Novodobá premiéra znovuobjeveného díla Františka Ignáce Tůmy zazní dnes v přímém přenosu

12. květen 2021, 2:00

Novodobá premiéra znovuobjeveného díla Františka Ignáce Tůmy zazní dnes v přímém přenosu

V rámci dnešního koncertu v přímém přenosu z Konventu milosrdných bratří zazní znovuobjevená díla F. I. Tůmy, jedno v novodobé světové premiéře. Tůma se po F. X. Richterovi stal pilotním skladatelem Czech Ensemble Baroque. Pod vedením Romana Válka vystoupí R. Kružíková, M. Böhmová, L. Netušilová, M. Jägerová, J. Kubín a J. M. Procházka.

Jméno Františka Ignáce Tůmy bývá uváděno mezi osobnostmi naší hudby na důležitém místě. Má mnoho společného s Janem Dismasem Zelenkou, kolegou o generaci starším a dnes mnohem známějším. Oba patřili k našim prvním krajanům, kteří se uplatnili v evropských metropolích, oba byli na konci života okolím chápáni jako nemoderní, neboť došli k vlastní syntéze pozdně barokní tradice a k dobovým módám se stavěli velmi vybíravě. Ačkoliv Tůma nijak neváhal využít výrazových možností „galantního“ stylu a raného klasicismu, patřil ještě ke generaci, která ovládala starý styl a nevzdávala se ho, a držel se po celý život řemesla, kterému se přiučil u svého učitele Fuxe. „Jeho umělecká pouť z Kostelce nad Orlicí do Vídně je prototypem umělecké i lidské kalvárie, jež by nás mohla posílit v této nelehké době. Ukazuje, jak často nepřízeň osudu vyústila v překrásnou, harmonickou hudbu světové úrovně,“ hledá v jeho životním osudu inspiraci pro současnou nelehkou dobu Roman Válek, zakladatel a dirigent souboru.

Zejména Tůmovy chrámové skladby prokazatelně znal Haydn i Mozart, kteří by bez ovládnutí kontrapunktického umění ve „vídeňské tradici“ těžko obstáli. Tůmova hudba však stále čeká na své „objevení“, protože dodnes neznáme ani přesný počet jeho skladeb, neboť jejich úplný katalog ještě nevznikl. Czech Ensemble Baroque si proto po Františku Xaveru Richterovi zvolila právě Ignáce Tůmu, který bude po několik příštích let čelním skladatelem souboru.

Prvním dílem, které chceme natočit ve světové premiéře na CD a představit modernímu světu je Requiem c moll. Na květnovém koncertě nyní v novodobé světové premiéře zazní dvě jeho skladby. Mši za zemřelé z roku 1746 pro nás spartoval brněnský hudební vědec Vlastimil Tichý, se kterým na objevování Tůmova díla pracujeme systematicky a máme ještě mnohé skvosty před sebou. Miserere c moll již náš soubor uvedl v roce 2018, ale velmi rádi se k této intimní a oduševnělé kompozici vracíme. Věříme, že i když nebudou diváci s námi v některém z barokních chrámů, přenese se do jejich domácností velká část důstojné a kontemplativní atmosféry. Uděláme pro to maximum“ zve ke sledování živého přenosu Roman Válek.

F. I. Tůma v novodobé světové premiéře a přímém přenosu

St 12. 5.| 19:30 | YouTube kanál Czech Ensemble Baroque
PROGRAM F. I. Tůma: Missa della Morte in c, F. I. Tůma: Miserere c moll (1773)
7. koncert cyklu Bacha na Mozarta!

Soli: R. Kružíková, M. Böhmová, L. Netušilová, M. Jägerová, J. Kubín, J. M. Procházka
Koncertní mistr: Elen Machová
Sbormistr: Tereza Válková

Dirigent: Roman Válek

CEB/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější