Moravský podzim zahájí 50. ročník předehrou. Zazní Orfeo ed Euridice v podání souboru AKAMUS

15. říjen 2018, 3:00
Moravský podzim zahájí 50. ročník předehrou. Zazní Orfeo ed Euridice v podání souboru AKAMUS

Mezinárodní hudební festival Moravský podzim oslaví příští rok 50. narozeniny. Na jubilejní ročník festivalu upozorní blížící se koncert Akadamie für Alte Musik Berlin v Besedním domě, soubor představí koncertní provedení Gluckovy opery Orfeo ed Euridice. Festival samotný proběhne od 4. do 16. října 2019.

O úvodní koncert se v sobotu 20. října postará respektovaný soubor Akadamie für Alte Musik Berlin, který na pódiu Besedního domu představí koncertní provedení Gluckovy opery Orfeo ed Euridice. „Jsou to skutečné hvězdy, v interpretaci barokních oper patří jednoznačně k nejlepším na světě,“ zdůraznila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Slavnou operu Christopha Willibalda Glucka, která ztvárňuje příběh lásky z řeckých pověstí, bude v Brně řídit Alexander Liebreich. „Soubor vystupuje v České republice jen vzácně, věřím, že o to větší to bude zážitek. Hlavní role Orfea, Eurydyky a Amora zazpívá barokní elita –  tři pěvkyně: Sonia Prina, Roberta Mameli a Marie-Sophie Pollak,“ doplnila Kučerová. Provedení je unikátní také první uměleckou spoluprací s místním sborem Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením sbormistryně Terezy Válkové. Koncert je mimořádný v tom, že bude premiérou a derniérou zároveň. „Toto provedení vzniklo na objednávku orchestru v polských Katowicích, kde se uskuteční den před námi, ovšem s jiným sborem. Pouze zde v Brně akademii doprovodí Czech Ensemble Baroque Choir,“ zdůraznila Kučerová.

Program 50. ročníku festivalu reflektuje jeho kořeny, nevrací se k nim však na způsob retrospektivy, ale hledá v nich nové impulzy. Festival (ještě jako Mezinárodní hudební festival Brno) se poprvé uskutečnil v roce 1966 a hned se uvedl odvážným tématem, u nás do té doby nevídaným: v reprezentativní podobě představil tvorbu Bohuslava Martinů, skladatele v zahraničí uznávaného, v tuzemsku však tehdy z politických příčin upozaďovaného až potlačovaného. V několika následujících ročnících se festival věnoval obecnějším hudebním tématům – v dramaturgicky promyšlených koncepcích se zaměřil na tzv. starou, komorní, vokální, slovanskou hudbu, konfrontoval českou tvorbu s evropskou atd. „Z tvorby Bohuslava Martinů zazní jeho písně, sborová díla, premiérově bude s jeho původní scénickou hudbou uvedeno drama André Gida Oidipus. S Martinů vzdáleně souvisí zaměření na francouzskou hudbu, byť si je lze spojit i s dvojím výročím Francouzské revoluce (1789–1799), a také pozvání Basilejského komorního orchestru, nositele tradice proslulého tělesa Paula Sachera, s nímž byl Martinů silně spjat,“ uvedl dramaturg Vítězslav Mikeš.

Festival připomíná i další významná výročí: vedle Martinů, od jehož úmrtí uplyne 60 let, také 100. výročí narození Mieczysława Weinberga, z jehož tvorby zazní kompletní řada šesti sonát pro housle a klavír, dvojí výročí E. F. Buriana (1904–1959), 100 let od vzniku Masarykovy univerzity atd. Na festivalu se s atraktivními programy představí výrazné světové a tuzemské umělecké osobnosti, jako jsou Piotr Anderszewski Basilejským komorním orchestrem, David Greilsammer a jeho Geneva Camerata (Lullyho suita Měšťák šlechticem s novou taneční choreografií), Peter Eötvös a Dennis Russell Davies s Filharmonií Brno, Alexandre Tharaud, Martinů Voices s Lukášem Vasilkem, Tiburtina Ensemble s Barborou Kabátkovou (Couperin: Messe propre pour les couvents), Il Festino Dagmar Šaškovou, Milan Paľa a Ladislav Fanzowitz (Weinberg: komplet sonát pro housle a klavír) a mnozí další.

Výběr z programu Moravského podzimu 2019:

7. 10. 2019 Besední dům, 19:00

WEINBERG 100 – I

MIECZYSŁAW WEINBERG (MOISEJ VAJNBERG)

Sonáta pro housle a klavír č. 1 op. 12

Sonáta pro housle a klavír č. 2 op. 15

Sonáta pro housle a klavír č. 3 op. 37

Sonáta pro housle a klavír č. 4 op. 39

Milan Paľa housle

Ladislav Fanzowitz klavír

 

10. 10. 2019 Besední dům, 19:00

ANDERSZEWSKI A MOZART

FRANCIS POULENC

Sinfonietta

WOLFGANG AMADEUS MOZART

Klavírní koncert č. 12 A dur KV 414

ERIK SATIE / arr. CLAUDE DEBUSSY

Gymnopédie č. 1 a 3

WOLFGANG AMADEUS MOZART

Klavírní koncert č. 17 G dur KV 453

Basilejský komorní orchestr

dirigent Piotr Anderszewski klavír

 

12. 10. 2019 Besední dům, 19:00

VERSAILLES

JEAN-PHILIPPE RAMEAU (1683–1764)

Prélude

Le Rappel des oiseaux

JEAN-HENRY D’ANGLEBERT (1629–1691)

Passacaille d'Armide

Prélude de la 2ème suite

JOSEPH-NICOLAS ROYER (1705–1755)

Marche de Sythes

MARC-ANTOINE CHARPENTIER (1643–1704)

Prélude (extrait du Te Deum)

CLAUDE BALBASTRE (1724–1799)

Air de l'Ouverture des Paladins (d'après Rameau)

La Suzanne?

FRANÇOIS COUPERIN (1668–1733)

Les Ombres errantes

Les Calotins

Les Barricades mystérieuses

JEAN-BAPTISTE LULLY (1632–1687)

Marche de Turcs

Passacaille d'Armide

Chaconne de Phateon

JEAN-PHILIPPE RAMEAU (1683–1764)

Les Sauvages (extrait de la Suite en Sol)

Allemande (extrait de la Suite en La)

Gavotte et doubles (extraits de la Suite en La)

Alexandre Tharaud klavír

13. 10. 2019 Besední dům, 19:00

WEINBERG 100 – II

MIECZYSŁAW WEINBERG

Sonáta pro sólové housle č. 3 op. 126

Sonáta pro klavír č. 6 op. 73

Sonáta pro housle a klavír č. 5 op. 53

Sonáta pro housle a klavír č. 6 op. 136bis

Milan Paľa housle

Ladislav Fanzowitz klavír

14. 10. 2019 Mahenovo divadlo

DANCE OF THE SUN / TANEC SLUNCE

JEAN-BAPTISTE LULLY

Le Bourgeois Gentilhomme (Měšťák šlechticem), orchestrální suita s novou taneční choreografií

WOLFGANG AMADEUS MOZART

Symfonie č. 40 g moll KV 550

Geneva Camerata

dirigent David Greilsammer

Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola choreografie

16. 10. 2019 Besední dům

DAVIES + EÖTVÖS = 150 / ZÁVĚREČNÝ KONCERT

WOLFGANG AMADEUS MOZART

Únos ze serailu, předehra k opeře KV 384

PETER EÖTVÖS

Dialog s Mozartem

BÉLA BARTÓK

Taneční suita

PETER EÖTVÖS

Seven pro housle a orchestr

BÉLA BARTÓK

Divertimento

Akiko Suwanai housle

Filharmonie Brno

dirigenti Dennis Russell Davies (Eötvös) a Peter Eötvös (Mozart, Bartók)

Akadamie für Alte Musik Berlin/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Včerejší podvečer na piazzettě Janáčkova divadla se nesl ve znamení koncertu k zahájení sezóny 2019/2020 Národního divadla Brno (NdB). Propagace akce zajistila hudebnímu večeru to nejdůležitější – stovky diváků, kteří hojně zaplnili celé prostranství. Nelze opomenout opravdu široké věkové rozpětí, které je zejména na své spodní hranici (zatím ještě v kočárcích) tolik potřebné pro budoucí kulturu.   více

Konec září bude v nedaleké slovenské Bratislavě patřit world music. Široké veřejnosti i pozvaným zahraničním delegátům se představí přední kapely žánru ze Slovenska, na konferenci se bude hovořit o folkloru i jazzu, na programu budou koncerty světových hvězd i workshopy pro hudebníky a jejich manažery. Ředitelka festivalu Jarmila Vlčková zve na toto setkání i muzikanty z Brna a okolí. Účast na konferenci je zdarma, stačí se zaregistrovat na stránkách World Music Festivalu Bratislava.  více

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.  více