Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka letos přivítá přes sto mladých hudebníků

Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka letos přivítá přes sto mladých hudebníků

24. ročník soutěže pořádá Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně ve spolupráci s Nadací Leoše Janáčka. K účasti na letošním ročníku se přihlásilo sto dvacet mladých hudebníků do 35 let ze třiceti zemí světa. Soutěžit se bude ve třech kolech, finálové klání se uskuteční za doprovodu profesionálního orchestru.

„Pořadatele skutečně těší, že soutěž má ve světě takový zvuk a že je o ni takový zájem. Jak počty přihlášených účastníků, tak i kvalitou předvedených výkonů se tato prestižní akce zařadila mezi největší evropské soutěže,“ uvedl prezident akce a děkan pořádající Hudební fakulty JAMU profesor Jindřich Petráš. Do Brna se sjedou mladí hudebníci ze tří desítek zemí doslova z celého světa.

Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka bude probíhat od 8. do 15. září 2018 v aule Hudební fakulty JAMU v Brně nebo v Divadle na Orlí/ Hudebně-dramatické laboratoři JAMU.

Mladí umělci zavítají do Brna nejen z evropských zemí z Japonska, USA, Brazílie, Tchaj-wanu, Austrálie nebo Číny. Prezident soutěže dodává, že o kontrabas a violoncello byl podobně vysoký zájem už před pěti lety, ve kterých periodicky obory soutěží. Vloni to byly kupříkladu klavír a varhany, příští rok do Brna přijedou hráči na flétnu a klarinet napřesrok se v Brně utkají housle a smyčcová kvarteta. A ještě v roce 2021 budou soutěžit lesní roh a tuba.

Soutěžit se bude ve třech kolech a laureáty čekají také zajímavé ceny. Absolutní vítěz v každém oboru za své prvenství získá sto tisíc korun, druhé místo je ohodnoceno částkou sedmdesát a třetí částkou čtyřicet tisíc korun. Výkony soutěžících kontrabasistů budou hodnoceny odbornou sedmičlennou mezinárodní porotou s předsedou Stefanem Schäferem (Německo) a pětičlenné jury pro obor violoncello bude předsedat Maria Kliegel (Německo). Prezident soutěže připomíná, že v porotě kontrabasistů zasedne kupříkladu lotyšský hudebník Gunars Upatnieks, který je absolventem JAMU a nyní hráčem Berlínských filharmoniků.

Závěrečné soutěžní kolo se uskuteční za doprovodu profesionálního orchestru. Finalisty v oboru violoncello doprovodí známí Czech Virtuosi pod taktovkou Petra Vronského a kontrabasisty ve třetím kole zase Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou. Všechna soutěžní kola jsou volně přístupná veřejnosti a uskuteční se v aule Hudební fakulty JAMU v Brně nebo v Divadle na Orlí/ Hudebně-dramatické laboratoři JAMU.

Podrobný rozpis soutěže najdete zde.

HF JAMU/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Kamerunský hudebník Richard Bona se do Brna vrací po roce a půl. Zatímco loni nadchl publikum v Janáčkově divadle s afrokubánským projektem Heritage, tentokrát přijede se svou mezinárodní kapelou Richard Bona Group. Když budeme 25. listopadu v Sono Centru obdivovat Bonovu virtuózní hru na kytaru, bude dobré si při tom uvědomit, že své rytmické cítění a vůbec vztah k hudbě sice sympatický hráč zdědil po svých předcích, ale na současnou úroveň se vypracoval svou pílí. Tak to alespoň zdůrazňuje v našem rozhovoru, v němž se dostaneme i k Bonově lásce k flamencu nebo ke klubu, který nedávno otevřel nedaleko Paříže.  více

Americký muzikál Rent, jehož premiéru o víkendu uvedlo Městské divadlo Brno, má nálepku kultovního díla. A má na ni právo. Podtrhuje to i tragický osud autora (a to prosím námětu, libreta, hudby i textů v jedné osobě!) Jonathana Larsona, který roku 1996 zemřel krátce před premiérou v šestatřiceti letech. Nikdy se tak nedočkal úspěchů svého díla: třeba čtyř cen Tony a za námět dokonce i Pulitzerovy ceny. Stvrdila brněnská inscenace režiséra Stanislava Moši kvality fenoménu jménem Rent?  více

Dvanáct let trvalo Petře Šany Šanclové, někdejší člence skupin Střepy, Bokomara a Každý den jinak Vlasty Redla, než ke svému prvnímu albu Ze země vah (2006) přidala desku druhou. I tentokrát střídá vážnější a humorné písně, které uvedla jednou (Hrací strojek) a proložila další (Snová) instrumentálkou. A i tentokrát se představuje jako interpretka a autorka pevně zakotvená v tradici českého akustického folku. Jestliže jsem v souvislosti s první deskou zmiňoval jako možný inspirační zdroj Vlastu Redla, tentokrát jako bych ve frázování (například u písně Zoo) slyšel ohlas spolupráce s Pavlínou Jíšovou, v jejíž kapele Šanclová už několik let hraje.  více

Letošní rok přinesl také jedno důležité jubileum: rovných sto let od narození Leonarda Bernsteina. První listopadový večer připravila Filharmonie Brno koncert právě k jeho památce. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russel Daviese stanul na pódiu sálu na Stadionu vedle filharmonie také Český filharmonický sbor, dále sbor dětí a mládeže Kantiléna, sopranistka Pavla Vykopalová a herec Brian Caspe.  více

Historicky poučená interpretace se stala prubířským kamenem uměleckých těles, jež si vzala za úkol oživit hudbu vzdálené minulosti v co nejpůvodnějším tvaru. Barokní housle, lukovité smyčce, zvonivá barva violy de gamba, dravost středověké fiduly a především znalost dobové interpretační praxe se staly východiskem při pátrání po nezkaleném a autentickém zvuku staré hudby. Mnoho interpretů se snaží bedlivým studiem pramenů postihnout a pochopit jemné nuance tehdejšího hudebního jazyka a přetavit tuto znalost v hudbu, která osloví současné posluchače. Mohlo by se zdát, že snaha o proniknutí do původní interpretační praxe je doménou pouze barokní, renesanční, případně středověké hudby. Ansámbl Musica Florea pod vedením dirigenta a violoncellisty Marka Štryncla se však obrací k tvorbě relativně nedávné – romantické. Zbavuje ji interpretačních nánosů, které vznikly v minulém století. V brněnském kostele Jana Amose Komenského jmenovaný soubor včera představil svoji vizi Dvořákovy hudby. Zazněla předehra Můj domov op. 62 vzniklá roku 1882 pro potřeby hry Josef Kajetán Tyl od F. F. Šamberka a Symfonie č. 4 d moll B. 41více