Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka letos přivítá přes sto mladých hudebníků

Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka letos přivítá přes sto mladých hudebníků

24. ročník soutěže pořádá Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně ve spolupráci s Nadací Leoše Janáčka. K účasti na letošním ročníku se přihlásilo sto dvacet mladých hudebníků do 35 let ze třiceti zemí světa. Soutěžit se bude ve třech kolech, finálové klání se uskuteční za doprovodu profesionálního orchestru.

„Pořadatele skutečně těší, že soutěž má ve světě takový zvuk a že je o ni takový zájem. Jak počty přihlášených účastníků, tak i kvalitou předvedených výkonů se tato prestižní akce zařadila mezi největší evropské soutěže,“ uvedl prezident akce a děkan pořádající Hudební fakulty JAMU profesor Jindřich Petráš. Do Brna se sjedou mladí hudebníci ze tří desítek zemí doslova z celého světa.

Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka bude probíhat od 8. do 15. září 2018 v aule Hudební fakulty JAMU v Brně nebo v Divadle na Orlí/ Hudebně-dramatické laboratoři JAMU.

Mladí umělci zavítají do Brna nejen z evropských zemí z Japonska, USA, Brazílie, Tchaj-wanu, Austrálie nebo Číny. Prezident soutěže dodává, že o kontrabas a violoncello byl podobně vysoký zájem už před pěti lety, ve kterých periodicky obory soutěží. Vloni to byly kupříkladu klavír a varhany, příští rok do Brna přijedou hráči na flétnu a klarinet napřesrok se v Brně utkají housle a smyčcová kvarteta. A ještě v roce 2021 budou soutěžit lesní roh a tuba.

Soutěžit se bude ve třech kolech a laureáty čekají také zajímavé ceny. Absolutní vítěz v každém oboru za své prvenství získá sto tisíc korun, druhé místo je ohodnoceno částkou sedmdesát a třetí částkou čtyřicet tisíc korun. Výkony soutěžících kontrabasistů budou hodnoceny odbornou sedmičlennou mezinárodní porotou s předsedou Stefanem Schäferem (Německo) a pětičlenné jury pro obor violoncello bude předsedat Maria Kliegel (Německo). Prezident soutěže připomíná, že v porotě kontrabasistů zasedne kupříkladu lotyšský hudebník Gunars Upatnieks, který je absolventem JAMU a nyní hráčem Berlínských filharmoniků.

Závěrečné soutěžní kolo se uskuteční za doprovodu profesionálního orchestru. Finalisty v oboru violoncello doprovodí známí Czech Virtuosi pod taktovkou Petra Vronského a kontrabasisty ve třetím kole zase Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou. Všechna soutěžní kola jsou volně přístupná veřejnosti a uskuteční se v aule Hudební fakulty JAMU v Brně nebo v Divadle na Orlí/ Hudebně-dramatické laboratoři JAMU.

Podrobný rozpis soutěže najdete zde.

HF JAMU/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější