Maraton hudby Brno posílá „Pozdrav z kuchyně“ do domovů pro seniory

Maraton hudby Brno posílá „Pozdrav z kuchyně“ do domovů pro seniory

Festival Maraton hudby Brno reaguje na koronavirovou krizi „Pozdravem z kuchyně“, který potěší obyvatele domovů seniorů a také podpoří hudebníky v této nelehké době. Hudebníci hrají přímo před domovy, kde si je mohou jejich obyvatelé bezpečně poslechnout.

„Situace v Itálii, kde lidé v domácí karanténě spontánně hrají a zpívají na svých balkonech, ukazuje, že někdy stačí málo a jinak smutné místo se může radikálně proměnit. Těžko můžeme chtít, aby nemocní senioři, nebo už tak přetížený personál hrál a zpíval společně na balkonech, ale tento princip mě inspiroval k myšlence situaci otočit a seniorům na balkonech a v oknech hrát přímo před domem.“ vysvětluje Kateřina Šedá.

Návrh akce vychází ze současné situace, kdy Česká republika bojuje v nouzovém stavu s epidemií nemoci COVID-19. Nejohroženější skupinou jsou od počátku senioři od 65 let, tudíž nejvíce rizikovými místy jsou domovy seniorů kdekoli na světě. Právě tam se senioři ocitají nejen v izolaci od svých rodin, ale současně od svých kamarádů přímo v domovech. „Festival Maraton hudby Brno je událostí, která přináší unikátní hudební projekty šité městu Brnu na míru. A nejinak je tomu i v těchto dnech,“ říká ředitel festivalu David Dittrich. Pořadatelé přichází s prologem festivalu, který směřuje pomoc dvojím směrem – k seniorům a hudebníkům. Brněnská umělkyně Kateřina Šedá, autorka myšlenky festivalových koncertů v pouličních pokojích, přišla totiž s nápadem „Pozdravu z kuchyně“ pro obyvatele brněnských domovů seniorů.

Maraton hudby 2020 plánuje, pokud to situace umožní, letos v srpnu (13. -18. srpna) umístit v ulicích města Brna šest pouličních pokojů. V ložnici, obýváku, koupelně, kuchyni, dětském pokoji a špajzu pak bude probíhat tzv. Bezuliční busking – vystoupení pouličních muzikantů různých žánrů. Jeden z těchto pokojů nyní v režii Kateřiny Šedé, která je autorkou myšlenky festivalového muzicírování v pouličních pokojích, vyjíždí na turné k vybraným brněnským domovům seniorů. Ozvučená kuchyň v plenéru navodí nejen pocit otevřeného domova, ale současně bude podiem, kde se budou střídat domluvení hudebníci takovým způsobem, aby se nepotkala větší skupina lidí a nedošlo k žádnému riziku. Za své vystoupení dostanou díky spolupráci s Brnem městem hudby UNESCO honorář, takže projekt pomůže i jim v době, kdy jsou díky koronavirové krizi bez příjmů.

Akce probíhá tento týden ve vybraných domovech seniorů, každý den patří jednomu domovu, pro který odehrají muzikanti dva koncerty. Podpořilo ji i Statutární město Brno, která výrazně pomohlo například s dodržením všech potřebných bezpečnostních opatření. „Živou zkušenost nemůže nikdy nahradit sebelepší technologie, proto jsme rádi podpořili projekt nabízející seniorům zážitek, který je teď pro ně nedostupný a současně jim přinese radost a hlavně pocit, že na to nejsou sami,“ popisuje důvody podpory projektu radní pro kulturu města Brna Marek Fišer.

Pozdrav z kuchyně probíhá od 27. dubna do 3. května 2020.

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

U příležitosti svých loňských 66. narozenin vydal dokumentarista, písničkář, hudebník, divadelník a spisovatel Jiří Vondrák dvojalbum, které je spíše (téměř) reprezentativním průřezem jeho hudebními aktivitami než výběrem největších hitů. Více než o „best of“ jde o zajímavou směs typu „od hitů k raritám“, od starých písní k novým a od folku k bigbítu. Výborná příležitost pro základní seznámení s Vondrákem coby renesanční osobností brněnské scény, díky jinde nevydaným nebo stěží sehnatelným nahrávkám nepostradatelná kolekce pro sběratele a v neposlední řadě 2CD, jehož minimálně první polovina se moc dobře poslouchá.  více

Tramp-swingová kapela s brněnskými kořeny Hajcman (název je odvozený z pojmenování důlní ocelové výztuže odkazuje k zálibě frontmana, jeskyňáře Martina Škrobáka; jeho první kapela se ostatně jmenovala Stalaktit) vydala očekávané debutové album Jednou to bude. Kdo předpokládal, že půjde o autorský projekt, tipoval správně. Ovšem nikoliv z pera členů kapely, přestože malá dvoupísňová ochutnávka od Martina Škrobáka dává naději na další desku poskládanou z vlastního autorského zpěvníku. Gros debutové písňové kolekce plánované více než desetiletí pochází ze šuplíku Jaroslava Velinského alias Kapitána Kida. Tato legenda trampské písně je i Martinův dlouholetý kamarád, spolupracovník a vzor. Jak je popsáno ve sleevenote k albu i k připojenému zpěvníčku, nahrávku „prastarých vykopávek“ plánoval Kapitán Kid už kolem roku 2005 ještě s předchozí Škrobákovou kapelou Banjo Gang. Ke společnému nahrávání s Martinem a jeho kamarády nakonec došlo, ovšem přednost dostaly Velinského nejznámější trampské hity na CD Tempo di kůň (vyšlo 2007). Na již provedenou inventuru šuplíků a Kapitánem Kidem revidovaný předvýběr tak přišel čas až několik let po autorově smrti – jde tedy víceméně o hold váženému autorovi.  více

V rámci týdenního hudebního maratonu Please, do not disturb, který se uskutečnil 15.–21. března, navštívilo komorní těleso Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra sedm brněnských hotelů. V nich dalo zaznít výběru z děl současných hudebních skladatelů. Projekt, který vznikl ve spolupráci s platformou Terén – Pole performativního umění, však nechtěl být pouhým záznamem koncertů. A tak měl každý večer své tematické ukotvení, režii i herce. O prvních čtyřech „hotelových toulkách“ jsme referovali v předchozí recenzi – dnes je na řadě závěrečná hotelová trojice.  více

Zatímco koncertní sály a operní domy zejí prázdnotou, v sedmi brněnských hotelích bylo díky komornímu tělesu Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra a platformě Terén – Pole performativního umění neobvykle rušno. Každý večer v týdnu od 15. do 21. března měli milovníci moderní artificiální hudby možnost navštívit prostřednictvím služby YouTube jeden z vybraných hotelů. Mohli se nechat pohltit nejen přízračnou atmosférou prázdných pokojů a chodeb, ale také pestrou dramaturgií spojenou s netradičním vizuálním uchopením. Cyklus Please, do not disturb, jak svůj počin Brno Contemporary Orchestra a Terén nazvali, nesestával pouze z tradičních koncertních záznamů. Každým večerem totiž prostupovala ještě samostatná „příběhová“ linka, která někdy přímo, jindy jen zpovzdálí interagovala s hudebníky či samotným prostorem.  více

Kulturní svět stále hledá cesty, jak krásy hudby přenést z prázdných sálů k divákům doma. V rámci možností se to ale naštěstí daří a před umělci se otevírají nové výzvy. Jednu takovou pokořilo půvabné dámské trio Drei Engeln, když do virtuálního světa vyslalo svůj první streamovaný koncert, který ale ze svého brněnského působiště přeneslo do kostela Všech svatých v Rožnově pod Radhoštěm. Téměř hodinový program zaměřený převážně na barokní skladby obsahoval stylově i tematicky pestrou nabídku ve zpěvně-cembalovém obsazení.  více