Mozartovy děti: bezmála 200 malých hudebníků různé pokročilosti v unikátní skladbě Kryštofa Mařatky

Mozartovy děti: bezmála 200 malých hudebníků různé pokročilosti v unikátní skladbě Kryštofa Mařatky

Nejambicióznější, neopakovatelný a produkčně nejnáročnější. To je letošní ročník festivalu Mozartovy děti, jehož Slavnostní koncert se uskuteční tuto neděli v Janáčkově divadle. Na podiu se objeví bezmála dvě stovky účinkujících, přičemž zastoupení mladých talentů z celé jižní Moravy bude převyšovat počet profesionálních hudebníků.

„Nikdy jsme se netajili vysokými ambicemi, když jsme před děti kladli výzvy v podobě Dvořákovy Novosvětské, koncertu s Hradišťanem, jazzovým bigbandem nebo skupinou Tata Bojs. Letošní koncert však toto vše převyšuje,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová. Upozornila, že v jednom večeru si děti vyzkouší tři různé druhy spolupráce: při první tvoří základ velkého tělesa a profesionálové je jen doplňují, při druhé je to opačně a ve třetí se k hudbě připojí i malí či mladí tanečníci.

Na podiu se v neděli objeví bezmála dvě stovky účinkujících, přičemž mladí talenti z celé jižní Moravy vysoko přečíslí profesionální hudebníky. „To díky skladbě Kryštofa Mařatky Neviditelný les, která zazní v české premiéře. Autor ji zkomponoval pro děti všeho věku a různých hudebních pokročilostí. Tvoří základ orchestru, dospělí je jen doplňují. A to nejen filharmonici, ale i učitelé ze ZUŠ a dokonce i maminky,“ uvedla koordinátorka projektu a lektorka edukací Filharmonie Brno Kristýna Drášilová. Melodramatickou bajku Mařatka napsal na objednávku Pařížské filharmonie, aby se do ní zapojily děti z problematických chudinských čtvrtí a poté ji předvedly v nejprestižnější francouzské koncertní síni. Pohádkově laděný příběh vypráví o tom, jak se herec ztratil v českém lese, který začal zpívat a hrát. „Role vypravěče se u nás ujme přímo Mařatka. Pro děti je to výborné v tom, že si zkusí zahrát skladbu žijícího autora, kterého navíc osobně poznají,“ zdůraznila Drášilová. Slavnostní konce se uskuteční v neděli 12. června v 19:00 Janáčkově divadle. 

Specifická není jen skladba jako taková, ale i proces její přípravy. Je komponována ve dvou až čtyřech úrovních, podle nástrojů. „Konečná podoba pro nás byla vlastně překvapením, protože dílo umožňuje provedení téměř v jakémkoliv obsazení. Nebývá standardní, aby v symfonickém orchestru hrálo dvanáct flétnistů a šestnáct violoncellistů. Cílem bylo, aby se mohli zapojit všichni hudebníci, kteří mají chuť hrát a zdokonalovat se. Vzhledem k tomu, že se jedná o soudobou skladbu, očekává se od orchestru nestandardní zvukové využití hudebních nástrojů, jako hra na rozložené flétny, nátrubky, na ozvučnou desku violoncella, dupaní, pískání, volání i zpěv. Vedle toho se malé děti učily během hry pozorovat gesta dirigenta a v začátku bylo problematické i samotné sezení na židličkách. Přes všechny tyto nástrahy ale dirigent a sbormistr Michal Jančík dovedl děti k výsledku, o kterém může hrdě mluvit jako o profesionálním,“ uvedla Drášilová. Filharmoniků je při této skladbě v orchestru pětadvacet, dětí zhruba sedmdesát a doplňuje je i osm desítek dětí z pěveckého sboru Kantiléna.

Zkušenější žáci ZUŠ se představí spolu s filharmoniky v druhé skladbě koncertu: symfonické básni Antonína Dvořáka Holoubek. Dílo inspirované baladou z Erbenovy Kytice mělo premiéru v Besedním domě, dnešním sídle Filharmonie Brno, pod taktovkou Leoše Janáčka v roce 1898.

Druhá půle koncertu patří baletní komedii Bohuslava Martinů Kdo je na světě nejmocnější? a filharmonici v ní spojí síly s pohybovými talenty z Taneční konzervatoře Brno. I tato skladba měla premiéru v Brně, v roce 1925 pod taktovkou Břetislava Bakaly, pozdějšího prvního šéfdirigenta brněnských filharmoniků. Její děj vychází z anglické pohádky o tom, jak rodiče vybírají své myšce takového ženicha, který je nejmocnější na světě.

Koncert natáčí Česká televize, která o projektu a skladbě Neviditelný les chystá dokument.

Slavnostní koncert je nejvýraznějším bodem festivalového programu. Ale zdaleka ne jediným. Připraveny jsou i koncerty pro školky a školy nebo hudební workshopy a tradiční Koncert dětských sólistů. „Ten umožní dětem zahrát si s profesionálním orchestrem, přičemž právě ony jsou v roli sólistů. Představí se ti nejlepší z celé jižní Moravy a lidé se mohou těšit například na sólový cimbál, akordeon, klavír, trubku nebo cembalo,“ uvedl ředitel spolupořádající ZUŠ Smetanova Petr Karas.

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější