Národní divadlo Brno uvede Verdiho operu Don Carlos

Národní divadlo Brno uvede Verdiho operu Don Carlos

Pod režijním vedením Martina Glasera uvede Janáčkova opera dílo Giuseppe Verdiho Don Carlos. Opera zazní v kompletní pětiaktové verzi. V titulních rolích se představí Luciano Mastro nebo Arturo Martín, Jiří Sulženko nebo Federico Sacchi a Linda Ballová nebo Charlotta Larsson.

Verdiho Don Carlos měl premiéru v březnu roku 1867. Opera vznikla na objednávku a to k příležitosti Světové výstavy v Paříži. Děj je inspirován dramatem německého básníka F. Schillera. Ústřední témata opery jsou politické i náboženské intriky, zakázaná láska a společenské konflikty. Libreto měl napsat francouzský dramatik Joseph Méry, po jeho smrti bylo dokončeno Camillem du Loclem. Opera dodnes vyniká propracovanou psychologií postav. „Fakt, že milující nemohou dojít naplnění svého citu (mileneckého, manželského, rodičovského) je motorem mnoha oper. Naše postavy jsou ovšem kromě svých osobních dramat vystaveni tlaku, aby splnili svou povinnost vůči společnosti. A to je dnes velmi rezonující téma. Kde končí hranice mé osobní svobody a začíná odpovědnost vůči společnosti? A naši hrdinové ve vypjatých situacích řeší, zda ve prospěch celku, společnosti, řádu nebo ideje obětovat lásku nebo dokonce i život. Je to fascinující tím spíš, že sledujeme drama těch nejvýše postavených. A vidíme, že král Filip, královna Alžběta i princ Carlos mají z hlediska těch nejelementárnějších a zároveň pro život nejdůležitějších věcí práva menší, než prostý smrtelník,” uvedl režisér Martina Glaser.

Autorem scénografie v Glaserově inscenaci je Pavel Borák. O hudební nastudování se postaral Jaroslav Kyzlink. Brněnská inscenace vychází z verze opery, kterou sám Verdi považoval za konečnou, tedy italská verze z roku 1886 o pěti aktech z roku 1886.

Premiéra je ohlášena na 2. února 2019 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Giuseppe Verdi: Don Carlos
Opera o 5 dějstvích
Libreto: Joseph Méry a Camille du Locle

Hudební nastudování: Jaroslav Kyzlink
Dirigenti: Jaroslav Kyzlink, Ondrej Olos
Režie: Martin Glaser 
Scéna: Pavel Borák 
Kostýmy: Markéta Sládečková-Oslzlá 
Světelný design: Martin Špetlík
Sbormistr: Pavel Koňárek

Osoby a obsazení:

Filip II.: Jiří Sulženko, Federico Sacchi
Alžběta z Valois: Linda Ballová, Charlotta Larsson
Don Carlos: Luciano Mastro, Arturo Martín
Rodrigo, markýz z Posy: Jiří Brückler, Svatopluk Sem
Princezna Eboli: Veronika Hajnová-Fialová, Michaela Šebestová
Velký inkvizitor: Martin Gurbal’, Ondrej Mráz
Tebaldo: Andrea Široká, Eva Štěrbová
Hrabě z Lermy: Zdeněk Nečas, Martin Pavlíček

Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB

Foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější