Moravský podzim zahájí 50. ročník předehrou. Zazní Orfeo ed Euridice v podání souboru AKAMUS

15. říjen 2018, 3:00
Moravský podzim zahájí 50. ročník předehrou. Zazní Orfeo ed Euridice v podání souboru AKAMUS

Mezinárodní hudební festival Moravský podzim oslaví příští rok 50. narozeniny. Na jubilejní ročník festivalu upozorní blížící se koncert Akadamie für Alte Musik Berlin v Besedním domě, soubor představí koncertní provedení Gluckovy opery Orfeo ed Euridice. Festival samotný proběhne od 4. do 16. října 2019.

O úvodní koncert se v sobotu 20. října postará respektovaný soubor Akadamie für Alte Musik Berlin, který na pódiu Besedního domu představí koncertní provedení Gluckovy opery Orfeo ed Euridice. „Jsou to skutečné hvězdy, v interpretaci barokních oper patří jednoznačně k nejlepším na světě,“ zdůraznila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Slavnou operu Christopha Willibalda Glucka, která ztvárňuje příběh lásky z řeckých pověstí, bude v Brně řídit Alexander Liebreich. „Soubor vystupuje v České republice jen vzácně, věřím, že o to větší to bude zážitek. Hlavní role Orfea, Eurydyky a Amora zazpívá barokní elita –  tři pěvkyně: Sonia Prina, Roberta Mameli a Marie-Sophie Pollak,“ doplnila Kučerová. Provedení je unikátní také první uměleckou spoluprací s místním sborem Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením sbormistryně Terezy Válkové. Koncert je mimořádný v tom, že bude premiérou a derniérou zároveň. „Toto provedení vzniklo na objednávku orchestru v polských Katowicích, kde se uskuteční den před námi, ovšem s jiným sborem. Pouze zde v Brně akademii doprovodí Czech Ensemble Baroque Choir,“ zdůraznila Kučerová.

Program 50. ročníku festivalu reflektuje jeho kořeny, nevrací se k nim však na způsob retrospektivy, ale hledá v nich nové impulzy. Festival (ještě jako Mezinárodní hudební festival Brno) se poprvé uskutečnil v roce 1966 a hned se uvedl odvážným tématem, u nás do té doby nevídaným: v reprezentativní podobě představil tvorbu Bohuslava Martinů, skladatele v zahraničí uznávaného, v tuzemsku však tehdy z politických příčin upozaďovaného až potlačovaného. V několika následujících ročnících se festival věnoval obecnějším hudebním tématům – v dramaturgicky promyšlených koncepcích se zaměřil na tzv. starou, komorní, vokální, slovanskou hudbu, konfrontoval českou tvorbu s evropskou atd. „Z tvorby Bohuslava Martinů zazní jeho písně, sborová díla, premiérově bude s jeho původní scénickou hudbou uvedeno drama André Gida Oidipus. S Martinů vzdáleně souvisí zaměření na francouzskou hudbu, byť si je lze spojit i s dvojím výročím Francouzské revoluce (1789–1799), a také pozvání Basilejského komorního orchestru, nositele tradice proslulého tělesa Paula Sachera, s nímž byl Martinů silně spjat,“ uvedl dramaturg Vítězslav Mikeš.

Festival připomíná i další významná výročí: vedle Martinů, od jehož úmrtí uplyne 60 let, také 100. výročí narození Mieczysława Weinberga, z jehož tvorby zazní kompletní řada šesti sonát pro housle a klavír, dvojí výročí E. F. Buriana (1904–1959), 100 let od vzniku Masarykovy univerzity atd. Na festivalu se s atraktivními programy představí výrazné světové a tuzemské umělecké osobnosti, jako jsou Piotr Anderszewski Basilejským komorním orchestrem, David Greilsammer a jeho Geneva Camerata (Lullyho suita Měšťák šlechticem s novou taneční choreografií), Peter Eötvös a Dennis Russell Davies s Filharmonií Brno, Alexandre Tharaud, Martinů Voices s Lukášem Vasilkem, Tiburtina Ensemble s Barborou Kabátkovou (Couperin: Messe propre pour les couvents), Il Festino Dagmar Šaškovou, Milan Paľa a Ladislav Fanzowitz (Weinberg: komplet sonát pro housle a klavír) a mnozí další.

Výběr z programu Moravského podzimu 2019:

7. 10. 2019 Besední dům, 19:00

WEINBERG 100 – I

MIECZYSŁAW WEINBERG (MOISEJ VAJNBERG)

Sonáta pro housle a klavír č. 1 op. 12

Sonáta pro housle a klavír č. 2 op. 15

Sonáta pro housle a klavír č. 3 op. 37

Sonáta pro housle a klavír č. 4 op. 39

Milan Paľa housle

Ladislav Fanzowitz klavír

 

10. 10. 2019 Besední dům, 19:00

ANDERSZEWSKI A MOZART

FRANCIS POULENC

Sinfonietta

WOLFGANG AMADEUS MOZART

Klavírní koncert č. 12 A dur KV 414

ERIK SATIE / arr. CLAUDE DEBUSSY

Gymnopédie č. 1 a 3

WOLFGANG AMADEUS MOZART

Klavírní koncert č. 17 G dur KV 453

Basilejský komorní orchestr

dirigent Piotr Anderszewski klavír

 

12. 10. 2019 Besední dům, 19:00

VERSAILLES

JEAN-PHILIPPE RAMEAU (1683–1764)

Prélude

Le Rappel des oiseaux

JEAN-HENRY D’ANGLEBERT (1629–1691)

Passacaille d'Armide

Prélude de la 2ème suite

JOSEPH-NICOLAS ROYER (1705–1755)

Marche de Sythes

MARC-ANTOINE CHARPENTIER (1643–1704)

Prélude (extrait du Te Deum)

CLAUDE BALBASTRE (1724–1799)

Air de l'Ouverture des Paladins (d'après Rameau)

La Suzanne?

FRANÇOIS COUPERIN (1668–1733)

Les Ombres errantes

Les Calotins

Les Barricades mystérieuses

JEAN-BAPTISTE LULLY (1632–1687)

Marche de Turcs

Passacaille d'Armide

Chaconne de Phateon

JEAN-PHILIPPE RAMEAU (1683–1764)

Les Sauvages (extrait de la Suite en Sol)

Allemande (extrait de la Suite en La)

Gavotte et doubles (extraits de la Suite en La)

Alexandre Tharaud klavír

13. 10. 2019 Besední dům, 19:00

WEINBERG 100 – II

MIECZYSŁAW WEINBERG

Sonáta pro sólové housle č. 3 op. 126

Sonáta pro klavír č. 6 op. 73

Sonáta pro housle a klavír č. 5 op. 53

Sonáta pro housle a klavír č. 6 op. 136bis

Milan Paľa housle

Ladislav Fanzowitz klavír

14. 10. 2019 Mahenovo divadlo

DANCE OF THE SUN / TANEC SLUNCE

JEAN-BAPTISTE LULLY

Le Bourgeois Gentilhomme (Měšťák šlechticem), orchestrální suita s novou taneční choreografií

WOLFGANG AMADEUS MOZART

Symfonie č. 40 g moll KV 550

Geneva Camerata

dirigent David Greilsammer

Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola choreografie

16. 10. 2019 Besední dům

DAVIES + EÖTVÖS = 150 / ZÁVĚREČNÝ KONCERT

WOLFGANG AMADEUS MOZART

Únos ze serailu, předehra k opeře KV 384

PETER EÖTVÖS

Dialog s Mozartem

BÉLA BARTÓK

Taneční suita

PETER EÖTVÖS

Seven pro housle a orchestr

BÉLA BARTÓK

Divertimento

Akiko Suwanai housle

Filharmonie Brno

dirigenti Dennis Russell Davies (Eötvös) a Peter Eötvös (Mozart, Bartók)

Akadamie für Alte Musik Berlin/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější