O stavbu brněnského koncertního sálu soupeří světové špičky. Japonští Nagata Acoustic a americká společnost Arup

 O stavbu brněnského koncertního sálu soupeří světové špičky. Japonští Nagata Acoustic a americká společnost Arup

Město Brno uzavřelo kvalifikační kolo na projektanta Janáčkova kulturního centra. Vybírá tým ve složení akustik – architekt – projektant, který navrhne vnitřní dispozice budovy, především samotný koncertní sál. Ze čtyř uchazečů se do soutěžního kola kvalifikovali dva. Prvním z nich je trojice ve složení Nagata Acoustic America, Konior Studio a Architekti Hrůša & spol., Atelier Brno. Druhým uskupením je dvojice Ove Arup Partners International Limited a ArchDesign.

V České republice totiž není mnoho osob, které mají zkušenosti se stavbou sálu pro symfonickou hudbu s kapacitou nad 1000 osob. Podobný specifický prostor tu nevznikl více než sto let. Město proto v podmínkách soutěže požadovalo, aby se každý tým jako celek prokázal realizací nejméně tří sálů pro symfonickou hudbu s potřebnou kapacitou a přirozenou akustikou, délkou praxe nebo zkušeností se stavbami podobného objemu v památkové zóně. „Jsem rád, že v rámci výstavby nového sálu se nám daří stále více se přiblížit okamžiku, kdy ve Veselé ulici bude stát nový hudební stánek špičkových parametrů. Dnes skončilo kvalifikační kolo na projektanta, který by měl vdechovat novému sálu duši. Velmi mě těší, že se do této soutěže přihlásily společnosti, které patří ke světové špičce a my tak budeme mít z čeho vybírat,“ okomentoval přihlášky do kvalifikačního kola brněnský primátor Petr Vokřál.

Společnost Nagata Acoustic v čele s Yasuhisu Toyotou navrhla od roku 1971 bezmála šest desítek koncertních sálů po celém světě. V kvalifikačním kole se prokázala nejnovější realizací z Paříže, Šanghaje a polských Katowic. Je známá také díky nedávno otevřené budově Labské filharmonie v Hamburku. Druhým členem týmu je architekt Tomasz Konior, který se společností Nagata navrhl zmíněný sál v Katowicích. Trojici doplňuje brněnský architekt Petr Hrůša se svým studiem jakožto subjekt zajišťující autorizace a kvalifikace, které vyžaduje český právní řád.

Jádrem druhého uskupení je americká společnost Ove Arup Partner (známá pod dřívějším názvem Artec) v čele s Taeto Nakajimou. I tato společnost má na svém kontě desítky koncertních sálů po celém světě. V soutěži se prokázala mimo sálem v polské Wroclavi, dánském Aalborgu a kanadském Quebecu. Oceňovaný je její sál ve švýcarském Luzernu, který velmi ráda vzpomíná mezzosopranistka a patronka Sálu pro Brno Magdalena Kožená. Tuto společnost doplňuje v týmu brněnská architektonická a projekční kancelář ArchDesign.

„Snad není moc troufalé, když řeknu, že nyní už nemůžeme vybrat špatně. Akustik je klíčová osoba celého týmu a nikdo lepší se nám opravdu přihlásit nemohl. Zároveň doufám, že tato světová esa, která jsme k nám přilákali, budou určitým závazkem, abychom projekt skutečně dokončili,“ uvedl náměstek brněnského primátora Matěj Hollan.

V čele kvalifikační komise stanul brněnský městský architekt Michal Sedláček. Shodou okolností jeden z mála odborníků v České republice, který se podílel na návrhu koncertního sálu požadovaných parametrů. Sedláček pracoval v týmu Franka Gehryho na projektu a výstavbě Walt Disney Concert Hall v Los Angeles. „Byla to pro mě obrovská zkušenost, jsem proto velmi rád, že ji nyní mohu zužitkovat v rodném Brně,“ konstatoval Sedláček.

Po kvalifikačním kole následuje kolo soutěžní. Zadavatel dodá veškerou dosavadní dokumentaci k projektu a na jejím základě obdrží od uchazečů cenové nabídky na zhotovení dokumentace pro stavební povolení a projektovou dokumentaci pro provedení stavby. „My, jakožto filharmonie jsme například připravili požadavky na kompletní zázemí orchestru včetně šaten, zkušeben a také na technologické vybavení pódia a nahrávacího studia,“ informovala ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Festival Beseda u Bigbítu (BuB) letos zažije rovné čtvrtstoletí a k půlkulatému výročí si letos nadělil malý warm-up v podobě koncertního večeru v Kabinetu múz nazvaného Beseda night. Letošní tasovskou přehlídku tak předznamenala a celý večer také uvedla šumpersko-brněnská formace Acute Dose. Loňský vítr přivála skupina Please the trees a skladatel a DJ Václav Čásenský aka Atrey.  více

„Květy jsou dnes hodně rocková a kytarová skupina. Chtěl jsem něco jiného,“ vysvětloval Martin Kyšperský, proč se rozhodl své loňské sólové album Vlakem pojmout ve stylu elektronické hudby. Když jsem nyní poslouchal nové Květy – album se zvláštně poetickým názvem Komik do půl osmé –, okamžitě jsem nabyl dojmu, že Martinova zkušenost s povedenou sólovou deskou skupinu zpětně ovlivnila. Nikdy předtím nebyly na albu Květů elektronické zvuky tak dominantní jako v případě „Komika“. A nemyslím, že by šlo pouze o zásluhy nového člena skupiny, klávesisty Ondřeje Kyase. Vždyť i Kyšperský má na obalu alba uvedeny kromě kytar syntezátory, elektronické smyčky a klávesy a Aleš Pilgr vedle akustických bicích, vibrafonu nebo tympánů hraje i na elektronické pady.  více

Pokud pomineme teprve nadcházející zářijový bonusový koncert Diany Krall, neukončil letošní festival Jazzfest nikdo menší než Chick Corea se svým hvězdným triem. Spolu s Brianem Bladem a Eddie Gomezem udělali za letošním ročníkem luxusní americkou tečku.  více

Vydařený čtvrteční koncert Filharmonie Brno v Besedním domě musel potěšit opravdu každého, posluchače rozličného věku i vkus. A nadšení bylo v sále cítit, i přesto, že se na klavír hrálo i celou šíří předloktí.  více

Brněnská zpěvačka a autorka Jana Jun Šrámková tvrdí, že název jejího nového alba Ve vlasech nesouvisí s její profesí kadeřnice. A je pravda, že více než s nůžkami nebo kulmou si vlasy v tomto případě spojuji s větrem, který je profoukává a který do nich foukal už na Janině předchozím albu Nahá. V textech na nové desce však namísto větru jako důležitá konstanta figuruje voda. V jednotlivých písních se objevují peřeje, pádla, lodě i oceán. Ale ani to není nejpodstatnější informace. Jakkoli jsou v Janiných skladbách slova důležitá, pokračuje nové album v linii, kterou načrtly předchozí desky Intimně (2010) a Nahá (2014). Nad příběhem stojí pocit, kresba slabikami, mlhavá scenérie, načrtnutá hlasem a domalovaná dalšími nástroji.  více