Novodobá premiéra ze starých archivů. Vlámové v Brně

Novodobá premiéra ze starých archivů. Vlámové v Brně

V rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby vystoupí v Brně belgický vokální soubor La Capilla. Koncert doprovodí symposium pořádané Ústavem hudební vědy.

Soubor La Capilla se soustředí na hudební produkci z 15. a 16. století, tedy zejména vokální polyfonii. V takzvaném Červeném kostele uvede soubor šestihlasou mši slavného renesančního skladatele Antoina Brumela a další skladby 1. poloviny 16. století. Brumelova mše byla do nedávné doby zcela neznámá. Dochovala se v brněnském kostele sv. Jakuba ve velmi vzácném rukopise z doby kolem roku 1550. Koncert se uskuteční 8. dubna 2015, 19.00 v kostele J. A. Komenského.

Vzhledem k této mimořádné události pořádá Ústav hudební vědy FF MU tématické symposium pro studenty i širokou veřejnost. S referáty o hudební kultuře 16. století v Čechách, na Moravě, na Slovensku a ve Vídni vystoupí prof. Marta Hulková z Bratislavy, dr. Jan Baťa z Prahy, dr. Stefan Gasch z Vídně, za domovský ústav dr. Stanislav Tesařdr. Vladimír Maňas.

Symposium obohatí živé hudební ukázky z brněnských renesančních rukopisů v podání vokálně – instrumentálního ansámblu pod vedením Michaela Pospíšila. K vidění a slyšení budou typické renesanční nástroje: cink, trombón, ale také varhanní positiv či středověká fidula. Tento program bude možné shlédnout 8. dubna 2015, 14.10–17.00 v posluchárně N21, budovy FF MU, Janáčkovo náměstí 2a.

Foto archiv La Capilla

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Velikonoční festival duchovní hudby: Vlámové v Brně

8.4.2015, 19:00 / evangelický kostel J. A. Komenského (zvaný Červený)

Po úvodním koncertu z autorů 20. století přinesl Velikonoční festival duchovní hudby velké oratorní dílo Johanna Sebastiana Bacha – skladatele, u nějž na letopočtu narození nezáleží. Provedení Wrocławským barokním orchestrem mělo především kolektivní kvalitu.  více


Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější