Novoroční koncert Filharmonie Brno s Ellingtonem, Ježkem a Bernsteinem

Novoroční koncert Filharmonie Brno s Ellingtonem, Ježkem a Bernsteinem

Tradiční novoroční koncert, při kterém oslaví Filharmonie Brno své 66. narozeniny, se letos nese v rytmu jazzu. Po loňské vynucené odmlce se v Janáčkově divadle uskuteční jeden z nejslavnostnějších koncertů sezony, který povede šéfdirigent Dennis Russell Davies.

Ellington, Ježek a Bernstein: tři králové hudby bez hranic Ve dveřích newyorského lokálu se objeví skladatel, klavírista a dirigent. „Vy jste Ellington nebo Bernstein?“ houkne od výčepu barman. „Já jsem Ježek a už mi nezbývá moc času,“ odpoví se slovanským přízvukem neznámý chlapík. Právě 1. ledna uplyne osmdesát let od smrti českého skladatele, který zemřel v New Yorku v první den roku 1942. „Této tradice si nesmírně vážíme. Při letošním jazzově laděném programu propojíme tři velké skladatele 20. století a věřím, že společný vstup do nového roku se stane krásným zážitkem,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Novoroční koncert proběhne 1. ledna 2022 od 20:00 v Janáčkově divadle.

Večer zahájí Ellingtonův symfonický chvalozpěv Les Trois Rois Noirs (Tři černí králové). Úvodní věta věnovaná králi Baltazarovi kombinuje minimalistický motiv s živelnými perkusemi a exotickými smyčci. Mimochodem také prozradí, že Ellingtonovi byly dechy a bicí nástroje mnohem bližší, zatímco pro smyčce komponoval především melodicky a jednoduše. Druhá část zasvěcená Šalamounovi míří více ke vztahu biblického krále k ženám a erotice než k jeho moudrosti. Skladba vrcholí oslavou duchovního a aktivisty Martina Luthera Kinga, jemuž patří jazzově-symfonický gospel třetí věty.

Klavírní koncert představuje Jaroslava Ježka jako čerstvého absolventa pražské konzervatoře: dnes se může zdát neuvěřitelné, že mu skladbu – de facto ještě studentskou – provedla v roce 1927 Česká filharmonie. „Je neuvěřitelné, s jakou samozřejmostí dílo zapadá do progresivních dobových trendů. Klavírní koncert by mohl snadno vzbudit dojem, že jedenadvacetiletý Ježek byl na Montmartru jako doma. Ve skutečnosti však podává svědectví o jeho mimořádném talentu, ale také o kosmopolitní atmosféře tehdejší Prahy, kde byly všechny zmíněné hudební zdroje k dispozici – byť třeba jen zprostředkovaně ve formě partitur a gramodesek,“ uvedl hudební publicista Boris Klepal.

Sólového partu se ujme Emanuelle Arciuli, jeden z nejoriginálnějších a nejzajímavějších interpretů na současné scéně klasické hudby. Jeho repertoár sahá od Bacha po soudobou hudbu. Získal si respekt významných autorů a mnoho skladatelů mu věnovalo své skladby. „Arciuli se v Brně poprvé představil na podzim 2018 jako sólista v Klavírním koncertu Lou Harrisona. Tentokrát před ním stojí ještě větší výzva v podobě provedení sólových partů hned ve dvou dílech – Ježkově koncertu a Bernsteinově Druhé symfonii,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš s tím, že posluchači uvidí a uslyší na jevišti hned tři klavíry: koncertní křídlo, orchestrální křídlo a pianino.

Bernsteinova symfonická tvorba se odvolává k velkým duchovním a literárním inspiracím a stojí za ní velké mimohudební koncepty. Symfonie č. 2 „The Age of Anxiety“, která vznikla podle stejnojmenné básně W. H. Audena, je toho dokonalou ukázkou. Britsko-americký básník napsal svůj Věk úzkosti po druhé světové válce a získal za něho v roce 1948 Pullitzerovu cenu. Jeho dílo zavede čtenáře do baru, kde sedí tři muži a jedna žena, kteří hledají smysl existence i vlastní identitu ve světě rozvrácených hodnot.

Filharmonie Brno/ foto archiv 

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější