Newyorští Swans vystoupí v klubu Fléda. Jde o jeden z posledních evropských koncertů

Newyorští Swans vystoupí v klubu Fléda. Jde o jeden z posledních evropských koncertů

Brněnský koncert Swans bude jedním z posledních živých vystoupení současné sestavy této americké legendy v Evropě. Po skončení světového turné k trojalbu The Glowing Man kapela v současném složení končí.

Ústředním tématem posledního alba The Glowing Man je vědomí nezvratnosti konce, konečnosti lidského osudu i konce zatím poslední etapy v existenci kapely. Skladby vyzařují naléhavou všudypřítomnou energii, která posluchače doslova obtéká a doráží na něj ze všech stran. Vzrůstající kytarová disonance, klasicky vypjaté zlověstné zvuky, bicí prokládané zvoněním zvonů, instrumentálně hlukové vrcholy dlouhých skladeb a znepokojující atmosféra neklidu - právě takové skladby zazní i v rámci brněnského koncertu.

Současné turné amerických experimentátorů je vrcholem v jejich kariéře a zakončením plodného šestiletého období, během něhož vznikla čtyři alba. Na počátku stála deska My Father Will Guide Me Up A Rope To The Sky (2010), která Swans přivedla zpátky do studia a na koncertní pódia „s rockovou hudbou z druhého konce vesmíru“, jak nazval nový zvuk Swans John Robb (frontman britské kapely The Membranes). Do roku 2016 vydali ještě dvojalbum The Seer, trojalbum To Be Kind a aktuální trojalbum The Glowing Man.

Hostem Swans bude newyorská zpěvačka, skladatelka, šansoniérka, malířka, básnířka, divadelní herečka a pastorka Little Annie. Hudebně spolupracovala s Paulem Oakenfoldem, Kid Congo Powersem, Bimem Shermanem, Coilem, Antonym Hegartym (Antony and the Johnsons, nyní Anohni), s Baby Dee, s Larsen či dokonce s Markem Almondem a dalšími umělci. Její nahrávky jsou unikátním spojením šansonu, post-punku, jungle a dubu, hip-hopu a avantgardních prvků.

Koncert Swans a Little Annie proběhne 14. března od 20:00  v klubu Fléda.

Swans/ foto Samantha Marble

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Swans

14.3.2017, 20:00 / Club Fléda

Stále žasnu nad tím, jak hluboká je studna nápadů Martina Kyšperského, potažmo celé jeho kapely Květy. Vždyť jen v roce 2017: Martin převzal Anděla za sólovou desku Vlakem. S Květy skvěle sehrál roli svazácké kapely a zpíval své autorské „normalizační“ hity v seriálu Svět pod hlavou (který o rok později zaslouženě obdržel Českého lva). Květy v nové sestavě s Ondřejem Kyasem vydaly skvělou desku Komik do půl osmé (mrzí mě, že Anděl ji minul, ale na vině je podle mě zredukování počtu žánrových cen a „lehký“ chaos v nové bezbřehé škatulce Alternativa). Vyšla kniha Průvodce po albech a historii kapely Květy a spolu s ní ještě jedno řadové album Spí vánoční pták. A mezitím Květy spustily projekt YM, v jehož rámci se všichni tři členové představí se skladbami v určitém nečekaném žánru. Začal to opět Martin Kyšperský s programem country písní – veřejná premiéra s hostujícím Petrem Uvirou proběhla ve vysílání Radia Proglas v prosinci 2017. Na rok 2018 jsou připraveny elektronické písně Aleše Pilgra a poté snad i folktronica Ondřeje Kyase.  více

Temperament i emoce romské hudby jsou všeobecně známým faktem. Se stejnou vervou a pozitivní energií vzniklo v roce 2016 také komunitní nahrávací studio Amaro records. Celý dobrovolnický projekt vznikl za podpory a garance organizace IQ Roma servis. Odpovědnou osobou a dobrým duchem je Petra Borovičková, sama výborná zpěvačka a členka několika kapel. Strůjcem myšlenky byl Gejza Horváth, přední romský hudebník, který již dříve vedl kurzy pro mladé romské muzikanty. Spatřoval v nich obrovský potenciál.  více

Když umělec tvrdí, že vymyslel nový hudební žánr, může to znít nabubřele. Ale lze to vnímat i jako známku určité bezradnosti („nevím, kam bych se zaškatulkoval“) nebo do třetice jako vtipnou hru. A i když to Kurt Rosenwinkel se svým albem Caipi myslí vážně, přikláním se k třetí variantě. Jeho směs jihoamerických rytmů, jazzu, rocku a popu skutečně nelze jedním slovem definovat a pojmenování podle brazilského nápoje caipirinha („A je to opravdu moc dobré pití,“ zdůrazňuje kytarista) je vtipné a funkční zároveň. Brněnská premiéra Rosenwinelova „nového žánru“ byla svým způsobem také hravá, ale především profesionální a dobrodružná.  více

Své česko-slovenské turné zakončila na brněnské Flédě kapela Billy Barman ze Slovenska. Tato série koncertů byla zajímavá nejen svoji čistě akustickou podobou, ale zejména propojením s pěti zpěvačkami SĹUKu (Slovenský ľudový umelecký kolektív). Tato fúze populární hudby a folkloru vznikla původně pro festival Tatra Flowers. Její nebývalý úspěch však způsobil, že se hudebníci rozhodli repertoár rozšířit a představit se nejen na domácí slovenské půdě, ale také u českých sousedů.  více

„Věděl jsem, s kým bych rád spolupracoval, a podle toho jsem se snažil sestavit kapelu, která by měla příjemný zvuk,“ řekl v roce 2015, krátce po vydání svého zásadního alba Living Being, francouzský akordeonista Vincent Peirani. V té době měl za sebou několik zajímavých akustických projektů včetně alba se saxofonistou Emilem Parisienem a v tomto stylu pokračoval i nadále. V roce 2016 vzniklo příjemné CD duetů s pianistou Michaelem Wollným a nedávno spolupracoval s klavíristou Stefanem Bollanim a s Berlínskou filharmonií na albu Mediterraneo, inspirovaném klasickou hudbou. Projekt Living Being je však úplně jiného charakteru, je zhmotněním akordeonistovy představy o elektrické hudbě na pomezí jazzu, rocku a dalších žánrů. A právě s tímto programem Peirani a jeho kapela přijeli do brněnského divadla Husa na provázku.  více

Nejčtenější