V neděli startuje Mezinárodní hudební festival Moravský podzim. Jeho 53. ročník je věnován 100. výročí narození Sira Charlese Mackerrase, proto se ve čtrnáctidenním programu objevují významné britské orchestry i britští autoři. Ještě před prvními tóny koncertu předá Nadace Leoše Janáčka Cenu Sira Charlese Mackerrase pro českého dirigenta mladšího čtyřiceti let. Předávání se zúčastní i Mackerrasova dcera Catherine.
„Posluchači se s ní mohou setkat také o den později v Kině Cit, kde promítneme dokument České televize o Siru Charlesovi. Následovat bude beseda s režisérem Rudolfem Chudobou, muzikologem Janem Zahrádkou a paní Catherine,“ upozornila Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno, která festival pořádá.
Slavnostní nedělní zahájení, které živě vysílá Český rozhlas Vltava, otevře blesková předehra Portsmouth Point Williama Waltona inspirovaná děním v hlučném přístavu zaplněném námořníky, obchodníky a lehkými ženami. „Bývá označována jako dirigentská výzva, protože je plná synkop, křížných rytmů a střídání metra, které zhudebňují křik a chaos a vytvářejí dojem, že každý někam běží a občas do někoho narazí. Walton dílo komponoval ve Španělsku, nechybí v něm proto kastaněty nebo tamburína, posluchači se mohou těšit na rozsáhlou baterii bicích nástrojů,“ uvedl dramaturg festivalu Vítězslav Mikeš.
Následující skladbu Enigma Mackerras miloval. Toto dílo se v kariéře Edwarda Elgara stalo mezníkem, který mu zajistil renomé nejen ve Velké Británii, ale i na mezinárodní scéně. „Půvabně charakteristické variace představují hudební portréty lidí z Elgarova okolí. Pohybují se na škále od něžných a intimních líčení až po humorné momenty, jako například variace popisující psa Dana, jak běží po břehu řeky a cáká se ve vodě. Závěrečná variace je pak Elgarovým autoportrétem, strhujícím a vzrušujícím finále,“ popsal dílo britský muzikolog Nigel Simeone.
Ve svěžím duchu se ponese i druhá půle večera, kterou zahájí pětiminutová předehra k filmu Men of Sherwood Forest britské skladatelky Doreen Carwithen. Výrazná dynamika a barvitá orchestrace vyniká především heroickým půvabem.
Následující suita Pineapple Poll vychází z komického baletu Arthura Sullivana, jehož melodie Mackerras upravil pro velký orchestr. Za tanečně laděné dílo plné melodií sklidil mimořádný ohlas, především za barvitost, chytrost a humor instrumentace pro velký orchestr.
Program slavnostního večera odráží hudební vášně Sira Mackerrase – a tak nemůže chybět Leoš Janáček, jeho skladatel číslo jedna, kterého uvedl na mezinárodní scénu – a kterého také jako první zahraniční dirigent dirigoval v českých zemích. Koncert tak vyvrcholí Sinfoniettou Leoše Janáčka, při které se k orchestru přidá Hudba Hradní stráže a Policie ČR. „Mackerras byl nejen skvělým janáčkovským dirigentem, ale také badatelem, který při svých návštěvách Brna studoval původní rukopisy – včetně Sinfonietty. V roce 1980 natočil novou nahrávku s Vídeňskými filharmoniky, která byla nejen strhující, ale také autentičtější; byla totiž plodem jeho objevů v rukopisných pramenech. S českým orchestrem Sinfoniettu poprvé provedl 7. října 1990: bylo to s brněnskými filharmoniky na závěrečném koncertě tehdejšího Mezinárodního hudebního festivalu Brno, tedy dnešního Moravského podzimu,“ upozornil Simeone.





Zatím nebyl přidán žádný komentář..