Miloš Štědroň na téma: Milan a Ludvík Kunderové o Janáčkovi

Miloš Štědroň na téma: Milan a Ludvík Kunderové o Janáčkovi

V rámci přednášky Miloš Štědroň představí Ludvíka Kunderu jako Janáčkova asistenta a znalce jeho díla. Milana Kunderu pak jako autora respektované knihy Můj Janáček. Přednáška proběhne v Moravské zemské knihovně. Akce je doprovodným programem k výstavě o překladech Milana Kundery.

Ludvík Kundera coby Janáčkův asistent, znalec jeho díla, editor souborného kritického vydání klavírního díla spolu s Jarmilem Burghauserem, autor spisku Istorija muzyki čechoslovackogo naroda, který napsal v legiích v Jekatěrinburgu v roce 1919. Ludvík Kundera byl souputníkem Janáčka 20. let XX. století v Klubu moravských skladatelů, editorem klavírních výtahů Janáčkových děl a dobovým interpretem nejen Janáčka, ale i moderny 20. let. Vedle jeho jména zazní také jméno Milana Kundery, jako autora knihy Můj Janáček. Součástí přednášky budou také hudební ukázky z opery Z mrtvého domu, jejíž francouzské nastudování Boulezem a uvedení na řadě evropských festivalů dovršilo proces Janáčkova uznání jako operního skladatele století.

Výstava v MZK - Milan Kundera (neztracen) v překladech, v rámci které se přednáška uskuteční, trvá do 17. května 2019. Přednáška je ohlášena na čtvrtek 11. dubna 2019 od 18:00, proběhne v konferenčním sále Moravské zemské knihovny. Vstup je zdarma.

Miloš Štědroň/ foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V brněnském Besedním domě bylo včera nebývale rušno. Zcela vyprodaný sál (a to včetně míst ke stání) dal tušit, že první abonentní koncert Filharmonie Brno z řady Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ patří k jedněm z nejdůležitějších večerů celé sezóny. Dramaturgie proti sobě postavila dva zcela opačné póly – českými i zahraničními posluchači milovaného Antonína Dvořáka, představitele vybroušené formy a melodické svěžesti, která učarovala i Johannesu Brahmsovi, a současnou americkou skladatelku, improvizátorku, zpěvačku, spisovatelku a režisérku Laurie Anderson, která pátrá po nových zvukových možnostech a proslula svými multimediálními projekty. Velkým lákadlem byla i účast samotné skladatelky. Laurie Anderson se však premiéry svého nově přepracovaného díla Amelia zúčastnila jako houslistka, zpěvačka a vypravěčka, když stanula na pódiu společně s orchestrem Filharmonie Brno, violoncellistou Rubinem Kodhelim a dirigentem Dennisem Russellem Daviesem. Ačkoliv by se dramaturgie večera – jak ostatně přiznává i programový text – dala trochu vratce podepřít „americkou“ berličkou, tím skutečně zásadním hudebním prvkem byl kontrast.  více

Smutnou náhodou se brněnský básník a prozaik Jan Skácel nedožil sametové revoluce – zemřel 7. listopadu 1989 v sedmašedesáti letech, deset dní před začátkem velkých společenských i politických změn. Jeho pohřeb v obřadní síni hřbitova v Brně-Židenicích byl tehdy sám o sobě tichou manifestací proti režimu, který Skácelovi, člověku přísně apolitickému, neustále komplikoval život i práci. Na den přesně po třiceti letech si výročí Skácelova úmrtí připomnělo zcela zaplněné hlediště Divadla Husa na provázku vzpomínkovým večerem (D)obrovský Skácel, který byl naplněný hudbou i mluveným slovem.  více

Big band Cotatcha Orchestra, složený ze špičkových hráčů nejen českých, ale i slovenských a rakouských, si postupně buduje zasloužené renomé na brněnské a potažmo české či středoevropské scéně. Rok po úspěšných koncertech s nizozemským dirigentem a trombonistou Iljou Reijngoudem nyní big band odhalil repertoár, který by měl být obsahem jeho debutového alba. Koncerty s názvem Bigbandová elektronika proběhly na začátku listopadu v Ostravě a v Brně.  více

Kulturní dům U lípy na ulici Charbulova vprostřed týdne hostil tradiční Folklorní taneční. Tato milá akce v režii brněnského Slováckého krúžku se konala již po třetí. V několika týdnech na ní přizvaní lektoři učili tance typické pro jejich region. Podtitul aktuálního třetího běhu tanečních zní Tance méně známé a neznámévíce

Potemnělým sálem Divadla na Orlí se v neděli nesly táhlé zvuky fléten doprovázené zurčením potůčků, šuměním větru a chřestěním kamenů – to vše nabídla česká premiéra multižánrového projektu Prorok větru podle stejnojmenné knihy Stefana Biavaschiho. Za projektem stojí flétnistka a hlavní iniciátorka celého díla Martina Komínková, režisérka Ema Pantano a Marta Carino, jejíž videoprojekce se snoubila se zvukovým záznamem Šimona Obdržálka předčítajícího z Biavaschiho knihy. Technickou podporu zajišťovali Radek Komínek a Petr Šplíchal, uměleckou supervizi Massimiliano Zanoni.  více