NdB uvede operu Falstaff v režii Ondřeje Havelky

NdB uvede operu Falstaff v režii Ondřeje Havelky

Ondřej Havelka se vrací na brněnské operní jeviště po delší pauze a s ním přichází i komediální opera Falstaff od Giuseppe Verdiho. Falstaff se do repertoáru Janáčkovy opery dostává zpět po padesáti letech. Jako sólisté vystoupí španělský barytonista Luis Cansina, italský barytonista Damiano Salerno, Pavla Vykopalová, Václava Krejčí Housková nebo Markéta Cukrová, Jana Hrochová a další. 

Brněnské publikum zná španělského barytonistu Luise Cansina z Verdiho dramat Sicilské nešpory a Nabucco. Protihráčem mu bude italský barytonista Damiano Salerno, kterého brněnští diváci měli možnost také vidět jako Nabucca. Těmi, kdo nad všemi v této komedií vyhrají, jsou ovšem dámy – mezi sólistkami je Pavla Vykopalová (Alice), Václava Krejčí Housková spolu s Markétou Cukrovou (Meg Pageová) a Jana Hrochová (Mrs. Quicklyová). Ve správné italské opeře nesmí chybět ani mladý zamilovaný pár, který si na konci šťastně padne do náručí, v tomto případě to budou Andrea Široká nebo Doubravka Součková (Nanetta) a Ondřej Koplík nebo Daniel Matoušek (Fenton). Hudební nastudování je dílem dirigenta Ondreje OlosePremiéra se odehraje ve středu 5. dubna 2023 v 19:00 v Janáčkově divadle.

„Od chvíle, kdy jsem před čtrnácti lety poprvé zpíval Falstaffa, jsem věděl, že tato postava a já půjdeme dlouho ruku v ruce. Je to dokonalá role díky své náročnosti: vyžaduje, aby interpret projevil všechny své interpretační a hlasové schopnosti. Cítím se s touto postavou ztotožněn, protože nemám rád ploché postavy, ale ty, které umožňují prozkoumat širokou škálu psychologických nuancí. Falstaff není komická postava. Jeho komičnost je dána situacemi, které sám vyvolává, mnohdy nevědomky. Falstaff cítí hořkost z toho, čím byl a čím už není, zlobí se a trpí nástrahami, které jsou mu v průběhu děje činěny, uvědomuje si, jaký je jeho život doopravdy. Je to fascinující člověk, který přes zdánlivou směšnost dokázal znovu objevit sám sebe a překonat nepřízeň osudu,“ uvádí k roli Luis Cansino, představitel Falstaffa.

Že by od Verdiho komickou operu nikdo nečekal? Pravda, ta první, kterou napsal na začátku své kariéry, měla jepičí život. Trvalo téměř padesát let a dalších pětadvacet oper, než se Verdi k humoru v opeře vrátil. Poděkovat za to můžeme libretistovi Arrigu Boitovi, který po úspěšné spolupráci na Otellovi navrhl skladateli další shakespearovské téma – Veselé paničky windsorské. A tak vzniklo mistrovské dílo inspirované slavnou Shakespearovou postavou – rytířem Falstaffem, který žije v hostinci U podvazku. Má rád dobré jídlo i pití, ale především ho zajímají místní windsorské dámy Alice Fordová a Meg Pageová. Že jsou vdané, vůbec nevadí, to naopak přidá jeho milostným výbojům na pikantnosti, a navíc by se rytíř, co má věčně hluboko do kapsy, mohl dostat k penězům jejich manželů. Meg s Alicí ovšem o jeho přízeň nestojí, a tak roztouženého obstarožního milovníka s pomocí Mrs. Quicklyové zapletou do svých sítí a dají mu pořádně za vyučenou. Falstaff ale hořkosladkou komedii uzavírá moudrými slovy: Všechno na světě je jen fraška. Nakonec není jediný, kdo prohrál.

Falstaff je pro inscenátory velice náročná opera. Je to přehuštěný hudební prostor, brilantně napsaná hudba, instrumentace je mistrovská, ale je to těžké pojmout, protože například přes sebe jedou tři plány nebo čtyři aktéři zpívají současně každý jiný text. Je tedy komplikované vše postavit srozumitelně a tak, aby to diváci vnímali jako komedii. Můj přístup k operním režiím je vycházet z autorů, pochopit je, proč to napsali tak, jak to napsali, protože to má vždy určitý dobový kontext a souvislosti. Respekt k autorům je pro mě hrozně důležitý. U těchto historických oper málokdy vstupuju s moderním konceptem – hudba se mi jednoduše spojuje s danou dobou. Naše inscenace bude taková reminiscence na pozdní renesanci, ale trošku posunutá do klauniády, do amerických grotesek. Bude to fakt milá komedie,“ dodává režisér Ondřej Havelka.

Falstaff

Opera o třech dějstvích

Hudba: Giuseppe Verdi

Libreto opery: Arrigo Boito

Hudební nastudování: Ondrej Olos

Režie: Ondřej Havelka

Scéna: Martin Černý

Kostýmy: Jana Zbořilová

Světelný design: Přemysl Janda

Pohybová spolupráce: Pavol Seriš, Jana Hanušová

Dramaturgie: Patricie Částková

Sbormistr: Pavel Koňárek

Osoby a obsazení:

Sir John Falstaff: Luis Cansino

Ford: Damiano Salerno

Alice Fordová: Pavla Vykopalová

Nannetta, jejich dcera: Andrea Široká / Doubravka Součková

Meg Pageová: Václava Krejčí Housková / Markéta Cukrová

Mrs. Quicklyová: Jana Hrochová

Fenton: Ondřej Koplík / Daniel Matoušek

Dr. Caius: Berk Dalkiliç

Bardolfo: Vít Nosek

Pistola: Jan Šťáva / David Nykl

Hospodský: Pavol Seriš

Sbor a orchestr Janáčkovy opery Národního divadla Brno

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější