Nové vydání kulturního newsletteru Odboru kultury MMB

Brněnský kulturní newsletter přináší přehled událostí a změn, které se v nadcházející době týkají divadel, klubů, festivalů a dalších kulturních akcí v Brně. Některé akce se přesunuly do online prostředí, více o nich najdete v článku.

OD NÁS PRO VÁS

Děkujeme všem za návrhy k doplnění/úpravám Akčního plánu pro kulturu na roky 2020-2022. V následujících dnech všechny připomínky zpracujeme a navrhneme jejich případnou implementaci do plánu. Následně bude plán předložen do orgánů města Brna. Více zde.

Proběhne další setkání Brněnského kulturního parlamentu, tentokrát online. Setkáme se přes aplikaci ZOOM, a to 26. 11. 2020 v 18:00. Mluvit se bude o brněnském akčním plánu pro kulturu, novém projektu Sochařské Brno a státní Strategii rozvoje kulturních a kreativních odvětví. Link pro připojení Vám pošleme v listopadovém newsletteru. Pro aktuální informace sledujte také náš Facebook.

Minulý týden bylo uzavřeno podávání žádosti o dotace v kultuře, poskytované městem Brnem. Celkem přišlo 327 žádostí, nejvíce v oblasti hudby, kterých je 93. Nyní žádosti kontroluje Odbor kultury a následně proběhne jejich hodnocení odbornými komisemi. Na další postup a přesný časový harmonogram dotačního procesu se můžete podívat na webu.

V rámci projektu Sochy pro Brno je na řadě další významná osobnost - blahoslavená Marie Restituta Kafková. V září proběhla schůzka v parku Marie Restituty v Husovicích, kde bude socha v budoucnu umístěna. Podle návrhů oslovených architektů a sochařů bude vybraná konkrétní lokace.

V říjnu Brno jednalo ohledně finančních kompenzací s Ministerstvem kultury a apelovalo na vládu, aby podoba druhé dotační výzvy COVID-Kultura byla adekvátní a hlavně rychlá. Město již na jaře učinilo sadu opatření, která brněnské kulturní scéně pomohla. Nyní je na tahu ministerstvo, městský rozpočet již další vlnu neutáhne. Více zde.

Podle aktuálních zpráv schválila vláda druhou výzvu COVID-Kultura právě dnes, její podoba by měla být zveřejněna 15. 10. K dispozici bude  750 mil. Kč, které jsou určeny pro subjekty podnikající v kultuře i OSVČ. Ty dostanou 60 tis. Kč, firmám se uhradí náklady až do 10 mil. Kč. Dle konceptu, který jsme měli možnost vidět, by podmínky měly být mnohem volnější než v první výzvě. Více zde.

Nový podcast Suflér o kultuře v karanténě začal v září vysílat Institut umění - Divadelní ústav. Moderátoři a jejich hosté se zamýšlejí nad potřebami, vizemi a strategiemi v kultuře a umění. Podcast je dostupný na Spotify nebo na odkazu zde

PŘÍLEŽITOSTI

12 kanceláří z programu Kreativní Evropa letos na podzim pořádá online konference Matchmaking with Creative Europe. Cílem je vybudování nových kontaktů mezi kulturními a kreativními zástupci z celé Evropy. Přihlaste se do 19. října, pokud máte zájem o některé z těchto témat: digitalizace v kultuře, genderová rovnost v umění, zelená kultura. Více zde

Kdy je lepší čas na sebevzdělávání než teď? Katedra produkce DAMU organizuje online konferenci na téma Jak se nespálit při pořádání kulturních eventů. Přednášky a debaty se zaměří na témata jako je zabezpečení místa konání akce nebo prevence a minimalizace škod v případě požárů. Zúčastnit se můžete už tento pátek.

Chystá se nová divadelní streamovací služba Dramox, která nabídne široký výběr streamovaných představení - zapojí se více než 30 českých divadel. Služba by měla být v provozu od konce října.

Nejzajímavější knižní projekt má šanci zvítězit v soutěži Book in Progress. Vyhrát můžete papír a tisk v hodnotě až 300 000 Kč. Autorské knihy, komiksy, fotografické i dětské knížky přihlašujte do 31. 10. 2020.

The Show Must Go ON / OFF - line - to je cyklus mezinárodních diskusních setkání s českými a zahraničními hosty z oblasti scénických umění. Druhý díl online konference proběhne 22. 10. 2020 na téma Třetí divadelní reforma?

CO SE DĚJE V BRNĚNSKÉ KULTUŘE

I v současné době se dá kulturně vyžít, koronaviru navzdory. A jak nás v pondělí všechny kulturní instituce ujistily #kulturunezastavíš.

→ Pokud jste o víkendu nesledovali Open House online, můžete se zpětně podívat na všechny videa z prohlídek běžně nepřístupných budov na jejich webu nebo Facebooku.

