Můj hudební domov: Michaela Fukačová a David Mareček ve společném recitálu

13. září 2021, 14:00

Můj hudební domov: Michaela Fukačová a David Mareček ve společném recitálu

Zítřejším koncertem v brněnském Besedním domě zahájí tuzemské turné Můj hudební domov violoncellistka Michaela Fukačová. Za doprovodu klavíristy Davida Marečka přednese v Brně, Hradci Králové, Praze a Karlových Varech program složený ze skladeb, které formovaly její mimořádnou hudební kariéru.

Fukačové hudební věhlas vedl od úspěchů na Mezinárodní hudební soutěži Pražské jaro a na Čajkovského soutěži v Moskvě k vystoupením s nejlepšími světovými orchestry a dirigenty v čele s Jiřím Bělohlávkem, Liborem Peškem či Valerijem Gergijevem. Její proslulost vyrostla z českých kořenů, které na turné připomenou skladby Josefa Suka, Antonína Dvořáka a především Leoše Janáčka. Po studiích u Bedřicha Havlíka, Saši Večtomova a Mstislava Rostropoviče dobývala Michaela světová pódia s repertoárem, na jehož pomyslném vrcholu stojí legendární Sonáta Césara Francka. Můj hudební domov je jedinečný program, který se dotkne největších děl violoncellové literatury a zůstane přitom důvěrnou hudební výpovědí své protagonistky. První koncert proběhne už zítra, tedy 14. září 2021 od 19:00 v Besedním domě.

Jako Češka se švýcarským manželem žijící uprostřed Dánska, s kolegy mluvícími většinou anglicky nebo rusky jsem dávno přestala vidět svoje češstvím dané pohledy jako určující. Měla jsem možnost nechat se poučit i obohatit mnoha kulturami. Zeptáte-li se však, kde to pro mne voní nejvíc domovem, tak v malé vesničce na Moravě, kde jsem vyrůstala,“ svěřuje se Michaela Fukačová. Ačkoli přes 30 let žije v Dánsku, zůstává v těsném kontaktu s českým kulturním prostředím. S velkým nasazením a s vřelou odezvou se věnuje i pedagogické činnosti, v současnosti především v rámci Letní hudební akademie Kroměříž.

David Mareček bere možnost doprovázet legendární umělkyni jako velkou poctu: „Na brněnské koncerty Michaely Fukačové jsme se pokaždé těšili jako na mimořádnou hudební událost. Kromě vystoupení s orchestrem byla i pravidelným hostem komorního spolku a zahrát si s ní bylo přáním každého klavíristy. A právě Spolek přátel hudby při Filharmonii Brno mi toto přání splnil díky společnému pozvání na zahajovací koncert své sezony,“ uvádí David Mareček, který absolvoval klavír a dirigování na brněnské Konzervatoři, ve studiích klavíru pak pokračoval na Janáčkově akademii múzických umění. Umělecky se profiluje především jako komorní hráč, z českých umělců pravidelně vystupuje s Janem Martiníkem, Ivo Kahánkem a Jiřím Vodičkou.

Turné „Můj hudební domov“:

Michaela Fukačová / violoncello

David Mareček / klavír

Úterý 14. září, Brno, Besední dům, 19:00 hodin

zahajovací koncert nové sezony Spolku přátel hudby při Filharmonii Brno

Antonín Dvořák: Rondo op. 94 a Klid op. 68 č. 5 pro violoncello a klavír

Josef Suk: Balada a serenáda op. 3, č. 1 a 2 pro violoncello a klavír

Leoš Janáček: Pohádka pro violoncello a klavír

César Franck: Sonáta A dur pro violoncello a klavír

 

Středa 15. září, Hradec Králové, Petrof Gallery, 19:00 hodin

Antonín Dvořák: Rondo op. 94 a Klid op. 68 č. 5 pro violoncello a klavír

Josef Suk: Balada a serenáda op. 3, č. 1 a 2 pro violoncello a klavír

Leoš Janáček: Pohádka pro violoncello a klavír

 

Čtvrtek 16. září, Praha, Sukova síň Rudolfina, 16:00 hodin

zahajovací koncert nové sezony cyklu Klasika o čtvrté

Josef Suk: Balada a serenáda op. 3, č. 1 a 2 pro violoncello a klavír

Antonín Dvořák: Klid op. 68/5 pro violoncello a klavír

César Franck: Sonáta A dur pro violoncello a klavír

 

Pátek 17. září, Karlovy Vary, Grandhotel Pupp, 19:00 hodin

Antonín Dvořák: Rondo op. 94 a Klid op. 68 č. 5 pro violoncello a klavír

Josef Suk: Balada a serenáda op. 3, č. 1 a 2 pro violoncello a klavír

Leoš Janáček: Pohádka pro violoncello a klavír 

Foto Pavel Petruška/ LHAK

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější