Moravský podzim slaví 50 let. Zahájí ho Glassova opera se Suzanne Vega

Moravský podzim slaví 50 let. Zahájí ho Glassova opera se Suzanne Vega

Bohuslav Martinů a skladatelé spjatí s ním i s Francií. Skladatelé, kteří slaví jubileum stejně jako festival Moravský podzim. To jsou hlavní témata letošního ročníku. Festival trvá od konce září do poloviny října. Zahájí ho minimalistická opera Einstein on the Beach Philipa Glasse, ve které se role vypravěčky ujme Suzanne Vega. Festival vyvrcholí dvěma životními jubilei, slavit bude šéfdirigent Filharmonie Brno Dennis Russell Davies a maďarský dirigent, skladatel a pedagog Peter Eötvös.

„Padesátka vybízí k ohlédnutí. Nechceme být ale pouze retrospektivní, nýbrž v kořenech festivalu hledat nové impulzy,“ řekl dramaturg Vítězslav Mikeš. Festivalový program během tří týdnů předkládá posluchačům mix devatenácti různých akcí prezentujících hudbu od 17. století po současnost. „Zahájíme velkolepě, Glassovou minimalistickou operou Einstein on the Beach, ve které se role vypravěčky ujme Suzanne Vega,“ informovala ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová. Jedná se o přibližně čtyřhodinové dílo, při kterém zůstanou dveře sálu otevřené, aby mohli posluchači volně vcházet a vycházet. „Je to také záměr autorů, kteří tímto chtějí zdůraznit, že se nejedná o konvenční dramatickou strukturu mířící k finálnímu bodu, ale spíše o rituál či specifické prostředí, v němž si divák sám vybírá, co bude vnímat,“ upřesnil muzikolog Matěj Kratochvíl. Moravský podzim proběhne od 29. září do 16. října 2019. 

Ve čtyřech festivalových dnech zazní hudba Bohuslava Martinů. Kromě jeho písní v Besedním domě, ve slavných brněnských vilách a v kostele také jeho scénická hudba ke Gidově hře Oidipus. „Ta byla doposud provedena pouze jednou, živě, v rozhlase v roce 1936. Na divadelních prknech ji představíme poprvé, jedná se tedy o světovou premiéru,“ uvedl režisér představení Mark Ther z platformy Terén, se kterou inscenace vzniká. Zdůraznil, že scénická podoba rozvíjí původní rozhlasový formát a ukazuje v propojení hudební a dramatické složky její sílu ve vychýlené divadelní podobě se symbolickým rozměrem.

Do Brna se na festival sjedou světové hvězdy – například klavíristé Piotr Anderszewski s Basilejským komorním orchestrem a Alexandre Tharaud, který představí hudbu z komnat versaillského zámku. Po dvou letech se vrátí David Greilsammer, tentokrát jako dirigent souboru Geneva Camerata. Hudebně-taneční projekt Tanec Slunce, který sklízí ovace po celém světě, je kritiky považován za jeden z vrcholných počinů ve světě současného tanečního umění. Zvolená koncepce klade na instrumentalisty i na dirigenta značné nároky nejen ve smyslu koordinace hry a tanečního pohybu, ale i v nutnosti hrát zpaměti.

Jedním z jubilujících autorů, které festival připomene, je Mieczyslaw Weinberg, od jehož narození uplyne v prosinci 100 let. Originalita a hloubka jeho operních, symfonických i komorních děl přitom začíná být doceňována teprve v posledních letech. „Rozhodli jsme se uvést všechny jeho sonáty pro housle a klavír v podání Milana Paly a Ladislava Fančoviče. Jedná se výjimečný počin, ze kterého vznikne nahrávka,“ zdůraznil Mikeš.

Dvěma jubilei festival vyvrcholí. Na závěrečném koncertě totiž společně oslaví své pětasedmdesátiny dvě výrazné osobnosti současné světové hudby: šéfdirigent Filharmonie Brno Dennis Russell Davies a maďarský dirigent, skladatel a pedagog Peter Eötvös. Besední dům se tak stane dějištěm unikátního a neopakovatelného setkání. Eötvös bude dirigovat skladby, které jej ovlivnily, Davies sklady Eötvösovy. Například jeho dílo Seven věnované památce sedmi obětí havárie raketoplánu Columbia. Devětačtyřicet hudebníků je při něm rozděleno do sedmi skupin. Až na sólové housle, které jsou na pódiu, je dalších šest rozmístěno po sále.

Suzanne Vega/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Einstein na pláži / Moravský podzim

29.9.2019, 19:00 / Bobycentrum

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější