Moravská filharmonie Olomouc dnes zahájí 75. sezonu světovou premiérou

Moravská filharmonie Olomouc dnes zahájí 75. sezonu světovou premiérou

Moravská filharmonie Olomouc nyní vstupuje do své 75. koncertní sezony, kterou zahájí hudbou českých skladatelů Antonína Dvořáka, Bohuslava Martinů, Iši Krejčího a Marka Keprta. Skladba posledního z nich byla napsána přímo pro Moravskou filharmoni. Orchestr ji provede dnes večer pod taktovkou brněnského rodáka – šéfdirigenta Jakuba Kleckera. Jako sólista vystoupí pianista Ivo Kahánek. Koncert živě přenáší Český rozhlas na stanici Vltava.

Program zahajovacího koncertu 75. sezony byl sestaven na míru Moravské filharmonie – úvodní skladba olomouckého rodáka Marka Keprta vznikla na objednávku přímo pro tuto příležitost. Dílo s názvem Opeření, opelnění, okluznění, zmotýlnění – akustický chVějíř k 75. výročí založení Moravské filharmonie Olomouc využívá dle slov samotného autora specifickou prostorovou dispozici Reduty a v nástrojích obzvlášť vyzdvihuje sekci žesťů.

Druhou skladbou večera je Koncert pro klavír a orchestr č. 3 Bohuslava Martinů. Jako sólista se v něm představí Ivo Kahánek, jeden z nejuznávanějších českých klavíristů, o čemž svědčí i prestižní ocenění v oblasti klasické hudby BBC Music Magazine Award, které umělec získal letos na jaře právě za nahrávky skladeb A. Dvořáka a B. Martinů. Zahajovací koncert proběhne dnes, tedy 24. září od 19:00 v olomoucké Redutě.

Díla Antonína Dvořáka se objevovala v programech Moravské filharmonie po celou dobu její existence pravidelně a často, a to zejména díky historické spojitosti Antonína Dvořáka s Olomoucí. Na zahajovacím koncertě tentokrát zazní pět částí z cyklu Legendy. Jednotlivé skladby se vyznačují výpravnou poetikou, někteří znalci Dvořákova díla uvádějí, že jsou inspirovány baladami K. J. Erbena. Večer zakončí symbolická vzpomínka na úplné začátky Moravské filharmonie, které byly spjaty s působením Iši Krejčího, významné osobnosti z doby poválečné Olomouce. Jeho Serenádu pro orchestr uvedl orchestr poprvé ve světové premiéře 27. května 1952 a nyní touto skladbou svůj první koncert letošní sezony uzavře.

Program:

Marek Keprt: Opeření, opelnění, okluznění, zmotýlnění – akustický chVějíř k 75. výročí založení Moravské filharmonie Olomouc (světová premiéra)

Bohuslav Martinů: Koncert pro klavír a orchestr č. 3 H. 316

Antonín Dvořák: Legendy op. 59 (výběr)

Iša Krejčí: Serenáda pro orchestr 

Repríza koncertu se uskuteční následující den, v pátek 25. září od 19:00 opět v olomoucké Redutě.

MFO/ foto archiv orchestru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější