NdB dnes uvede premiéru triptychu jednoaktových baletů s názvem Bolero

23. září 2022, 1:00

NdB dnes uvede premiéru triptychu jednoaktových baletů s názvem Bolero

Dnešní premiéra Bolera je dílem tří tvůrců – Dana Datcu, Mária Radačovského a Johana Ingera. Tři rozdílné pohybové rukopisy se zabývají lidskými vztahy, základními otázkami lidského bytí i otazníky nad vlastní identitou. Balet NdB tímto titulem pokračuje v uvádění současného baletního repertoáru a původní tvorby, na rozdíl od minulé sezony nyní v podobě jednoaktových baletů.

Úvodní choreografii večera je Walking Mad Johana Ingera na hudbu Ravelova Bolera, kterou jsme zařadili po covidové absenci v obnovené premiéře zpět do repertoáru. Tento balet, v němž zazní také hudba mistra minimalismu Arvo Pärta, přináší vlny emocí, nejprve smích a pak slzy. Tanečníci sdílejí jeviště s pohyblivou stěnou, která prostor rozděluje a umožňuje tak vytvořit řadu různých scén a interakcí. Tato stěna je přitom také objektem, kterým tanečníci mohou hýbat, o který se mohou opírat, z kterého mohou viset, kterým mohou procházet či na kterém mohou sedět. Zároveň symbolizuje překážky, které si lidé vzájemně staví ve svých vztazích.

Choreografií s názvem Mountain Call vytvořil na míru našemu souboru bývalý demi-sólista Dan Datcu. Prostřednictvím rumunského folklóru se ve třech obrazech zaměřuje na témata manželství, života a smrti. Za doprovodu hudby Marie Tanase v netradičním podání Alexandra Balanescu a jeho kvartetu zdůrazňuje význam kulturní identity, lidských zvyků či rituálů. Hledá kontrasty i podobnosti mezi generacemi a věnuje se spojení tradic s dnešním člověkem, který se pomalu začíná v důsledku rychlého rozvoje světu přírody odcizovat. „Hodiny v baletním studiu byly plné krásných překvapení i tvrdé práce, kdy tanečníci byli ochotni vstřebat mou identitu prostřednictvím kroků a představ, které jsem navrhl během několika týdnů zkoušek. Představení zkoumá každodenní i zapomenuté rituály a vyvolává diskusi na téma, co bylo tehdy a co je nyní,“ říká k procesu tvorby Dan Datcu.

Nejnovější choreografie Mária Radačovského Unanswered Question se věnuje aktuálnímu tématu dnešní doby – hledání genderové identity. Všímá si, že dnešní společnost vnímá otázky tradičního pohledu na status muže a ženy velmi citlivě a často diskutované otázky týkající se genderu jednotlivců plní mediální prostor, jako by toto téma nebylo intimní a soukromou věcí každého z nás. „Osobně se jako příslušník většinové společnosti cítím být ve zvláštní situaci, do které jsem vtahován, aniž bych o to stál. Obecně se minority po období staletí útlaku konečně cítí svobodně. Jsem přesvědčený o tom, že důležité je nalézt rovnováhu,“ dodává Mário Radačovský. Premiéra je ohlášena na pátek 23. září 2022 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Hudba: Balanescu Quartet

Choreografie: Dan Datcu

Scéna: Marek Hollý

Kostýmy: Alexandra Grusková

Světelný design: Dan Datcu, Marek Hollý

Baletní mistr: Ivan Příkaský

Původní premiéra: 23. září 2022, Národní divadlo Brno, Janáčkovo divadlo

Unanswered Question

Hudba: Armand Amar, Claude Debussy, Alice Fredenham, Pierre Lapointe, Peter Bic Project, Yann Tiersen

Choreografie: Mário Radačovský

Scéna: Marek Hollý

Kostýmy: Alexandra Grusková

Světelný design: Mário Radačovský, Marek Hollý

Baletní mistr: Jana Přibylová

Původní premiéra: 23. září 2022, Národní divadlo Brno, Janáčkovo divadlo

Walking Mad

Hudba: Marice Ravel (Bolero), Arvo Pärt (Für Alina for piano,© Universal Edition AG, Wien)

Choreografie: Johan Inger

Scéna a kostýmy: Johan Inger

Světelný design: Erik Berglund

Nastudování: Carl Inger

Baletní mistr: Gustavo Beserra Quintans

Původní premiéra: 17. května 2001, NDT, Lucent Danstheater, Den Haag

Česká premiéra: 11. května 2019, Národní divadlo Brno, Janáčkovo

Foto Balet NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Bolero

23.9.2022, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější