Moravský podzim zahájí 50. ročník předehrou. Zazní Orfeo ed Euridice v podání souboru AKAMUS

15. říjen 2018, 3:00
Moravský podzim zahájí 50. ročník předehrou. Zazní Orfeo ed Euridice v podání souboru AKAMUS

Mezinárodní hudební festival Moravský podzim oslaví příští rok 50. narozeniny. Na jubilejní ročník festivalu upozorní blížící se koncert Akadamie für Alte Musik Berlin v Besedním domě, soubor představí koncertní provedení Gluckovy opery Orfeo ed Euridice. Festival samotný proběhne od 4. do 16. října 2019.

O úvodní koncert se v sobotu 20. října postará respektovaný soubor Akadamie für Alte Musik Berlin, který na pódiu Besedního domu představí koncertní provedení Gluckovy opery Orfeo ed Euridice. „Jsou to skutečné hvězdy, v interpretaci barokních oper patří jednoznačně k nejlepším na světě,“ zdůraznila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Slavnou operu Christopha Willibalda Glucka, která ztvárňuje příběh lásky z řeckých pověstí, bude v Brně řídit Alexander Liebreich. „Soubor vystupuje v České republice jen vzácně, věřím, že o to větší to bude zážitek. Hlavní role Orfea, Eurydyky a Amora zazpívá barokní elita –  tři pěvkyně: Sonia Prina, Roberta Mameli a Marie-Sophie Pollak,“ doplnila Kučerová. Provedení je unikátní také první uměleckou spoluprací s místním sborem Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením sbormistryně Terezy Válkové. Koncert je mimořádný v tom, že bude premiérou a derniérou zároveň. „Toto provedení vzniklo na objednávku orchestru v polských Katowicích, kde se uskuteční den před námi, ovšem s jiným sborem. Pouze zde v Brně akademii doprovodí Czech Ensemble Baroque Choir,“ zdůraznila Kučerová.

Program 50. ročníku festivalu reflektuje jeho kořeny, nevrací se k nim však na způsob retrospektivy, ale hledá v nich nové impulzy. Festival (ještě jako Mezinárodní hudební festival Brno) se poprvé uskutečnil v roce 1966 a hned se uvedl odvážným tématem, u nás do té doby nevídaným: v reprezentativní podobě představil tvorbu Bohuslava Martinů, skladatele v zahraničí uznávaného, v tuzemsku však tehdy z politických příčin upozaďovaného až potlačovaného. V několika následujících ročnících se festival věnoval obecnějším hudebním tématům – v dramaturgicky promyšlených koncepcích se zaměřil na tzv. starou, komorní, vokální, slovanskou hudbu, konfrontoval českou tvorbu s evropskou atd. „Z tvorby Bohuslava Martinů zazní jeho písně, sborová díla, premiérově bude s jeho původní scénickou hudbou uvedeno drama André Gida Oidipus. S Martinů vzdáleně souvisí zaměření na francouzskou hudbu, byť si je lze spojit i s dvojím výročím Francouzské revoluce (1789–1799), a také pozvání Basilejského komorního orchestru, nositele tradice proslulého tělesa Paula Sachera, s nímž byl Martinů silně spjat,“ uvedl dramaturg Vítězslav Mikeš.

Festival připomíná i další významná výročí: vedle Martinů, od jehož úmrtí uplyne 60 let, také 100. výročí narození Mieczysława Weinberga, z jehož tvorby zazní kompletní řada šesti sonát pro housle a klavír, dvojí výročí E. F. Buriana (1904–1959), 100 let od vzniku Masarykovy univerzity atd. Na festivalu se s atraktivními programy představí výrazné světové a tuzemské umělecké osobnosti, jako jsou Piotr Anderszewski Basilejským komorním orchestrem, David Greilsammer a jeho Geneva Camerata (Lullyho suita Měšťák šlechticem s novou taneční choreografií), Peter Eötvös a Dennis Russell Davies s Filharmonií Brno, Alexandre Tharaud, Martinů Voices s Lukášem Vasilkem, Tiburtina Ensemble s Barborou Kabátkovou (Couperin: Messe propre pour les couvents), Il Festino Dagmar Šaškovou, Milan Paľa a Ladislav Fanzowitz (Weinberg: komplet sonát pro housle a klavír) a mnozí další.

Výběr z programu Moravského podzimu 2019:

7. 10. 2019 Besední dům, 19:00

WEINBERG 100 – I

MIECZYSŁAW WEINBERG (MOISEJ VAJNBERG)

Sonáta pro housle a klavír č. 1 op. 12

Sonáta pro housle a klavír č. 2 op. 15

Sonáta pro housle a klavír č. 3 op. 37

Sonáta pro housle a klavír č. 4 op. 39

Milan Paľa housle

Ladislav Fanzowitz klavír

 

10. 10. 2019 Besední dům, 19:00

ANDERSZEWSKI A MOZART

FRANCIS POULENC

Sinfonietta

WOLFGANG AMADEUS MOZART

Klavírní koncert č. 12 A dur KV 414

ERIK SATIE / arr. CLAUDE DEBUSSY

Gymnopédie č. 1 a 3

WOLFGANG AMADEUS MOZART

Klavírní koncert č. 17 G dur KV 453

Basilejský komorní orchestr

dirigent Piotr Anderszewski klavír

 

12. 10. 2019 Besední dům, 19:00

VERSAILLES

JEAN-PHILIPPE RAMEAU (1683–1764)

Prélude

Le Rappel des oiseaux

JEAN-HENRY D’ANGLEBERT (1629–1691)

Passacaille d'Armide

Prélude de la 2ème suite

JOSEPH-NICOLAS ROYER (1705–1755)

Marche de Sythes

MARC-ANTOINE CHARPENTIER (1643–1704)

Prélude (extrait du Te Deum)

CLAUDE BALBASTRE (1724–1799)

Air de l'Ouverture des Paladins (d'après Rameau)

La Suzanne?

