Metropolitní opera se vrací do českých kin. Na podzim nabídne archivní záznamy

21. září 2020, 1:00

Metropolitní opera se vrací do českých kin. Na podzim nabídne archivní záznamy

Kvůli pandemii koronaviru zahájí newyorská Metropolitní opera sezonu až v lednu následujícího roku. Tradiční kinopřenosy tak nyní budou čerpat z operního archivu. Na podzim se chystá trojice klasických děl italské opery a jedna bonusová projekce.

Metropolitní opera v New Yorku z důvodu bezpečnostních opatření předčasně ukončila loňskou sezonu. I ta následující bude zkrácená a podle předpokladů zahájena až v lednu 2021. Tento posun se dotkne i nové sezony kinopřenosů. První polovinu sezony proto vyplní archivní výběr z fondu italské opery a jedna bonusová projekce. Opera se do českých kin opět vrátí 26. září společně s novou inscenací Wagnerova Bludného Holanďana. Nastudování, jež si stačilo svou premiéru odbýt těsně před vypuknutím krize, se stane jakýmsi předvojem italské přehlídky. Temnou, vizuálně opulentní inscenaci režíroval Francis Girard. V titulní úloze prokletého námořníka, který může přistát jen jednou za sedm let, aby našel lásku a změnil svůj osud, se měl objevit sir Bryn Terfel. Kvůli zdravotním komplikacím jeho úlohu převzal ruský basbarytonista Jevgenij Nikitin. 

První část sezony oficiálně zahájí až Donizettiho klasický kus Don Pasquale. Záznam slavné opery buffo vznikl v roce 2010 a v roli Noriny září Anna Netrebko, která má sílu svou živostí doslova ovládnout scény, v nichž se objevuje. Nahrává jí i živá režie Otto Schenka, taktovky se mistrovsky ujal James Levine. 

O necelý měsíc později ovládne plátna kin velké jméno italské opery – Giuseppe Verdi. Jeho Rigoletto byl ve své době pronásledovaný zásahy cenzury, mezi diváky si však komická opera získala na značné oblibě. Z Verdiho Rigoletta pochází i jeden z nejslavnějších operních „hitů“ árie vévody z Mantovy „La Donne é Mobile“. Zazpívali si ji hvězdní tenoři Enrico Caruso nebo Luciano Pavarotti a do popkultury se tato melodie zapsala natolik hluboko, že si ji – s novým textem – notují fanoušci na ochozech fotbalových stadionů. V inscenaci opery z roku 2013 se v jedné z menších rolí představí slovenský basista Štefan Kocán, v hlavních úlohách září Diana Damrau, Oksana Volkova, Piotr Beczała a Željko Lučić.

Třetím letošním přenosem z MET bude Pucciniho Tosca v režii slavného Davida McVicara. Inscenace je jakoby vyvzdorovaná navzdory nepřejícím okolnostem, od počátku ji pronásledovaly potíže v podobě častých výměn nejen na pozici zpěváků, ale i v tvůrčím týmu. Změna se nevyhnula ani dirigentovi – původně obsazený James Levine byl nahrazen Emmanuelem Villaumem, který v současnosti působí coby hudební ředitel a šéfdirigent PKF – Prague Philharmonia. V hlavních rolích se představí Sonja Jončeva, Vittorio Grigolo, Željko Lučić a Patrick Carfizzi.

MET PODZIM 2020:

  1. září 2020
  2. Wagner: Bludný Holanďan (2020)

režie: François Girard

dirigent: Valerij Gergijev

účinkující: Anja Kampe, Mihoko Fujimura, Sergej Skorochodov, David Portillo, Jevgenij Nikitin, Franz-Josef Selig

  1. října 2020
  2. Donizetti: Don Pasquale (2010)

režie: Otto Schenk

dirigent: James Levine

účinkující: Anna Netrebko, Matthew Polenzani, John Del Carlo, Mariusz Kwiecien

  1. listopadu 2020
  2. Verdi: Rigoletto (2013)

režie: Michael Mayer

dirigent: Michele Mariotti

účinkující: Diana Damrau, Oksana Volkova, Piotr Beczała. Željko Lučić, Štefan Kocán

  1. prosince 2020
  2. Puccini: Tosca (2018)

režie: Sir David McVicar

dirigent: Emmanuel Villaume

účinkující: Sonja Jončeva, Vittorio Grigolo, Željko Lučić, Patrick Carfizzi

Bludný Holandaň/ foto Louise Leblanc

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Ten, koho na předchozím albu brněnské skupiny Budoár Staré dámy (Sůl, 2017) zaujala úvodní výrazná píseň se surrealistickým textem Z ježatých hor, může zajásat. Před třemi lety teprve počínající spolupráce se současným básníkem Luborem Kasalem nyní vyústila v celé album jeho zhudebněných textů. Písně na novince Kostřičky však spojuje ještě jeden charakteristický rukopis: produkce a aranžérský vklad multiinstrumentalisty Tomáše Vtípila.  více

Závěrečný koncert festivalu Janáček Brno 2020 sliboval velkolepé finále. Janáčkovo divadlo mělo hostit Bamberské symfoniky s jejich šéfdirigentem a brněnským rodákem Jakubem Hrůšou. Když se protivirová opatření rozjela naplno, zdálo se, že večer s díly Leoše Janáčka a Richarda Strausse bude muset být zrušen a konec festivalu vyšumí do ztracena. Bamberští symfonikové se však koncertu vzdát nechtěli, a tak společně s organizátory festivalu připravili živý stream nezměněného programu přímo z koncertní síně v Bamberku. V české premiéře zazněla Velká suita z opery Příhody lišky Bystroušky v dirigentově úpravě, druhou polovinou programu se stala Alpská symfonie Richarda Strausse.  více

Mezinárodní festival Janáček Brno 2020 včerejší maďarské představení opery Salome od Richarda Strausse promptně nahradil. Národní divadlo Brno namísto zrušeného hostování nabídlo koncertní program pod prostým názvem Orchestr Janáčkovy opery. Posluchači tak po dlouhé době mohli spatřit hráče, kteří za normálních okolností zůstávají skryti v orchestřišti. Kromě orchestru, který řídil dirigent Robert Kružík, vystoupili také houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekera. Program sestával příznačně pouze z děl Leoše Janáčka, a poněvadž původně plánovaná představení se již ve stále se zpřísňujícím karanténním prostředí nepodaří inscenovat, představoval večer na půdě Janáčkova divadla rozloučení s festivalem jako takovým. Posledním živým koncertem festivalu Janáček Brno 2020 je ještě dnešní vystoupení Filharmonie Brno v bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně.  více

Nedělní odpoledne se neslo ve znamení dalšího z koncertů festivalu Janáček Brno 2020. Prostor v Mozartově sále Reduty dostala hudba komorní v podání souboru Josef Suk Piano Quartet. Tento (rokem založení i věkovým složením) mladý ansámbl si pro návštěvu Brna přichystal skutečně krásný a rozmanitý program. S odpovídajícím nasazením jej také divákům představil.  více

Festival Janáček Brno 2020 patří mezi kulturní podniky, která současné i nastupující restrikce zasáhly nejvíce. Prestižní operní festival zažívá krušné časy. Než omezení zítra propuknou naplno, organizátorům se o víkendu ještě dvakrát podařilo uvést jednu z nejslavnějších oper Leoše Janáčka Její pastorkyňu. Festival původně plánovanou reprízu předsunul z pondělka na dnešek, aby se vyhnul vládním zákazům. Návštěvníci Janáčkova divadla si tak mohli užít operu, která stála u zrodu autorova celosvětového úspěchu, tentokrát v režii ředitele Národního divadla Brno Martina Glasera. Scénu navrhl Pavel Borák a kostýmy připravila Markéta Sládečková. V roli marnotratného a nestálého Števy vystoupil Richard Samek, jeho prchlivého nevlastního bratra a protivníka v lásce Lacu ztvárnil Peter Berger. Nešťastnou Jenůfu hrála a zpívala Pavla Vykopalová a její nevlastní matku, přísnou Kostelničku Karita Mattila. Představení řídil a nastudoval Marko Ivanović.  více