Moravský podzim a Expozice nové hudby ve znamení revoluce

Moravský podzim a Expozice nové hudby ve znamení revoluce

Tématem letošního ročníku festivalu Moravský podzim je Revoluce – evoluce… ®evoluce…. A stejně jako před lety se k němu přidává i další filharmonický festival a to Expozice nové hudby. Ten nese téma NOVÁ ®EVOLUCE. V rámci Moravského podzimu vystoupí Accademia Bizantina, Ensemble Berlin Prague, pianisté Pierr-Laurent Aimard, David Greilsammer a Steffen Schleiermacher. Zazní nejhlasitější skladba světových dějin – Symfonie sirén od Arsenije Avraamova, světová premiéra nové skladby Marka Kopelenta za jeho osobní účasti nebo koncerty pro děti.

Moravský podzim vstupuje do 49. ročníku, letos nabídne 17 koncertů a 2 doprovodné akce. „Kromě netradičních či na míru vytvořených projektů se posluchači mohou těšit na mezinárodní hvězdy. Například na soubor Accademia Bizantina, který tu představí svůj nový program s italskou barokní hudbou, dále třeba na uskupení Ensemble Berlin Prague, které provede ve světové premiéře a za účasti autora skladbu Marka Kopelenta napsanou přímo pro náš festival, nebo na tři hvězdné klavíristy Pierra-Laurenta Aimarda, Davida Greilsammera a Steffena Schleiermachera,“ upozornila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Přestože festival začíná oficiálně až 6. října, Besední dům ožije už o den dříve osmadvacetihodinovým klavírním maratonem. U nástroje se vystřídá cca 15 klavíristů, kteří zahrají radikálně minimalistickou skladbu Vexations Erika Satieho z roku 1893. Jedná se o jednostránkovou skladbičku, kterou zopakují dle skladatelových instrukcí velmi pomalu 840krát za sebou. Další pozoruhodný zážitek z festivalového bloku Piano je připraven na 8. října, kdy ke dvěma klavírům usedne světoznámý David Greilsammer. Na jednom klavíru bude hrát sonáty Scarlattiho, na druhém – preparovaném – klavíru sonáty Johna Cage, a to střídavě a bez pauz. „Greilsammer spojil tyto dva autory na základě jistých podobných přístupů k sonátové formě a rozvinul tak podnětný dialog, při němž se jakoby stírá dvě stě let, která mezi oběma skladatel od sebe dělí. Vlastně všichni klavíristé, kteří se u nás na recitálech představí, pojali svůj program jako hudební dialog,“ uvedl dramaturg festivalu Vítězslav Mikeš.

Jednou z nejočekávanějších akcí festivalu je Symfonie sirén, nejhlasitější skladba světových dějin. Zkomponoval ji Arsenij Avraamov a jako hlukový spektákl ji provedl v roce 1922 v ázerbájdžánském Baku. Zapojil do ní válečné loďstvo, letadla, hydroplány, lokomotivy, sirény několika továren, oddíly pěchoty v plné zbroji, dechový orchestr a sbory. Tento koncept rozeznělého města nyní zpracovává speciálně pro brněnské Výstaviště renomované tvůrčí duo Andreas Ammer a FM Einheit (exčlen legendárních Einstürzende Neubauten). Do performance se v Brně zapojí hasiči, sanitky, policejní vůz, slavkovští dělostřelci, fanoušci hokejové Komety nebo parní lokomotiva. Doplní ji osm pěveckých sborů, dechová hudba a nově zkonstruované nástroje, například zvukové trychtýře s ocelovými pružinami. Festival zakončí 28. října vysazení masarykovské lípy za účasti devíti pěveckých sborů.

Mezinárodní hudební festival Moravský podzim proběhne od 5. do 28. října 2017.

Jubilejní třicátý ročník Expozice nové hudby nesoucí podtitul NOVÁ ®EVOLUCE nabízí neotřelá a svobodná díla, která, i když třeba nejsou zrovna nejnovější datem svého vzniku, rozhodně neztratila nic ze své revolučnosti, ačkoliv se mnohá z nich již stala součástí evoluce hudby. Partitura může být stará, ale hudba zní tady a teď. Stará i nová díla se potkávají na stejných pódiích a u stejných posluchačů vyvolávají stejné rozpaky, pocity blaha i uspokojení.

Expozice se vrací k počátkům festivalu, kdy první ročníky byly součástí Mezinárodního hudebního festivalu Brno, dnes pojmenovaného Moravský podzim. V symbióze i poněkud rebelantsky interaguje na standardní festivalové dění a otevírá prostor pro mnohdy neprávem opomíjené formy, žánry i média hudebního vyjádření. Brouzdá od absolutní interpretační svobody k strojovému přednesu, od instalace, přes hudební intervence a improvizace k osobité, autorské kompozici.

„Čeká nás svobodná interpretace části nejdelší grafické partitury na světě (Treatise Cornelia Cardewa) v podání legendárních AMM, poslech nadzemních a podzemních elektromagnetických polí ve veřejném prostoru s Christin Kubisch, dlouho odkládaný projekt Pounding PoncLIVE nebo například Moskevský soubor pro soudobou hudbu se svým multimediálním hudebním projektem Mašinérie,“ dodává Viktor Pantůček.

30. ročník Expozice nové hudby se uskuteční od 11. do 25. října 2017.

Ensemble Berlin Prague/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více