Milan Kašuba podle Dáši Ubrové: Když struny života zní

27. září 2021, 2:00

Milan Kašuba podle Dáši Ubrové: Když struny života zní

Kniha Milan Kašuba Když struny života zní je dílem zpěvačky, textařky, výtvarnice a produkční Dáši Ubrové, která se pod ní podepsala coby editorka. Brněnský jazzman a pedagog, Milan Kašuba, oslavil v loňském roce 80. narozeniny. Kniha vznikla jako pocta této výjimečné muzikantské osobnosti, úzce spojené s historií brněnské, české, ale i světové jazzové a swingové hudby. 30. září navíc proběhne vernisáž výstavy k jeho životnímu jubileu s názvem Jazz a Milan Kašuba objektivem fotografa Jiřího Víška. 

Milan Kašuba je profesionální hudebník a pedagog. Ve svých studentech umí podněcovat lásku k hudbě, schopnost improvizace, kytarovou hru a hledání souvislostí mezi žánry. Nově vydaná kniha se skládá z příspěvků jeho pracovních (původní povolání zlatník v brněnském Karatu), muzikantských (Smigmator, Lipa, Markovič, Borovec, Koubková, Kerndl, Bártek, Kořínek, Vondrák, Spilka a další), pedagogických kolegů a přátel. Texty doprovází také fotografie. Součástí knihy je i CD s několika autorskými nahrávkami Milana Kašuby, v jeho jedinečném a všeobecně vysoce uznávaném interpretačním provedení. Kniha Milan Kašuba – Když struny života zní je určena nejen skalním fanouškům jeho hraní, ale všem, kterým může poskytnout širší pohled na historii hudby v Brně a jeho jazzovou a divadelní scénu. Hlavním cílem knihy je podle Dáši Ubrové: „Poděkování za Kašubovo muzikantství, přístup k mladým lidem, bezmeznou chuť učit se a šířit laskavost i humor s neskutečnou energií.“

V návaznosti na 80. narozeniny Milana Kašuby proběhne ve čtvrtek 30. září 2021 v 16:00 ve foyer Divadla Bolka Polívky vernisáž výstavy Jazz a Milan Kašuba objektivem fotografa Jiřího Víška. O hudební doprovod se postará Milan Kašuba s kontrabasistou Vincencem Kummerem, výstavu uvede autorka knihy Dáša Ubrová. Původně měla být výstava poctou ke Kašubovým osmdesátinám, které oslavil vloni na jaře. „Vzhledem k protiepidemickým opatřením se však termín pořád měnil, tak teď doufáme, že se to konečně podaří,“ podotkl Jiří Víšek, kterého s hudebníkem pojí letité přátelství i dlouhodobá spolupráce.

Kniha „Milan Kašuba - Když struny života zní“
Vydalo nakladatelství Miroslav Klepáček - SURSUM - 2021
Editor: Dáša Ubrová
Ilustrace: Barbora Kopčilová
Fotografie: Miloš Hlaváček, archiv Milana Kašuby a Dáši Ubrové
Grafická úprava: Ivana Kurucová a Dáša Ubrová

Nad vydáním knihy převzala záštitu primátorka statutárního města Brna JUDr. Markéta Vaňková. Kniha vznikla za finanční podpory Jihomoravského kraje. Knihu vydalo Nakladatelství SURSUM

Foto Dáša Ubrová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Brněnská zpěvačka a výtvarnice Dáša Ubrová zpívala s kapelou, vystupuje s bigbandem, má blízko k šansonu, jazzu i rocku. Album nazvané pouze jejím jménem je pro ni důležité nejen proto, že jde o sólový debut. Zpěvačka si poprvé napsala sama všechny texty. Autory hudby jsou ve většině případů její dvorní spolupracovníci a producenti alba, pianista Vojtěch Svatoš a kytarista Pavel Šmíd.  více

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější