Nadační fondy Českého rozhlasu a Magdaleny Kožené spojují své síly v projektu „Kdyby tisíc klarinetů“

Nadační fondy Českého rozhlasu a Magdaleny Kožené spojují své síly v projektu  „Kdyby tisíc klarinetů“

Nadační fond Českého rozhlasu a Český rozhlas – Radiožurnál ve spolupráci s Nadačním fondem brněnské rodačky Magdaleny Kožené spouští nefinanční sbírku „Kdyby tisíc klarinetů“. Sbírka je určena všem dětským hudebníkům, pro jejichž rodinu je pořízení hudebního nástroje nad možnosti rodinného rozpočtu. Sbírka funguje na principu propojení dárců a dobrovolníků.

Patronkou celého projektu je Magdalena Kožená, mezzosopranistka, která četnými aktivitami svého Nadačního fondu podporuje a pomáhá zviditelňovat unikátní systém základních uměleckých škol. „V mateřské škole jsem obdivovala paní učitelku, která nám krásně hrála na klavír. Doma jsme klavír neměli, tak jsem ji napodobovala ťukáním na mřížku plynových vafek. Rodiče měli pro moji vášeň pochopení, a tak peníze ušetřené na trabanta utratili za klavír, abych mohla skutečně hrát. Takovou úžasnou věc ale pro své děti každý rodič udělat nemůže. A právě pro takové případy se zrodil projekt ‚Kdyby tisíc klarinetů‘, díky kterému dostanou odložené hudební nástroje šanci znovu se rozeznít a potěšit malého hráče i jeho okolí,“ uvedla Kožená, která sbírku zaštiťuje společně s Jiřím Suchým, autorem slavného filmu a původně divadelní hry, jejíž titul si sbírka vypůjčila. K podpoře projektu se přidala řada významných uměleckých osobností v čele s Pavlem Šporclem, Michalem Ambrožem či Davidem Kollerem.

Souhrou náhod se ve stejnou chvíli zrodily dva zcela shodné plány: Nadační fond Magdaleny Kožené rozjížděl projekt „Druhý život hudebním nástrojům“, Nadační fond Českého rozhlasu paralelně pracoval na stejné iniciativě s titulem „Kdyby tisíc klarinetů“. Organizátoři se rozhodli spojit síly do jedné sbírky s větším dopadem.

Původně jsme měli nápad zaměřit se na děti uprchlíků z Ukrajiny, aby neměly děti pocit, že kvůli chybějícím financím musí opouštět aktivity, které mají rády. Pak jsme si ale řekli, že by bylo fér pomoci všem dětem ze znevýhodněných rodin,“ vysvětluje genezi myšlenky na sbírku Českého rozhlasu její iniciátor, moderátor Radiožurnálu Vladimír Kroc, který zároveň přišel i s nápadem nazvat sbírku „Kdyby tisíc klarinetů“.

Na webu www.kdybytisicklarinetu.cz mohou učitelé škol uměleckých i všech stupňů škol od mateřských, přes základní, střední, až po vysoké umístit požadavek na potřebný hudební nástroj. Aplikace pak spáruje poptávku a nabídku. „Zadávaní přímo od škol funguje proti případnému zneužití, a zároveň proto, aby se nezapomnělo na děti a studenty, kteří se zatím pro velký zájem do ZUŠ nedostali, ale mají například soukromého učitele. Mimochodem, i tyto lekce lze naším prostřednictvím nabídnout jako dar či v podobě dobrovolnického času,“ doplňuje Gabriela Drastichová, ředitelka Nadačního fondu Českého rozhlasu.

Projekt a sbírka „Kdyby tisíc klarinetů“ je časově neomezená. Je určena všem dětem, které našly zalíbení v hudbě, ale pořízení hudebního nástroje nebo úhrada hodin s učitelem hudby je nad finanční možnosti rodičů. Dárci mohou nabídnout nový hudební nástroj nebo použitý hudební nástroj, který tak získá šanci na svůj druhý život. Partnery projektu jsou Asociace základních uměleckých škol ČR a Asociace výrobců hudebních nástrojů ČR.

Foto credit ZUŠ OPEN

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V dramaturgické linii chrámových koncertů se hudební těleso Ensemble Opera Diversa v úterý 17. května vydalo do prostor nového brněnského kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné. Zde na koncertě s názvem Misericordia představilo duchovní tvorbu současných britských autorů – Davida Matthewse, Jamese MacMillana – v kontrastu k dílům vycházejícím z tradice evropského kontinentálního minimalismu v podobě skladeb lotyšského autora Pēterise Vaskse a slovenského skladatele Lukáše Borzíka. Kromě instrumentalistů orchestru Ensemble Opera Diversa a sboru Ensemble Versus pod vedením Vladimíra Maňase vystoupili sólově trumpetisté Vít Otáhal a Josef Zimka. Koncert řídila dirigentka souboru Gabriela Tardonovávíce

Dlouholetá spolupráce houslového virtuosa Milana Paľy a souboru Ensemble Opera Diversa přinesla milovníkům soudobé hudební tvorby celou řadu pozoruhodných (a v mnoha případech i premiérových) koncertů. Jejich zatím posledním společným projektem se stala dvojice sólových recitálů Milana Paľy. První projekt nesl název Dotyky. Za zrkadlom (30. dubna) se stejnojmennou skladbou Adriána Demoče a středeční koncert v prostorách brněnské Káznice se jmenoval O tvojej tvári (11. května) a představil dílo Dve vety o tvojej tvári skladatelky Jany Kmiťové, která kompozici Milanu Paľovi věnovala. Nahrávky obou kompozic jsou již nějakou dobu dostupné – obě vyšly u nakladatelství Pavlík Records v roce 2021. Svých světových premiér se však díla dočkala až nyní.  více

Brněnští muzikanti rozmanitých žánrů jsou dlouhověcí a vitální jedinci. Potvrdila to také oslava životního jubilea pedagoga, skladatele, aranžéra a především virtuózního hráče na trombon Mojmíra Bártka. Jubilejní koncert s pracovním názvem Mojda Bártek 80 do brněnského Sono Centra připravili jeho přátelé pod vedením trumpetisty a kapelníka B-Side Bandu Josefa Buchty. Oslavenec, ač si dvouapůlhodinový program nepokrytě (a s dojetím) užíval, až na krátké okamžiky oddechu zůstával aktivním účastníkem celé hudební produkce. Představil se jako autor mnohých skladeb, ale především hráč, s trombonem v rukách a v plném nasazení.  více

Závěrečný koncert abonentní řady brněnských filharmoniků Filharmonie v divadle II udělal bezpochyby radost všem fanouškům animátorského studia Ghibli. Přestože dramaturgie večera nebyla vystavěna na melodiích z nespočtu filmových partitur, které hlavní hvězda večera dirigent a skladatel Joe Hisaishi pro studio Ghibli zkomponoval, již jen samotná přítomnost oblíbeného umělce přilákala celou řadu posluchačů, kteří koncerty artificiální hudby pravděpodobně pravidelně nenavštěvují. Program dvou koncertů v Janáčkově divadle (28. a 29. dubna) zahrnoval Symfonii č. 7 cis moll Sergeje Prokofjeva, českou premiéru Hisaishiho skladby Variace 57 pro dva klavíry a orchestr, v níž se jako sólisté představili Dennis Russell Davies a Maki Namekawa, a českou premiéru Symfonie č. 2 estonského skladatele Lepa Sumery. (Autor recenze navštívil čtvrteční provedení).  více

Po rozeznění pádové zkušebny FSI VUT sestoupila desátá slavnostní sezona ansámblu Brno Contemporary Orchestra s podtitulem We are the world do podzemí. Odpolední nedělní koncert totiž zavedl milovníky soudobé hudební tvorby do jeskyně Výpustek v Moravském krasu. Koncert s díly Šarūnase Nakase, Giacinta Scelsiho, Michala Wróblewského a Miroslava Tótha vznikl v rámci speciálního environmentálního projektu v režii Radima Nejedlého a koncipovaného u příležitosti Světového dne vody. Součástí koncertu bylo také literární pásmo z textů Radka Štěpánka napsaných pro tuto akci, které recitoval Petr Kubes. Texty tvořily na vhodných místech předěly mezi jednotlivými skladbami či větami. Přednes skladby Rany, kterou na objednávku Brno Contemporary Orchestra složil Miroslav Tóth, zajistila sama autorka předlohy Zuzana Husárová. Koncert řídil dirigent a umělecký vedoucí orchestru Pavel Šnajdrvíce

Nejčtenější