Novodobá premiéra ze starých archivů. Vlámové v Brně

Novodobá premiéra ze starých archivů. Vlámové v Brně

V rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby vystoupí v Brně belgický vokální soubor La Capilla. Koncert doprovodí symposium pořádané Ústavem hudební vědy.

Soubor La Capilla se soustředí na hudební produkci z 15. a 16. století, tedy zejména vokální polyfonii. V takzvaném Červeném kostele uvede soubor šestihlasou mši slavného renesančního skladatele Antoina Brumela a další skladby 1. poloviny 16. století. Brumelova mše byla do nedávné doby zcela neznámá. Dochovala se v brněnském kostele sv. Jakuba ve velmi vzácném rukopise z doby kolem roku 1550. Koncert se uskuteční 8. dubna 2015, 19.00 v kostele J. A. Komenského.

Vzhledem k této mimořádné události pořádá Ústav hudební vědy FF MU tématické symposium pro studenty i širokou veřejnost. S referáty o hudební kultuře 16. století v Čechách, na Moravě, na Slovensku a ve Vídni vystoupí prof. Marta Hulková z Bratislavy, dr. Jan Baťa z Prahy, dr. Stefan Gasch z Vídně, za domovský ústav dr. Stanislav Tesařdr. Vladimír Maňas.

Symposium obohatí živé hudební ukázky z brněnských renesančních rukopisů v podání vokálně – instrumentálního ansámblu pod vedením Michaela Pospíšila. K vidění a slyšení budou typické renesanční nástroje: cink, trombón, ale také varhanní positiv či středověká fidula. Tento program bude možné shlédnout 8. dubna 2015, 14.10–17.00 v posluchárně N21, budovy FF MU, Janáčkovo náměstí 2a.

Foto archiv La Capilla

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Velikonoční festival duchovní hudby: Vlámové v Brně

8.4.2015, 19:00 / evangelický kostel J. A. Komenského (zvaný Červený)

Po úvodním koncertu z autorů 20. století přinesl Velikonoční festival duchovní hudby velké oratorní dílo Johanna Sebastiana Bacha – skladatele, u nějž na letopočtu narození nezáleží. Provedení Wrocławským barokním orchestrem mělo především kolektivní kvalitu.  více


Brněnský hudebník, zpěvák, skladatel, producent a frontman skupiny Květy Martin Evžen Kyšperský vymyslel nový projekt. Nazval jej Dula a vydal s ním debutové album Uran. Na magnetofonové kazetě ve sběratelském nákladu pouhých 50 kusů. Kdo však kazetu s kresbou z pozůstalosti Martinovy přítelkyně Alenky Černé nesežene, nemusí zoufat. Dula je k dispozici samozřejmě také digitálně.  více

V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více

Těsně před vypuknutím koronavirové krize vydala brněnská skupina Plum Dumplings nové album. Na rozdíl od oficiálního debutu L’épitaphe des papillons (2014), nazpívaného francouzsky, skupina tentokrát vsadila na české texty. Hovoříme se zpěvačkou, která si říká Adéla Polka.  více

Brněnský zpěvák, skladatel a klávesista Oldřich Veselý zemřel v lednu 2018. V únoru 2019 se v sále Semilasso konal 10. Brněnský Beatfest, věnovaný jeho památce. A o rok později vyšel na CD pod názvem Malý princ záznam z tohoto koncertu, doplněný několika bonusy.  více

Dvacátého čtvrtého května letošního roku, pět dní před dvaadevadesátými narozeninami, odešla na věčnost paní Anna Kománková – a s ní rovněž velice rozsáhlý zpěvník (nejen) javornických a horňáckých balad, který nosila v hlavě. Kteroukoliv píseň uchovanou v paměti dokázala osobitým, nenapodobitelným způsobem interpretovat. Celý život pečovala o vzácný odkaz, tedy dědictví po předcích – o to zajímavěji, že stovky mnohdy komplikovaných nápěvů a mnoho desítek slok a variant balad si nezapisovala, ale všechny znala zpaměti. I po devadesátce, kdy už jí nesloužilo zdraví a veřejně nevystupovala, zůstávala v kontaktu s Javornickým ženským sborem, který oživila a dlouhá léta vedla. Nikdy se nikam nevnucovala, a přitom z dovedností svých předků hodně uměla: kromě zpěvu (desítek nápěvů z kancionálu a stovek lidových písní) byla výbornou vyšívačkou: Každou součástku kroje, který nosila, si ušila a vyšila vlastnoručně.  více