z těchto pokojů nyní v režii Kateřiny Šedé, která je autorkou myšlenky festivalového muzicírování v pouličních pokojích, vyjíždí na turné k vybraným brněnským domovům seniorů. Ozvučená kuchyň v plenéru navodí nejen pocit otevřeného domova, ale současně bude podiem, kde se budou střídat domluvení hudebníci takovým způsobem, aby se nepotkala větší skupina lidí a nedošlo k žádnému riziku. Za své vystoupení dostanou díky spolupráci s Brnem městem hudby UNESCO honorář, takže projekt pomůže i jim v době, kdy jsou díky koronavirové krizi bez příjmů.

Akce probíhá tento týden ve vybraných domovech seniorů, každý den patří jednomu domovu, pro který odehrají muzikanti dva koncerty. Podpořilo ji i Statutární město Brno, která výrazně pomohlo například s dodržením všech potřebných bezpečnostních opatření. „Živou zkušenost nemůže nikdy nahradit sebelepší technologie, proto jsme rádi podpořili projekt nabízející seniorům zážitek, který je teď pro ně nedostupný a současně jim přinese radost a hlavně pocit, že na to nejsou sami,“ popisuje důvody podpory projektu radní pro kulturu města Brna Marek Fišer.

Pozdrav z kuchyně probíhá od 27. dubna do 3. května 2020.

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V úterý 22. listopadu uplynulo 20 let od úmrtí významného muzikologa, pedagoga, redaktora a vedoucího Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity – profesora Jiřího Fukače (15. ledna 1936 – 22. listopadu 2002).  více

Pro zahájení své 11. koncertní sezony v sále Divadla Husa na provázku si hudební soubor Brno Contemporary Orchestra vybral tématiku Ticha – a to nejen jako akustického jevu, ale i stejnojmenné rodiny. Tímto oslím můstkem dramaturgie večera propojila nejen Eufemias mysterion – Tajemství ticha – Miloslava Kabeláče, ale i světovou premiéru písně Jany Vöröšové Bau mir ein Haus, jejíž námětem a inspirací se stala brněnská rodačka Anna Ticho. Na koncertě Inkluze ticha (21. listopadu) vystoupili jako sólisté sopranistka Irena Troupová a violoncellista Josef Klíč, orchestr řídil kmenový dirigent souboru Pavel Šnajdrvíce

Folklor sice ve své prapůvodní podobě patří na venkov, ale už od roku 1892, kdy Leoš Janáček zorganizoval známý Lidový koncert, ho mohou Brňané vídat i v honosných městských sálech. Stejně tomu bylo i 19. listopadu, kdy v Mahenově divadle oslavil své třicátiny slovenský folklorní soubor Púčik.  více

Dvě velké inscenace Janáčkových oper na letošní festival Janáček Brno přijely z ciziny, a to s kompletním ansámblem včetně orchestrů. V obou případech se orchestry představily i na samostatných koncertech. Oba večery byly interpretačně špičkové, ale také osobitě pojaté. Oba večery řídili přední světoví dirigenti střední generace, oba původem z Moravy.  více

Minulou středu měli návštěvníci mezinárodního festivalu Janáček Brno možnost shlédnout skladatelovu operu Káťa Kabanová v nastudování Národního divadla Praha. Následujícím operním představením, které se v rámci 8. ročníku přehlídky uskutečnilo, se v Janáčkově divadle stala opět Káťa Kabanová v interpretaci Grand Théâtre de Genève a v koprodukci s Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf Duisburg a souboru Orchestre de la Suisse Romande. Režie se chopila Tatjana Gürbaca, scénu navrhl Henrik Ahr, kostýmy připravila Barbara Drosihn a světelný design Stefan Bolliger. V titulní roli se představila Corinne Winters, jejího milého Borise Grigorjeviče ztvárnil Aleš Briscein, manžela Tichona Magnus Vigilius a jeho matku Kabanichu Elena Zhidkova. Role mladičké Varvary se ujala Ena Pongrac, učitele Váňy Kudrjáše Sam Furness a postavy kupce Dikoje Tomas Tomasson. Sbor vystoupil pod vedením Alana Woodbridge a hudebního nastudování, stejně jako samotného řízení, se chopil dirigent Tomáš Netopilvíce

Nejčtenější