Na staré fotce: Dnešní premiéra souboru ÚstaF-voiceband.cz

8. listopad 2019, 1:00

Na staré fotce: Dnešní premiéra souboru ÚstaF-voiceband.cz

Brněnský ÚstaF-voiceband.cz je jediným souborem svého druhu v Česku. Věnuje se interpretaci poezie na divadelních prknech. Právě dnes, tedy v pátek 8. listopadu, představí premiéru představení Na staré fotce, která bude zároveň jedním z prvních divadelních kusů na nově vzniklém brněnském poli performativního umění zvaném Terén. Premiéra zpracovává dílo Pernambuco od Ivana Wernische.

Voicebandové uskupení ÚstaF-voiceband.cz ve svém představení Na staré fotce vychází ze sbírky Pernambuco. Připravovaná premiéra vplouvá do bouřlivých vod i tajemných hloubek oceánu poezie Ivana Wernische, kde se tragické stává groteskním a chapadla krakenů absurdity lechtají bránice i mozkové zavináče. Premiéra je ohlášena na dnešní den, tedy 8. listopadu 2019 od 19:30 v Centru experimentálního divadla na Zelném trhu.

Divadelní spolek ÚstaF-voiceband.cz vznikl v roce 1997 v Brně-Komíně na Gymnáziu Pastviny pod vedením Zdeňka R. Šturmy. Následně se pole působnosti jeho i souboru přesunulo na Gymnázium Křenová, které spolek zaštiťuje dodnes. Za dobu fungování souboru se podařilo uskutečnit několik koncertních i scénických představení (The Best of Voiceband, inscenace Brna, Jsi proklat, majiteli, Ky-ky-ti-ce-ce aj.). Spolek spolupracuje s brněnským Hadivadlem (představení Česká měna, Velemarš), vystupuje na Wolkerově Prostějově, Jiráskově Hronově, Šrámkově Písku atd. V rámci festivalu Moravský podzim 2019 spolupracoval na světové premiéře Gidého hry Oidipus se scénickou hudbou Bohuslava Martinů. Nyní se stává hostující divadelní složkou Terénu působícího od letošního roku jako třetí scéna Centra experimentálního divadla v Brně.

Básník Ivan Wernisch se narodil roku 1942 v Praze. Je autorem několika desítek básnických sbírek, z nichž ta první, Kam letí nebe, vyšla v roce 1961. Je také editorem šesti básnických antologií a překladatelem německé, vlámské a ruské poezie. Za celoživotní dílo mu byla v roce 2012 udělena Státní cena za literaturu, v roce 2018 se stal laureátem mezinárodní Ceny Franze Kafky a v roce 2019 získal také Magnesii Literu právě za sbírku Pernambuco. Jeho poezie se vyžívá v literárních stylizacích a mystifikacích, které stírají hranici mezi realitou a fantazií.

ÚstaF-voiceband.cz/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Brněnská skupina Ateliér na sebe poprvé upozornila v roce 2015 sedmipísňovou nahrávkou Půlcédé. První plnohodnotné CD natočila na jaře 2019 ve studiu Indies ve spolupráci s mistrem zvuku Dušanem Součkem. Album vyšlo pod názvem Kalevalavíce

Novinka mezinárodní skupiny Korjen je jednou z nejúspěšnějších letošních nahrávek z distribuce společnosti Indies Scope. Album Sabur vyšlo v polovině září 2019 a hned na začátku října zabodovalo na 15. místě v prestižní hitparádě World Music Charts Europe, kterou sestavuje 43 rozhlasových publicistů z celé Evropy.  více

K víkendovým oslavám a vzpomínkovým akcím se ve svátečním Brně připojila také Filharmonie Brno, a to s okázalostí hodnou této klíčové kulturní instituce. U příležitosti oslav 30 let demokratického státu bylo vybráno oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka, které je už svým obsazením jakoby předurčeno k provedení při významných příležitostech. Jeho zkrácenou verzi včera v chrámu sv. Petra a Pavla nabídla Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese, sbory Vox Iuvenalis, Smíšený sbor Kantiléna a Pěvecký sbor Masarykovy univerzity pod vedením sbormistra Jana Ocetka. V pěti sólových rolích se představili Pavla Vykopalová (soprán), Jana Sýkorová (alt), Michal Lehotský (tenor), Martin Šrejma (tenor) a velikán české pěvecké školy Richard Novák (bas).   více

V brněnském Besedním domě bylo včera nebývale rušno. Zcela vyprodaný sál (a to včetně míst ke stání) dal tušit, že první abonentní koncert Filharmonie Brno z řady Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ patří k jedněm z nejdůležitějších večerů celé sezóny. Dramaturgie proti sobě postavila dva zcela opačné póly – českými i zahraničními posluchači milovaného Antonína Dvořáka, představitele vybroušené formy a melodické svěžesti, která učarovala i Johannesu Brahmsovi, a současnou americkou skladatelku, improvizátorku, zpěvačku, spisovatelku a režisérku Laurie Anderson, která pátrá po nových zvukových možnostech a proslula svými multimediálními projekty. Velkým lákadlem byla i účast samotné skladatelky. Laurie Anderson se však premiéry svého nově přepracovaného díla Amelia zúčastnila jako houslistka, zpěvačka a vypravěčka, když stanula na pódiu společně s orchestrem Filharmonie Brno, violoncellistou Rubinem Kodhelim a dirigentem Dennisem Russellem Daviesem. Ačkoliv by se dramaturgie večera – jak ostatně přiznává i programový text – dala trochu vratce podepřít „americkou“ berličkou, tím skutečně zásadním hudebním prvkem byl kontrast.  více

Smutnou náhodou se brněnský básník a prozaik Jan Skácel nedožil sametové revoluce – zemřel 7. listopadu 1989 v sedmašedesáti letech, deset dní před začátkem velkých společenských i politických změn. Jeho pohřeb v obřadní síni hřbitova v Brně-Židenicích byl tehdy sám o sobě tichou manifestací proti režimu, který Skácelovi, člověku přísně apolitickému, neustále komplikoval život i práci. Na den přesně po třiceti letech si výročí Skácelova úmrtí připomnělo zcela zaplněné hlediště Divadla Husa na provázku vzpomínkovým večerem (D)obrovský Skácel, který byl naplněný hudbou i mluveným slovem.  více