Nejrychlejší klavírista na světě Lubomyr Melnyk vystoupí v Brně s ProART Company

9. říjen 2017, 4:00

Nejrychlejší klavírista na světě Lubomyr Melnyk vystoupí v Brně s ProART Company

ProART Company uvede multižánrový projekt Poetické úvahy ve volných chvílích spolu s nejrychlejším klavíristou na světě, zakladatelem Continuous Music - Lubomyrem Melnykem z Ukrajiny.

Autorem je režisérem projektu je choreograf Martin Dvořák, který chce tímto uměleckým počinem uctít tvorbu filmového režiséra Petra Weigla. V představení účinkuje emeritní primabalerína NdB Renata Poláčková, balerína Wiener Staatsoper Irene Bauer a herec MdB Aleš Slanina. "Weiglovy hudební filmy patří mezi poklady československé kinematografie a přesto budou vždy ležet na okraji zájmu mainstreamové společnosti. Svou uměleckou výpovědí dosahují až kamsi k obzorům pomyslné divadelně-filmové dokonalosti. Dnes už takto nikdo netočí a asi ani točit nebude. Weigl je jedna velká epocha, která se uzavřela. Mezi trendy dnešního coolness umění a diletantského tvůrčího přístupu trčí Weiglovo dílo do nebeských výšin. Mé Poetické úvahy nejsou scénickým přepisem jeho stejnojmenného filmu, který jsem bohužel nikdy neviděl, ale mou pokornou momentální inspirací nad jeho odkazem, obrazem a slovem," komentuje Martin Dvořák.

Zásadním prvkem celého projektu je hudba Lubomyra Melnyka, který vystavěl svůj osobitý hudební styl z praxe korepetitora moderních tanečních lekcí choreografky Carolyn Carlson v Pařížské opeře. Melnyk je známý svou klavírní technikou založenou na extrémně rychlých tónech a komplexních notových sériích, obvykle s drženým pedálem, ve snaze prolínat jejich vzájemné rezonance. Většina z jeho hudby je pro klavír, ale složil i komorní a orchestrální díla. Melnyk je rovněž autorem metodiky tzv. kontinuální hudby "The Art of Continuous Music", držitelem dvou světových rekordů: v jedné sekundě dokázal zahrát 19,5 not a po celou hodinu dokázal hrát mezi 13-14 notami za sekundu. 

Brněnská premiéra proběhne 28. října v 19:30 v Besedním domě (v rámci festivalu Moravský podzim).

Lubomyr Melnyk/ foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Když se řekne „řecká píseň“, někdo si vybaví Děti z Pirea v podání Yvetty Simonové a Milana Chladila (nebo ještě starší verzi Evy Martinové a Karla Dudy). O něco blíže k současnosti stojí Martha a Tena Elefteriadu, které i v sezóně 2018 stále koncertují a navíc pořádají kurzy řeckých tanců. Sestry, které se vedle řecké hudby pohybovaly na poli rocku i popu (a Marthino album Kresby tuší je skvostné), podle mladého brněnského autora a hudebníka Jannise Morase „připravily cestu“ nové generaci řeckých interpretů. V Brně v současné době funguje několik kapel zpívajících řecky a přitom se ústřední postavou této muzikantské komunity stává právě Jannis, jeden ze tří hudebně aktivních bratrů Morasových. Se svým otcem hrají všichni tři ve skupině I Parea, Jannis se věnuje stylu rebetiko v kapele Anatoli a vedle toho má svou autorskou kapelu Jannis Moras & banda. V ní mu vedle bratrů Alexise (baskytara) a Markose (bicí) dělají společnost dvě mladé dámy – Iva Oulehlová (flétny, klarinet) a Zuzana Mitrengová (zpěv). Jannis Moras & banda sice modulací vokálů, harmoniemi a samozřejmě texty v pro nás exotické řečtině tradiční hudbu připomene, ale ve skutečnosti se jedná o folkrockovou kapelu, která hraje výhradně písně svého kapelníka. A Jannis Moras je momentálně jedním z nejzajímavějších brněnských písničkářů.  více

Rozličné nálady Debussyho Faunova odpoledne, ticho neklidu před bouří Brittenova Houslového koncertu a severským koloritem prodchnuté Sibeliovy první symfonie nabídla ve čtvrtek 11. ledna Filharmonie Brno na zdejším Stadionu. Pod taktovkou dirigenta James Feddecka, brněnskému publiku již známého, a za spolupráce s výjimečným slovenským houslistou Milanem Paľou filharmonici představili dramaturgicky zajímavý program s interpretačním nábojem.  více

Na konci listopadu vyšlo CD s názvem Moravské hlasy. Na první pohled nenápadné album by rozhodně nemělo ujít pozornosti. Jedná se o hudební nosič, který je součástí projektu Píseň duše, jehož iniciátorem je Jiří Plocek. Jeho cílem bylo představit fenomén moravské zpěvnosti na příkladu některých oblastí Slovácka.  více

Muzikál Ženy na pokraji nervového zhroucení vznikl na základě výtečného stejnojmenného filmu Pedra Almodóvara. A jeho londýnská verze z roku 2015 hojně obráží tuzemská jeviště. Předloni titul uvedli v Chebu, na sklonku loňského roku v Brně a Praze, letos jej chystají v Liberci. Jak dopadlo jeho brněnské provedení v Městském divadle Brno?  více

Nebývá zvykem, že by se konzervatoristé angažovali v samostatně organizovaných ansámblech. Jeden takový však v loňském roce z brněnské konzervatoře vzešel a směle se etabluje školskému systému a kulturnímu průmyslu trochu navzdory. Mladí prostě chtějí hrát. Chamber Symphony Orchestra Brno se brněnskému publiku úspěšně představil v premiéře v květnu 2017 Mahlerovou symfonií Titánů. Ve své druhé koncertní sezóně soubor pokračoval v komorní interpretaci druhou symfonií Johannese Brahmse. Potřetí v Brně orchestr vystoupil 3. ledna při novoročním koncertu v katedrále sv. Petra a Pavla. Samostatné komorní těleso standardně spolupracuje s dirigentem Stanislavem Kummerem. Pro recenzovaný koncert bylo doplněno o několik hostujících hráčů a taktovky se tentokráte chopil dirigent a skladatel Jiří Najvar. Ten vedle Koncertu pro flétnu Wolfganga Amadea Mozarta a Magnificat Johna Ruttera uvedl v premiéře také svou kompozici La preghiera di Capodanno.  více