Můj hudební domov: Michaela Fukačová a David Mareček ve společném recitálu

13. září 2021, 14:00

Můj hudební domov: Michaela Fukačová a David Mareček ve společném recitálu

Zítřejším koncertem v brněnském Besedním domě zahájí tuzemské turné Můj hudební domov violoncellistka Michaela Fukačová. Za doprovodu klavíristy Davida Marečka přednese v Brně, Hradci Králové, Praze a Karlových Varech program složený ze skladeb, které formovaly její mimořádnou hudební kariéru.

Fukačové hudební věhlas vedl od úspěchů na Mezinárodní hudební soutěži Pražské jaro a na Čajkovského soutěži v Moskvě k vystoupením s nejlepšími světovými orchestry a dirigenty v čele s Jiřím Bělohlávkem, Liborem Peškem či Valerijem Gergijevem. Její proslulost vyrostla z českých kořenů, které na turné připomenou skladby Josefa Suka, Antonína Dvořáka a především Leoše Janáčka. Po studiích u Bedřicha Havlíka, Saši Večtomova a Mstislava Rostropoviče dobývala Michaela světová pódia s repertoárem, na jehož pomyslném vrcholu stojí legendární Sonáta Césara Francka. Můj hudební domov je jedinečný program, který se dotkne největších děl violoncellové literatury a zůstane přitom důvěrnou hudební výpovědí své protagonistky. První koncert proběhne už zítra, tedy 14. září 2021 od 19:00 v Besedním domě.

Jako Češka se švýcarským manželem žijící uprostřed Dánska, s kolegy mluvícími většinou anglicky nebo rusky jsem dávno přestala vidět svoje češstvím dané pohledy jako určující. Měla jsem možnost nechat se poučit i obohatit mnoha kulturami. Zeptáte-li se však, kde to pro mne voní nejvíc domovem, tak v malé vesničce na Moravě, kde jsem vyrůstala,“ svěřuje se Michaela Fukačová. Ačkoli přes 30 let žije v Dánsku, zůstává v těsném kontaktu s českým kulturním prostředím. S velkým nasazením a s vřelou odezvou se věnuje i pedagogické činnosti, v současnosti především v rámci Letní hudební akademie Kroměříž.

David Mareček bere možnost doprovázet legendární umělkyni jako velkou poctu: „Na brněnské koncerty Michaely Fukačové jsme se pokaždé těšili jako na mimořádnou hudební událost. Kromě vystoupení s orchestrem byla i pravidelným hostem komorního spolku a zahrát si s ní bylo přáním každého klavíristy. A právě Spolek přátel hudby při Filharmonii Brno mi toto přání splnil díky společnému pozvání na zahajovací koncert své sezony,“ uvádí David Mareček, který absolvoval klavír a dirigování na brněnské Konzervatoři, ve studiích klavíru pak pokračoval na Janáčkově akademii múzických umění. Umělecky se profiluje především jako komorní hráč, z českých umělců pravidelně vystupuje s Janem Martiníkem, Ivo Kahánkem a Jiřím Vodičkou.

Turné „Můj hudební domov“:

Michaela Fukačová / violoncello

David Mareček / klavír

Úterý 14. září, Brno, Besední dům, 19:00 hodin

zahajovací koncert nové sezony Spolku přátel hudby při Filharmonii Brno

Antonín Dvořák: Rondo op. 94 a Klid op. 68 č. 5 pro violoncello a klavír

Josef Suk: Balada a serenáda op. 3, č. 1 a 2 pro violoncello a klavír

Leoš Janáček: Pohádka pro violoncello a klavír

César Franck: Sonáta A dur pro violoncello a klavír

 

Středa 15. září, Hradec Králové, Petrof Gallery, 19:00 hodin

Antonín Dvořák: Rondo op. 94 a Klid op. 68 č. 5 pro violoncello a klavír

Josef Suk: Balada a serenáda op. 3, č. 1 a 2 pro violoncello a klavír

Leoš Janáček: Pohádka pro violoncello a klavír

 

Čtvrtek 16. září, Praha, Sukova síň Rudolfina, 16:00 hodin

zahajovací koncert nové sezony cyklu Klasika o čtvrté

Josef Suk: Balada a serenáda op. 3, č. 1 a 2 pro violoncello a klavír

Antonín Dvořák: Klid op. 68/5 pro violoncello a klavír

César Franck: Sonáta A dur pro violoncello a klavír

 

Pátek 17. září, Karlovy Vary, Grandhotel Pupp, 19:00 hodin

Antonín Dvořák: Rondo op. 94 a Klid op. 68 č. 5 pro violoncello a klavír

Josef Suk: Balada a serenáda op. 3, č. 1 a 2 pro violoncello a klavír

Leoš Janáček: Pohádka pro violoncello a klavír 

Foto Pavel Petruška/ LHAK

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Opera je mnohými lidmi vcelku právem považována za jednu z nejvýše postavených forem artificiální tvorby. Není se ostatně čemu divit – nejenže v sobě snoubí hudbu i divadlo, ale pro mnohé skladatele představuje zvládnutí celého operního aparátu nejvyšší možnou kompoziční metu. Lze ale i pochopit, že někomu může operní tvorba připadat vzdálená a cizí, odtržená, přespříliš „vyumělkovaná“, zbytečně závažná a někdy snad až lartpourlartistická. Projekt Hausopera se snaží tuto strnulou krásu opery přenést do každodenního života a ušít operu konkrétnímu prostoru na míru. V říjnu 2018 tak zaznělo Poslední polo, první opera projektu, v lázních na Rašínově ulici a dnes – tedy ve dnech 17., 18. a 19. září – zavedly opery Věčná slečna bledá a Hra o Malinu posluchače do Zemanovy kavárny a cukrárny, dále do pasáže Alfa před Knihkupectví Michala Ženíška. Kostýmy u obou děl navrhla Zuzana Rusínová a scénografii Tomáš Rusín. Light design Věčné slečny bledé vytvořila Barbora JágrováPavla Beranová pak navrhla light design u Hry o Malinu. Oba tituly režíroval Jiří Nekvasilvíce

Violoncellovým recitálem zahájil Spolek přátel hudby při Filharmonii Brno koncertní sezónu 2021/2022. První abonentní večer představil v sále Besedního domu Baladu d moll op. 3 č. 1 a Serenádu A dur op. 3 č. 2 Josefa Suka, Pohádku Leoše Janáčka, Klid op. 68 č. 5 a Rondo op. 94 Antonína Dvořáka a Sonátu A dur Césara Francka. Skladby nastudovali violoncellistka Michaela Fukačová a klavírista David Mareček. Koncert byl součástí společného turné obou umělců s názvem Můj hudební domov pořádaného hudebního agenturou C.E.M.A. Kromě Brna tak program putuje také do Hradce Králové, Prahy a Karlových Varů. Dříve, než hudebníci nastoupili na pódium, přivítala posluchače předsedkyně Spolku přátel hudby a osobnost brněnského hudebního života Alena Veselá, doprovázena klarinetistou Filharmonie Brno Emilem Drápelou. Společně pokřtili Drápelovu novou publikaci Jak se žije v orchestru s podtitulem Nevážené fejetony o vážné hudběvíce

Českou premiéru broadwayského muzikálového hitu Pretty Woman včera zažili návštěvníci Městského divadla Brno. Inscenace v režii Stanislava Moši v tomto divadelním zpracování slavného filmového trháku zdůraznila jeho přednosti. Do přestávky se divák v tomto příběhu o novodobé Popelce ponejvíce královsky směje a baví, ve druhé půli je potom rýsovaná zejména jímavost a lyričnost celého titulu.  více

Dvě soboty po sobě měli návštěvníci festivalu Olomoucké barokní slavnosti možnost poslechnout si díla méně známých autorů, jejichž hudba nejenže v mnoha ohledech výrazně překonávala dobový standard, ale jejichž osudy byly s Olomoucí navíc úzce spjaty.  více

Divadelní provoz se zřejmě konečně vrací do starých kolejí. Baletní sekce Národního divadla Brno svoji sezónu zahájila  premiérou vzpomínkového titulu Stabat Mater, který měl v Mahenově divadle uctít a připomenout Pavla Šmoka. Jeden z nejvýznamnějších českých choreografů, který nejenže navrhnul množství nezapomenutelných a oceňovaných choreografií, ale také spoluutvářel českou baletní scénu jako takovou, se stal zdrojem inspirace řady současných umělců. Celý program sestával ze Zjasněné noci (Verklärte Nacht) Arnolda Schönberga, Tria g moll Bedřicha Smetany a první části oratoria Stabat Mater Antonína Dvořáka. Během večera se představili sólisté Kristýna KmentováUladzimir IvanouPetr HosBarbora BielkováSarah DadonovaPeter LerantKlaudia RadačovskáArthur Abram a sbor Baletu NdBvíce