Moravský Parnas Johanna Georga Gettnera zve do Mikulova

Moravský Parnas Johanna Georga Gettnera zve do Mikulova

Právě dnes začíná tradiční divadelní festival v Mikulově. Moravský Parnas Johanna Georga Gettnera zahájí varhanní koncert Kateřiny Málkové v mikulovském kostele sv. Václava. Součástí programu je také Letní teatrologické sympozium.

Festival barokního divadla s názvem Moravský Parnas Johanna Georga Gettnera vznikl v roce 2013. Zaměřením se odkazuje k bohaté divadelní historii města za dob baroka. Připomíná éru, kdy Mikulov díky místní zámecké, piaristické i školské divadelní kultuře patřil k důležitým středoevropským divadelním centrům. Festival odkazuje k místnímu rodákovi a významné postavě evropského barokního divadla Johannu Georgu Gettnerovi (? – 1696), který se proslavil coby principál, dramatik a herec Eggenberských dvorních komediantů, působících mezi lety 1676 až 1691 ve službách knížete Johanna Christiana Eggenberga na zámku v Českém Krumlově. Samotný název festivalu vychází z Gettnerovy holdovací pastorály Donau Syren, napsané v roce 1673 na počest sňatku císaře Leopolda I. s jeho druhou ženou Claudií Felicitas Tyrolskou, kde autor sám sebe označuje za „Thálií“ na moravském Parnasu zrozenou. Festival bude probíhat od dnešního dne, tedy 29. července do 1. srpna 2021 v Mikulově.

Program:

Čtvrtek 29. července 19:00 Kostel sv. Václava

Varhanní koncert Kateřiny Málkové

Zazní skladby Johanna Kaspara Kerlla, Christiana Erbacha, Johanna Pachelbela, Dietricha Buxtehudeho a Girolama Frescobaldiho

Pátek 30. července 14:00 – 16:00 hod. Zámecký sál

Letní teatrologické sympozium I

Sympozium vzniklo ve spolupráci Kabinetu pro studium českého divadla, Institut umění – Divadelní ústav a Regionálního muzea v Mikulově. Jeho cílem je v uvolněné atmosféře divadelního festivalu a letního Mikulova popularizační formou přiblížit badatelské zajímavosti či zvláštnosti z různých okruhů teatrologických, muzikologických, ale i historických výzkumů.

Pátek 30. července 17:00 hod. Galerie Konvent

Divadlo pro děti Toy Machine – Bylo? Nebylo?

Snad všichni jsme si přáli jako malé děti nějakého domácího mazlíčka. Maminku jsme museli hodně dlouho přemlouvat, aby nám koupila aspoň želvičku a nebo křečka. Jenže náš Albert chce psa! A pokud mu jej maminka nedá pak si obstará svého čtyřnohého miláčka sám. Pohádka s čelem a dinosaury.

Pátek 30. července 20:00 hodZámek, horní nádvoří

Divadlo Kjógenu – Japonské komedie kjógen

Kjógen (v překladu „bláznivá“ nebo „umně vyšperkovaná slova“) reprezentuje komickou divadelní formu, která se vyvinula, stejně jako divadlo nó, z původně čínských her sarugaku.  Rozkvětu dosáhl tento žánr v polovině 14. století a v nepřerušené tradici je provozován do dnešních dnů. Slovo „kjógen“ je samo o sobě většinou chápáno jako výraz označující samostatnou komickou divadelní hru, tradičně vkládanou mezi dvě hry divadla nó.

Sobota 31. července 9:00 – 14:00 hod. Zámecký sál

Letní teatrologické sympozium II

Sobota 31. července 20:00 Zámek, východní terasa

Divadlo Geisslers Hofcomoedianten – Raut

Velká zvířecí žranice. Veliké masky, loutky a zvěř! Přijměte pozvání na večírek do vybrané společnosti. Na raut, kde platí zákony – silnějšího. Nebo chytřejšího. Nebo rychlejšího. Kdo nežere, bude požrán. Geisslers v režii jednoho z nejosobitějších a nejvýraznějších loutkářů současného divadla Matiji Solceho. Na motivy známých i méně známých bajek francouzského básníka Jeana de La Fontaine.

Geisslers Hofcomoedianten/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Opera je mnohými lidmi vcelku právem považována za jednu z nejvýše postavených forem artificiální tvorby. Není se ostatně čemu divit – nejenže v sobě snoubí hudbu i divadlo, ale pro mnohé skladatele představuje zvládnutí celého operního aparátu nejvyšší možnou kompoziční metu. Lze ale i pochopit, že někomu může operní tvorba připadat vzdálená a cizí, odtržená, přespříliš „vyumělkovaná“, zbytečně závažná a někdy snad až lartpourlartistická. Projekt Hausopera se snaží tuto strnulou krásu opery přenést do každodenního života a ušít operu konkrétnímu prostoru na míru. V říjnu 2018 tak zaznělo Poslední polo, první opera projektu, v lázních na Rašínově ulici a dnes – tedy ve dnech 17., 18. a 19. září – zavedly opery Věčná slečna bledá a Hra o Malinu posluchače do Zemanovy kavárny a cukrárny, dále do pasáže Alfa před Knihkupectví Michala Ženíška. Kostýmy u obou děl navrhla Zuzana Rusínová a scénografii Tomáš Rusín. Light design Věčné slečny bledé vytvořila Barbora JágrováPavla Beranová pak navrhla light design u Hry o Malinu. Oba tituly režíroval Jiří Nekvasilvíce

Violoncellovým recitálem zahájil Spolek přátel hudby při Filharmonii Brno koncertní sezónu 2021/2022. První abonentní večer představil v sále Besedního domu Baladu d moll op. 3 č. 1 a Serenádu A dur op. 3 č. 2 Josefa Suka, Pohádku Leoše Janáčka, Klid op. 68 č. 5 a Rondo op. 94 Antonína Dvořáka a Sonátu A dur Césara Francka. Skladby nastudovali violoncellistka Michaela Fukačová a klavírista David Mareček. Koncert byl součástí společného turné obou umělců s názvem Můj hudební domov pořádaného hudebního agenturou C.E.M.A. Kromě Brna tak program putuje také do Hradce Králové, Prahy a Karlových Varů. Dříve, než hudebníci nastoupili na pódium, přivítala posluchače předsedkyně Spolku přátel hudby a osobnost brněnského hudebního života Alena Veselá, doprovázena klarinetistou Filharmonie Brno Emilem Drápelou. Společně pokřtili Drápelovu novou publikaci Jak se žije v orchestru s podtitulem Nevážené fejetony o vážné hudběvíce

Českou premiéru broadwayského muzikálového hitu Pretty Woman včera zažili návštěvníci Městského divadla Brno. Inscenace v režii Stanislava Moši v tomto divadelním zpracování slavného filmového trháku zdůraznila jeho přednosti. Do přestávky se divák v tomto příběhu o novodobé Popelce ponejvíce královsky směje a baví, ve druhé půli je potom rýsovaná zejména jímavost a lyričnost celého titulu.  více

Dvě soboty po sobě měli návštěvníci festivalu Olomoucké barokní slavnosti možnost poslechnout si díla méně známých autorů, jejichž hudba nejenže v mnoha ohledech výrazně překonávala dobový standard, ale jejichž osudy byly s Olomoucí navíc úzce spjaty.  více

Divadelní provoz se zřejmě konečně vrací do starých kolejí. Baletní sekce Národního divadla Brno svoji sezónu zahájila  premiérou vzpomínkového titulu Stabat Mater, který měl v Mahenově divadle uctít a připomenout Pavla Šmoka. Jeden z nejvýznamnějších českých choreografů, který nejenže navrhnul množství nezapomenutelných a oceňovaných choreografií, ale také spoluutvářel českou baletní scénu jako takovou, se stal zdrojem inspirace řady současných umělců. Celý program sestával ze Zjasněné noci (Verklärte Nacht) Arnolda Schönberga, Tria g moll Bedřicha Smetany a první části oratoria Stabat Mater Antonína Dvořáka. Během večera se představili sólisté Kristýna KmentováUladzimir IvanouPetr HosBarbora BielkováSarah DadonovaPeter LerantKlaudia RadačovskáArthur Abram a sbor Baletu NdBvíce