→ V září byly rozdány ceny festivalu příští vlna / next wave v Praze, ve kterých uspěla autorská inscenace brněnského herce Jána Sedala a hudebníka Tomáše Vtípila -⁠ Vyplním šaty své tělem svým. Dílo oceněné jako Projekt roku uvádí divadelní platforma Terén.

→ Káznice LIVE znovu ožívá a v nejbližších dnech se můžete těšit na několik koncertů, divadelních představení a další performance.

→ Brněnská kina se přesouvají do virtuálního prostředí, filmy z produkce kina Scala můžete sledovat pomocí platformy Moje kino LIVE. Také Kino Art hraje online.

→ Vodojem pod Žlutým kopcem, který spravuje TIC Brno, zvítězil v anketě Kudy z nudy v kategorii Turistické novinky 2020. Vodojem byl veřejnosti otevřen teprve v červnu letošního roku, ale je vidět, že ho čeká velká budoucnost.

→ Nezapomeňte, že do pátku ještě můžete hlasovat o brněnskou Výlohu roku 2020

Katedrála sv. Petra a Pavla/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Kdo zná B-Side Band především z interpretace světových hitů se zpěvem Vojtěcha Dyka, případně z loňského alba Folk Swing, bude možná novým nastudováním Missy Jazz Jaromíra Hniličky překvapen. Málokterá skladba je však s tímto brněnským big bandem spojena tak pevně jako právě legendární Hniličkova Jazzová mševíce

U příležitosti svých loňských 66. narozenin vydal dokumentarista, písničkář, hudebník, divadelník a spisovatel Jiří Vondrák dvojalbum, které je spíše (téměř) reprezentativním průřezem jeho hudebními aktivitami než výběrem největších hitů. Více než o „best of“ jde o zajímavou směs typu „od hitů k raritám“, od starých písní k novým a od folku k bigbítu. Výborná příležitost pro základní seznámení s Vondrákem coby renesanční osobností brněnské scény, díky jinde nevydaným nebo stěží sehnatelným nahrávkám nepostradatelná kolekce pro sběratele a v neposlední řadě 2CD, jehož minimálně první polovina se moc dobře poslouchá.  více

Tramp-swingová kapela s brněnskými kořeny Hajcman (název je odvozený z pojmenování důlní ocelové výztuže odkazuje k zálibě frontmana, jeskyňáře Martina Škrobáka; jeho první kapela se ostatně jmenovala Stalaktit) vydala očekávané debutové album Jednou to bude. Kdo předpokládal, že půjde o autorský projekt, tipoval správně. Ovšem nikoliv z pera členů kapely, přestože malá dvoupísňová ochutnávka od Martina Škrobáka dává naději na další desku poskládanou z vlastního autorského zpěvníku. Gros debutové písňové kolekce plánované více než desetiletí pochází ze šuplíku Jaroslava Velinského alias Kapitána Kida. Tato legenda trampské písně je i Martinův dlouholetý kamarád, spolupracovník a vzor. Jak je popsáno ve sleevenote k albu i k připojenému zpěvníčku, nahrávku „prastarých vykopávek“ plánoval Kapitán Kid už kolem roku 2005 ještě s předchozí Škrobákovou kapelou Banjo Gang. Ke společnému nahrávání s Martinem a jeho kamarády nakonec došlo, ovšem přednost dostaly Velinského nejznámější trampské hity na CD Tempo di kůň (vyšlo 2007). Na již provedenou inventuru šuplíků a Kapitánem Kidem revidovaný předvýběr tak přišel čas až několik let po autorově smrti – jde tedy víceméně o hold váženému autorovi.  více

V rámci týdenního hudebního maratonu Please, do not disturb, který se uskutečnil 15.–21. března, navštívilo komorní těleso Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra sedm brněnských hotelů. V nich dalo zaznít výběru z děl současných hudebních skladatelů. Projekt, který vznikl ve spolupráci s platformou Terén – Pole performativního umění, však nechtěl být pouhým záznamem koncertů. A tak měl každý večer své tematické ukotvení, režii i herce. O prvních čtyřech „hotelových toulkách“ jsme referovali v předchozí recenzi – dnes je na řadě závěrečná hotelová trojice.  více

Zatímco koncertní sály a operní domy zejí prázdnotou, v sedmi brněnských hotelích bylo díky komornímu tělesu Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra a platformě Terén – Pole performativního umění neobvykle rušno. Každý večer v týdnu od 15. do 21. března měli milovníci moderní artificiální hudby možnost navštívit prostřednictvím služby YouTube jeden z vybraných hotelů. Mohli se nechat pohltit nejen přízračnou atmosférou prázdných pokojů a chodeb, ale také pestrou dramaturgií spojenou s netradičním vizuálním uchopením. Cyklus Please, do not disturb, jak svůj počin Brno Contemporary Orchestra a Terén nazvali, nesestával pouze z tradičních koncertních záznamů. Každým večerem totiž prostupovala ještě samostatná „příběhová“ linka, která někdy přímo, jindy jen zpovzdálí interagovala s hudebníky či samotným prostorem.  více