Moravský podzim slaví 50 let. Zahájí ho Glassova opera se Suzanne Vega

Moravský podzim slaví 50 let. Zahájí ho Glassova opera se Suzanne Vega

Bohuslav Martinů a skladatelé spjatí s ním i s Francií. Skladatelé, kteří slaví jubileum stejně jako festival Moravský podzim. To jsou hlavní témata letošního ročníku. Festival trvá od konce září do poloviny října. Zahájí ho minimalistická opera Einstein on the Beach Philipa Glasse, ve které se role vypravěčky ujme Suzanne Vega. Festival vyvrcholí dvěma životními jubilei, slavit bude šéfdirigent Filharmonie Brno Dennis Russell Davies a maďarský dirigent, skladatel a pedagog Peter Eötvös.

„Padesátka vybízí k ohlédnutí. Nechceme být ale pouze retrospektivní, nýbrž v kořenech festivalu hledat nové impulzy,“ řekl dramaturg Vítězslav Mikeš. Festivalový program během tří týdnů předkládá posluchačům mix devatenácti různých akcí prezentujících hudbu od 17. století po současnost. „Zahájíme velkolepě, Glassovou minimalistickou operou Einstein on the Beach, ve které se role vypravěčky ujme Suzanne Vega,“ informovala ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová. Jedná se o přibližně čtyřhodinové dílo, při kterém zůstanou dveře sálu otevřené, aby mohli posluchači volně vcházet a vycházet. „Je to také záměr autorů, kteří tímto chtějí zdůraznit, že se nejedná o konvenční dramatickou strukturu mířící k finálnímu bodu, ale spíše o rituál či specifické prostředí, v němž si divák sám vybírá, co bude vnímat,“ upřesnil muzikolog Matěj Kratochvíl. Moravský podzim proběhne od 29. září do 16. října 2019. 

Ve čtyřech festivalových dnech zazní hudba Bohuslava Martinů. Kromě jeho písní v Besedním domě, ve slavných brněnských vilách a v kostele také jeho scénická hudba ke Gidově hře Oidipus. „Ta byla doposud provedena pouze jednou, živě, v rozhlase v roce 1936. Na divadelních prknech ji představíme poprvé, jedná se tedy o světovou premiéru,“ uvedl režisér představení Mark Ther z platformy Terén, se kterou inscenace vzniká. Zdůraznil, že scénická podoba rozvíjí původní rozhlasový formát a ukazuje v propojení hudební a dramatické složky její sílu ve vychýlené divadelní podobě se symbolickým rozměrem.

Do Brna se na festival sjedou světové hvězdy – například klavíristé Piotr Anderszewski s Basilejským komorním orchestrem a Alexandre Tharaud, který představí hudbu z komnat versaillského zámku. Po dvou letech se vrátí David Greilsammer, tentokrát jako dirigent souboru Geneva Camerata. Hudebně-taneční projekt Tanec Slunce, který sklízí ovace po celém světě, je kritiky považován za jeden z vrcholných počinů ve světě současného tanečního umění. Zvolená koncepce klade na instrumentalisty i na dirigenta značné nároky nejen ve smyslu koordinace hry a tanečního pohybu, ale i v nutnosti hrát zpaměti.

Jedním z jubilujících autorů, které festival připomene, je Mieczyslaw Weinberg, od jehož narození uplyne v prosinci 100 let. Originalita a hloubka jeho operních, symfonických i komorních děl přitom začíná být doceňována teprve v posledních letech. „Rozhodli jsme se uvést všechny jeho sonáty pro housle a klavír v podání Milana Paly a Ladislava Fančoviče. Jedná se výjimečný počin, ze kterého vznikne nahrávka,“ zdůraznil Mikeš.

Dvěma jubilei festival vyvrcholí. Na závěrečném koncertě totiž společně oslaví své pětasedmdesátiny dvě výrazné osobnosti současné světové hudby: šéfdirigent Filharmonie Brno Dennis Russell Davies a maďarský dirigent, skladatel a pedagog Peter Eötvös. Besední dům se tak stane dějištěm unikátního a neopakovatelného setkání. Eötvös bude dirigovat skladby, které jej ovlivnily, Davies sklady Eötvösovy. Například jeho dílo Seven věnované památce sedmi obětí havárie raketoplánu Columbia. Devětačtyřicet hudebníků je při něm rozděleno do sedmi skupin. Až na sólové housle, které jsou na pódiu, je dalších šest rozmístěno po sále.

Suzanne Vega/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Einstein na pláži / Moravský podzim

29.9.2019, 19:00 / Bobycentrum

Včerejší podvečer na piazzettě Janáčkova divadla se nesl ve znamení koncertu k zahájení sezóny 2019/2020 Národního divadla Brno (NdB). Propagace akce zajistila hudebnímu večeru to nejdůležitější – stovky diváků, kteří hojně zaplnili celé prostranství. Nelze opomenout opravdu široké věkové rozpětí, které je zejména na své spodní hranici (zatím ještě v kočárcích) tolik potřebné pro budoucí kulturu.   více

Konec září bude v nedaleké slovenské Bratislavě patřit world music. Široké veřejnosti i pozvaným zahraničním delegátům se představí přední kapely žánru ze Slovenska, na konferenci se bude hovořit o folkloru i jazzu, na programu budou koncerty světových hvězd i workshopy pro hudebníky a jejich manažery. Ředitelka festivalu Jarmila Vlčková zve na toto setkání i muzikanty z Brna a okolí. Účast na konferenci je zdarma, stačí se zaregistrovat na stránkách World Music Festivalu Bratislava.  více

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.  více