Moravský podzim a Expozice nové hudby ve znamení revoluce

Moravský podzim a Expozice nové hudby ve znamení revoluce

Tématem letošního ročníku festivalu Moravský podzim je Revoluce – evoluce… ®evoluce…. A stejně jako před lety se k němu přidává i další filharmonický festival a to Expozice nové hudby. Ten nese téma NOVÁ ®EVOLUCE. V rámci Moravského podzimu vystoupí Accademia Bizantina, Ensemble Berlin Prague, pianisté Pierr-Laurent Aimard, David Greilsammer a Steffen Schleiermacher. Zazní nejhlasitější skladba světových dějin – Symfonie sirén od Arsenije Avraamova, světová premiéra nové skladby Marka Kopelenta za jeho osobní účasti nebo koncerty pro děti.

Moravský podzim vstupuje do 49. ročníku, letos nabídne 17 koncertů a 2 doprovodné akce. „Kromě netradičních či na míru vytvořených projektů se posluchači mohou těšit na mezinárodní hvězdy. Například na soubor Accademia Bizantina, který tu představí svůj nový program s italskou barokní hudbou, dále třeba na uskupení Ensemble Berlin Prague, které provede ve světové premiéře a za účasti autora skladbu Marka Kopelenta napsanou přímo pro náš festival, nebo na tři hvězdné klavíristy Pierra-Laurenta Aimarda, Davida Greilsammera a Steffena Schleiermachera,“ upozornila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Přestože festival začíná oficiálně až 6. října, Besední dům ožije už o den dříve osmadvacetihodinovým klavírním maratonem. U nástroje se vystřídá cca 15 klavíristů, kteří zahrají radikálně minimalistickou skladbu Vexations Erika Satieho z roku 1893. Jedná se o jednostránkovou skladbičku, kterou zopakují dle skladatelových instrukcí velmi pomalu 840krát za sebou. Další pozoruhodný zážitek z festivalového bloku Piano je připraven na 8. října, kdy ke dvěma klavírům usedne světoznámý David Greilsammer. Na jednom klavíru bude hrát sonáty Scarlattiho, na druhém – preparovaném – klavíru sonáty Johna Cage, a to střídavě a bez pauz. „Greilsammer spojil tyto dva autory na základě jistých podobných přístupů k sonátové formě a rozvinul tak podnětný dialog, při němž se jakoby stírá dvě stě let, která mezi oběma skladatel od sebe dělí. Vlastně všichni klavíristé, kteří se u nás na recitálech představí, pojali svůj program jako hudební dialog,“ uvedl dramaturg festivalu Vítězslav Mikeš.

Jednou z nejočekávanějších akcí festivalu je Symfonie sirén, nejhlasitější skladba světových dějin. Zkomponoval ji Arsenij Avraamov a jako hlukový spektákl ji provedl v roce 1922 v ázerbájdžánském Baku. Zapojil do ní válečné loďstvo, letadla, hydroplány, lokomotivy, sirény několika továren, oddíly pěchoty v plné zbroji, dechový orchestr a sbory. Tento koncept rozeznělého města nyní zpracovává speciálně pro brněnské Výstaviště renomované tvůrčí duo Andreas Ammer a FM Einheit (exčlen legendárních Einstürzende Neubauten). Do performance se v Brně zapojí hasiči, sanitky, policejní vůz, slavkovští dělostřelci, fanoušci hokejové Komety nebo parní lokomotiva. Doplní ji osm pěveckých sborů, dechová hudba a nově zkonstruované nástroje, například zvukové trychtýře s ocelovými pružinami. Festival zakončí 28. října vysazení masarykovské lípy za účasti devíti pěveckých sborů.

Mezinárodní hudební festival Moravský podzim proběhne od 5. do 28. října 2017.

Jubilejní třicátý ročník Expozice nové hudby nesoucí podtitul NOVÁ ®EVOLUCE nabízí neotřelá a svobodná díla, která, i když třeba nejsou zrovna nejnovější datem svého vzniku, rozhodně neztratila nic ze své revolučnosti, ačkoliv se mnohá z nich již stala součástí evoluce hudby. Partitura může být stará, ale hudba zní tady a teď. Stará i nová díla se potkávají na stejných pódiích a u stejných posluchačů vyvolávají stejné rozpaky, pocity blaha i uspokojení.

Expozice se vrací k počátkům festivalu, kdy první ročníky byly součástí Mezinárodního hudebního festivalu Brno, dnes pojmenovaného Moravský podzim. V symbióze i poněkud rebelantsky interaguje na standardní festivalové dění a otevírá prostor pro mnohdy neprávem opomíjené formy, žánry i média hudebního vyjádření. Brouzdá od absolutní interpretační svobody k strojovému přednesu, od instalace, přes hudební intervence a improvizace k osobité, autorské kompozici.

„Čeká nás svobodná interpretace části nejdelší grafické partitury na světě (Treatise Cornelia Cardewa) v podání legendárních AMM, poslech nadzemních a podzemních elektromagnetických polí ve veřejném prostoru s Christin Kubisch, dlouho odkládaný projekt Pounding PoncLIVE nebo například Moskevský soubor pro soudobou hudbu se svým multimediálním hudebním projektem Mašinérie,“ dodává Viktor Pantůček.

30. ročník Expozice nové hudby se uskuteční od 11. do 25. října 2017.

Ensemble Berlin Prague/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stylově rozkročený je abonentský cyklus Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ už v názvu a dramaturgický plán staví na uvádění hudby starších období do souvislostí s hudbou (post)moderní. Po zahajovacím koncertu abonmá, na kterém si posluchači mohli vychutnat díla Antonína Dvořáka a Laurie Anderson vedle sebe, na koncertech 23. a 24. ledna pořadatelé postavili skladby vzdálené bezmála tři století. První polovina večera patřila kantátám Liebster Jesu, mein Verlangen a Also hat Gott die Welt geliebt Johanna Sebastiana Bacha, ta druhá pak Requiem nejvýznamnějšího současného arménského skladatele Tigrana Mansurjana, který byl provedení přítomen. Ve všech skladbách vystoupili sopranistka Anja Petersen a barytonista Andrew Redmond, kteří stanuli také u premiéry Mansurjanova díla v roce 2011, a sbor Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením Terezy Válkové. Koncert řídil Alexander Liebreich, na jehož objednávku bylo pro Mnichovský komorní orchestr a berlínský sbor RIAS toto Requiem zkomponováno. Společně s Anjou Petersen a Andrewem Redmondem nahrál Alexander Liebreich v minulém roce Requiem pro ECM Records. Výsledný nosič byl nominován nejen na cenu Grammy, ale obdržel také prestižní International Classical Music Award.  více

Jurovi Hradilovi se před několika lety stal zázrak. Tento vyznavač elektronické nu jazzové alternativy přijel do zvlněné karpatské krajiny kamsi na pomezí Moravy a Slovenska a uslyšel píseň, jednu, dvě, stovky. Nebyla to rozostřená ozvěna starých časů, ale jasný tón horňácké písničky.  více

Třetí koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno Doma I nazvaný Z Nové Říše do světa včera představil v Besedním domě tvorbu autorů, které pojí společný původ v Nové Říši i skutečnost, že jsou jejich díla v koncertních sálech dosud uváděna velmi zřídka. Jako klíčový bod vzácného programu se měl podle původního plánu představit koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička – role sólového houslisty a hráčského středobodu večera se však po ohlášení Vodičkovy indispozice s předstihem pouhých dvou dní ujal houslový virtuos Milan Paľa. Skladby novoříšských rodáků Jana Nováka a Antonína a Pavla Vranických řídil stálý dirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.  více

Původně mělo jít o třetí část projektu YM, v jehož rámci jednotliví členové skupiny Květy natáčejí sólové desky různých žánrů a kolegové z kapely je doprovázejí. Po Lorenzových hoších Martina Kyšperského ve stylu country a po elektronickém Japonci Aleše Pilgra vyšlo žánrově těžko zařaditelné Solárium Ondřeje Kyase. Jako sólová deska, s epizodní účastí Aleše Pilgra a bez hráčského vkladu Martina Kyšperského.  více

Malý hudební klub Ponava V Brně je již několik let znám svou velmi kvalitní hudební produkcí. Místy se v jeho rozmanitém programu objevují také folklorní projekty. Ve čtvrtek zde vystoupilo duo známého multiinstrumentalisty Mariana Friedla a lašské zpěvačky Sabriny Pasičnyk.  více