Moravský podzim zařazuje mimořádný koncert jako poctu Broniusi Kutavičiusovi

14. říjen 2021, 2:00

Moravský podzim zařazuje mimořádný koncert jako poctu Broniusi Kutavičiusovi

Poslední pohanské obřady litevského skladatele Broniuse Kutavičiuse, který zemřel letos 29. září, mimořádně zazní v rámci Moravského podzimu. Uvedení tohoto oratoria na festivalu v roce 2017 bylo označováno za vrchol festivalu, nyní proběhne jako pocta zesnulému skladateli.

Oratorium, jehož uvedení na Moravském podzimu před čtyřmi lety označili publicisté za vrchol festivalu a za koncert, kterým Filharmonie Brno vstoupila do dějin. Nejen u kritiků, ale i u posluchačů tehdy sklidil naprosto mimořádný ohlas. Nyní jej mohou lidé slyšet znovu. Tentokrát neplánovaně a jako poctu skladateli, který zemřel letos 29. září. „Byla to mimo jiné neskutečně silná odezva, která nás přiměla Kutavičiuse připomenout, volba jasně padla na toto dílo. Uvedeme ho na stejném místě, v Červeném kostele,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Oratorium fascinuje svou zvukovou monumentalitou dosaženou minimálními prostředky, a také až hypnotizující statičností, kterou způsobuje výrazně užitý princip opakování v hudebních i textových strukturách díla. Důležitou roli v Obřadech hrají též prvky rituálu a akustické efekty vyvolané pohybem účinkujících v prostoru. Čtyři části oratoria, orámované úvodními fanfárami resp. závěrečným varhanním chorálem, představují jednotlivé obřady, při nichž jsou účinkující rozmístěni v prostoru pokaždé jinak. „Co však skutečně proměnilo nevšední zážitek v dle mého nejfantastičtější koncert Moravského podzimu, byla práce s prostorem. Zpěváci neustále kroužili po obvodu chrámu a udržovali jinak opakující se fakturu stále svěží a vždy trochu jinou. Zaklínání hada, ve kterém autor proti sobě postavil pevnou, ale milou a něžnou melodickou linku prosebnice proti důrazným sykavkám sboru, vzbuzovalo nefalšované mrazení v zádech. Zpěvačka navíc hada zaklínala do různých stran kostela, takže si zlověstné syčení plaza za svými zády vyslechli skutečně všichni. Při Odchodu pak autor nechal do šeptané a přerývající se melodie sborů zaznívat oslavné harmonické varhany. Ono vynoření se šepotu z doznívajících tónů varhan způsobovalo jeden z nejpůvabnějších zvukově-prostorových efektů. Trvalo ještě dlouhou chvíli, než se první odvážlivec rozhodl do nábožného ticha zatleskat. A i tak posluchači jen s velkou nevolí opouštěli vzdálený a dávný pohanský svět,“ napsal před čtyřmi lety v recenzi pro časopis Harmonie Lukáš Pavlica.

Vzhledem k časové tísni není možné přizvat na koncert znovu litevský sbor Aidija, nastudování se ujal sbormistr Michal Jančík, který se se svojí Kantilénou podílel na tehdejším provedení. „Jsou skladby, které člověka pohltí a nepustí. Toto je jedna z nich. Hra světla a stínů, siluety postav jakoby z dávných dob a přece plně přítomných. Prastaré obřady přetavené do oratoria. Zastavené plynutí času. Nenechte si to ujít. Přijďte,“ uvedl Jančík. Koncert k poctě skladatele proběhne v sobotu 16. října v 21:30 v Červeném kostele. Pohanským obřadům bude předcházet Kutavičiusova varhanní sonáta „Ad patres“ z roku 1983 inspirovaná sugestivním cyklem sedmi obrazů Pohřební symfonie Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise v podání Marka Paly. Vstupenky nejsou v prodeji, symbolické vstupné bude možno dát přímo na místě.

Dramaturga festivalu Vítězslava Mikeše zpráva o Kutavičiusově úmrtí hluboce zasáhla, mimořádný koncert začal plánovat prakticky ihned. „Byl to blízký přítel, skladatel z nejmilejších. Právě on a jeho hudba mi byli hlavním impulsem k odhodlání pustit se před čtvrtstoletím do studia litevštiny a pak mu zasvětit i svou disertaci. Vždy jsem měl obrovskou radost z nadšených reakcí českého publika na provedení jeho děl, ať už to byla hudba k Dreyerovu němému filmu Utrpení Panny orleánské, kterou v roce 2010 uvedl Orchestr Berg na Febiofestu (za osobní účasti autora a jeho ženy Dalii) a později i Filharmonie Brno, oratoria uvedená na královéhradeckém Hudebním fóru a pak i na brněnském Moravském podzimu, popřípadě cyklus Brány Jeruzaléma, který zazněl v Brně na Velikonočním festivalu duchovní hudby. Bronius mi bude chybět,“ uvedl Mikeš s tím, že v této sezoně se posluchači Filharmonie Brno mohou těšit na provedení Dzūkských variací, a to 17. a 18. února 2022 v Besedním domě.

Dalia Kutavičienė, vdova po Broniusi Kutavičiusovi a bývalá televizní režisérka, napsala, že zpráva o rozhodnutí uskutečnit koncert z Kutavičiusova díla pro ni byla „doslova paprskem slunce a naděje“ a že koncert bude „tím nejkrásnějším a významným rozloučením s Broniusem. Jsem za to šťastna. Srdečně zdravím z Litvy hudebníky a posluchače. Ráda bych se koncertu zúčastnila, ale nemám k tomu dostatek sil. Děkuji České republice, že Broniusovu hudbu má v lásce.“

Program:

BRONIUS KUTAVIČIUS

Ad patres pro varhany

Poslední pohanské obřady, oratorium

Kantiléna, sbor dětí a mládeže při Filharmonii Brno

sbormistr Michal Jančík

Pěvecký sbor Masarykovy univerzity

sbormistr Jan Ocetek

Aneta Podracká Bendová soprán

Marek Paľa varhany

Anežka Václavíková, Zdeňka Čížková, Lucie Knoblochová, Josef Otrhálek (studenti HF JAMU) lesní rohy

provedení řídí Michal Jančík 

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

POCTA BRONIUSI KUTAVIČIUSOVI

16.10.2021, 21:30 / evangelický kostel J. A. Komenského (zvaný Červený)

Multižánrový hudební festival Maraton hudby Brno již po sedmé dokázal, že ohromující množství hudby lze při precizní organizaci a troše štěstí vměstnat do jednoho prodlouženého víkendu. Od čtvrtka do neděle (11.–14. srpna) vybrané hudební sály, náměstí, nádvoří i ulice města zaplnila umělecká tvorba bezpočtu kapel, těles a specifických hudebních uskupení všemožných žánrů a stylů. Na své si přišli milovníci rocku, world music, jazzu, artificiální hudby, folkloru či improvizované hudby. V jedné věci se však letošní ročník od toho minulého zásadně lišil: rok 2022 představil historicky vůbec první rezidenční umělkyni festivalu, kterou se stala houslistka, flétnistka a klavíristka Anna Fusekvíce

Maraton hudby rozproudil již pošesté ulice, náměstí a mnohé prostory v Brně všemožnými hudebními žánry. Nejsou to však vždy nutně jen místa koncertního rázu. Soubor Hausopera se například v pátek 12. srpna vydal se svou operou Věčná slečna Bledá do Zemanovy kavárny. Ve třech víkendových uvedeních zde završí svoji Trilogii pro město, Brnu na míru vytvořený projekt připomínající jeho klady, zápory, ale především některé funkcionalistické stavby.  více

Festival Maraton hudby Brno letos zavádí novinku; post rezidenčního umělce. Jeden vybraný umělec se představí v různých hudebních polohách. Prvním rezidenčním umělcem festivalu Maraton hudby Brno se stane skvělá multiinstrumentalistka Anna Fusek.  více

Na jedné z hlavních scén hudebního festivalu Maraton hudby Brno, tzv. world music scéně, vystoupí v sobotu 13. srpna elita evropské world music hudby. Kdo všechno přijede, přibližuje významný publicista a současně dramaturg tohoto programu Milan Tesař.  více

Polská skupina MØW vystoupí ve čtvrtek 11. srpna na nádvoří Místodržitelského paláce v centru Brna v rámci jazzové scény festivalu Maraton hudby Brno. Na naše otázky odpovídají kapelnice a zpěvačka Ania Bratek a pianistka Aga Derlak, která se v minulosti v Brně představila i se svým vlastním jazzovým triem. Skupina MØW tentokrát představí své nové album W jednym pokojuvíce

Nejčtenější