Moravský Parnas Johanna Georga Gettnera zve do Mikulova

Moravský Parnas Johanna Georga Gettnera zve do Mikulova

Právě dnes začíná tradiční divadelní festival v Mikulově. Moravský Parnas Johanna Georga Gettnera zahájí varhanní koncert Kateřiny Málkové v mikulovském kostele sv. Václava. Součástí programu je také Letní teatrologické sympozium.

Festival barokního divadla s názvem Moravský Parnas Johanna Georga Gettnera vznikl v roce 2013. Zaměřením se odkazuje k bohaté divadelní historii města za dob baroka. Připomíná éru, kdy Mikulov díky místní zámecké, piaristické i školské divadelní kultuře patřil k důležitým středoevropským divadelním centrům. Festival odkazuje k místnímu rodákovi a významné postavě evropského barokního divadla Johannu Georgu Gettnerovi (? – 1696), který se proslavil coby principál, dramatik a herec Eggenberských dvorních komediantů, působících mezi lety 1676 až 1691 ve službách knížete Johanna Christiana Eggenberga na zámku v Českém Krumlově. Samotný název festivalu vychází z Gettnerovy holdovací pastorály Donau Syren, napsané v roce 1673 na počest sňatku císaře Leopolda I. s jeho druhou ženou Claudií Felicitas Tyrolskou, kde autor sám sebe označuje za „Thálií“ na moravském Parnasu zrozenou. Festival bude probíhat od dnešního dne, tedy 29. července do 1. srpna 2021 v Mikulově.

Program:

Čtvrtek 29. července 19:00 Kostel sv. Václava

Varhanní koncert Kateřiny Málkové

Zazní skladby Johanna Kaspara Kerlla, Christiana Erbacha, Johanna Pachelbela, Dietricha Buxtehudeho a Girolama Frescobaldiho

Pátek 30. července 14:00 – 16:00 hod. Zámecký sál

Letní teatrologické sympozium I

Sympozium vzniklo ve spolupráci Kabinetu pro studium českého divadla, Institut umění – Divadelní ústav a Regionálního muzea v Mikulově. Jeho cílem je v uvolněné atmosféře divadelního festivalu a letního Mikulova popularizační formou přiblížit badatelské zajímavosti či zvláštnosti z různých okruhů teatrologických, muzikologických, ale i historických výzkumů.

Pátek 30. července 17:00 hod. Galerie Konvent

Divadlo pro děti Toy Machine – Bylo? Nebylo?

Snad všichni jsme si přáli jako malé děti nějakého domácího mazlíčka. Maminku jsme museli hodně dlouho přemlouvat, aby nám koupila aspoň želvičku a nebo křečka. Jenže náš Albert chce psa! A pokud mu jej maminka nedá pak si obstará svého čtyřnohého miláčka sám. Pohádka s čelem a dinosaury.

Pátek 30. července 20:00 hodZámek, horní nádvoří

Divadlo Kjógenu – Japonské komedie kjógen

Kjógen (v překladu „bláznivá“ nebo „umně vyšperkovaná slova“) reprezentuje komickou divadelní formu, která se vyvinula, stejně jako divadlo nó, z původně čínských her sarugaku.  Rozkvětu dosáhl tento žánr v polovině 14. století a v nepřerušené tradici je provozován do dnešních dnů. Slovo „kjógen“ je samo o sobě většinou chápáno jako výraz označující samostatnou komickou divadelní hru, tradičně vkládanou mezi dvě hry divadla nó.

Sobota 31. července 9:00 – 14:00 hod. Zámecký sál

Letní teatrologické sympozium II

Sobota 31. července 20:00 Zámek, východní terasa

Divadlo Geisslers Hofcomoedianten – Raut

Velká zvířecí žranice. Veliké masky, loutky a zvěř! Přijměte pozvání na večírek do vybrané společnosti. Na raut, kde platí zákony – silnějšího. Nebo chytřejšího. Nebo rychlejšího. Kdo nežere, bude požrán. Geisslers v režii jednoho z nejosobitějších a nejvýraznějších loutkářů současného divadla Matiji Solceho. Na motivy známých i méně známých bajek francouzského básníka Jeana de La Fontaine.

Geisslers Hofcomoedianten/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější