Moravský podzim zařazuje mimořádný koncert jako poctu Broniusi Kutavičiusovi

14. říjen 2021, 2:00

Moravský podzim zařazuje mimořádný koncert jako poctu Broniusi Kutavičiusovi

Poslední pohanské obřady litevského skladatele Broniuse Kutavičiuse, který zemřel letos 29. září, mimořádně zazní v rámci Moravského podzimu. Uvedení tohoto oratoria na festivalu v roce 2017 bylo označováno za vrchol festivalu, nyní proběhne jako pocta zesnulému skladateli.

Oratorium, jehož uvedení na Moravském podzimu před čtyřmi lety označili publicisté za vrchol festivalu a za koncert, kterým Filharmonie Brno vstoupila do dějin. Nejen u kritiků, ale i u posluchačů tehdy sklidil naprosto mimořádný ohlas. Nyní jej mohou lidé slyšet znovu. Tentokrát neplánovaně a jako poctu skladateli, který zemřel letos 29. září. „Byla to mimo jiné neskutečně silná odezva, která nás přiměla Kutavičiuse připomenout, volba jasně padla na toto dílo. Uvedeme ho na stejném místě, v Červeném kostele,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Oratorium fascinuje svou zvukovou monumentalitou dosaženou minimálními prostředky, a také až hypnotizující statičností, kterou způsobuje výrazně užitý princip opakování v hudebních i textových strukturách díla. Důležitou roli v Obřadech hrají též prvky rituálu a akustické efekty vyvolané pohybem účinkujících v prostoru. Čtyři části oratoria, orámované úvodními fanfárami resp. závěrečným varhanním chorálem, představují jednotlivé obřady, při nichž jsou účinkující rozmístěni v prostoru pokaždé jinak. „Co však skutečně proměnilo nevšední zážitek v dle mého nejfantastičtější koncert Moravského podzimu, byla práce s prostorem. Zpěváci neustále kroužili po obvodu chrámu a udržovali jinak opakující se fakturu stále svěží a vždy trochu jinou. Zaklínání hada, ve kterém autor proti sobě postavil pevnou, ale milou a něžnou melodickou linku prosebnice proti důrazným sykavkám sboru, vzbuzovalo nefalšované mrazení v zádech. Zpěvačka navíc hada zaklínala do různých stran kostela, takže si zlověstné syčení plaza za svými zády vyslechli skutečně všichni. Při Odchodu pak autor nechal do šeptané a přerývající se melodie sborů zaznívat oslavné harmonické varhany. Ono vynoření se šepotu z doznívajících tónů varhan způsobovalo jeden z nejpůvabnějších zvukově-prostorových efektů. Trvalo ještě dlouhou chvíli, než se první odvážlivec rozhodl do nábožného ticha zatleskat. A i tak posluchači jen s velkou nevolí opouštěli vzdálený a dávný pohanský svět,“ napsal před čtyřmi lety v recenzi pro časopis Harmonie Lukáš Pavlica.

Vzhledem k časové tísni není možné přizvat na koncert znovu litevský sbor Aidija, nastudování se ujal sbormistr Michal Jančík, který se se svojí Kantilénou podílel na tehdejším provedení. „Jsou skladby, které člověka pohltí a nepustí. Toto je jedna z nich. Hra světla a stínů, siluety postav jakoby z dávných dob a přece plně přítomných. Prastaré obřady přetavené do oratoria. Zastavené plynutí času. Nenechte si to ujít. Přijďte,“ uvedl Jančík. Koncert k poctě skladatele proběhne v sobotu 16. října v 21:30 v Červeném kostele. Pohanským obřadům bude předcházet Kutavičiusova varhanní sonáta „Ad patres“ z roku 1983 inspirovaná sugestivním cyklem sedmi obrazů Pohřební symfonie Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise v podání Marka Paly. Vstupenky nejsou v prodeji, symbolické vstupné bude možno dát přímo na místě.

Dramaturga festivalu Vítězslava Mikeše zpráva o Kutavičiusově úmrtí hluboce zasáhla, mimořádný koncert začal plánovat prakticky ihned. „Byl to blízký přítel, skladatel z nejmilejších. Právě on a jeho hudba mi byli hlavním impulsem k odhodlání pustit se před čtvrtstoletím do studia litevštiny a pak mu zasvětit i svou disertaci. Vždy jsem měl obrovskou radost z nadšených reakcí českého publika na provedení jeho děl, ať už to byla hudba k Dreyerovu němému filmu Utrpení Panny orleánské, kterou v roce 2010 uvedl Orchestr Berg na Febiofestu (za osobní účasti autora a jeho ženy Dalii) a později i Filharmonie Brno, oratoria uvedená na královéhradeckém Hudebním fóru a pak i na brněnském Moravském podzimu, popřípadě cyklus Brány Jeruzaléma, který zazněl v Brně na Velikonočním festivalu duchovní hudby. Bronius mi bude chybět,“ uvedl Mikeš s tím, že v této sezoně se posluchači Filharmonie Brno mohou těšit na provedení Dzūkských variací, a to 17. a 18. února 2022 v Besedním domě.

Dalia Kutavičienė, vdova po Broniusi Kutavičiusovi a bývalá televizní režisérka, napsala, že zpráva o rozhodnutí uskutečnit koncert z Kutavičiusova díla pro ni byla „doslova paprskem slunce a naděje“ a že koncert bude „tím nejkrásnějším a významným rozloučením s Broniusem. Jsem za to šťastna. Srdečně zdravím z Litvy hudebníky a posluchače. Ráda bych se koncertu zúčastnila, ale nemám k tomu dostatek sil. Děkuji České republice, že Broniusovu hudbu má v lásce.“

Program:

BRONIUS KUTAVIČIUS

Ad patres pro varhany

Poslední pohanské obřady, oratorium

Kantiléna, sbor dětí a mládeže při Filharmonii Brno

sbormistr Michal Jančík

Pěvecký sbor Masarykovy univerzity

sbormistr Jan Ocetek

Aneta Podracká Bendová soprán

Marek Paľa varhany

Anežka Václavíková, Zdeňka Čížková, Lucie Knoblochová, Josef Otrhálek (studenti HF JAMU) lesní rohy

provedení řídí Michal Jančík 

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

POCTA BRONIUSI KUTAVIČIUSOVI

16.10.2021, 21:30 / evangelický kostel J. A. Komenského (zvaný Červený)

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější