Na staré fotce: Dnešní premiéra souboru ÚstaF-voiceband.cz

8. listopad 2019, 1:00

Na staré fotce: Dnešní premiéra souboru ÚstaF-voiceband.cz

Brněnský ÚstaF-voiceband.cz je jediným souborem svého druhu v Česku. Věnuje se interpretaci poezie na divadelních prknech. Právě dnes, tedy v pátek 8. listopadu, představí premiéru představení Na staré fotce, která bude zároveň jedním z prvních divadelních kusů na nově vzniklém brněnském poli performativního umění zvaném Terén. Premiéra zpracovává dílo Pernambuco od Ivana Wernische.

Voicebandové uskupení ÚstaF-voiceband.cz ve svém představení Na staré fotce vychází ze sbírky Pernambuco. Připravovaná premiéra vplouvá do bouřlivých vod i tajemných hloubek oceánu poezie Ivana Wernische, kde se tragické stává groteskním a chapadla krakenů absurdity lechtají bránice i mozkové zavináče. Premiéra je ohlášena na dnešní den, tedy 8. listopadu 2019 od 19:30 v Centru experimentálního divadla na Zelném trhu.

Divadelní spolek ÚstaF-voiceband.cz vznikl v roce 1997 v Brně-Komíně na Gymnáziu Pastviny pod vedením Zdeňka R. Šturmy. Následně se pole působnosti jeho i souboru přesunulo na Gymnázium Křenová, které spolek zaštiťuje dodnes. Za dobu fungování souboru se podařilo uskutečnit několik koncertních i scénických představení (The Best of Voiceband, inscenace Brna, Jsi proklat, majiteli, Ky-ky-ti-ce-ce aj.). Spolek spolupracuje s brněnským Hadivadlem (představení Česká měna, Velemarš), vystupuje na Wolkerově Prostějově, Jiráskově Hronově, Šrámkově Písku atd. V rámci festivalu Moravský podzim 2019 spolupracoval na světové premiéře Gidého hry Oidipus se scénickou hudbou Bohuslava Martinů. Nyní se stává hostující divadelní složkou Terénu působícího od letošního roku jako třetí scéna Centra experimentálního divadla v Brně.

Básník Ivan Wernisch se narodil roku 1942 v Praze. Je autorem několika desítek básnických sbírek, z nichž ta první, Kam letí nebe, vyšla v roce 1961. Je také editorem šesti básnických antologií a překladatelem německé, vlámské a ruské poezie. Za celoživotní dílo mu byla v roce 2012 udělena Státní cena za literaturu, v roce 2018 se stal laureátem mezinárodní Ceny Franze Kafky a v roce 2019 získal také Magnesii Literu právě za sbírku Pernambuco. Jeho poezie se vyžívá v literárních stylizacích a mystifikacích, které stírají hranici mezi realitou a fantazií.

ÚstaF-voiceband.cz/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější