Metropolitní opera se vrací do českých kin. Na podzim nabídne archivní záznamy

21. září 2020, 1:00

Metropolitní opera se vrací do českých kin. Na podzim nabídne archivní záznamy

Kvůli pandemii koronaviru zahájí newyorská Metropolitní opera sezonu až v lednu následujícího roku. Tradiční kinopřenosy tak nyní budou čerpat z operního archivu. Na podzim se chystá trojice klasických děl italské opery a jedna bonusová projekce.

Metropolitní opera v New Yorku z důvodu bezpečnostních opatření předčasně ukončila loňskou sezonu. I ta následující bude zkrácená a podle předpokladů zahájena až v lednu 2021. Tento posun se dotkne i nové sezony kinopřenosů. První polovinu sezony proto vyplní archivní výběr z fondu italské opery a jedna bonusová projekce. Opera se do českých kin opět vrátí 26. září společně s novou inscenací Wagnerova Bludného Holanďana. Nastudování, jež si stačilo svou premiéru odbýt těsně před vypuknutím krize, se stane jakýmsi předvojem italské přehlídky. Temnou, vizuálně opulentní inscenaci režíroval Francis Girard. V titulní úloze prokletého námořníka, který může přistát jen jednou za sedm let, aby našel lásku a změnil svůj osud, se měl objevit sir Bryn Terfel. Kvůli zdravotním komplikacím jeho úlohu převzal ruský basbarytonista Jevgenij Nikitin. 

První část sezony oficiálně zahájí až Donizettiho klasický kus Don Pasquale. Záznam slavné opery buffo vznikl v roce 2010 a v roli Noriny září Anna Netrebko, která má sílu svou živostí doslova ovládnout scény, v nichž se objevuje. Nahrává jí i živá režie Otto Schenka, taktovky se mistrovsky ujal James Levine. 

O necelý měsíc později ovládne plátna kin velké jméno italské opery – Giuseppe Verdi. Jeho Rigoletto byl ve své době pronásledovaný zásahy cenzury, mezi diváky si však komická opera získala na značné oblibě. Z Verdiho Rigoletta pochází i jeden z nejslavnějších operních „hitů“ árie vévody z Mantovy „La Donne é Mobile“. Zazpívali si ji hvězdní tenoři Enrico Caruso nebo Luciano Pavarotti a do popkultury se tato melodie zapsala natolik hluboko, že si ji – s novým textem – notují fanoušci na ochozech fotbalových stadionů. V inscenaci opery z roku 2013 se v jedné z menších rolí představí slovenský basista Štefan Kocán, v hlavních úlohách září Diana Damrau, Oksana Volkova, Piotr Beczała a Željko Lučić.

Třetím letošním přenosem z MET bude Pucciniho Tosca v režii slavného Davida McVicara. Inscenace je jakoby vyvzdorovaná navzdory nepřejícím okolnostem, od počátku ji pronásledovaly potíže v podobě častých výměn nejen na pozici zpěváků, ale i v tvůrčím týmu. Změna se nevyhnula ani dirigentovi – původně obsazený James Levine byl nahrazen Emmanuelem Villaumem, který v současnosti působí coby hudební ředitel a šéfdirigent PKF – Prague Philharmonia. V hlavních rolích se představí Sonja Jončeva, Vittorio Grigolo, Željko Lučić a Patrick Carfizzi.

MET PODZIM 2020:

  1. září 2020
  2. Wagner: Bludný Holanďan (2020)

režie: François Girard

dirigent: Valerij Gergijev

účinkující: Anja Kampe, Mihoko Fujimura, Sergej Skorochodov, David Portillo, Jevgenij Nikitin, Franz-Josef Selig

  1. října 2020
  2. Donizetti: Don Pasquale (2010)

režie: Otto Schenk

dirigent: James Levine

účinkující: Anna Netrebko, Matthew Polenzani, John Del Carlo, Mariusz Kwiecien

  1. listopadu 2020
  2. Verdi: Rigoletto (2013)

režie: Michael Mayer

dirigent: Michele Mariotti

účinkující: Diana Damrau, Oksana Volkova, Piotr Beczała. Željko Lučić, Štefan Kocán

  1. prosince 2020
  2. Puccini: Tosca (2018)

režie: Sir David McVicar

dirigent: Emmanuel Villaume

účinkující: Sonja Jončeva, Vittorio Grigolo, Željko Lučić, Patrick Carfizzi

Bludný Holandaň/ foto Louise Leblanc

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější