Nadcházející 70. sezona Filharmonie Brno ve znamení propojování. Minulosti s budoucností, skladeb i autorů

Nadcházející 70. sezona Filharmonie Brno ve znamení propojování. Minulosti s budoucností, skladeb i autorů

Filharmonie Brno vstupuje do jubilejní 70. sezony, kterou symbolizuje slovo propojení. Propojuje totiž pohled do minulosti i budoucnosti. A propojuje také koncerty mezi sebou, které tak nejsou jednotlivými hudebními zážitky, ale sítí utkanou z vazeb mezi skladateli, skladbami, sólisty a výročími.

„Mimořádný prostor letos dostávají také sólisté z řad našich hudebníků nebo díla, která jsme hráli ve své první sezoně,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Do sezony vstoupí filharmonici 14. září se Symfonií č. 3 Gustava Mahlera, při kterém svoje sedmdesátiny oslaví také Kantiléna, dětský pěvecký sbor působící pod křídly Filharmonie Brno. „Výročí jsou milníky, které nám poskytují příležitost k reflexi nad plynutím času, obvykle s radostí, vděčností a úctou, někdy však i v obavách. Naše nová sezona je plná událostí, jež odhalí všechny tyto emoce prostřednictvím mistrovských děl vytvořených během několika staletí – některá jsou známá a milovaná, jiná snad trochu opomíjená. Těší mě, že do jubilejní sezony, mojí osmé v Brně, vstoupíme spolu s Kantilénou, která slaví stejně jako my,“ uvedl šéfdirigent Filharmonie Brno Dennis Russell Davies.

Z děl, která filharmonie hrála ve své první sezoně, zazní monumentální Bouře Vítězslava Nováka, mořská fantazie pro velký orchestr, sólové hlasy a smíšený sbor (pod taktovkou stálého hostujícího dirigenta Roberta Kružíka), se kterou orchestr v roce 1956 poprvé vyjel na Pražské jaro. Stejný rok patří také vzniku Filharmonických tanců Jana Nováka napsaných pro filharmonii a uvedení Symfonie na francouzský horalský nápěv Vincenta d´Indyho.

Programy většiny koncertů vynikají vazbami mezi autory. Například vztah učitel a žák přinese večer s kvartetem CherubiniRejcha, Franck a Gounod nebo také SalieriSchubertMeyerbeer a Beethoven. „Vazby přátelské jsou motivem koncertu Arvo Pärt 90 & Tigran Mansuran, vazby inspirační programu Bach a jeho ctitelé nebo díla Lotos za svitu měsíce, kterou japonský skladatel Toshio Hosokawa složil jako poctu Mozartovi inspirován jeho Klavírním koncertem č. 23. Zkomponoval ho pro světově uznávanou klavíristku Momo Kodamu a mě mimořádně těší, že to bude právě ona, kdo se u nás ujme sólového partu,“ upozornil dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Z dalších velkých světových jmen se v Brně poprvé představí klavírista Thomas Enhco, houslista Christian Altenburger, klarinetistka Sharon Kam nebo dirigenti Rumon GambaRobert Treviño a Ryusuke Numajiri. Vrátí se oblíbení sólisté předešlých sezon Fazil Say s Beethovenovým Klavírním koncertem č. 3 a Igor Ardašev, který se představí jeden večer ve dvou skladbách: Symfonických variacích Césara Francka a Symfonií na francouzský horalský nápěv jeho žáka Vincenta d´Indyho – a to pod taktovkou francouzské dirigentky Lucie Leguay

Kromě vlastního výročí slaví filharmonie i výročí mnoha událostí a skladatelů: z žijících kromě Arvo Pärta i osmdesátiny Pēterise Vaskse, a to hned ve dvou navazujících koncertech. Klavíristka Terezie Fialová provede Vasksův cyklus Čtvero ročních dob a o den později její partner Jiří Bárta Vasksův Violoncellový koncert č. 1, na který při koncertě v Janáčkově divadle naváže skladba Williama Waltona v úpravě Christophera Palmera Hamlet: A Shakespeare Scenario. „Role vypravěče se v ní ujme slavný anglický herec Simon Callow, kterého lidé znají například z filmu Amadeus. Zajímavé také je, že Callow byl první představitel Amadea ve slavné hře Petera Schaffera,“ upozornil Mikeš.

K sedmdesátinám orchestru odkazuje také všech pět koncertů Rodinného abonmá, které připomenou důležité okamžiky z jeho historie, například vůbec první filharmonický koncert, návštěvu britské královny nebo velká zahraniční turné. A sedmdesátiny připomene i Novoroční koncert, při kterém do orchestru zasednou jeho bývalí členové.

Filharmonie Brno nabízí v letošní sezoně devět abonentních řad: dva hlavní velké cykly v Janáčkově divadle, koncertní a komorní řadu v Besedním domě, dva druhy rodinného abonmá, řadu jazzovou, koncerty Kantilény a orchestrálních akademiků a sérii Mimořádných koncertů, kam patří například Zahajovací nebo Novoroční koncert či projekt V orchestru, kdy posluchači sedí přímo mezi hudebníky. „Stávajícím abonentům držíme místa do pátku 6. června, tentýž den večer je pustíme do prodeje,“ informovala Kučerová s tím, že předplatným lidé ušetří oproti běžné ceně asi 40 %. V pondělí 9. června pak začne prodej jednotlivých vstupenek i Sezony na míru, která funguje na principu, že čím více koncertů člověk koupí, tím větší slevu získá.

V úterý 17. června pak k oslavě výročí vyjede do brněnských ulic speciální filharmonická tramvaj, ve které si lidé mohou poslechnout různá filharmonická uskupení, například kontrabasové duo nebo smyčcové kvarteto, a mohou si popovídat s ředitelkou nebo dramaturgem a nechat si poradit s výběrem koncertů.

Filharmonie Brno/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Nejčtenější