FRANÇOIS COUPERIN (1668–1733)

Les Ombres errantes

Les Calotins

Les Barricades mystérieuses

JEAN-BAPTISTE LULLY (1632–1687)

Marche de Turcs

Passacaille d'Armide

Chaconne de Phateon

JEAN-PHILIPPE RAMEAU (1683–1764)

Les Sauvages (extrait de la Suite en Sol)

Allemande (extrait de la Suite en La)

Gavotte et doubles (extraits de la Suite en La)

Alexandre Tharaud klavír

13. 10. 2019 Besední dům, 19:00

WEINBERG 100 – II

MIECZYSŁAW WEINBERG

Sonáta pro sólové housle č. 3 op. 126

Sonáta pro klavír č. 6 op. 73

Sonáta pro housle a klavír č. 5 op. 53

Sonáta pro housle a klavír č. 6 op. 136bis

Milan Paľa housle

Ladislav Fanzowitz klavír

14. 10. 2019 Mahenovo divadlo

DANCE OF THE SUN / TANEC SLUNCE

JEAN-BAPTISTE LULLY

Le Bourgeois Gentilhomme (Měšťák šlechticem), orchestrální suita s novou taneční choreografií

WOLFGANG AMADEUS MOZART

Symfonie č. 40 g moll KV 550

Geneva Camerata

dirigent David Greilsammer

Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola choreografie

16. 10. 2019 Besední dům

DAVIES + EÖTVÖS = 150 / ZÁVĚREČNÝ KONCERT

WOLFGANG AMADEUS MOZART

Únos ze serailu, předehra k opeře KV 384

PETER EÖTVÖS

Dialog s Mozartem

BÉLA BARTÓK

Taneční suita

PETER EÖTVÖS

Seven pro housle a orchestr

BÉLA BARTÓK

Divertimento

Akiko Suwanai housle

Filharmonie Brno

dirigenti Dennis Russell Davies (Eötvös) a Peter Eötvös (Mozart, Bartók)

Akadamie für Alte Musik Berlin/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jurovi Hradilovi se před několika lety stal zázrak. Tento vyznavač elektronické nu jazzové alternativy přijel do zvlněné karpatské krajiny kamsi na pomezí Moravy a Slovenska a uslyšel píseň, jednu, dvě, stovky. Nebyla to rozostřená ozvěna starých časů, ale jasný tón horňácké písničky.  více

Třetí koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno Doma I nazvaný Z Nové Říše do světa včera představil v Besedním domě tvorbu autorů, které pojí společný původ v Nové Říši i skutečnost, že jsou jejich díla v koncertních sálech dosud uváděna velmi zřídka. Jako klíčový bod vzácného programu se měl podle původního plánu představit koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička – role sólového houslisty a hráčského středobodu večera se však po ohlášení Vodičkovy indispozice s předstihem pouhých dvou dní ujal houslový virtuos Milan Paľa. Skladby novoříšských rodáků Jana Nováka a Antonína a Pavla Vranických řídil stálý dirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.  více

Původně mělo jít o třetí část projektu YM, v jehož rámci jednotliví členové skupiny Květy natáčejí sólové desky různých žánrů a kolegové z kapely je doprovázejí. Po Lorenzových hoších Martina Kyšperského ve stylu country a po elektronickém Japonci Aleše Pilgra vyšlo žánrově těžko zařaditelné Solárium Ondřeje Kyase. Jako sólová deska, s epizodní účastí Aleše Pilgra a bez hráčského vkladu Martina Kyšperského.  více

Malý hudební klub Ponava V Brně je již několik let znám svou velmi kvalitní hudební produkcí. Místy se v jeho rozmanitém programu objevují také folklorní projekty. Ve čtvrtek zde vystoupilo duo známého multiinstrumentalisty Mariana Friedla a lašské zpěvačky Sabriny Pasičnyk.  více

Zatímco brněnskému jazzovému publiku je trumpetista Jiří Kotača znám především jako kapelník progresivního big bandu Cotatcha Orchestra, na svém prvním CD se představuje s jinou formací. Švédského kytaristu Alfa Carlssona poznal při studiích v Nizozemsku, znovu se potkali a kapelu založili při Alfově turistické cestě do Česka. Na společný výlet za hudbou pak pozvali dva velmi talentované slovenské hráče, bubeníka Kristiána Kuruce a kontrabasistu Petera Kormana, který je ostatně členem Kotačova big bandu. Mezinárodní formace hraje Kotačovy i Carlssonovy autorské skladby a inspiruje se více či méně také moravským, slovenským a především skandinávským folklorem. Album dostalo název Journeys, protože kolem cest – za hudbou, za poznáním i do nitra duší – se život nejen této kapely točí především.  více